آموزش

زبان سالیدیتی چیست و چه کاربردی دارد؟

سالیدیتی یا Solidity یک زبان سطح بالای برنامه‌نویسی و قرارداد محور است که جهت نوشتن قرارداد هوشمند از آن استفاده می‌شود. این زبان محبوب توسط مشارکت‌کنندگان اصلی پلتفرم بلاک چین اتریوم توسعه‌یافته است که هم‌اکنون برای طراحی و پیاده‌سازی انواع قراردادهای هوشمند در ماشین مجازی اتریوم و دیگر پلتفرم‌های توسعه بلاک چین استفاده می‌شود.

در این پست آموزشی از صرافکس می‌خواهیم در رابطه با زبان برنامه نویسی سالیدیتی و ویژگی‌های آن باهم به گفتگو بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

سالیدیتی چیست؟

زبان Solidity یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و نزدیک به زبان انسان است. این زبان جهت توسعه قراردادهای هوشمند در اتریوم و بلاک چین های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این زبان توسط برنامه‌نویسی انگلیسی گاوین وود در سال 2014 پیشنهاد شد و سرانجام با کمک برخی از برنامه نویسان سرشناس دیگر توانست این زبان را راه‌اندازی کند.

این زبان به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر قرارداد و سطح بالا شناخته می‌شود. این پلتفرم دارای نحوی مشابه با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت است. زبانSolidity به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی برای تقویت ماشین مجازی اتریوم ساخته‌شده است.

این زبان، یک زبان برنامه‌نویسی با تایپ ایستا است که فرآیند تأیید و اعمال محدودیت‌ها را در زمان کامپایل برخلاف زمان اجرا انجام می‌دهد. از آنجایی که این زبان بر اساس نحو جاوا اسکریپت طراحی‌شده است، درک و پیاده‌سازی آن برای توسعه‌دهندگان وب آسان‌تر است.

ویژگی‌ های سالیدیتی

ویژگی‌ های سالیدیتی

سالیدیتی ویژگی‌های بسیار برجسته‌ای نسبت به زبان‌های رقیب خودش دارد که مهم‌ترین این ویژگی به‌صورت زیر است:

  • این زبان از وراثت متعدد و شی‌ءگرایی با خطی سازی C3 پشتیبانی می‌کند.
  • این زبان از متغیرهای مختلف، انواع داده. توابع گوناگون و مهتر از این‌ها از اشیا پشتیبانی می‌کند.
  • ایجاد عملکرد ایمن با استفاده از Application Binary Interface
  • این زبان محبوب از بسیاری از پلتفرم‌های بلاک چین ازجمله اتریوم، Tendermint، Ethereum Classic Counterparty و ErisDB از این زبان را پشتیبانی می‌کنند.

داده‌ های قابل پشتیبانی در زبان Solidity

در زبان سالیدیتی از انواع داده‌ها پشتیبانی می‌شود که لیست این داده‌ها در این زبان به‌صورت زیر است:

  • اعداد صحیح: Solidity از اعداد صحیح با علامت و بدون علامت پشتیبانی می‌کند که این‌یک ویژگی برجسته برای این زبان است.
  • داده‌های بولی یا Booleans: همان‌طور که شاید اطلاع داشته باشید نوع داده Boolean مقدار “0” را به‌عنوان false و “1” را به‌عنوان true، بسته به نوع یک شرط، برمی‌گرداند. سالیدیتی به‌خوبی از این نوع داده پشتیبانی می‌کند.
  • اصلاح‌کننده‌ها یا Modifier: Modifier ها جهت شناسایی سازگاری شرایط قبل از اجرای یک قطعه کد قرارداد هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  •  لیترال های رشته‌ای یا String Literals: لیترال های رشته‌ای را می‌توان با گیومه‌های دوتایی یا تکی در این زبان نشان داد و Solidity مشکلی با این نوع داده ندارد.
  • پشتیبانی از آرایه‌های تک‌بعدی و دوبعدی

علاوه بر پشتیبانی از داده‌های بالا. این زبان از enum ها، عملگرها، آرایه‌ها و مقادیر هش جهت تشکیل یک ساختمان داده منطقی به نام mappings استفاده می‌کند که از آن برای بازیابی مقادیر مرتبط با مکان‌های حافظه استفاده می‌شود.

ابزار های موجود برای ساخت قرارداد هوشمند در سالیدیتی

ابزار های موجود برای ساخت قرارداد هوشمند در سالیدیتی

ابزارهای زیادی جهت ساخت قراردادهای هوشمند در سالیدتی مورداستفاده قرار می‌گیرند که مهم‌ترین این ابزارها که توسط توسعه‌دهندگان استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • Solgraph: از این ابزار برای تولید یک نمودار DOT استفاده می‌کنند. این نمودار به زبان بسیار ساده جریان کنترل تابع قرارداد زبان‌Solidity را رسم می‌کند و آسیب‌پذیری‌های امنیتی نشان می‌دهد.
  • Solidity REPL: ابزاری است جهت نوشتن کدهای خط فرمان روی Solidity Console و یک خط فرمان به‌حساب می‌آید.
  • آزمایشگاه EVM: این ابزار به‌عنوان یک بسته مهم در سالیدیتی وجود دارد قابلیت تعامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را دارد که شامل Etherchain API، trace-viewer و VM است.
  • Evmdis: Evmdis مخفف EVM Disassembler است. این ابزار می‌تواند تجزیه‌وتحلیل استاتیک را روی بایت کدها انجام دهد. این کار به هدف ارائه سطح بالاتری از انتزاع را در مقایسه با عملیات EVM خام ارائه می‌شود و توسط افراد بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد های Solidity در کریپتو

اساساً سالیدیتی کاربردهای بسیار فراوانی در دنیای اتریوم دارد که در این بخش به مهم‌ترین این کاربردها شاره خواهیم کرد و به‌صورت مختصر هرکدام را توضیح می‌دهیم.

کاربرد های Solidity در کریپتو

سالیدیتی برای رأی دادن

یکی از مهم‌ترین کاربرهای سالیدیتی کمک به رأی‌گیری در اکوسیستم اتریوم است. هم‌اکنون رأی‌گیری در اکوسیستم‌های ارز دیجیتال با چالش‌های مختلفی مانند دست‌کاری داده، رأی جعلی، تغییر ماشین های رأی گیری و… سروکار دارد. با استفاده از سالیدتی می‌توان این چالش‌ها را دور زد و شفافیت در رأی‌گیری را به حداکثر رساند. البته هیچ‌وقت شفافیت مطلق قابل‌ارائه نیست.

حراج یا مزایده کور

در مزایده های آزاد افرادی که در آن شرکت می‌کنند با مشاهده اطلاعات یکدیگر امکان تقلب برای آن‌ها فراهم می‌شود. با استفاده از سالیدیتی می‌توان این مشکل را دور زد و حراج را به اصطلاح کور کرد تا کاربران شرکت‌کننده در آن توانایی تخلف و تقلب را نداشته باشند. در مزایده با سالیدتی کاربران تا مرحله آخر قادر به مشاهده اطلاعات همدیگر خواهند بود و این امر یک حراج عادلانه به همراه خواهد داشت.

تأمین مالی جمعی

 سرمایه‌گذاری جمعی از طریق قراردادهای هوشمند می‌تواند مسائلی مانند کمیسیون شخص ثالث و مدیریت داده‌ها را حل کند. سالیدیتی جهت تأمین منابع مالی به سیستم‌های متمرکز جهت به دست آوردن اعتماد نیاز ندارد و این امر باعث می‌شود که در هزینه‌ها به‌شدت صرفه‌جویی شود.

سالیدیتی saliditi

سخن پایانی

برنامه‌نویسی این زبان کد اصلی است که در حال حاضر برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. Solidity که بر روی پلتفرم اتریوم توسعه‌یافته است به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند و dApp های بلاک چین بنویسند. این زبان برنامه‌نویسی ساده نیست و توسعه‌دهندگان باید به آنچه در قرارداد می‌گذارند توجه بیشتری داشته باشند، زیرا قراردادهای هوشمند خود اجرا هستند و هر خطایی می‌تواند منجر به تراکنش‌های نادرست شود.

سوالات متداول

مهمترین مزایا یادگیری زبان سالیدیتی چیست؟

زبان برنامه‌ نویسی سالیدیتی بهترین گزینه برای آموزش برنامه‌ نویسی بلاک چین به شمار می‌رود. از آنجایی که اهمیت اتریوم ثانیه به ثانیه بیشتر می‌شود و افرادی که بتوانند زبان سالیدیتی را به خوبی یاد بگیرند، بدون شک از فرصت‌های ویژه بهره‌مند میشوند.

آیا یادگیری زبان برنامه نویسی سالیدیتی دشوار است؟

بله؛ این زبان برنامه نویسی ممکن است که در اولین نگاه آسان به نظر برسد، اما در حقیقت چنین نیست.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا