آموزش

ماینر اتریوم چیست؟

آلت کوین اتریوم، دومین ارز دیجیتال محبوب پس از پرچمدار رمز ارزها، بیت کوین است. اتریوم که با نماد اختصاری ETH نمایش داده می‌شود، از نظر ارزش بازار، دومین ارزهای دیجیتال برتر بازار کریپتو می‌باشد. البته لازم به ذکر است که اتریوم اولین ارز دیجیتالی است که  برنامه‌های «قراردادهای هوشمند» را در شبکه خود گنجانده است. قراردادهای هوشمند قراردادهای فردی، غیرمتمرکز و مستقلی هستند که در بلاک چین کدگذاری می‌شوند و بدون دخالت فرد ثالث اجرا می‌شوند. این رمز ارز مانند بیت‌کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار برای تایید و ثبت تراکنش‌ها بهره می‌برد و به همین دلیل قابل استخراج است. این وظیفه ماینر اتریوم است که به امر استخراج بپردازد. در این مقاله ما قصد داریم به مفهوم ماینر اتریوم بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه شوید.

معرفی اجمالی اتریوم

 در سال ۲۰۱۵ بود که جوانی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، شبکه اتریوم را راه‌اندازی کرد . بوترین، اتریوم را با نسخه‌ی بتا روانه‌ی بازار ارزهای دیجیتال کرد.

ماشین مجازی اتریوم (EVM)، می‌تواند قراردادهای هوشمند را به‌عنوان نماینده توافقات مالی مانند مبادله، قراردادهای اختیار معامله و اوراق قرضه پرداخت را اجرا کند. همچنین اتریوم می‌تواند قراردادهای کاری، وام دهی و استیکینگ را اجرا کند. یکی از روش‌هایی که کاربران می‌توانند بجز خرید اتریوم، آن را بدست آورند، استخراج آن است که در ادامه این مقاله بیشتر درباره استخراج یا ماینینگ با استفاده از ماینر اتریوم و انواع دستگاه‌های استخراج آن صحبت می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی: خرید اتریوم

مفهوم استخراج ارز دیجیتال

قبل از اینکه به بحث در مورد ماینینگ ارز اتریوم بپردازیم، ابتدا باید با مفهوم استخراج ارز دیجیتال آشنا شویم. اگر می‌خواهید ارز دیجیتال اتریوم داشته باشید، باید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید. یا کوین ETH را از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال خریداری کنید یا آن را استخراج کنید. ماینینگ یا استخراج رمز ارز به کار محاسباتی فشرده‌ای اطلاق می‌شود که به قدرت و زمان پردازش کامپیوتری زیادی نیاز دارد و ماینر سرمایه‌گذاری است که برای مرتب سازی بلوک‌ها، انرژی، فضای کامپیوتری و زمان می‌گذارد. زمانی که فرآیند استخراج به هش مناسب رسید، آن‌ها راه‌حل‌های خود را به صادرکنندگان ارائه می‌کنند.

مفهوم استخراج ارز دیجیتال

ماینرها در قبال شرکت در فرآیند استخراج رمز ارز، پاداش‌ یا کارمزد دریافت می‌کنند. ماینرهای ارزهای دیجیتال، موظفند که گردش یک ارز دیجیتال خاص در بازار را افزایش دهند. یا به عبارتی با استخراج یک رمز ارز آن را به حداکثر عرضه برسانند.

استخراج یا ماینینگ اتریوم

کارشناسان و تحلیلگران در حوزه ارزهای دیجیتال معتقدند که استخراج اتریوم در مقایسه با استخراج بیت کوین سود بیشتری را به ماینر می‌رساند. داده‌ها حاکی از آن است که ماینرهای اتریوم به‌طور متوسط در روز ۷۷ میلیون دلار درآمد دارند، درحالی‌که ماینرهای بیت کوین در روز ۶۷ میلیون دلار سود کسب می‌کنند. بنابراین استخراج اتریوم سودآورتر است.

ماینر اتریوم چیست؟

استخراج اتریوم به معنای افزایش حجم کوین اتر در گردش است. همچنین به معنای ایمن‌سازی شبکه اتریوم در حین ایجاد توکن‌ها، تایید آنها و مسدود کردن بلاک چین است. استخراج اتریوم در مقایسه با استخراج بیت کوین، برق و توان محاسباتی زیادی مصرف می‌کند. در ماینینگ اتریوم، سطح دشواری معادلات به‌صورت پویا تنظیم می‌شود تا بعد از هر 12 ثانیه یک بلوک تولید کند. شبکه اتریوم در فرایند استخراج، از مکانیسم اثبات کار (POW) استفاده می‌کند.

الگوریتم اثبات انجام کار (POW) چیست؟

همانطور که گفتیم، شبکه بلاک چین اتریوم هم مانند بلاک چین بیت کوین از پروتکل اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد. نودهای شبکه اتریوم از این مکانیسم استفاده می‌کرد تا در مورد وضعیت اطلاعات ثبت‌شده در بلاک چین به توافق برسند. این پروتکل از سوء استفاده از شبکه جلوگیری می‌کند و حملات هکرها به شبکه بلاک چین را مهار می‌کرد.

این کار شرکت‌کنندگان را وادار می‌کند تا محاسبات نسبتاً سخت را برای تایید تراکنش‌های بلاک چین حل کنند و در قبال آن پاداش دریافت کنند. علاوه بر این، الگوریتم PoW مسئول انتشار ارز جدید در سیستم است. در سیستم اثبات انجام کار، هیچ‌کس نمی‌تواند تراکنش‌های جعلی را در شبکه به ثبت برساند یا آن‌ها را پاک کند. ماینرهای PoW باید از منابع محاسباتی خود برای حل معادلات پیچیده استفاده کنند و تراکنش‌ها را تایید کنند.

مکانیسم اثبات کار (Proof of Work) این اطمینان را به شما می‌دهد که شبکه بدون اتکا به شخص ثالث یا واسطه‌ کار می‌کند. حذف فرد ثالث به منزله حذف هزینه‌های اضافی است. برخی از توابع اثبات کار که استخراج‌کنندگان اجرا می‌کنند شامل پازل، فاکتور سازی اعداد صحیح، پازل‌های مبتنی بر درخت مرکل، توالی‌های هش و توابع می‌باشد. ماینری که این فعالیت‌ها را کامل کند به تولید بلوک‌ها کمک می‌کند و پس‌ازآن شبکه به ماینر اتریوم یا ارزهایی همچون بیت کوین پاداش می‌دهد.

الگوریتم اثبات انجام کار (POW) چیست؟

سودآوری استخراج با استفاده از ماینر اتریوم

 یک ماینر اتریوم باید هزینه‌های صرف شده در استخراج رمز ارز را در نظر بگیرد و سپس میزان درآمد حاصله از ماینینگ را محاسبه کند. مصرف برق، هزینه‌های استخراج و هزینه سخت‌افزار مورد استفاده در استخراج رمز ارز موارد مهمی است که ماینر باید به آن توجه کند. علاوه بر عوامل ذکر شده، چند عامل دیگر نیز بر سود استخراج اتریوم تأثیر می‌گذارد:

1- پاداش تایید هر بلوک:

در حال حاضر، ماینر اتریوم برای هر بلوک استخراج‌شده، 2 اتریوم به‌اضافه کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند. شما می‌توانید پاداش‌های هر بلوک برای ماینر اتریوم را از سایت‌هایی مانند اتر اسکن (etherscan.io) بررسی کنید. این سایت آمار به‌روزرسانی شده‌ای را درباره پاداش‌های بلاک برای اتریوم ارز دیجیتال ارائه می‌دهد.

2- سختی شبکه:

هر ارز دیجیتال برای خود یک سختی استخراج دارد، اتریوم هم همین‌طور است. سختی استخراج با استفاده از ماینر اتریوم به دشواری معادله‌ای اشاره دارد که ماینرها می‌توانند برای تولید یک بلوک حل کنند. به‌ طور کلی، هر چه تعداد ماینرهای یک شبکه بیشتر باشد، پیدا کردن یک بلوک هم سخت‌تر می‌شود. هر چه ماینرها از قدرتمندترین سخت افزارها استفاده کنند، میزان سختی حل معادلات به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. شما می‌توانید برای بررسی سختی شبکه اتریوم، به سایت‌هایی مانند ethstats.net مراجعه کنید که آمار دشواری شبکه در این سایت هر روز به‌روزرسانی می‌شود.

سودآوری استخراج با استفاده از ماینر اتریوم

3- Uptime:

به مدت‌زمانی که ماینر اتریوم آنلاین است آپ تایم می‌گویند.

4- استخرها:

گروهی از ماینر اتریوم برای جمع‌آوری نرخ هش خود، برای یافتن سریع بلوک‌ها و دریافت پاداش، از استخرهای هش ماینینگ استفاده می‌کنند. استخرهای هش ماینینگ در مقایسه با استخراج به صورت تک نفره بسیار کارآمدتر هستند. این روش یکی از سودآورترین و مطمئن‌ترین راه‌های استخراج با ماینر اتریوم به‌ شمار میرود.

5- سخت‌افزار:

ماینرها همیشه باید مراقب به‌روزرسانی‌ها و نوآوری‌ها در دستگاه‌های استخراج و مدل GPU آن‌ها باشند. چرا که این کار می‌تواند نرخ هش را افزایش دهد یا مصرف برق را کمتر کند و در هزینه‌های آن‌ها صرفه‌جویی کند. از طرف دیگر، ماینر اتریوم می‌توانند استخرهای ماینینگ را برای استخراج مؤثر اتریوم به منظور کسب سود انتخاب کنند.

6- تغییرات شبکه:

شبکه اتریوم در نظر دارد که از مدل اثبات کار به اثبات سهام کوچ کند. این تغییر الگوریتم اجماع بر سود ماینینگ تاثیر خواهد گذاشت. انتظار می‌رود استخراج مدل اثبات کار تا سال 2023 موثر باشد.

انواع ماینر اتریوم

انواع ماینر اتریوم

راه‌های مختلفی برای ماین اتریوم وجود دارد که به نوع فرآیندها و سخت‌افزار مورد استفاده بستگی دارد. در ادامه به صورت جداگانه به معرفی هر کدام از آنها می‌پردازیم:

استخراج انفرادی با ماینر اتریوم

به نظر می‌رسد استخراج انفرادی قابل‌قبول‌ترین روش ماینینگ ارز باشد، اما به دلیل تعداد بالا شرکت‌کنندگان در این روش، میزان رقابت ماینینگ در شبکه بسیار بالا است. این روش تنها زمانی سودآور است که ماینر منابع کافی برای حضور گسترده در شبکه را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر مزرعه ماینینگ شما بیش از صد پردازنده گرافیکی دارد، شما می‌توانید از این روش استفاده کنید. بااین‌حال، حفظ و نگهداری مزرعه ماینینگ نیز مشکلاتی را به همراه دارد از جمله مسائل گرمایشی و تهویه هوا. علاوه بر این نگهداری از چندین ریگ ماینینگ مستلزم صرف هزینه زیاد برای برق است، به‌خصوص اگر می‌خواهید بیش از 10 کارت گرافیک نصب کنید.

استخراج CPU

استخراج CPU از واحد پردازش مرکزی ماینر اتریوم برای استخراج استفاده می‌کند. حدود 6 سال پیش این روش تنها روش مناسب برای استخراج اتریوم بود. بااین‌حال، سود استخراج با این روش کاهش یافت و در نتیجه ماینرها دیگر از این روش استقبال نمی‌کنند. روند استخراج در این روش بسیار آهسته است، به‌طوری‌که ممکن است ماینر اتریوم چندین ماه سود قابل‌توجهی دریافت نکند. تنها ابزاری که یک ماینر اتریوم برای شروع استخراج CPU Ethereum نیاز دارد، یک کامپیوتر و چند برنامه نرم‌افزاری است.

استخراج GPU

این نوع استخراج احتمالاً محبوب‌ترین روش استخراج ارزهای دیجیتال است. ماینرها از یک یا چند واحد پردازش گرافیکی برای استخراج اتریوم استفاده می‌کنند. ساخت یک ریگ ماینینگ متشکل از GPU نسبتاً ارزان و کارآمد است. یک ریگ استخراج استاندارد اتریوم شامل یک مادربرد، یک پردازنده و یک فریم ریگ است که کارت‌های گرافیک را در خود جای می‌دهد.

استخراج انفرادی با ماینر اتریوم

ماینر اتریوم (ASIC)

کلمه ASIC مخفف Application-Specific Integrated Circuits است. به دستگاه‌های خاصی اشاره دارد که استخراج ارز دیجیتال را انجام می‌دهند. در مقایسه با روش‌های فوق، استخراج ASIC قدرت محاسباتی و پردازشی بالاتری دارد. به همین دلیل می‌تواند مقدار زیادی اتریوم تولید کند.

اما قدرت محاسباتی بیشتر ماینر اتریوم (ASIC) نسبت به سایر ماینرها، این ترس را به وجود می‌آورد که فرصت‌های برابر را از سایر ماینرها سلب کنند. سرعت هش و درآمد استخراج‌کنندگانی که از پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌کنند، بسیار پایین تر است و نمی‌توانند با ماینرهای ASIC رقابت کنند. گزارش‌هاد حاکی از آن است که ماینر اتریوم (ASIC) با سرمایه‌گذاری در مزارع ASIC بر اقتصاد ارزهای دیجیتال مختلف تأثیر گذاشته‌اند. بااین‌حال، در این لیست ارزهای دیجیتال، اتریوم وجود ندارد.

استخراج ابری

استخراج ابری (کلود ماینینگ) فرآیندی است که در آن ماینرها به یک نهاد (معمولاً یک شرکت بزرگ) برای اجاره سکوهای استخراج پول پرداخت می‌کنند. معمولاً ماینر < ان شرکت توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کند که در آن تمام درآمدهای دکل به کیف پول رمزنگاری ماینر منتقل می‌شود. استخراج ابری اتریوم یکی از بهترین راه‌ها برای استخراج اتریوم در کنار روش استخر است.

خدمات ماینینگ ابری معمولاً امکانات استخراج بزرگی دارند که از چندین دستگاه ماینینگ تشکیل شده است. با استفاده از این ارزش محاسباتی ترکیبی، آن‌ها می‌توانند خدمات استخراج را در مقیاس بزرگ تر از سایرین ارائه دهند. افرادی که پول کافی برای سرمایه‌گذاری در ریگ‌های استخراج ندارند، می‌توانند از این سرویس برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند.

بااین‌حال، استخراج ابری معایبی نیز داردد. در این روش ماینینگ شما باید پول را از قبل پرداخت کنید؛ به عبارت دیگر در صورتی که قیمت اتریوم کاهش یابد، آن شرکت پول شما را پس نمی‌دهد. همچنین شما نمی‌توانید سخت‌افزار و نرم‌افزاری را که شرکت ارائه داده، تغییر دهید.

استخراج استخر

کوین اتریوم را می‌توان با استفاده از استخرهای ماینینگ نیز استخراج کرد. یک گروه مشترک از ماینرهای ارزهای دیجیتال، منابع محاسباتی خود را در یک استخر استخراج باهم قرار می‌دهند. با این کار احتمال پیدا کردن بلوک را تقویت می‌کنند و سود بیشتری به دست می‌آورند. شما می‌توانید یا به‌صورت انفرادی با سرورهای اختصاصی خود اتریوم استخراج کنید یا به همراه سایر ماینرها به یک استخر استخراج بپیوندید تا خروجی هش خود را با آن‌ها ترکیب کنید.

استخراج استخر

از آنجایی که سختی شبکه اتریوم افزایش یافته، همچنین پردازنده‌های گرافیکی در سراسر جهان کم شده اند و هزینه‌ها بالاتر رفته است، استخراج اتریوم نیز نسبت به گذشته دشوارتر شده است. با این حال، هنوز هم خیلی از افراد به فکر استخراج رمز ارز اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال هستند. پژوهشگران برای کاهش هزینه‌های استخراج و ماینر اتریوم، استخر استخراج اتریوم را پیشنهاد می‌کنند.

سخن پایانی

برخی از کاربران این سوال را می‌پرسند که آیا همچنان استخراج با ماینر اتریوم در سال 2022 سود آور است؟

در پاسخ باید بگوییم که، سرمایه‌گذاری و سود آن یک چیز نسبی است و به شدت به متغیرهای متفاوت اقتصادی بستگی دارد. جواب درست برای هر فرد متفاوت است اما چیزی که می‌تواند بر این پاسخ تاثیر بگذارد نرخ بازگشت سرمایه است!

بازگشت سرمایه (ROI)، یک نرخ عملکردی در سرمایه گذاری است و به مدت زمانی اشاره دارد که اصل سرمایه در یک معامله به سرمایه‌گذار بر می‌گردد. هرچه این رقم پایین‌تر باشد مطلوبیت آن سرمایه گذاری بیشتر است و به صورت ضمنی ریسک آن سرمایه‌گذاری نیز بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول

آیا امروزه با لپ‌تاپ یا کامپیوتر خانگی نیز می‌توان به عنوان یک ماینر اتریوم به استخراج آن پرداخت؟

این اتفاق افتادنی است؛ اما باید بدانید که این فعالیت هیچ صرفه اقتصادی برای شما ندارد و می‌تواند بشدت به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خانگی شما آسیب وارد کند.

استخراج اتریوم به چه شکل انجام می‌شود؟

به طور کلی ماینر اتریوم را به سه روش دسته‌بندی می‌نمایند: استخراج اتریوم با سیستم خانگی استخراج اتریوم ماینر اتریوم با ریگ اتریوم

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا