آموزش

گیم فای (GameFi) چیست و چه کاربردی دارد؟

گیم فای (GameFi) ترکیبی از اصطلاحات بازی و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است و ادغام برنامه‌های بلاک چین در بخش بازی را برای اهداف کسب درآمد از جمله موارد دیگر توصیف می‌کند. این پروژه به‌ویژه برای ناشران و توسعه‌دهندگان کوچک‌تر امکان کسب درآمد از بازی‌های خود با انتشار توکن را فراهم می‌کند. این توکن‌ها معمولاً بر اساس استاندارد ERC-20 بلاک چین اتریوم هستند.

 این امر به تأمین مالی هزینه‌های انجام‌شده در توسعه بازی کمک می‌کند. با استفاده از قراردادهای هوشمند، گیمرها در ازای پرداخت با ارزهای دیجیتال موجود، توکن‌های خودکار را از ناشر دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن‌ها در بازی‌هایی که بعداً توسعه می‌یابد استفاده کنند. در این مطلب آموزشی از صرافکس قصد داریم در رابطه با گیمفای و جنبه‌های مختلف آن به گفتگو بپردازیم.

گیم فای چیست؟

گیمفای یکی از داغ‌ترین اصطلاحات در حوزه رمزنگاری، با رویکرد ترکیبی از بازی و بازارهای مالی غیر متمرکز است. این رویکرد در حوزه کریپتو از سیستم‌های مالی را برای ایجاد سود از انجام بازی‌های رمزنگاری استفاده می‌کند.

در واقع GameFi ترکیبی از بازی و امور مالی در قالب برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است. تفاوت بین GameFi و بازی‌های آنلاین سنتی در این خواهد بود که پروژه GameFi بر روی یک شبکه دفتر کل توزیع‌شده اجرا می‌شود که به بازیکنان اجازه می‌دهد آیتم‌های تایید شده در بازی را داشته باشند. گیم فای همچنین مفهوم کسب درآمد از بازی را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد.

همچنین در این رویکرد بازی، بازیکنان معمولاً برای دریافت برخی از ویژگی‌ها یا آیتم‌های بازی باید مبلغ مشخصی را پرداخت کنند. در همین حال، در بازی برای کسب درآمد، بازیکنان هنگام انجام بازی‌ها یا داشتن آیتم در GameFi مشوق‌هایی دریافت می‌کنند.

مطالعه بیشتر : قیمت تتر

گیم فای چیست؟گیم فای چگونه کار می‌کند؟

محبوبیت گیم فای ناشی از CryptoKitties بود که یک بازی مبتنی بر بلاک چین که بر روی شبکه اتریوم ساخته‌شده است. این بازی فناوری قراردادهای هوشمند اتریوم راه را برای نوآوری‌هایی ازجمله DeFi و بعداً GameFi هموار کرد. اخیراً استفاده از قراردادهای هوشمند و سایر بلاک چین‌ها مانند Solana، Polkadot و Polygon نیز برای ساخت GameFi آغازشده است.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، GameFi با مفهوم بازی برای کسب درآمد کار می‌کند. جوایز به‌دست‌آمده اشکال مختلفی دارند، از ارزهای دیجیتال گرفته تا آیتم‌های درون بازی مانند آواتار، سلاح، لباس و سرزمین‌های مجازی. برخلاف مفهوم سنتی بازی که در آن دارایی خارج از اکوسیستم بازی ارزشی ندارد، دارایی‌های به‌دست‌آمده در GameFi دارای ارزش واقعی هستند و بازیکنان می‌توانند آن‌ها را مبادله کنند. در نتیجه، بازیکنان می‌توانند از طریق گیم فای درآمد واقعی کسب کنند.

مزایا GameFi

GameFi مزایای زیادی دارد که می‌توان آن را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بازیکنان هنگام انجام بازی و انجام مأموریت‌های خاص، جوایزی دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، کاربران همچنین می‌توانند از طریق ویژگی‌هایی در گیم فای، مانند سهام، استخراج نقدینگی و … سود و درآمد غیرفعال به دست آورند.
  • بسیاری از پروژه‌های GameFi برای بازی رایگان هستند و فقط به اتصال اینترنت نیاز دارند. بااین‌حال، برخی از بازی‌های GameFi نیاز به استفاده از توکن و ارزهای محلی یا خرید شخصیت‌ها یا چیزهای خاص دارند.
  • گیم فای نه‌تنها ارزان هستند، بلکه اکثر پروژه‌های GameFi سیستم بازی ساده‌ای نیز دارند، بنابراین یادگیری و بازی آن‌ها آسان است. این رویکرد ساده به گروه‌هایی در هر سنی و با سابقه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا GameFi را بازی کنند.
  • GameFi به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌گیری در مورد توسعه پروژه‌های بازی مشارکت کنند. این را می‌توان با رأی دادن از طریق سازمان غیر متمرکز خودمختار (DAO) انجام داد.

مطالعه بیشتر : خرید ترون

محبوب ‌ترین بازی ‌های گیم فای

در اکوسیستم گیم فای بازی‌های بسیار محبوبی وجود دارند که در این بخش به ٥ تا از محبوب‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • بازی Axie Infinity

Axie Infinity یک پروژه گیم فای مبتنی بر NFT و یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها به‌حساب می‌آید. Axie Infinity یک بازی شبیه به سری Pokemon است که در Axie Infinity بازیکنان تیم‌هایی از شخصیت‌ها به نام Axies را می‌سازند. هر Axie یک NFT با شکل بدن منحصربه‌فرد است که مهارت و نادر بودن آن را تعیین می‌کند. بعداً، بازیکنان می‌توانند از این Axies در برابر سایر بازیکنان از طریق حالت عرصه یا ماجراجویی استفاده کنند.

Axie Infinity دو توکن بومی دارد: Axie Infinity Token (AXS) و Smooth Love Potion (SLP). برای دریافت AXS، باید وارد جدول امتیازات PvP بازی شوید. در مورد SLP، می‌توان آن را با تکمیل سطوح حالت ماجراجویی و برنده شدن در مسابقات به دست آورد.

  • بازی Splinterlands

Splinterlands نیز یک بازی مبتنی بر NFT به‌حساب می‌آید. بر اساس آمار DappRadar، Splinterland با 147050 کاربر فعال روزانه در رتبه دوم محبوب‌ترین بازی قرار گرفته است. بازی حول محور جمع‌آوری و تجارت کارت می‌چرخد. کارت‌های حاوی هیولای Splinterlands را می‌توان در نبرد با بازیکنان دیگر استفاده کرد. حداقل بیش از 500 کارت هیولا وجود دارد که بازیکنان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

برای بازی Splinterlands، کاربران باید یک کیف پول MetaMask، Venly، Wombat یا WAX را متصل کرده و یک حساب کاربری برای Splinterlands ایجاد کنند. شما می‌توانید این بازی را به‌صورت رایگان برای سطوح پایه بازی کنید. بااین‌حال، برای بهره بردن از امکانات بازی، کاربران ملزم به پرداخت 10 دلار آمریکا هستند.

بازی سندباکس

  • بازی سندباکس

یکی از پروژه‌های پیشرو گیم فای، Sandbox است که مفهوم دنیای متاورس مبتنی بر بلاک چین را در خود دارد. از طریق Sandbox، کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال یا زمین را ایجاد، بسازند و خریداری کنند. Sandbox تنها دارای عرضه محدود 166.464 زمین است.

دنیای Sandbox metaverse به کاربران یک پلتفرم غیرمتمرکز برای ایجاد جهان‌های سه‌بعدی قابل‌مبادله و پولی ارائه می‌دهد. از نظر گرافیک و رابط کاربری، Sandbox مشابه Minecraft است. بهترین راه برای بازی در حین کسب درآمد در Sandbox این است که زمین و سایر اشیاء را معامله کنید و وظایف درون بازی را انجام دهید.

  • بازی Era7

پروژه بعدی بازی برای کسب درآمد از گیم فای Era7، است. Era7 یک بازی تجارت کارتی به‌حساب می‌آید که بر روی شبکه زنجیره هوشمند Binance ساخته‌شده است. Era7 همچنین از NFT برای تبدیل کارت‌ها به دارایی قابل معامله استفاده می‌کند.

Era7 دارای دو توکن بومی، Era و GOT است. برای داشتن یک Era، کاربران می‌توانند آن را از طریق مسابقات، استخراج نقدینگی یا مشوق‌های اجتماعی دریافت کنند. توکن‌های Era برای تراکنش‌ها در بازی‌های Era7 استفاده می‌شوند. در مورد GOT، کاربران می‌توانند آن را با استفاده از توکن‌های Era یا بازی برای کسب درآمد خریداری کنند.

  • بازی StepN

StepN ایده متفاوتی در گیم فای را ارائه دهد. StepN یکی از بازی‌هایی به‌حساب می‌آید که اخیراً وارد دنیای گیمفای شده است. همان‌طور که از نام آن پیداست، کاربران می‌توانند هنگام جابجایی پاداش دریافت کنند. مفهوم حرکت یا استپ برای کسب درآمد بیشتر به سبک زندگی مرتبط است تا بازی؛ بنابراین، زمانی که کاربران فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده‌روی یا دویدن را انجام دهند، پاداش دریافت می‌شود.

کاربران هنگام راه رفتن یا دویدن، توکن‌های بومی StepN، یعنی توکن‌های ساتوشی سبز (GST) را دریافت خواهند کرد. این بازی اگرچه جذاب و آسان به نظر می‌رسد، اما متاسفانه دسترسی به StepN بسیار گران است. کاربران برای دریافت توکن‌های GST ابتدا باید کفش‌های مجازی را در بازار خریداری کنند تا با آن پیاده‌روی کنند یا بدوند.

آموزش بازی گیم فای

برای بازی کردن گیم فای برخی از مقدمات کلی وجود دارد که باید قبل از شروع بازی‌های GameFi کاربران باید آن را انجام دهید.

1. راه‌اندازی کیف پول رمزنگاری ‌شده

راه‌اندازی یک کیف پول رمزنگاری ضروری خواهد بود زیرا GameFi شامل تراکنش‌ها و نیاز به نگه‌داشتن پول مجازی یا NFT است. بااین‌حال، کیف پول ارز دیجیتال انتخاب‌شده باید با شبکه بلاک چینی که GameFi بر آن استوار است، سازگار باشد.

به‌عنوان‌مثال، از کیف پول‌های ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم مانند Metamask برای GameFi که بر روی شبکه بلاک چین اتریوم ساخته‌شده است، می‌توان استفاده کرد.

آموزش بازی گیم فای

2. توجه به الزامات و قوانین

اکثر پروژه‌های GameFi برای دانلود رایگان هستند. بااین‌حال، مطمئناً هر GameFi دارای شرایط و ضوابطی است که با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اگر بازی رایگان باشد، بازیکنان می‌توانند بلافاصله بازی کنند و پاداش مالی دریافت کنند.

بااین‌حال، برخی از بازی‌های گیم فای نیز وجود دارند که دارای شرایط خاصی است که کاربران را ملزم به خرید NFT، به شکل کاراکتر یا لوازم جانبی، یا داشتن توکن‌های رمزنگاری بومی بازی می‌کند تا ابتدا تجهیزات خاصی را خریداری کنند.

مطالعه بیشتر : خرید شیبا

3. انجام تحقیقات

مشابه انتخاب سایر دارایی‌های رمزنگاری، کاربران باید قبل از انتخاب پروژه گیمفای، تحقیقات خود را انجام دهند. با توجه به اینکه برخی از GameFi بازیکنان را ملزم به سرمایه‌گذاری مقدار مشخصی از سرمایه می‌کنند، محاسبه سود و ریسک احتمالی ضروری است.

به ‌عنوان ‌مثال، محاسبه کنید که چقدر طول می‌کشد تا سرمایه اولیه خود را جبران کنید و شروع به برداشت از مزایای آن و بسیاری از موارد دیگر کنید.

سخن پایانی

ازآنجایی‌که صنعت گیم فای در حال حاضر در مراحل اولیه خود است، هنوز راه زیادی برای پیشرفت این صنعت وجود دارد. صنعت GameFi دارای پتانسیل‌های زیادی برای رشد و موفقیت بیشتر است و سبکی از بازی است که می‌توان از آن درآمد کسب کرد. در این مقاله ما سعی کردیم در رابطه با گیمفای، مزایا و جنبه‌های مختلف آن صحبت کنیم. 

سوالات متداول

بازی گیم فای چیست؟

GameFi از طریق بازی‌های بلاک چین برای کسب درآمد، انگیزه‌های اقتصادی به بازیکنان ارائه می‌کند. بازیکنان می‌توانند وظایف را تکمیل کنند، با دیگر بازیکنان بجنگند، در سطوح مختلف بازی پیشرفت کنند، و جوایز ارز دیجیتال و NFT کسب کنند.

چرا GameFi مهم است؟

گیم فای رویکردی به عنوان راه حل، برای مشکلات عمده در صنعت بازی های سنتی است. برخلاف بازی‌های آنلاین سنتی، GameFi مدل Play-to-Earn را ارائه می‌کند. این به گیمرها اجازه می دهد تا با صرف زمان و تلاش خود، درآمد کسب کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا