آموزش

فومو به چه معناست؟ (بررسی نشانه ها + ۵ راه درمان آن)

فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن، پدیده‌ای است که می‌تواند کل سرمایه‌تان را در یک لحظه و از روی احساس به باد بدهد و اگر از آن آگاه نباشید ممکن است به شکستتان در بازار ارز دیجیتال منجر شود. در این مقاله از صرافکس تعریف و نشانه‌های این سندروم به همراه ارائه ۵ راه‌حل تضمینی برای جلوگیری از این اتفاق را ارائه می‌دهیم.

موارد مهمی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • سندروم فومو چیست؟ (بررسی ۳ نشانه مهم آن)
  • ارائه ۵ راه‌‌حل مقابله با ترس از دست دادن
  • بررسی اثرات مهم FOMO در بازار ارزهای دیجیتال
  • و …

فومو چیست؟

معنی فومو (FOMO) ترس از دست دادن است و اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که دیگران درحال خوش‌گذرانی هستند یا درباره آن صحبت می‌کنند. این سندروم در بازارهای مالی هم به‌شدت اثرگذار بوده است.

تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در بازار کریپتو طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در حالی که قیمت بسیاری از ارزها در حال افزایش بود، گرفتار فومو ارز دیجیتال شدند. این احساسات با انتشار پست‌های مکرر افراد در شبکه‌های اجتماعی زمانی که از طریق سرمایه‌گذاری زندگی٬‌شان متحول شده بود، مدام تقویت و بیشتر می‌شد.

فومو در ارز دیجیتال چیست؟

فومو در کریپتو یک اصطلاح رایج به معنای تصمیم‌گیری غیرمنطقی و بدون تحلیل‌های لازم برای خرید‌ و فروش ارزهای دیجیتال است و می‌تواند هم افراد تازه‌کار و هم سرمایه‌گذاران باتجربه را تحت تاثیر خود قرار دهد. در واقع زمانی که ترس از دست دادن به سراغتان می‌آید، شما خود را با دیگران مقایسه می‌کنید و آن‌ها را موفق‌تر از خود می‌بینید؛ در نتیجه طمع و انتظاراتتان از کسب سود بالا می‌رود و بدون محاسبه ریسک و حد ضرر اقدام به معامله می‌کنید.

فومو در ارز دیجیتال چیست

شاخص فومو چه اثراتی دارد؟

اولین و مهم‌ترین تاثیر فومو در ترید، از دست دادن سرمایه شماست. اثر دیگری که این مفهوم در بازار ارز دیجیتال دارد، تشدید نوسانات قیمتی است؛ به طور مثال تعداد زیادی از افراد هنگامی که ارز بیت‌کوین بیشتر از ۱۰ درصد در یک روز افزایش قیمت داشته باشد، دچار این سندروم می‌شوند و تصور می‌کنند از این روند جامانده‌اند و درنتیجه اقدام به خرید در بالاترین قیمت می‌کنند.

برای مشاهده قیمت و خرید تتر کلیک کنید.

فومو در بازار مالی چه نشانه هایی دارد؟

اختلال فومو اغلب به ۳ طریقه زیر خود را نشان می‌دهد:

  • طمع:

اگر از معامله‌ای سود کسب کردید و آن را برای مدت بیشتری جهت کسب سود بزرگتر نگه داشتید، باید کمی نگران شوید. این قضیه ممکن است به از دست دادن سود هم منجر شود.

  • ترس:

زمانی که دچار ضررهای متعدد می‌شوید، احساس ترس‌، اضطراب و ناامیدی سراغتان می‌آید و باعث می‌شود احساسی رفتار کنید؛ درنتیجه احتمال شکست مجدد بالا می‌رود و به همین ترتیب وارد یک چرخه معیوب می‌شوید.

  • حسادت:

وقتی بازدهی و موفقیت یک شخص دیگر را می‌بینید، حس حسادت به سراغتان می‌آید و سبب می‌شود بدون انجام محاسبات دقیق وارد یک معامله شوید.

فومو در بازار مالی

مقابله با ترس از دست دادن

در این قسمت برای مدیریت و درمان سندروم فومو ۵ راه‌حل و تمرین کلی را ارائه می‌دهیم که با انجام آن‌ها پس از مدتی می‌توانید آن را کنترل کنید.

  1. درک کنید که سرمایه‌گذاری در بلندمدت است.
  2. روی اهدافتان تمرکز کنید، نه به‌سادگی کسب درآمد کردن.
  3. استراتژی و برنامه معاملاتی داشته باشید.
  4. حد ضرر و سود برای خود مشخص کنید.
  5. یک چک‌ لیست معاملاتی تهیه کنید.

در ادامه هر یک از موارد بالا را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

درک کنید که سرمایه‌گذاری در بلندمدت است

نکته اول برای کنترل FOMO، درک این مسئله که سرمایه‌گذاری یک امر بلندمدت و طولانی است و صبر زیادی را می‌خواهد. نگاه خودتان را به‌جای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت که مخصوص تریدرهاست، روی بلندمدت معطوف کنید و ارز را به‌عنوان یک سرمایه برای آینده ببینید. مانند زمانی که می‌خواهید وارد آب خیلی داغ یا سرد شوید و نوک انگشت پایتان را ابتدا وارد آن می‌کنید، در اینجا هم بخش کوچکی از سرمایه‌تان را برای شروع وارد کنید و با توجه به عملکرد آن، در بازه‌های زمانی مختلف پول بیشتری را سرمایه‌گذاری کنید.

روی اهدافتان تمرکز کنید، نه به‌سادگی کسب درآمد کردن

قبل از اینکه اقدام به سرمایه‌گذاری کنید، اهدافتان از کسب درآمد را روی کاغذ بنویسید. آیا این پول را برای خرید یک محصول گران قیمت مانند خانه و خودرو می‌خواهید یا نیاز به یک برنامه‌ریزی بلندمدت برای زمان بازنشستگی دارید. شاید برای رسیدن به هدفتان لازم باشد بخش کوچکی از سرمایه را وارد بازار ارز کنید اما اگر دچار طمع شوید و بخش بیشتری را سرمایه‌گذاری کنید، باید به امکان از دست دادن آن هم فکر کنید.

استراتژی و برنامه معاملاتی داشته باشید

داشتن استراتژی معاملاتی به شما کمک می‌کند که به‌صورت هیجانی تصمیم‌گیری نکنید و با توجه به شرایط و پیش‌آمد‌های مختلف بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. برخی از استراتژی‌هایی که می‌توانید هنگام معاملات خود از آن‌ها استفاده کنید:

  • استراتژی اسکالپینگ
  • استراتژی معاملات روزانه
  • استراتژی پوزیشن تریدینگ
  • استراتژی آربیتراژ
  • استراتژی سوئینگ تریدینگ
  • و …

حد ضرر و سود برای خود مشخص کنید

بهترین راه برای کنترل FOMO و طمع، قراردادن حد سود و ضرر در معاملات است. این روش به شما کمک می‌کند تا هنگامی که سود یا ضرر مشخصی می‌کنید، سرمایه‌تان را خارج و از ضررهای آینده بتوانید جلوگیری کنید.

در ادامه بخوانید: الگوریتم پروتکل اثبات حضور POAP را بهتر بشناسید!

یک چک‌ لیست معاملاتی تهیه کنید

وقتی یک چک لیست کامل از اقداماتی مانند بررسی میانگین متحرک، الگوها و … که باید قبل از خرید انجام دهید داشته باشید، کمتر دچار اشتباه می‌شوید.

مقابله با ترس از دست دادن

سوالات متداول

فومو یعنی چه؟

اختلال فومو به صورت کلی به معنای ترس از دست دادن است و در دنیای ارز دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که شخص احساس کند به اندازه دیگران در بازار سود نمی‌کند؛ درنتیجه دچار طمع می‌شود و بدون محاسبات لازم از روی احساس اقدام به معامله می‌کند.

FOMO مخفف چیست؟

فومو مخفف عبارت Fear of Missing Out است.

راه درمان فومو چیست؟

شما می‌توانید با داشتن استراتژی و پلن معاملاتی، چک لیست، مشخص کردن حد سود و ضرر و ... این سندروم را مدیریت کنید.

جمع بندی

موارد مهمی که در این مقاله آموختیم:

  • معنی Fear of Missing Out یا فومو ترس از دست دادن است و زمانی اتفاق می‌افتد که فکر می‌کنید دیگران درحال کسب سود بیشتری از شما هستند.
  • از مهم‌ترین اثرات FOMO‌ می‌توان به از دست دادن سرمایه و افزایش میزان نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد.
  • طمع، ترس و حسادت از نشانه‌های سندروم FOMO است.
  • برای درمان این اختلال در بازارهای مالی باید لیست و استراتژی معاملاتی داشته باشید و بتوانید حد ضرر و سود برای خودتان مشخص کنید.
  • و ….

اگر به‌دنبال یک سایت معتبر برای سرمایه‌گذاری هستید، می‌توانید از خدمات متعدد صرافی صرافکس (واریز و برداشت آنی تومانی و ارزی، متصل به بازارهای جهانی و …) استفاده کنید.

خرید ارز دیجیتال

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا