آموزش

اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال

امروزه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به راهی جذاب برای کسب درآمد تبدیل شده است اما قبل از هر چیز مهم است که آموزش لازم برای فعالیت در این بازار را فرا بگیرید و به طور کامل تحقیق کنید. با تمام جذابیت این مقوله، اشتباهات رایج سرمایه ‌گذاران ارز دیجیتال کم نیست و حتی ماهرترین آن‌ها نیز گاهی دچار این لغزش‌ها می‌‌شوند. کریپتوها خطرات و پاداش‌های زیادی به همراه دارند، بنابراین باید قبل از شروع به کار، درک کنید که به چه حوزه‌ای قدم می‌گذارید.

با انجام اقدامات لازم قبل از شروع سرمایه‌گذاری، باعث کاهش اشتباهات پرهزینه خواهید شد و تصمیمات درستی می‌گیرید. لازم به ذکر است بدانید که سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز یک پروسه بلندمدت است و نباید انتظار بازگشت فوری داشته باشید. برای فعالیت در این مقوله باید صبور باشید و به استراتژی سرمایه‌گذاری خود وفادار و پایبند داشته باشید. در ادامه از صرافکس به بررسی اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال می‌پردازیم.

اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن ماهیت نوسانی بسیار بی‌ثبات است و در نتیجه اگر تریدر دچار اشتباهات شخصی نیز شود ممکن است ورود به این حوزه برای او گران تمام شود. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در حال حاضر آسان‌تر از گذشته شده است. وجود کارگزاران آنلاین، صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز به سرمایه‌گذاران انعطاف‌پذیری بیشتری جهت خرید و فروش توکن‌ها بدون نیاز به مؤسسه مالی سنتی و کارمزدها و کمیسیون‌های سنگین، ارائه می‌دهند.

طراحی رمز ارزها به گونه‌ای است که به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کنند و در کنار اینکه یک راه نوآورانه برای انتقال ارزش جهانی نظیر به همتا هستند، هیچ مقام قابل اعتمادی در این حوزه برای تضمین امنیت دارایی شما وجود ندارد. پس خودتان مسئول حفاظت از دارایی‌تان هستید و باید مراقب باشید مرتکب اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارزهای دیجیتال نشوید.

در زیر به برخی از اشتباهات رایج‌ سرمایه ‌گذاران حوزه ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم تا بیاموزیم که چگونه می‌توانیم از خود در برابر ضررهای جبران‌ناپذیر محافظت کنیم.

اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال چیست؟

از دست دادن کلیدها

می‌دانیم که ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند یعنی نوعی از فناوری دفتر کل توزیع شده که امنیت بالایی را برای دارایی‌های دیجیتال بدون نیاز به نگهبان متمرکز فراهم می‌کند. در مقابل مسئولیت حفظ دارایی را بر عهده دارندگان آن می‌گذارد. یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال ذخیره نکردن و در نتیجه گم کردن کلیدهای کیف پول ارز دیجیتال آن‌هاست.

تراکنش‌های دیجیتال در بلاک‌چین، با استفاده از کلیدهای خصوصی ایجاد و امضا می‌شوند که این کلیدها به عنوان یک شناسه منحصر‎به‌فرد برای ممانعت از دسترسی شخص ثالث به کیف پول ارز دیجیتال تریدر هستند. در صورت گم کردن کلیدهای خود قادر به بازنشانی یا بازیابی کیف پول‌تان نخواهید بود و این به معنای از دست دادن دسترسی شما به تمام دارایی‌های دیجیتال ذخیره شده در آن کیف است.

ذخیره رمز ارز در کیف پول آنلاین

از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال نگهداری دارایی‌ها در صرافی ارز دیجیتال است. صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال ساده‌ترین راه برای دسترسی سرمایه‌گذاران به برخی ارزهای دیجیتال است. اما این صرافی‌ها به تریدر امکان دسترسی به کیف پولی که توکن‌ها را در خود دارند نمی‌دهند و در حالی که کاربر از نظر فنی مالک رمز ارزهای ذخیره شده در پلتفرم است، آن‌ها توسط صرافی نگهداری می‌شوند و در معرض حملات احتمالی به پلتفرم قرار می‌گیرند.

تا امروز حملات مستند زیادی به صرافی‌های ارز دیجیتال با مشخصات بالا صورت گرفته و منجر به سرقت میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران از این پلتفرم‌ها شده است. پس ایمن‌ترین راه برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال شما در برابر چنین ریسکی، ذخیره آن‌ها به صورت آفلاین است. بنابراین توصیه می‌شود پس از خرید با انتقال دارایی‌ها به کیف پول سخت افزاری یا نرم‌افزاری خود، از آن‌ها محافظت کنید و مرتکب یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال نشوید.

فراموشی یادداشت عبارت بازیابی کیف پول

یادداشت عبارت بازیابی

پس از ایجاد کیف پول ارز دیجیتال یک عبارت بازیابی به شما ارائه می‌شود که چنانچه در دفعات بعد دسترسی به کیف پول خود را از دست دادید با کمک عبارت بازیابی بتوانید دوباره آن را احیا کنید. بنابراین حفظ این عبارت بسیار مهم است، می‌توانید آن را روی تکه کاغذی نوشته و محلی امن نگهداری کنید. مانند از دست دادن کلیدهای خصوصی، معامله‌گران زیادی رمز ارزها را به خاطر فراموش کردن و یا لو رفتن عبارت بازیابی از دست داده‌اند و این مورد نیز یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال است.

تنوع بیش از حد یا عدم داشتن تنوع در سبد دارایی

یکی دیگر از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال تنوع بیش از حد در پرتفوی خود است. ایجاد تنوع در سبد ارزهای دیجیتال و انعطاف پذیر بودن آن، به علت نوسانی بودن بازار کریپتو بسیار مهم است. اما در عین حال باید توجه کنیم درگیر وسوسه و هیجان بازار نشویم و با دیدن هر رمزارزی که به نظر پرسود می‎‌آید اقدام به خرید آن نکنیم.

زیرا تنوع بیش از حد منجر به این مساله می‌شود که سرمایه‌گذار تعداد زیادی رمز ارز با عملکرد ضعیف را به سبد خود اضافه کرده و بعد موفق به فروش آن‌ها نمی‌شود، در نتیجه با زیان قابل توجهی مواجه خواهد شد. بهتر است که فقط در ارزهای دیجیتالی که ارزش بنیادی آن‌ها مشخص است و درک قوی از عملکرد آن‌ها دارید، سرمایه‌گذاری کنید.

در مقابل این مورد از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال، قرار دادن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد است بدین معنا که تریدر تمام پول خود را در یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و فقط چند توکن محدود را معامله کند.

این مورد هم خطرناک است زیرا اگر آن دارایی دچار مشکل شود، تریدر تمام پول خود را از دست خواهد داد. برای کاهش این ریسک، بهتر است پرتفوی خود را با سرمایه‌گذاری در دارایی مناسب، متنوع کنید تا چنانچه یک دارایی ارزش خود را از دست داد، توکن‌های دیگرتان برای جبران ضرر وجود داشته باشند.

پس باید در ایجاد تنوع در سبد دارایی حد تعادل را نگهداشت تا متضرر نشده و مرتکب این دسته از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال نشویم.

ارسال دارایی به آدرس اشتباه کیف پول

خطای انگشت چرب

خطای انگشت چرب نیز یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال است و زمانی است که در ثبت یک سفارش یک صفر کم یا زیاد وارد شود که می‌تواند منجر به ضررهای جبران ناپذیر شود، اغلب اشتباه تایپی در ثبت یک رقم اعشار نیز عواقب قابل توجهی به همراه دارد. بنابراین هنگام ثبت سفارش باید بسیار دقت کنید و پس از وارد کردن اعداد آن‌ها را بررسی کنید.

ارسال دارایی به آدرس اشتباه

سرمایه‌گذار باید هنگام ارسال دارایی دیجیتال به شخص یا کیف پول دیگر بسیار دقت کند زیرا در صورت ارسال به آدرس اشتباه، دیگر راهی برای بازیابی آنها وجود نخواهد داشت. این مورد یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال است و اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فرستنده هنگام وارد کردن آدرس کیف پول دقت نمی‌کند.

تراکنش‌های روی بلاک‌چین غیرقابل برگشت هستند و برخلاف بانک‌ها، هیچ‌گونه پشتیبانی برای کمک به تریدر در این وضعیت وجود ندارد.

تنظیم نکردن دستور توقف ضرر

استاپ لاس (stop loss) یا دستور توقف حد ضرر نوعی سفارش است که سرمایه‌گذاران به کمک آن قادرند دارایی خود را زمانی بفروشند که بازار به قیمت خاص و مورد نظر آن‌ها رسیده باشد. تریدرها از این روش برای جلوگیری از ضرر زیاد استفاده می‌کنند و مطمئن هستند که حداقل سرمایه اولیه خود را پس خواهند گرفت.

با این همه به یاد داشته باشید که سفارشات توقف ضرر کامل نیستند و گاهی اوقات در صورت سقوط ناگهانی و بزرگ یک رمز ارز عمل نمی‌کنند. اما باز هم رعایت و انجام آن مانع از انجام یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال خواهد شد.

پیش از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، حتما تحقیق کنید

فومو (FOMO)

ترس از دست دادن یا فومو یک نیروی روانشناختی قدرتمند است که افراد را وادار به تصمیم‌گیری‌های هیجانی در مواقع حساس می‌کند. در زمینه تجارت ارزهای دیجیتال نیز فومو، اغلب سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید برخی دارایی‌ها می‌کند به این امید که سودهای زیاد آن را در آینده از دست ندهند. این امر اغلب منجر به خرید ناگهانی در بالای چرخه بازار شده و زمانی که قیمت‌ها وارد فاز اصلاحی می‌شوند، ممکن است منجر به زیان‌های قابل توجه تریدرها شود.

فومو همچنین می‌تواند منجر به کلاهبرداری در رمز ارزها شود؛ زیرا بسیاری از افراد به گمان اینکه ممکن است شانس سود بزرگی را از دست بدهند در طرح‌های پانزی یا رمز ارزهای بی ارزش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از FOMO که یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال می‌باشد این است که همیشه نگاهی بلندمدت به استراتژی سرمایه‌گذاری خود داشته باشید و به جای جستجو برای سودهای کوتاه مدت، به دنبال مجموعه‌ای از دارایی‌های با کیفیت باشید و مراقب خطرات مرتبط با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید و اثبات نشده باشید.

سرمایه‌گذاری بدون انجام تحقیقات

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال عدم تحقیق درباره دارایی است که قصد معامله آن را دارند. از اصلی‌ترین کارهایی که قبل از سرمایه‌گذاری روی هر دارایی باید انجام دهید این است که در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

باید بدانید در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید و درباره هدف پروژه، تیم پشت سر آن، فرصت بازاری که آن را هدف قرار داده و تحلیل فاندامنتال ، تحقیق کنید. بعد از بررسی تمام این موارد تصمیم بگیرید که آیا این پروژه ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا نه.

تلاش برای زمان بندی بازار

تلاش برای تعیین زمان در بازار یک کار بیهوده و از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال است. هیچ کس هر چقدر هم با تجربه نمی‌تواند پیش‌بینی کند که روند حرکت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت چگونه خواهد بود. اگر چه این مورد مانع از تحلیل و آنالیز کارشناسان خبره نیست اما در بازار کریپتو همه چیز نسبی است و هیچ چیز قطعیت ندارد.

برخی از سرمایه‌گذاران جدید تصور می‌کنند قادرند با زمان‌بندی معاملات خود حول رویدادهای خبری یا نوسانات بازار، برتری کسب کنند. بنابراین ممکن است زمانی که قیمت دارایی پایین است خرید کرده و به محض اینکه سود کمی از آن کسب کردند اقدام به فروش کنند یا قبل از خرید منتظر باشند قیمت به یک سطح معین برسد.

این یک استراتژی ناموفق است زیرا ممکن است قیمت‌ها در جهت مخالف انتظار شما حرکت کرده یا اصلا حرکت نکنند و در نهایت شما با فروش بی‌موقع سودهای زیادی را از دست بدهید و مرتکب یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال شوید.

تکیه بر احساسات

در بازار کریپتو و معاملات آن احساسات جایی ندارند و تصمیم‌گیری‌ها باید بر اساس حقایق و داده‌ها باشد، نه احساس تریدر نسبت به یک دارایی خاص. این مورد یکی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال است و متاسفانه آن‌ها به احساسات خود اجازه می‌دهند که مدیریت تصمیمات تجاری آن‌ها را به دست گیرد. به عنوان مثال تریدر یک دارایی را بخرد زیرا احساس می‌کند روند صعودی دارد یا آن را بفروشد زیرا احساس می‌کند قیمت نزولی است.

تکیه بر احساسات نادرست در سرمایه گذاری کریپتوکارنسی

گاهی نیز ممکن است برای مدت طولانی در یک موقعیت زیانده باقی بمانند به این امید که قیمت به دلیل ترس از دست دادن سود، به حالت اولیه بازگردد یا با گمان غلط از موقعیت سودآور خارج شوند. بنابراین برای معامله ارزهای دیجیتال، هدف شما باید تا حد امکان بر اساس منطق و شواهد عینی باشد.

فرقی نمی‌کند در بازار ارزهای دیجیتال تازه وارد باشید یا نه، مهم این است که از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال آگاه باشید و با اجتناب از آن‌ها، پیشرفت کرده و سود بیشتری کسب کنید.

جمع بندی

در مقاله فوق برخی از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال را مرور کردیم تا قبل از اینکه وارد هرگونه معامله شویم با یادآوری آن‌ها مانع از ضررهای جبران ناپذیر شویم. در انتها، به یاد داشته باشید همیشه قبل از سرمایه‌گذاری در رمز ارزها، تحقیق کامل انجام دهید و مطمئن شوید که آگاهانه تصمیم گرفته‌اید.

سوالات متداول سرمایه‌گذارن حوزه کریپتوکارنسی

چرا باید از اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال خودداری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در کریپتو بسیار پرنوسان و مخاطره‌آمیز است و انجام هر گونه اشتباه ممکن است منجر به زیان‌های مالی قابل توجه شود.

چگونه می‌توان از اشتباهات رایج سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال جلوگیری کرد؟

تریدر باید با انجام تحقیقات کامل در مورد ارز دیجیتال مورد نظر خود و تیم پشت آن، سرمایه‌گذاری به اندازه توان از دست دادن، داشتن استراتژی سرمایه‌گذاری شفاف و وفاداری به آن، ایمن‌سازی دارایی‌ها، رعایت تنوع در سبد دارایی و اجتناب از فومو مانع از ارتکاب اشتباهات رایج سرمایه گذاران ارز دیجیتال شود.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا