آموزش

چگونه تندرمینت (Tendermint) کار می‌کند؟ هر آنچه باید بدانید

بلاک‌چین‌هایی که بیشتر کاربران حوزه کریپتو می‌شناسند اغلب ساختار بسیار سفت و سختی دارند و به عنوان یک توسعه‌دهنده، این دو گزینه را در اختیار کاربر قرار می‌دهند: ساخت برنامه‌های کاربردی در یک محیط محدودکننده یا ساخت زنجیره توسط کد.

تندرمینت (Tendermint) یک نرم‌افزار منبع باز برای راه‌اندازی بلاک‌چین است و به کاربر این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها را به هر زبانی بنویسد و با سایر بلاک‌چین‌ها نیز ارتباط برقرار کند. ایجاد یک شبکه بلاک‌چین نیاز به برقراری تعادل بین امنیت، عدم تمرکز و مقیاس پذیری دارد و تندرمینت با چنین رویکردی در اختیار توسعه‌دهندگان برای اجرای اهداف‍شان است. در ادامه با این اکوسیستم بیشتر آشنا خواهیم شد پس با ما همراه باشید.

تندرمینت (Tendermint) چیست؟

Tendermint یک پروتکل بلاک چین است که در سال 2014 ایجاد شد و برای کپی و راه‌اندازی برنامه‌های بلاک‌چین روی ماشین‌های مختلف به شیو‌ه‌ای امن و سازگار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتکل توسط Jae Kwon، سازنده نرم‌افزارهای بلاک‌چین و Ethan Buchman، بیوفیزیکدانی که در حوزه اینترنت فعالیت می‌کند، طراحی شده است.

پروتکل تندرمینت به بلاک‌چین‌های داخل و خارج از شبکه خود اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط داشته باشند. شما می‌توانید در هر سیستم بلاک‌چینی که دوست دارید به راحتی با Tendermint کار کنید. این عملکرد کمک می‌کند که کاربر از مرحله راه‌اندازی که فنی و زمان‌بر است نیازی به عبور نداشته باشد و روی خود برنامه تمرکز کند.

این اکوسیستم با تحمل خطای بیزانسی تا 33٪ کار می‌کند بدین معنا که برنامه‌های کاربردی در آن حتی در صورت از کار افتادن یکی از سه ماشینی که روی آن‌ها اجرا می‌شوند، به کار خود ادامه می‌دهند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با الگوریتم اجماع

تندرمینت (Tendermint) چگونه کار می‌کند؟

Tendermintدارای دو جزء است: یک موتور اجماع بلاک‌چین و یک رابط کاربری عمومی. موتور اجماع تحت عنوان Tendermint Core نامیده می‌شود و ضمانت کننده این است که تراکنش‌ها در تمام گره‌ها به یک ترتیب ثبت ‌شوند. رابط برنامه Application BlockChain Interface  که به طور خلاصه  ABCIنامیده می‌شود امکان پردازش تراکنش‌ها در هر زبان برنامه‌نویسی را فراهم می‌کند.

از این رو توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌راحتی از تندرمینت برای ساخت برنامه‌های کاربردی خود استفاده کنند. علاوه بر این، علیرغم بلاک‌چین‌های یکپارچه، کاربران با این اکوسیستم در انتخاب زبان برنامه‌نویسی و محیط توسعه آزادی عمل دارند.

Tendermint Core چیست؟

Tendermint Core چیست؟

Tendermint Core یک نرم افزار متن باز و مقاوم در برابر خطاست، یک سیستم کامپیوتری توزیع شده که وضعیت فعلی همه تراکنش‌ها را به صورت هم‌زمان نمایش می‌دهد. اگر دو سوم شرکت‌کنندگان بد عمل نکنند، همه چیز خوب پیش خواهد رفت .ویژگی‌های خاص این پروتکل آن را از سایر سیستم‌های بلاک‌چین متمایز می‌کند. روش اجماع هسته تندرمینت PoS است.

یک گره تصادفی از مجموعه اعتبارسنجی برای هر دوره برگزیده می‌شود. این گره باید بلوک بعدی را با استفاده از مکانیزم گرد-رابین پیشنهاد کند .اگر بلوک جدید از طرف سایر اعتبار سنجی‌ها پذیرفته شود، به شبکه اضافه شده و زنجیره ارتقا می‌یابد.

بنابراین این اکوسیستم همیشه فوری عمل می‌کند و مانند بیت کوین و اتریوم، برای اطمینان از صحت تراکنش‌های خود نیاز به انتظار برای تایید ندارد. مادامی‌ که کمتر از یک سوم اعتباردهنده‌ها بیزانسی باشند، ایمنی سیستم ضمانت شده است.

ABCI

با ABCI، توسعه‌دهندگان قادر به نوشتن برنامه‌های بیزانسی مقاوم در برابر خطا در هر زبان برنامه‌نویسی هستند. ABCI بین لایه توافق Core Tendermint و کیت توسعه نرم افزار کازماس (SDK) ارتباط برقرار می‌کند.

Tendermint Core سه اتصال ABCI به برنامه ایجاد می‌کند: یکی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها موقع پخش در mempool، یکی برای موتور اجماع جهت اجرای طرح‌های بلوک و دیگری به منظور پرس‌و‌جو از وضعیت برنامه.

مزایا و معایب تندرمینت (Tendermint)

مزایا و معایب تندرمینت (Tendermint)

پروتکل تندرمینت دارای توان عملیاتی بالاست به صورتی که معاملات در آن بلافاصله تایید می‌شوند. مقیاس پذیری افقی از طریق منطقه‌بندی، پشتیبانی از تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی،      صرفه‌جویی در منابع محاسباتی به طوری که هیچ انرژی مورد نیاز نیست از مزایای این اکوسیستم به شمار می‌روند.

اما در این میان عدم وجود انگیزه در بین کاربرانی که طرفدار دموکراسی نیستند باعث می‌شود از این پروتکل حمایت نکنند زیرا از نظر روانی آن‌ها نقش خود را در فرآیند رأی‌گیری ناچیز شمرده و در نتیجه قدرت به‌تدریج در دست صرافی‌ها و سایرین متمرکز خواهد شد. مشکل دیگر این‌که سهام برای چندین ماه در این پروتکل منجمد می‌شود.

کاربردهای تندرمینت چیست؟

پروتکل کازموس (بنیاد بین زنجیره‌ای) یک اکوسیستم بلاک‌چین غیرمتمرکز است که در حال حاضر میلیاردها دلار در این شبکه در گردش است. کاربران می‌توانند توکن بومی این شبکه یعنی رمز ارز ATOM را به اشتراک بگذارند و به ازای آن سود کسب کنند.

کاربران قادر به ایجاد زنجیره در 5 دقیقه هستند و یک جعبه ابزار آماده برای استفاده در این کار وجود دارد. بایننس، ترا، تورچین و…  شبکه‌های خود را بر روی کازماس (Cosmos) ساخته‌اند و کازماس نیز از موتور Tendermint استفاده می‌کند.

Fabric در سال 1999 از پیاده‌سازی PBFT   برای بررسی امکان اجرای کد زنجیره‌ای غیر قطعی استفاده کرده است در نتیجه این شبکه نیز می‌تواند در حکم یک برنامه ABCI برای تندرمینت منتشر شود. پروتکل  Ethermint نیز یک نسخه آزمایشی از شبکه اتریوم در تندرمینت است.

اکوسیستم Burrow یک کپی از ماشین مجازی اتریوم و مکانیک تراکنش بر مبنای تندرمینت می‌باشد که دارای عملکردهای بیشتری مانند ثبت‌نام، حقوق، قراردادهای بومی و API جایگزین بلاک‌چین است.

چشم انداز تندرمینت (Tendermint)

چشم انداز تندرمینت (Tendermint)

این اکوسیستم به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی در شبکه کازماس، نرم‌افزار و کیت‌های توسعه را در اختیار کازماس قرار می‌دهد. علاوه بر این تندرمینت در حال توسعه، یک فروشگاه اپلیکیشن رمزنگاری بنام Emeris است که به عنوان پلتفرمی واحد در تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز کار می‌کند.

کازماس نیز در حال توسعه اکوسیستم خود با به روز رسانی نسخه Cosmos 2.0 است. این بلاک‌چین به عنوان لایه اتصال بین زنجیره‌های مختلف IBC عمل کرده و بدین طریق سیستم اقتصادی کازماس را ارزشمند می‌کند.

Tendermint پروژه‌ای پیچیده است که هنوز در حال توسعه می‌باشد و سازندگان آن اهداف بزرگی دارند. کارشناسان انتظار دارند که شبکه‌های کازماس به همراه اپلیکیشن‌های تندرمینت اینترنت جدیدی از بلاک‌چین تولید کنند.

جالب‌ترین بخش کازماس این است که با برنامه‌های کاربردی ساخته‌شده در تندرمینت همکاری می‌‌کند. این شبکه از Tendermint Core برای سفت کردن بلاک‌چین‌های موجود روی Tendermint Core استفاده می‌کند. بنابراین  تندرمینت در کلونینگ زنجیره‌های بلوکی به‌کار خواهد رفت.

سخن پایانی

با تندرمینت توسعه‌دهندگان می‌توانند به جای مبارزه با رمزنگاری، روی سطح توسعه برنامه خود تمرکز کنند و تعدادی بی‌پایان از برنامه‌ها را به آسانی توسعه دهند. سؤال این است که آیا این اکوسیستم به پذیرشی گسترده خواهد رسید؟

در حال حاضر پروژه‌های زیادی وجود دارند که قرار است از کازماس استفاده کرده و در بالای Tendermint ساخته شوند و با بلاک‌چین‌ها از طریق کازماس ارتباط برقرار کنند. مطمئنا در آینده پروژه‌های بسیار دیگری نیز به این طرح خواهند پیوست.

Tendermint در حال حاضر به عنوان یک موتور بلاک‌چین، مورد توجه بسیاری از سهامداران حوزه کریپتو قرار گرفته است مانند توسعه‌دهندگان و کاربران نهایی. اگر این نرم‌افزار بتواند به محبوبیت خود ادامه دهد، در آینده به عنوان ستون فقرات اینترنت بلاک‌چین عمل خواهد کرد.

آیا پروتکل تندرمینت مقیاس پذیر است؟

بله نسخه Tendermint در مقایسه با الگوریتم‌های سنتی مبتنی بر POW مقیاس‌پذیرتر است.

چه بلاک‌چین‌هایی از تندرمینت استفاده می‌کنند؟

فناوری Tendermint برای ساخت بیش از 240 برنامه و سرویس بلاک‌چین از جمله بایننس کوین، ترا، کازماس هاب، OKB و Crypto.com مورد استفاده قرار گرفته است.

4.8/5 - (6 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا