آموزش

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟ (نحوه کار + مزایا و معایب)

امروزه کمتر زمینه‌ای را می‌توان پیدا کرد که دستیارهای هوشمند دستی در آن نداشته باشند. ربات تریدر ارز دیجیتال را شاید بتوان نمونه‌ای درخشان از کمک هوش مصنوعی به انسان نامید. ترید در بازارهای ارز دیجیتال نیاز به حضور دائمی دارد.

امروزه تریدرها با استفاده از ربات تریدر ارز دیجیتال می‌توانند به خیال راحت‌تری به فعالیت‌های دیگر در زندگی خود بپردازند.

آنچه در این مقاله از صرافکس خواهیم آموخت:

  • ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟
  • نحوه کارکرد ربات‌ های تریدر.
  • ۴ مورد از مزایا و ۳ مشکل عمده استفاده از ربات‌ های تریدر.

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

ربات تریدر ارز دیجیتال یا معامله‌گر آنلاین، سیستمی است خودکار که به جای تریدر می‌تواند ۲۴ ساعت شبانه‌روز به خریدوفروش در بازارهای ارزهای دیجیتال بپردازد. ربات‌های تریدر به علت نداشتن احساسات، می‌تواند بعضاً عملکرد بهتری از خود نسبت به انسان نشان دهند.

نکته قابل توجه در مورد ربات‌ های تریدر این است که آن‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل معاملات در بازار ارزهای دیجیتال را برعهده دارند، که خبر از پیشرفته بودن هوش مصنوعی استفاده شده در این ربات‌‌ها می‌دهند.

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

ربات تریدر ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

ربات‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال با استفاده از الگوریتمی که توسط برنامه‌نویسان فعال در حوزه هوش‌مصنوعی طراحی شده است کار می‌کنند. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از این ربات‌ها دامنه محدودی از الگوریتم را پشتیبانی می‌کنند و شاید در مواقع حساس نتوانند تصمیم درست را اتخاذ کنند. در ادامه مقاله به معرفی مزایا و معایب استفاده از ربات تریدر خواهیم پرداخت.

مشاهده نمودار، قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین از صرافکس

مزایای استفاده از ربات ارز دیجیتال

در این بخش از مقاله به معرفی مزایا و معایب استفاده از ربات‌های معامله‌گر خواهیم پرداخت.

  • عدم وجود احساسات

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از ربات های تریدر این است که این ربات‌ها بدون هیچگونه احساساتی می‌توانند به ترید بپردازند و به دلیل ریسک‌پذیری کمتر نسبت به انسان، از ضررهای زیاد جلوگیری کنند.

  • قابل استفاده در تمام بازارهای مالی

با استفاده از ربات های معامله گر شما می‌توانید از آن‌ها در تمامی بازارهای مالی و بعضا به طور هم‌زمان در چند بازار مالی استفاده کنید.

  • معاملات شبانه روزی

همانگونه که در قسمت بالا گفتیم، خریدوفروش در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به حضور ۲۴ ساعته دارد. شما باید بتوانید از افت و خیزهای بازار در ساعاتی که در حال استراحت هستید هم باخبر باشید. خبر خوب این است که ربات تریدر ارز دیجیتال نیازی به استراحت ندارد و می‌تواند در تمامی ساعات شبانه روز به فعالیت مشغول باشد.

  • شفافیت در انجام ترید

ربات‌های ترید ارز دیجیتال معمولا متن باز (OpenSource) هستند و کاربر می‌تواند به راحتی تمامی کدهای آن را بررسی کرده و متوجه شود که ربات در حال انجام چه‌کاری است.

مزایای استفاده از ربات ارز دیجیتال

معایب ربات تریدر ارز دیجیتال

در ادامه به معرفی و بررسی معایب ربات ترید ارز دیجیتال خواهیم پرداخت:

  • نبود قدرت پیش ‌بینی

ربات های تریدر بر اساس الگوریتمی که برایشان توسعه داده شده، فعالیت می‌کنند و به دلیل تغییر لحظه‌ای بازار شاید نتوانند به درستی آینده بازار را پیش‌بینی کنند.

  • وجود باگ‌های برنامه نویسی

تریدرهای ارز دیجیتال با داشتن سابقه درخشان و در اختیار داشتن ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم تریدها در بازار هنوز هم نتوانسته‌اند عملکرد بی نقصی داشته باشند. وجود باگ‌های موجود در ربات می‌تواند به ضرر سرمایه‌گذار تمام شود.

  • نیاز به نظارت

در بخش بالا به این موضوع اشاره کردیم که احتمال وجود باگ در ربات های تریدر وجود دارد؛ اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که این ربات‌ها دائما در حال تکرار یک الگوریتم مشخص هستند، به همین دلیل شما باید به طور منظم آن را بررسی کنید.

کلاه ‌برداری ربات تریدر

اعتماد کردن به هر ربات ترید ارز دیجیتال و قرار دادن اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال به آن، می‌تواند برای شما زیان‌بار باشد. به همین دلیل ممکن است ربات تریدر تمامی اطلاعات حساب ارز دیجیتال شما را به سرقت ببرد.

برای اطمینان حاصل کردن از معتبر بودن ربات تریدر مورد نظر باید ابتدا در گوگل، نظرات افرادی که از این ربات استفاده کرده‌اند را مطالعه کنید تا مطمئن شوید ربات موردنظرتان توسط یک شرکت معتبر و قانونی کدنویسی شده است.

کلاه ‌برداری ربات تریدر

قیمت ربات تریدر ارز دیجیتال

هزینه پرداختی بابت هر ربات تریدر بستگی به نوع برنامه‌نویسی و دامنه گستردگی الگوریتم آن دارد. بعضی از ربات های تریدر موجود در بازار مانند ناگا (Naga) و پایونیکس (Pionex) هیچ‌گونه هزینه ماهیانه و یا سالانه‌ای از کاربران دریافت نمی‌کنند اما بابت هر معامله که از طریق ربات آن‌ها انجام شود، کارمزدی مشخص (معمولا ۰.۰۵) از کاربر کسر می‌کنند.

در ادامه بخوانید: کپی تریدینگ در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

جمع بندی 

آن‌چه در مقاله ربات ارز دیجیتال آموختیم:

  • ربات تریدر ارز دیجیتال سیستمی است که می‌تواند به ترید در بازارهای ارز دیجیتال بپردازد و به نوعی به تریدر فعال در این حوزه کمک کند.
  • ربات های تریدر با استفاده از الگوریتمی که برنامه‌نویس فعال در حوزه هوش مصنوعی برای آن توسعه داده است، فعالیت می‌کند.
  • از مزایای استفاده از ربات تریدر ارز دیجیتال می‌توان به فعالیت در تمام بازارهای ارز دیجیتال، عدم وجود احساسات و… اشاره کرد.
  • نبود قدرت پیش بینی و وجود باگ‌های نرم‌افزاری را هم می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین معایب ربات تریدر به حساب آورد.
  • اعتماد کردن به ربات‌های تریدر ارز دیجیتال ممکن است به قیمت از دست رفتن دارایی و تمام اطلاعات شخصی شما منجر شود.
  • قیمت ربات های تریدر به نوع گستردگی الگوریتم آن بستگی دارد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد ربات تریدر ارز دیجیتال می‌توانید با ما از طریق بخش نظرات در ارتباط باشید.

سوالات متداول

بهترین ربات‌های ترید ارز دیجیتال کدام هستند؟

ربات‌های Pionix، Naga و Bostfolo را به‌دلیل رابط کاربری آسان و سابقه درخشان می‌توان از بهترین ربات‌ های ترید موجود در بازار نامید.

آیا ربات‌های تریدر از امنیت بالایی برخوردار هستند؟

به دلیل متن باز (OpenSource) بودن ربات های تریدر امکان دسترسی به کدهای ربات وجود دارد. توصیه می‌شود قبل از تهیه آن، حتما مطالعات لازم را در مورد ربات معامله‌گر مورد نظر انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا