آموزش

اهمیت نمودار عمق بازار (Market Depth) و جادوی آن برای ترید

عمق بازار (Depth Of Market) به قابلیت بازار جهت جذب سفارش‌های نسبتاً بزرگ بازار بدون تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت اوراق بهادار اشاره دارد. احتمالاً تا به حال نموداری به نام عمق بازار را در صرافی‌های مختلف مانند بایننس در قسمت نمودارها دیده‌اید که با دو رنگ سبز و قرمز، نموداری را به ما نشان می‌دهد که مدام در حال تغییر است. نمودار قرمز فروشندگان ارز دیجیتال را با قیمت‌های مختلف نشان می‌دهد و نمودار سبز خریداران آن ارز را با قیمت‌های مختلف به تصویر می‌کشد. این نمودار به‌نوعی بیانگر عمق بازار است.

برخی افراد معتقدند که ما می‌توانیم بر اساس این نمودار DOM معامله کنیم. به این ترتیب اگر مردم آن ارز رمزنگاری‌ شده را به شدت بفروشند، متوجه می‌شویم که یک خبر منفی درباره آن منتشر شده و اگر آن ارز دیجیتال را داریم، بهتر است در اسرع وقت بفروشیم. برعکس، اگر دیدیم که خرید یک ارز دیجیتال افزایش ‌یافته و رنگ سبز این نمودار در حال بالا رفتن است، متوجه می‌شویم که اخبار مثبتی وجود دارد و بسیاری از افراد به این دلیل تمایل به خرید آن ارز دیجیتال دارند. در این مطلب آموزشی از صرافکس می‌خواهیم در رابطه با Depth Of Market به بحث بپردازیم. پس تا پایان این مقاله لطفا ما را همراهی کنید.

عمق بازار چیست؟

عمق بازار یک شاخص حجمی است که نشان می‌دهد یک سفارش بزرگ چقدر بر قیمت سهام یا مشتقات تأثیر می‌گذارد. اوراق بهادار با عمق بیشتر به اندازه اوراق بهادار با عمق کم تحت تأثیر یک سفارش بزرگ قرار نمی‌گیرند. بسیاری از شرکت‌های کارگزاری DOM را به‌عنوان فهرستی از پیشنهادات و درخواستی فعلی برای اوراق بهادار نشان می‌دهند.

عمق بازار یک معیار مهم برای مطالعه در معاملات سهام با حجم کم یا قراردادهای آتی است. می‌توان گفت که عمق بازار (DOM)، معیاری از نقدشوندگی در یک سهام را بیان می‌کند که نشان می‌دهد چگونه قیمت تحت تأثیر یک سفارش جدید قرار می‌گیرد. DOM معمولاً به‌صورت جدولی از قیمت‌های پیشنهادی، تقاضای فعلی و تعداد معامله‌گرانی که مایل به خرید با این قیمت‌ها هستند، ارائه می‌شود.

نکته کلیدی: DOM به ۲ دلیل اصلی استفاده می‌شود: برای اطلاع از نقدشوندگی عمومی اوراق بهادار و تعیین اینکه آیا یک معامله بزرگ بازار را به حرکت درمی‌آورد یا خیر. اولی برای سرمایه‌گذاران فردی و دومی برای سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ اهمیت بیشتری دارد.

مطالعه بیشتر : ماینر اتریوم

عمق بازار چیست؟نمونه‌ای از عمق بازار

در اینجا مثالی از عمق بازار برای یک سهام فرضی ارائه شده است. این یک جدول فرضی برای نشان دادن DOM توسط یک شرکت کارگزاری خواهد بود.

ستون اندازه (Size) در سمت چپ نشان می‌دهد که چه مقدار حجم برای خرید سهام در آن قیمت درخواستی موجود است. ستون اندازه (Size) سمت راست نشان می‌دهد که چه کسی مایل به فروش در آن قیمت پیشنهادی خواهد بود. تفاوت بین این دو، در اختلاف قیمت پیشنهادی است.

معامله‌گران کمتری وجود دارد که مایل به خرید سهام با بالا رفتن قیمت هستند و دارندگان فعلی بیشتری مایل به فروش با افزایش قیمت هستند. این باید به‌طور شهودی منطقی باشد. همچنین می‌توان از این جدول برای تعیین قیمت‌هایی که برای یک سفارش بزرگ پرداخت می‌شود استفاده کرد. فرض کنید باید برای 175 سهم سفارش دهید. شما می‌توانید 25 سهم را با قیمت 5.10 دلار، 50 سهم با 5.30 دلار و 100 سهم را با 5.56 دلار خریداری کنید.

نحوه کار عمق بازار

عمق بازار معمولاً در نرم‌افزارهای معاملاتی یا در وب‌سایت‌های کارگزاری یافت می‌شود. برای همه سهام‌ها به‌جز سهام‌هایی که کمترین معامله را دارند، تصویری از موقعیت‌های خرید و فروش فعلی سهام است.

هنگامی‌که یک سفارش بزرگ (برای خرید یا فروش) یک سهام انجام می‌شود، می‌تواند با مکانیسم مورد بحث در بالا، با در اختیار گرفتن تمام سهام موجود در سطوح مختلف پیشنهاد و تقاضا، بازار را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این بحث وجود دارد که DOM تحت تأثیر عدم تقارن اطلاعات است؛ یعنی بازار فرض می‌کند افرادی که سفارش‌های بزرگ انجام می‌دهند، اطلاعات بیشتر یا بهتری نسبت به افرادی که سفارش‌های کوچک ثبت می‌کنند، دارند؛

بنابراین اگر یک سفارش خرید بزرگ داده شود، معامله‌گران کوچک‌تر برای پیوستن به آن رقابت می‌کنند، با این فرض که چیزی وجود دارد که آن‌ها نمی‌دانند. ارائه‌دهندگان نقدینگی نیز بر عمق بازار تأثیر می‌گذارند. اگر کمبود نقدینگی در سهام وجود داشته باشد، مؤسسات ممکن است نخواهند سفارش کامل را بپذیرند و معامله‌گر را ملزم می‌کند تا از چندین مؤسسه برای ورود یا خروج از یک موقعیت بزرگ استفاده کند.

مطالعه بیشتر : صرافی dYdX

نحوه کار عمق بازارنکات مهم در رابطه با عمق بازار DOM

  • DOM همچنین می‌تواند توسط معامله گران برای تعیین زمان ورود به معامله استفاده شود.
  • اگر سفارش‌ها در یک جهت تمایل داشته باشند، می‌تواند نشان دهد که قیمت سهام در کدام جهت حرکت می‌کند. به عنوان مثال، اگر 60 درصد سفارش‌ها برای خرید و تنها 40 درصد برای فروش باشد، احتمالاً به دلیل فشار خرید، قیمت بالا می‌رود.
  • علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند زمانی که سفارش‌های فروش شروع به سبقت گرفتن از سفارش‌های خرید می‌کنند برای یافتن سطوح مقاومت و زمانی که سفارش‌های خرید شروع به سبقت گرفتن از سفارش‌های فروش برای سطوح حمایتی می‌کنند، به دنبال آن باشند. این احتمال وجود دارد که سهام در این باندهای حمایت و مقاومت باقی بماند تا زمانی که چیزی اساسی تغییر کند.

رابطه با DOMکاربرد DOM برای سرمایه‌گذاران فردی

عمق بازار برای سرمایه‌گذاران فردی برای سنجش سطح نقدینگی عمومی یک اوراق بهادار بسیار مهم است. سرمایه‌گذاران انفرادی زیادی وجود ندارند که بتوانند بازار را برای اکثر سهام به حرکت درآورند.

البته، استثناهایی وجود دارد. سهام خرد سرمایه‌ای که در بازارهای خارج از بورس (OTC) معامله می‌شوند ممکن است به‌اندازه‌ای غیر نقدشونده باشند که سرمایه‌گذاران فردی باید DOM را بررسی کنند تا مطمئن شوند که بازار را با سفارش حرکت نمی‌دهند. از روش مثال جدول بالا برای تعیین اینکه یک سفارش بزرگ چقدر ممکن است بر قیمت سهام یا مشتقات تأثیر بگذارد، استفاده می‌شود.

همچنین، حتی اگر سرمایه‌گذاران فردی قدرت خرید برای جابه‌جایی بسیاری از سهام را نداشته باشند، اگر نقدینگی پایین باشد، همچنان می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند. اگر یک موسسه بزرگ مالک 10 درصد سهام باشد و تصمیم به فروش آن داشته باشد، اگر عمق بازار کم باشد، سهام بیشتر سقوط می‌کند؛ و هر چه عمق بازار بهتر باشد، اخبار بد تأثیر کمتری بر سهام خواهد داشت زیرا یک فروشنده بازار را برای آن کنترل نمی‌کند.

مطالعه بیشتر : کاوا

جمع بندی

عمق بازار به عنوان معیاری استفاده می‌شود که نشان می‌دهد یک معامله بزرگ چقدر بر قیمت سهام تاثیر می‌گذارد. معامله گران از DOM برای کمک به شناسایی سطوح حمایت و مقاومت و تعیین اینکه آیا سهام ممکن است بر اساس تعداد خریداران نسبت به فروشندگان حرکت کند یا نه از DOM استفاده می‌کنند. در این مطلب آموزشی ما در رابطه با DOM و جنبه‌های مختلف آن گفتگو کردیم. امید است که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

عمق بازار به چه معناست؟

عمق بازار (DOM) معیاری برای اندازه گیری عرضه و تقاضا برای دارایی های قابل معامله و نقد است. این بر اساس تعداد سفارشات خرید و فروش باز برای یک دارایی مشخص مانند سهام یا قراردادهای آتی است. هر چه مقدار آن سفارش ها بیشتر باشد، بازار عمیق‌تر یا نقدشونده‌تر در نظر گرفته می‌شود.

چرا به DOM نیاز است؟

تا جایی که ابزارهای معاملاتی پیش می‌روند، عمق بازار توسط بسیاری از افراد هنگام سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود و درست مانند اخبار بازار سهام، می تواند به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک کند تا سطح احساسات را در یک سهم خاص بسنجند.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا