آموزش

صرافی ارز دیجیتال

برای فروش و خرید ارز دیجیتال و به اصطلاح عملیات ترید کردن یا معاملات ارزهای دیجیتال باید به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید. این نوع صرافی‌ها عموما مجازی بوده و به صورت سایت یا اپلیکیشن در حال فعالیت‌اند.

تعریف صرافی ارز دیجیتال

این کلمه، ترجمه فارسی واژه cryptocurrency exchange می‌باشد. صرافی ارز دیجیتال درواقع بسترهایی هستند که در آنها ترید یا مبادله رمزارزها اتفاق می‌افتد. در واقع این بسترها ارتباط بین فروشنده و خریدار را برقرار می‌کنند و بعنوان واحدی واسطه ایفای نقش می‌کنند و از طریق کارمزد انجام معاملات، درآمد کسب می‌کنند. بعضی از صرافی ها کاملا بصورت مجازی و برخی دیگر بصورت فیزیکی درحال فعالیت‌اند.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز

مدیریت و کنترل صرافی‌های متمرکز با یک شرکت است، به همین دلیل این نوع صرافی‌ها از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار هستند. صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز، مانند شخص ثالث یا واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند.

تقریبا 99 درصد از کل معاملات رمزارزها از این طریق انجام می‌شود. چند نمونه از مبادلات متمرکز رمزارزها عبارتند از cionbase ، GDAX ، kraken : Gemini

برعکس صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز که شخص ثالث بین خریدار و فروشنده بصورت واسط عمل می‌کند، صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارزها (DEX) این امکان را به کاربران می‌دهد تا بدون نیاز به شخص ثالث، اقدام به انجام معامله کنید. تعداد افرادی که برای ترید رو به این صرافی‌ها می‌اوردند بسیار کم بوده و حدود 1 درصد از معاملات دنیای دیجیتال از این طریق انجام می‌گردد.

نمونه‌هایی از مبادلات ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز شامل Airwap ، io ، Barterdex ،Blocknet . معاملات رمزارزهای فیات (Fiat) توسط این صرافی‌های غیرمتمرکز تسهیل نمی‌شود.

صرافی ارز دیجیتال

مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز

مزایا صرافی متمرکز

 حال به بررسی مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌پردازیم:

  • بسیار دوستانه و کاربرپسند: صرفی‌های متمرکز بسادگی می‌توانند وارد حساب‌های خود شده و حساب خود را رصد کنند و همچنین از طریق اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها اقدام به انجام معامله کنند. از این رو این نوع صرافی‌ها بسیار کاربرپسند و راحت است (برخلاف معاملات یکتا به یکتا یا کیف پول‌های رمزنگارب شده که معمولا پیچیده‌اند)
  • قابلیت اعتماد بالا: این نوع صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز قابلیت اعتماد بهتری برای کاربران فراهم می‌کند. چراکه با تسهیل معاملات توسط یک سیستم متمرکز و گسترده، اعتماد بهتری برای کاربر فراهم می‌شود

معایب صرافی متمرکز

 بعد از مزایا، باید به معایب این نوع صرافی‌ها نیز نگاهی کوتاه انداخت.

  • هزینه انجام معاملات برای انجام خدمات در این نوع صرافی‌ها بالاست و حتی ممکن است مقرون بصرفه نباشد.
  • خطر هک این نوع صرافی‌ها بسیار بالاست که این خود باعث سلب اعتماد از کاربران می‌گردد. صرافی‌های بزرگ معمولا میلیاردها بیت‌کوین و رمزارز دیگر در خود ذخیره دارند و این خود باعث بالارفتن خطر هک توسط هکرها می‌شود. بنابراین صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز، بهترین طعمه برای هکرها بحساب می‌آید.

برای مثال 850 هزار بیت‌کوین از بزرگترین شرکت مبادلات رمزارزها ( Mt.Gox ) توسط هکرها، به سرقت رفت.

مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

مزایا غیرمتمرکز

  • پایین بودن احتمال خطر هک شدن: بلدیل غیرمتمرکز بودن و عدم نیاز به وجود شخص ثالث در این صرافی‌ها، امکان هک شدن یک سازمان یا شرکت وجود ندارد. بنابراین کاربران با امنیت بهتری می‌توانند به انجام معاملات بپردازند.
  • حفظ حریم خصوصی: احتیاجی به تکمیل فرم‌های اطلاعاتی کاربران نیست، بنابراین حریم خصوصی کاربران حفظ می‌گردد.
  • احتمال دستکاری در بازار بدلیل ماهیت غیرمتمرکز آنها کاهش می‌یابد و کاربران از ترید‌های جعلی و پولشویی مصون می‌مانند.

معایب غیرمتمرکز

  • پیچیدگی بالا: برخلاف صرافی‌های متمرکز که فرایند راحت و کاربرپسندی را پیش رو دارند، کاربران این نوع صرافی‌ها نیازمند آموزش و آشنایی با سیستم عامل و روند انجام معاملات دارند. کاربران این توع صرافی‌ها باید تمامی رمزهای مربوط به کیف پول رمزنگاری شده خود را بخاطر بسپارند چراکه درصورت فراموش شدن، کلیه دارایی‌های آنها از بین خواد رفت.
  • نقدشوندگی دشوار: بدلیل کم بودن حجم معاملات در این صرافی‌ها، نقدینگی پایین است و همچنین یافتن خریدار و فروشنده در آنها بسیار پایین است. چراکه 99 درصد معاملات رمزارزها توسط صرافی‌های متمرکز صورت می‌گیرد.
  • عدم پرداخت فیات از معایب دیگر این نوع صرافی‌ها بوده. پول فیات پولی‌ست که ارزش ذاتی نداشته و تحت تاثیر دستورات دولتی یا قانونی ست. صرافی‌های غیرمتمرکز امکان معامله رمزارزهای فیات را نداشته که این خود باعث می‌شود کاربرانی که از قبل ارزهای دیجیتال در اختیار ندارند، معاملات دشوارتری داشته باشند.

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا چیست؟

قبل از هر توضیحی برای اینکه ذهنیت مناسبی در ذهن شما تشکیل شود می‌توان اپلیکیشن و سایت دیوار را مثال زد. چراکه در این سایت دونفر مستقیما با یکدیگر معامله می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا عینا اینگونه است. فروشندگان کالا از طریق این بسترها آگهی فروش خود را به نمایش قرار می‌دهند. خریداران پس از جستجو و یافتن کالای موردنظر خود از طریق این پلتفرم با فروشنده مدنظر خود ارتباط گرفته و اقدام به انجام معامله می‌کند.

در صرافی‌های همتا به همتا برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری، این امکان ایجاد شده که دارایی‌ها تا تایید مشتری قفل می‌شود و همچنین فرایند حل اختلافات معاملات نیز پیشبینی گردیده است. همچنین متناسب با عملکرد معامله‌گران به آنها امتیاز داده می‌شود و معامله‌گران برتر بالاتر از بقیه به نمایش درمی‌آیند.

یکی از مزیت‌های این نوع صرافی ارز دیجیتال، وجود تریدر از سایر کشورها و همچنین روش‌های مختلفی برای پرداخت است. برای مثال شخصی که داخل کشور ما بوده و به خدمات مالی بین‌المللی نظیر مسترکارت، ویزاکارت و غیره دسترسی ندارد می‌تواند شخصی از کشور ایران را انتخاب کند تا بکمک تراکنش بانکی، اقدام به انجام معامله کند.

جفت‌ارز

از این مفهوم برای نمایش دادن امکان تبدیل یک رمزارز به رمزارز دیگر استفاده می‌شود. نحوه نمایش آن در صرافی به این فرم است:

  • نماد اختصاری رمزارز اول /  نماد اختصاری رمزارز دوم.

فرضا نماد اختصاری تتر (USDT) و نماد اختصاری بیت‌کوین (BTC) می‌باشد. بنابراین جفت‌ارز بیت‌کوین-تتر به این صورت نمایش داده می‌شود: BTC/USDT. در پایان توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدام به خرید و فروش، از ماشورین وبسایت صرافی آنلاین کمک بگیرید.

سوالات متداول

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

همانگونه که از نام آن پیداست صرافی ارز دیجیتال بستری است برای ترید و مبادله ارز دیجیتال است.

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا چیست؟

یعنی فروشنده و خریدار مستقیما باهم در ارتباط هستند و کالا از طریق بستر سایت یا اپلیکیشن به نمایش درآمده و دو نفر پس از ارتباط گیری باهم و توافق اقدام به انجام معامله می‌کنند.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا