آموزش

کلاهبرداری تتر، 5 راه تشخیص تتر تقلبی

همزمان با تکامل و بلوغ صنعت کریپتوکارنسی، مانند هر حوزه دیگری جرایم مربوط به آن نیز رشد کرده و هر روز کاربران با نمونه جدیدی از کلاهبرداری در این زمینه مواجه می‌شوند. هکرها و افراد سودجو همیشه و در هر زمینه‌ای به دنبال راه های جدید و ممکن سرقت و کلاهبرداری از کاربران هستند. متاسفانه اغلب این موارد بدلیل ناآگاهی کاربران و یا ماهر بودن خلافکاران به راحتی قابل تشخیص نیستند و همین امر باعث بدام افتادن آن ها در دام اینگونه جرایم می‌شود.

یکی از جمله جرایم حوزه ارز دیجیتال، کلاهبرداری از طریق تتر تقلبی است که در ادامه مطلب زیر درباره این نوع کلاهبرداری از طریق تتر تقلبی بیشتر می‌آموزیم پس با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعات‌ بیشتر در این مورد، بتوانید از گرفتار شدن ناآگاهانه در اینگونه جرایم جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی: تتر چیست؟

کلاهبرداری از طریق تتر تقلبی به چه صورتی است؟

کلاهبرداری از طریق تتر تقلبی به چه صورتی است؟

ارز دیجیتال یا بهتر بگوییم استیبل کوین تتر (Tether) توکنی است که به‌ علت داشتن پشتوانه دلاری، در برابر نوسانات قیمت در بازار کریپتو مقاوم است. بنابراین ماهیت استیبل‌کوین یا ارزهای دیجیتال با ثبات از بیت‌کوین (بیت کوین چیست) و سایر ارزهای بدون پشتوانه متفاوت است. ارزش و قیمت تتر با ارزش پشتوانه‌اش که دلار آمریکاست، مشخص می‌شود و همیشه برابر 1 دلار است. در نتیجه نوسان های قیمت در بازار کریپتو بر روی تتر تأثیری ندارد و در عوض تغییرات قیمت دلار بر آن موثرند.

مطلب پیشنهادی: پشتوانه تتر چیست؟

تتر در چندین شبکه‌ بلاک چین میزبانی می‌شود که بارزترین آن ها شبکه ERC20 است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود. در شبکه ترون نیز توکن هایی با استاندارد TRC20 ساخته می‌شوند که تتر TRC20 نام دارند. حال که با انواع تتر و شبکه های آن آشنا شدیم به معرفی تتر تقلبی و نحوه کلاهبرداری تتر می‌پردازیم.

شرایط مطلوب رمز ارز تتر باعث شده تا کلاهبرداران به آن به عنوان یک فرصت سودجویی نگاه کرده و از آن برای مقاصد غیرقانونی خود استفاده کنند. از طرفی باز هم به دلیل با ثبات بودن تتر، بسیاری از کاربران دارایی دیجیتال خود را به صورت تتر نگهداری می‌کنند تا از نوسانات بازار در امان باشند.

بنابراین فرصت کلاهبرداری تتر از کاربران برای خلافکاران مهیاست. به صورت کلی کلاهبرداری تتر با چند روش مختلف صورت می‌گیرد که هر کدام از آن ها جزء مهم‌ترین شیوه های اسکم ارز دیجیتال هستند. از جمله این نوع جرایم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • کلاهبرداری تتر از استخراج آن
  • کلاهبرداری تتر با کیف پول ارز دیجیتال جعلی
  • کلاهبرداری با تتر به کمک سایت های اینترنتی جعلی
  • کلاهبرداری تتر به کمک تغییر آدرس گیرنده رمز ارز تتر
  • کلاهبرداری تتر با ایجاد تبلیغات و شبکه های اجتماعی نامعتبر به منظور اعطای تتر رایگان

اگر کاربر به موارد امنیتی دقت کند تمام روش های فوق قابل پیشگیری هستند و می‌توان از هر گونه مورد نامعتبر و جعلی اجتناب کرد.

نحوه تشخیص تتر تقلبی

نحوه تشخیص تتر تقلبی

همانطور که اشاره کردیم کلاهبرداری از طریق تتر تقلبی به روش های گوناگون انجام می‌گیرد که همگی قابل پیشگیری هستند. برای خرید تتر باید به موارد زیر توجه کنید:

  • لوگوی ارز دیجیتال تتر

ساده‌ترین راه تشخیص اینکه تتر و تراکنش آن جعلی هستند توجه به لوگوی این رمز ارز است. هرر ارز دیجیتالی در صنعت کریپتو دارای یک لوگوی منحصربفرد است که شناسه بصری آن است. اگر با لوگوی رمز ارزها آشنا باشید در بسیاری از موارد می‌توانید اصل و جعلی بودن آن را تشخیص دهید. لوگوی استیبل کوین تتر نیز به‌طور خاص برای آن طراحی شده‌ و توجه کنید چنانچه تراکنشی که برای شما ارسال شده با آن مطابقت نداشته باشد، با یک تراکنش تقلبی مواجه هستید.

  • آدرس کانترکت رمز ارز تتر

این راه تشخیص به راحتی روش قبل نیست و برای شناسایی آن باید با موارد لازم آشنایی بیشتری داشته باشید. اشاره کردیم که رمز ارز تتر قابل انتقال بر روی شبکه های بلاک‌چین مختلفی است بنابراین تشخیص تراکنش واقعی از جعلی کمی چالش‌برانگیز خواهد بود. رایج‌ترین روش‌ انتقال این استیبل کوین بین کاربران ارز دیجیتال، از طریق تتر ERC20 می باشد. خرید اتریوم نیز در همین بستر انجام می گیرد.

آدرس ERC20 با 0x شروع می‌شود و اعدادی که در ادامه آن می‌آیند منحصرا مربوط آدرس کیف پول مرتبط با آن می‌شوند. شبکه دیگر برای انتقال تتر، بلاک‌چین ترون است و TRC20 با آدرسی با حرف بزرگ T شروع می‌شوند و ادامه آن نیز با آدرس کیف‌پول مرتبط است. پس با بررسی دقیق آدرس کانترکت تراکنش می‌توانیم از کلاهبرداری تتر آگاه شویم.

  • وضعیت استیبل کوین تتر در بازار کریپتو

بررسی و توجه به ارزش و قیمت رمز ارز تتر دریافتی نیز از راه های تشخیص کلاهبرداری با تتر جعلی است. برای چک کردن این مورد یک جستجوی ساده کافی است. باید آدرس تراکنش تتر ارسالی خود را در یکی از مرورگرهای ویژه بلاک‌چین وارد کرده و جستجو را آغاز کنید. در نتایجی که برای شما نمایش داده خواهند شد با کلیک روی نماد تتر، جزئیات ارزش بازار برای شما نمایش داده می‌شود و متوجه خواهید شد که دریافتی‌تان جعلی است یا نه.

  • بررسی آدرس قرارداد

از مزایای شبکه های بلاک‌چین این است که همه تراکنش ها در آن ها قابل پیگیری و ردیابی می‌باشند و این فرایند بوسیله کد هشی که در تراکنش و همچنین آدرس قرارداد آن ایجاد شده، انجام می‌شود. در کلاهبرداری تتر، متاسفانه سودجویان با تغییردادن آدرس قرارداد، تترهای تقلبی را به کاربران می‌فروشند.

  • بررسی سایر اطلاعات مرتبط با تتر

در قسمت قبل اشاره کردیم که با کمک مرورگرهای بلاک‌چین می‌توانیم اطلاعات مفیدی در رابطه با فیک یا واقعی بودن تراکنش ارسالی و دریافتی تتر یا هر ارز دیجیتالی کسب کنیم. از جمله اطلاعات مهمی که به این طریق بدست می‌آوریم، تعداد دارندگان یک رمز ارز و تعداد تراکنش های صورت گرفته با آن است. می‌دانیم که تتر یکی از رمز ارزهای محبوب و پرکاربرد در بازار ارز دیجیتال است و هولدرهای بسیار و تعداد تراکنش بالایی دارد. بنابراین با چک این موارد می‌توان تا حد زیادی از کلاهبرداری های تتر آگاه و مانع انجام آن ها شد.

جمع‌بندی

رمز ارز تتر، یک استیبل کوین پرطرفدار و محبوب بین کاربران ارز دیجیتال است که بوسیله آن از دارایی دیجیتال خود در برابر نوسانات قیمت‌ بازار کریپتو حفاظت می‌کنند. با توجه به همین کاربرد و خواص، کاربران بسیاری از تتر استفاده می‌کنند و به دنبال آن افراد سودجوی بسیاری در پی کلاهبرداری تتر هستند.

مطلب پیشنهادی: بهترین صرافی برای خرید تتر

کلاهبرداران با روش های مختلف مانند دستکاری آدرس و مشخصات، تتر تقلبی ایجاد کرده و برای کاربران ارسال می‌کنند. به منظور شناخت انواع کلاهبرداری های تتر تنها کافی است یکسری موارد خاص را که در مقاله فوق ذکر شد، بررسی کرده و از آن ها آگاه باشید.

سوالات متداول

کلاهبرداری از طریق تتر تقلبی چگونه است؟

تتر بواسطه استیبل کوین بودن مورد استفاده بسیاری از کاربران ارز دیجیتال برای حفاظت از دارایی دیجیتال‌ آن ها می باشد و دقیقا به همین دلیل مورد توجه افراد کلاهبردار است تا به شیوه های مختلف کلاهبرداری تتر، اقدام به سرقت دارایی اشخاص کنند.

به چه روش هایی می‌توان کلاهبرداری با تتر جعلی را شناسایی کرد؟

برای شناسایی موارد کلاهبرداری تتر باید به لوگوی آن، آدرس کانترکت تراکنش تتر، شرایط تتر در بازار و... توجه کرد.

5/5 - (5 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا