آموزش

ماینر بیت کوین چیست؟

در سال های اخیر، دنیای ارزهای دیجیتال گسترش یافته است و بیت کوین پرچمدار رمز ارزها، رشد قیمتی بسیار بالایی را تجربه کرده است و به یکی از داغ‌ترین مباحث تبدیل شده است. بسیاری از مردم به خرید بیت کوین و سرمایه گذاری بر روی این رمز ارز رو آورده اند. در این بین برخی هم به این فکر افتادند که به جای خرید بیت کوین، خودشان آن را تولید کنند و بعد از تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدند که بیت‌کوین مثل طلا می ماند و باید از معدن استخراج شود؛ با این تفاوت که این معدن در فضای وب است و دستگاه استخراج هم با آنچه در معادن طلا به‌کار می‌رود کاملا متفاوت است. افزایش قابل توجه تعداد ماینر بیت کوین ما را بر آن داشت تا با ارائه این مقاله به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

دستگاه ماینر چیست؟

قبل از اینکه به مفهوم ماینر بیت کوین بپردازیم، لازم است با دستگاه ماینر یا دستگاه Asic آشنا شوید. دستگاه ماینر اصطلاحی است که برای دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال به‌کار میرود و در حال حاضر این دستگاه‌ها بسیار متنوع هستند.

به افرادی که به کار استخراج رمز ارزها اعم از بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال مشغول هستند، ماینر می‌گویند. ماینرها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای متنوع استخراج به تعداد بیشتری از رمزرازهای استخراج نشده دست یابند و با فروش آنها به سود برسند.

دستگاه ماینر چیست؟

به طور کلی، به فرایند تایید تراکنش‌ رمز ارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزیع، استخراج یا  ماینینگ می گویند. این فرآیند به غیر متمرکز سازی شبکه رمز ارزها کمک می کند و امنیت شبکه را افزایش می دهد و در نهایت رمزارز جدید ایجاد می‌کند.

در فرایند استخراج، تراکنش‌های تأیید شده در بلوک‌ها جمع می‌شوند و برای اضافه شدن این بلوک‌های تازه به زنجیره بلوک‌های موجود، یک پازل کدگذاری وجود دارد که از پیچیدگی‌های بالایی برخوردار است و باید توسط ماینر بیت کوین حل شود. هر سیستمی که این پازل را حل کند پاداش می‌گیرد.

استخراج بیت کوین چیست؟

در فرایند استخراج بیت کوین شما در قبال پردازش تراکنش‌های بیت کوین، پاداش دریافت می‌کنید.

یکی از مواردی که ارزش یک ارز دیجیتال را بالا نگه می‌دارد، میزان عرضه و تقاضای آن ارز است. از آن جایی که بیت کوین یک شبکه غیر متمرکز دارد، هیچ دولت، سازمان یا شخص ثالثی نمی‌تواند بیت کوین تولید کند و آن را وارد بازار نماید تا عرضه و تقاضا برای آن همیشه در حد اعتدال باشد.

تراکنش‌هایی که در شبکه بیت کوین صورت می گیرد، توسط کاربرانی که به آن‌ها ماینر گفته می‌شود تایید می‌شود.

ماینر‌های بیت کوین که در واقع کاربرانی مجهز به کامپیوتر‌های با توان محاسباتی بالا هستند، در سراسر جهان پخش شده اند. این کاربران با استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند خود، صحت تراکنش‌های انجام شده را تایید کرده و موجودی کیف پول‌ها را آپدیت می‌کنند. به این ترتیب که وقتی شما برای کسی بیت کوین می‌فرستید، بخشی از هزینه تراکنش که از شما دریافت می‌شود، به ماینر‌ها پرداخت می‌شود.

استخراج بیت کوین چیست؟

در برخی موارد ماینر‌ها یک بلاک جدید به وجود می‌آورند که در قبال ایجاد آن پاداش دریافت کرده و قسمتی از آن پاداش نیز میان تمامی ماینر بیت کوین فعال در شبکه تقسیم می‌شود.

این شبکه است که فرآیند ماین بیت کوین را اولویت بندی می‌کند و ماینر بیت کوین حق ندارند که انجام یک تراکنش خاص را انتخاب کنند و تراکنش‌ها میان تمامی ماینر بیت کوین به صورت عادلانه تقسیم می‌شود. شبکه تراکنش هایی را در اولویت قرار می دهند که کارمزد بیشتری داشته باشند.

استخراج بیت کوین کاری دشوار و هزینه‌بر است چرا که به سیستم های کامپیوتری قوی و برق فراوان نیاز دارد ولی شرکت‌های بزرگی هستند که مبلغ هنگفتی را در این راه سرمایه گذاری کرده اند و به اصلی‌ترین استخراج‌کنندگان بیت کوین تبدیل شده‌اند.

ماینر بیت کوین چیست؟

ماینر بیت کوین اصطلاحی است که به دستگاه‌های مخصوص استخراج بیت کوین اطلاق می شود. ماینر بیت کوین انواع بسیار گوناگونی دارد. ماینر‌ها توان محاسباتی بسیار بالایی داشته و از کارت گرافیک و پردازنده‌های قدرتمند با سیستم‌های خنک کننده درست شده‌اند.

ماینر‌ها به لطف توانایی بالا در محاسبات، می توانند معادلات ریاضی تراکنش‌های شبکه بیت کوین را به انجام برسانند اما برای این کار باید برق زیادی مصرف کنند.

هرچه قدرت یک ماینر بیشتر باشد، تراکنش‌های بیشتری را در مدت زمان کمتری پردازش می کند، در نتیجه پاداش بیشتری یا به عبارتی بیت کوین بیشتری دریافت می‌کند. همچنین اگر توان محاسباتی دستگاه ماینر بالاتر باشد، این شانس را دارد که بلاک جدید بیشتری تولید کند.

هزاران دستگاه ماینر در سرتاسر جهان به اعتبار سنجی تراکنش‌های بیت کوین می پردازند و شبکه بیت کوین به لطف این ماینر‌ها می‌تواند به کار خود ادامه دهد به همین دلیل در قبال کاری که انجام می‌دهند، پاداش دریافت می کنند.

از آن جایی که هر تراکنش در گوشه‌ای از جهان پردازش می شود و مکان تأیید آن مشخص نیست، شبکه‌ غیرمتمرکز و بسیار ایمنی ایجاد شده تا کاربران بتوانند به تبادل دارایی در آن بپردازند.

استخراج بیت کوین

در حال حاضر فقط دستگاه‌هایی مخصوصی با نام ASIC، قابلیت استخراج سودآور بیت کوین را دارند و از مشهورترین دستگاه‌های ماینر بیت کوین می‌توان به انت ماینر (Antminer) اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که اصطلاحاً به افرادی که با سرمایه‌گذاری در شبکه بیت کوین و خرید ماینر بیت کوین به استخراج و کسب درآمد می‌پردازند نیز ماینر می‌گویند.

یکی دیگر از کارهای مهمی که ماینر‌ها انجام می‌دهند این است که بیت کوین‌های جدید تولید می کنند؛ بدین صورت که ماینر‌ها بر اساس نیاز جامعه و با انجام معادلات پیچیده ریاضی، یک بلاک (Block) جدید ایجاد می‌کنند که در واقع در حکم چند بیت کوین جدید است. این بیت کوین‌ها میان ماینر‌های شبکه تقسیم شده و هرکدام مقداری پاداش دریافت می‌کنند.

به طور کلی از زمان عرضه بیت کوین تا به امروز 19.1 میلیون بیت کوین در بازار در گردش است که تمامی این بیت کوین‌ها را ماینر‌ها تولید و وارد چرخه معاملاتی کرده اند.

حداکثر تولید و عرضه بیت کوین 21 میلیون واحد است و پس از آن که تولید بیت کوین به پایان رسید، ماینر‌ها فقط موظفند تراکنش‌ها را تایید و پردازش کنند.

میزان درآمد حاصل از استخراج بیت کوین برای ماینر‌ها

همان طور که اشاره کردیم، ماینر‌ها برای انجام معاملات ناچارند بلاک تولید کنند. معاملات در این بلاک‌ها انجام می‌شوند و ماینر‌ها برای ایجاد یک بلاک جدید پاداش دریافت می‌کنند.

در حال حاضر میزان پاداش برای هر بلاک 6.25 بیت کوین ارزیابی شده است. این میزان بیت کوین میان ماینر هایی که بلاک جدید را ایجاد کرده اند، تقسیم می‌شود.

با توجه به اینکه استخراج یک بلاک از بلاک چین بیت کوین به قدرت پردازش بسیار زیادی نیاز دارد، اکثر ماینر بیت کوین به استخر استخراج ارز می‌پیوندند تا با مشارکت همدیگر، بتوانند بلاک‌های بیشتری استخراج کنند. به این گروه‌های استخراج، اصطلاحاً استخر استخراج (Pool) گفته می‌شود.

میزان درآمد حاصل از استخراج بیت کوین برای ماینر‌ها

در سال 2009 میلادی که استخراج بیت کوین تازه شروع شده بود، پاداش هر بلاک در حدود 50 بیت کوین بود و در سال 2012 این پاداش نصف شد و به 25 بیت کوین کاهش یافت. بدین صورت پاداش استخراج بلاک در شبکه بیت کوین هر 4 سال یکبار نصف می‌شود و همچنان که به مرز 21 میلیون بیت کوین نزدیک می‌شویم، به دست آوردن بیت کوین دشوارتر می‌شود.

چرا ماینر بیت کوین پاداش می‌گیرد؟

ماینرهای بیت کوین علاوه بر اینکه در ازای استخراج یک بلاک، 6.25 بیت کوین به دست می‌آورند، به خاطر تأیید تراکنش‌ها و الحاق آن‌ها به شبکه بلاک چین، ارز بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

وظیفه‌ی ماینرها تأیید تراکنش‌های انجام گرفته‌ قبلی در بستر بلاک چین بیت کوین است و بخش اعظمی از کارمزدی که کاربران بیت کوین برای تراکنش‌ها پرداخت می‌کنند، به ماینرها تعلق می گیرد. این قانون را خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو وضع کرده است و هم اکنون هم اجرا می‌شود.

زمانی که یک ماینر‌ بیت کوین تراکنشی را تایید می کند، در واقع مانع از خرج شدن مجدد یا همان Double Spend میشود که یکی از بزرگ‌ترین راه‌های کلاهبرداری بیت کوین محسوب می‌شود.

Double Spend به این معنا است که کاربری یک بیت کوین را دو یا چندین بار در شبکه خرج می‌کند، بدون آن که به فروشنده یا پذیرنده معامله وجهی داده باشد.

همانطور که در بالا نیز گفتیم، بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است و نهاد یا مسئول خاصی تراکنش‌ها را تایید نمی کند یا بر آنها نظارت ندارد و این ماینرها هستند که امنیت و پایدار نگه داشتن شبکه بیت کوین را تامین می کنند. در نتیجه هرچقدر تعداد ماینرهای بیت کوین بیشتر شود، امنیت و پایداری شبکه بیت کوین بیشتر شده و از طرف دیگر، سختی استخراج بیت کوین افزایش می‌یابد.

از نظر تئوری، اگر کسی بخواهد یک تغییر غیرمجاز در تراکنش‌های بیت کوین ایجاد کند، باید بلاک چینی را تغییر دهد که روی هزاران کامپیوتر و دستگاه‌ متصل به شبکه بیت کوین در سرتاسر دنیا وجود دارد.

چرا ماینر بیت کوین پاداش می‌گیرد؟

اما جعل پول‌های سنتی بسیار ساده‌تر از هک بیت کوین صورت می گیرد  و ممکن است شخصی با داشتن دقت کافی بتواند پول‌های فیات را جعل کند به نحوی که مردم عادی نتوانند اصل و یا جعلی بودن آن را تشخیص دهند.

از آنجایی که تعداد ماینرهای بیت کوین که بر شبکه و نحوه انجام تراکنش‌ها نظارت می‌کنند بسیار زیاد است، تقریباً استفاده از روش Double Spend کلاه‌برداری غیر ممکن است.

ماینر بیت کوین چه کاری انجام می‌دهد؟

اقدامات ماینر بیت کوین را می توان با یک مثال ساده توضیح داد. به عنوان مثال، من به 5 نفر از دوستانم، پاکت‌های نامه‌ای داده‌ام که روی برگه‌ داخل آن یک عدد بین 1 تا 100 نوشته شده است. دوستان من مجاز هستند عددی برابر یا کمتر از آنچه من در نظر گرفته‌ام، حدس بزنند. بعلاوه اینکه دوستان من می توانند هر چند بار که دوست دارند حدس بزنند.

فرض کنید عدد مورد نظر من 18 باشد. یکی از دوستانم عدد 20 را حدس می‌زند ولی چون این عدد بیشتر از 18 است، او برنده نیست. اما دو نفر از دوستان دیگرم یکی عدد 16 و دیگری عدد 12 را حدس زده‌اند. هر دوی آنها برنده شده و بر حسب اینکه کدام یک از آنها به عدد 18 نزدیک باشند یا خیر، بین آنها برتری وجود ندارد.

اگر دو نفر از دوستان من به طور هم زمان به پاسخ صحیح برسند، این سوال پیش می آید که حالا کدام یک برنده است. در استخراج بیت کوین اغلب اوقات این اتفاق پیش می اید که دو نفر همزمان به پاسخ درست برسند. ولی در انتها باید یک برنده وجود داشته باشد.

در صورتی که چندین ماینر بیت کوین هم زمان به پاسخ درست برسند، شبکه بیت کوین از قانون 51 درصدی استفاده می‌کند. به عبارتی بیش از 50 درصد ماینر‌های شبکه باید تصمیم بگیرند که کدام بلاک تأیید شود. نتیجه بر اساس رأی اکثریت تعیین می‌شود اما اغلب اوقات ماینری برنده می‌شود که تراکنش‌های بیشتری تأیید کرده است.

در شبکه بین کوین میلیون‌ها نفر حق رای دارند و عددی که به آن اشاره می‌کنیم یک عدد 64 رقمی هگزادسیمال است.

حالا به خوبی می‌دانید که چرا حدس زدن این عدد تا این حد دشوار است!

آیا ماینر بیت کوین از استخراج سود می برد؟

آیا ماینر بیت کوین از استخراج سود می برد؟

سایت‌های زیادی هستند که ماشین حساب های مناسب برای محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین دارند. این سایت ها کار محاسبه را برای ما آسان کرده‌اند. به عنوان نمونه، سایت Cryptocompare بر اساس هزینه برق و نرخ سرعت هش به شما در مورد سود و زیان، اطلاعات جالبی را می‌دهد.

سخن پایانی

یکی از گران‌ترین و محبوب‌ترین کریپتو‌های جهان، بیت کوین است. در حال حاضر پاداش استخراج بیت کوین، 6/25 بیت کوین به ازای هر بلاک است که با توجه به قیمت هر بیت کوین، پاداش بسیار خوبی برای ماینر بیت کوین است. البته این مبلغ هر چهار سال یکبار تغییر می کند و نصف می شود.

اخیرا قیمت بیت کوین افزایش یافته است و به همین دلیل هر روز تعداد ماینر‌های بیت کوین بیشتر می شود و افراد بیشتیر به این شبکه پیوسته و به ماین بیت کوین می‌ پردازند. با این وجود، استخراج بیت کوین کار ساده ای نیست و مستلزم خرید دستگاه‌ها و تجهیزات ماین بیت کوین قوی است.

علاوه بر این، این دستگاه‌ها انرژی برق بالایی مصرف می کنند که به معضل بزرگی در بسیاری کشور‌ها تبدیل شده است.

اینکه استخراج بیت کوین سود آور است یا خیر به تجهیزات ماینر و هزینه مصرف برق در آن منطقه بستگی دارد. گذشته از این قیمت بالای دستگاه‌های ماینینگ را نیز در نظر بگیرید و خرید آن‌ها برای هر کسی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، ماینر‌ها باید قبل از اقدام برای ماین بیت کوین به خوبی با این هزینه‌های جانبی آشنایی داشته باشند.

سوالات متداول

آیا ماینینگ با استفاده از ماینر بیت کوین هنوز هم سودآور می‌باشد؟

پاسخ به این سوال بله است؛ اگر شخصی دستگاه ماینر بیت کوین قدرتمندی را همراه با مصرف برق کمی داشته باشد، همچنان می‌تواند از استخراج بیت‌کوین سود کسب کنند.

بهترین دستگاه ماینر بیت کوین چیست؟

امروزه واتس‌ماینر M30++‎ و Antminer S19 Pro از بهترین دستگاه ماینر بیت کوین می‌باشند که به فرد امکان سود نمودن در فرایند ماینینگ را فراهم می‌کند (نکته: پول برق مقرون به صرفه باشد).

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا