آموزش

آلت سیزن (Altseason) چیست و چگونه میتوان از آن کسب سود کرد؟

آلت سیزن (Altseason) اصطلاحی است که برای توضیح فراز و نشیب بازار ارزهای دیجیتال ابداع شده است و عبارت از یک دوره مهم برای معامله‌گرانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی هستند. به طور خلاصه، کارشناسان حوزه رمز ارزها با بررسی الگوهای تاریخی حرکت قیمت‌ها، روندهای آینده را پیش از وقوع پیش بینی می‌کنند که البته با توجه به ماهیت بسیار متغیر و نوسانی این بازار ممکن است گاهی این پیش‌بینی‌ها اتفاق نیفتند.

اما اگر آغاز فصل افزایش قیمت رمز ارزها درست تشخیص داده شود، تبدیل به فرصتی طلایی برای تریدرها خواهد شد تا با تقسیم سرمایه بین رمز ارزهای در حال افزایش در آینده به سود سرشاری دست یابند. در ادامه این مقاله از صرافی خرید ارز دیجیتال صرافکس با مفهوم آلت سیزن، نحوه تشخیص آن و عوامل دخیل در بروز آن آشنا خواهیم شد پس با ما همراه باشید.

آلت سیزن (alt season) چیست؟

آلت سیزن یا فصل آلتکوین به دوره‌ای اطلاق می‌شود که در آن ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین، یعنی آلت کوین‌ ها بهتر از بیت کوین عمل کنند. می‌دانیم که بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار در صدر رمز ارزها قرار دارد و به طور گسترده در سراسر جهان توسط تریدرها معامله می‌شود. در واقع، حجم معاملات آن در بازارهای ارزهای دیجیتال آنقدر بالاست که بیت کوین را با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه می‌کنند.

این معیار مقایسه که به آن تسلط یا دامیننس بیت کوین می‌گویند، به صورت نسبت بین ارزش بازار بیت کوین به بقیه بازارهای ارزهای دیجیتال تعریف می‌شود. در بازار کریپتوکارنسی زمانی که چند آلتکوین ارزش بازار قابل توجهی به دست می‌آورند و از ارزش بازار بیت‌کوین پیشی می‌گیرند، ممکن است شروع نشان‌دهنده فصل آلتکوین باشد. در طول فصل آلتکوین‌، این توکن‌ها بهتر از بیت کوین عمل کرده و باعث از بین رفتن دامیننس بیت کوین در بازار می‌شوند.

بنابراین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باتجربه‌ای که پرتفوی متنوعی از توکن‌ها دارند، فصول آلت‌کوین را در نظر می‌گیرند تا سبد دارایی خود را با آن هماهنگ و تنظیم کنند. آلت سیزن به دلیل نوسانات زیاد مشهور است و اگر بدون دانش و اطلاعات و بررسی کامل وارد آن شوید ممکن است متحمل ضررهای جبران ناپذیری در دارایی خود شوید.

آلت سیزن چیست و چگونه کار می کند

دلایل وقوع آلت سیزن 

علت دقیق بروز این پدیده مشخص نیست اما کارشناسان برخی موارد را دلیل بروز فصل آلتکوین در بازار کریپتوکارنسی ذکر می‌کنند.

  • انتقال سرمایه‌ها از بیت کوین به سایر ارزهای دیجیتال 

پس از یک حرکت افزایشی در قیمت بیت کوین، این رمز ارز تمایل به ثبات خواهد داشت. در این زمان سرمایه‌گذارانی که به دنبال‌ سرمایه‌گذاری پرسودتری هستند، بیت‌کوین خود را برای خرید  سایر آلت‌کوین‌ها می‌فروشند و در نتیجه منجر به رویداد آلت‌ سیزن می‌شوند.

  • افزایش قیمت آلت کوین‌های بزرگ 

هنگامی که قیمت آلتکوین‌های مهم و برتر بازار مانند اتریوم (ETH)، ریپل (XRP) و بایننس کوین (BNB) افزایش داشته باشد، ممکن است قیمت بیت کوین را شکست دهند و در نتیجه سود بازار به این آلت کوین‌ها سرازیر شود که به معنای شروع آلت سیزن است.

  • تغییر در روند قیمت آلت کوین‌های دیگر

صنعت کریپتوکارنسی به طور پیوسته در حال تغییر و تحول و نوآوری است. به لطف تکامل در این صنعت، ممکن است برخی از آلتکوین‌ها بیشتر از بیت کوین مورد توجه کاربران قرار گیرند. زمانی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اقدام به خرید آلتکوین‌های خاصی می‌کنند، ارزش بازار آن‌ها نسبت به ارز دیجیتال بیت کوین افزایش می‌یابد و باعث ایجاد فصل آلتکوین خواهد شد. از جمله این آلت کوین‌ها می‌توان به توکن‌های متاورسی و دیفای و NFTها اشاره کرد.

شناسایی زمان شروع آلت سیزن

اگر می‌خواهید اقدام به خرید آلتکوین‌ها کنید و کسب درآمد کنید باید نشانه‌هایی شروع فصل آلتکوین را بشناسید و به آن مسلط باشید. در اولین قدم بهتر است شاخص آلت سیزن (Alt season Index) را در نظر بگیرید. این ابزار مفید عملکرد آلتکوین‌ها را نسبت به بیت کوین در یک دوره 90 روزه مقایسه می‌کند. اگر 75 درصد نیمی از آلتکوین‌ها عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته باشند، به عنوان شروع فصل آلتکوین در نظر گرفته می‌شود. به ۳ نکته زیر هم توجه داشته باشید:

  • دامیننس بیت کوین را بررسی کنید. بزرگترین فصل آلتکوین تا امروز زمانی رخ داده که تسلط بیت کوین در 50٪ بوده است.
  • به برخی از روندهای سهموی قیمت بیت کوین توجه کنید. این روندها اغلب به معنای پایان بازار گاوی است.
  • رفتار معامله‌گران خرده فروش و صرافی‌هایی مانند رابین هود و Revolut را بررسی کنید. زمانی که آن‌ها شروع به اعلام افزایش قیمت کنند احتمال شروع آلت سیزن است و تریدرها باید به شدت به آن دقت کنند.

شناسایی زمان شروع آلت سیزن و نحوه کسب درآمد

نحوه کسب درآمد در آلت سیزن 

بر طبق یک ضرب‌المثل قدیمی آماده‌سازی مناسب باعث افزایش عملکرد مناسب خواهد شد. بنابراین بهترین راه کسب درآمد و سود مناسب در آلت سیزن داشتن آمادگی قبلی است. شما می‌توانید تحقیقات مفصل درباره پروژه‌های آلتکوین جدید انجام دهید و پتانیسل‌های قوی را در بازار شناسایی کنید. برخی شاخص‌ها نیز می‌توانند به شما در تشخیص شروع این پدیده و شناسایی آلتکوین‌های دارای پتانسیل رشد کمک کنند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌هایی که تیم توسعه‌دهنده قوی، محصولات فعال و جامعه وفادار دارند، برای کسب سود در آلت سیزن مناسب هستند.

شما می‌توانید قبل یا درست بعد از شروع فصل آلتکوین با خرید و نگهداری آلتکوین‌های قوی و سپس فروش آنها برای کسب سود، فعال داشته باشید. در عین حال می‌توانید تا پایان دوره بعدی صبر کنید تا توکن‌های ارزان‌تر را بخرید و برای روند صعودی بعدی آماده باشید و پس از افزایش قیمت‌ها از فروش دارایی خود لذت ببرید.

در ادامه بخوانید: لوریج توکن چیست؟

سخن پایانی

آلت سیزن اغلب زمان بسیار هیجان‌انگیزی برای تریدرهاست، اما تقریبا غیرممکن است که بتوان درگیر همه آلتکوین‌ها شد. فصل آلتکوین‌ها احساسات زیادی را بین کاربران ایجاد می‌کند که این امر ممکن است باعث گرفتن تصمیمات نادرست شود که برای یک سرمایه‌گذار ایده آل نیست. اگر شما آلتکوینی را می‌خرید حتما لازم است که یک برنامه سرمایه‌گذاری دقیق و استراتژی خروج در زمان مناسب داشته باشید.

مفهوم آلت سیزن احتمالاً با بلوغ بازار کریپتوکارنسی ادامه دارد و دوره‌هایی وجود خواهد داشت که آلتکوین‌ها از بیت‌کوین بهتر عمل کنند و زمانی نیز وجود دارد که ارزهای دیجیتال پیشرو برای بازپس‌گیری سهم بزرگی از بازار دوباره رشد می‌کنند. با این همه آنچه بدیهی است بیت‌کوین همیشه سهم قابل‌توجهی از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص خواهد داد و پس از آن آلت سیزن برای معامله‌گرانی که مهارت استفاده و کسب سود از آن را دارند شروع خواهد شد.

سؤالات متداول

آلت سیزن هر چند وقت یکبار رخ می‌دهد؟

شاخص این رویداد آن را به عنوان یک دوره سه ماهه تعریف می‌کند که در آن عملکرد 75 درصد از 50 رمز ارز برتر بهتر از بیت کوین باشد.

چه چیزی باعث شروع آلت سیزن می‌شود؟

اغلب پس از یک افزایش قیمت در بیت کوین، این رمز ارز برای مدتی تثبیت می‌شود. در ادامه این رخداد سرمایه‌گذاران به دنبال فرصتی برای قرار دادن سرمایه خود و کسب سود هستند. پس بیت کوین خود را با اتریوم و سایر آلتکوین‌های قوی معامله کرده و باعث افزایش ارزش آلت کوین‌ها و کاهش دامیننس بیت کوین و در نتیجه بروز آلت سیزن می‌شوند.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا