آموزش

لوریج توکن چیست؟ (+ توکن‌ های لوریج بایننس و کوکوین)

لوریج توکن یکی از توکن‌هایی است که شرکت‌های زیادی برای تأمین مالی خود از آن بهره می‌برند. معامله این توکن سود چند برابر برای معامله‌گران فراهم می‌کند و در عین حال می‌تواند برای تازه‌واردان به این عرصه پرمخاطره باشد. برای این که بیش‌تر درباره این توکن بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله از صرافکس به این عنوان‌ها خواهیم پرداخت:

  • توکن لوریج دار چیست؟
  • عملکرد توکن لوریج ‌دار
  • مزایا و معایب توکن‌های لوریج
  • و ….

لوریج توکن چیست؟

لوریج توکن (Leveraged Token) یا توکن لوریج‌دار که به آن توکن اهرمی نیز می‌گویند، توکنی است که دارای اهرم معاملاتی باشد. اهرم‌ها سود و زیان حاصل از نوسانات قیمت را چند برابر می‌کنند و به کاربران امکان چندبرابر کردن سود و زیان را می‌دهد. برای مثال ETHBULL یک توکن لوریج دار با ضریب 3 برابر اتریوم است. در نتیجه سود و ضرر حاصل از اتریوم 3 برابر بیش‌تر می‌شود.

بنابراین سرمایه‌گذاری روی توکن‌های لوریج دار ریسک بالایی دارد و در عین سود، ممکن است ضررهایی نیز داشته باشد. برای این درک بهتر این موضوع پیش از هرچیز لازم است که بیش‌تر پیرامون اهرم یا لوریج بدانید.

لوریج توکن چیست؟

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

اهرم یا لوریج (Leverage) یک استراتژی معاملاتی است که در بازارهای مالی مختلف چون فارکس و ارز دیجیتال به‌کار می‌رود. لوریج «نسبت سرمایه مشتری به موجودی حساب» برای بازکردن موقعیت معاملاتی است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از لوریج‌ها با دارایی بیشتری نسبت به سرمایه لحظه‌ای خود در بازار فعالیت کنند.

صرافی‌های رمزارز قوانین متفاوتی برای استفاده از اهرم دارند. گاهی صرافی یا کارگزار در سود حاصل از معاملات لوریج‌دار شریک می‌شود و گاهی کارمزد بیشتری دریافت می‌کنند. مقادیر حاصل از اهرم ثبت‌شده در معامله به حساب تریدر واریز نمی‌شود و تنها سود به کیف پول معامله‌گر واریز می‌شود. مقدار این اهرم ممکن است به نسبت یک به یک (1:1) یا یک به صد (1:100) باشد.

مطالب مرتبط: بررسی کامل تفاوت ها و مقایسه توکن و کوین در ارز دیجیتال

توکن های لوریج دار چگونه کار می‌کنند؟

 لوریج توکن به صورت بلندمدت (Long Leveraged Token) یا کوتاه‌مدت (Short Leveraged Token) قابل‌معامله است. از لوریج توکن‌ بلند مدت برای مبادلات افزایش قیمت دارایی و از نوع کوتاه‌مدت آن برای معاملات کاهش قیمت دارایی بهره‌گرفته می‌شود. از طرف دیگر، توکن لوریج دار ممکن است به صورت متغیر یا ثابت تنظیم شود. در لوریج توکن ثابت (Fixed Leveraged Token) ضریب چندبرابر شدن دارایی تغییر نخواهد کرد. درنتیجه می‌توان مقدار سود و زیان را پیش‌بینی کرد؛ اما در لوریج توکن متغیر (Variable Leveraged Token) محدوده‌ای از ضرایب مشخص می‌شود. برای مثال، ضریب می‌تواند بین 0.25 و 4 متغیر باشد. این ضریب یعنی ممکن است سود و زیان شما بیش‌تر شود.

براساس مفهوم تعادل مجدد (rebalance)، تعادل مجدد زمان و نقطه‌ای است که ضریب معاملات به حالت تعادل رسیده و صرافی برای جلوگیری از ایجاد خسارت، موقعیت‌های معاملاتی را به حالت اول بازمی‌گرداند. هر صرافی برای برقراری تعادل مجدد در طول روز زمان مشخصی را درنظر می‌گیرد. چنان‌‌چه نوسان بیش از 10%باشد، احتمال تعادل مجدد پیش از موعد وجود دارد. پس از آن که لوریج توکن بار دیگر به تعادل رسید، نوسان‌ها سود و زیان موقعیت‌های معاملاتی را افزایش یا کاهش می‌دهند.

توکن های لوریج دار چگونه کار می‌کنند؟

لوریج توکن چه مزایایی دارد؟

می‌توان مزایای زیر را برای توکن‌های لوریج‌دار برشمرد:

  • سودآوری بیشتر:

مهم‌ترین مزیت توکن لوریج‌دار در سودآوری آن است. اگر معامله‌گر بتواند روند بازار را پیش‌بینی کند، سودآوری بیش‌تر خواهد شد.

  • عدم نیاز به وثیقه:

توکن‌های اهرم‌دار برخلاف معامله مارجین، به وثیقه نیاز ندارند و همچون ارزهای معمولی معامله می‌شوند. عدم نیاز به وثیقه به لطف فرآیند تعادل مجدد ایجاد شده ‌است. بنابراین کافی است توکن موردنظر را خریده و موقعیت معاملاتی ایجاد کنید.

  • ریسک پایین معاملات:

ریسک از دست دادن دارایی در این معاملات در قیاس با معاملات فیوچرز کمتر است. این امر سبب شده کارمزد تراکنش توکن اهرمی کمتر از معاملات فیوچرز باشد.

لوریج توکن چه معایبی دارد؟

مهم‌ترین خطر سرمایه‌گذاری در توکن لوریج‌دار سقوط قیمت است. سقوط قیمت توکن اهرمی می‌تواند خسارت‌‌های زیادی به دنبال داشته باشد. بنابراین کاربران تازه‌وارد نباید دارایی‌های خود را وارد موقعیت‌های اهرم‌دار کنند.

از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری در توکن لوریج‌دار در بازارهای پرنوسان پرمخاطره است. برای مثال، اگر 100 دلار اتریوم بخرید، روز اول پس از 20 درصد سوددهی، سرمایه شما به 120 دلار می‌رسد. اگر روز دوم قیمت توکن 20 درصد قیمت افت کند، سرمایه شما 96 دلار خواهد بود. این معامله اگر با توکن لوریج‌دار بسته شده باشد، چندین برابر ضرر خواهد داشت.

توکن های لوریج در بایننس

صرافی بایننس یکی از صرافی‌هایی است که لوریج توکن دارد. از پرکاربردترین این توکن‌ها BTC UP و BTC Down هستند. این 2 توکن هنگامی پرطرفدار است که قیمت بیت کوین نوسانات شدید داشته باشد.

معامله توکن‌های لوریج‌دار در صرافی‌های ایرانی ممکن نیست. برای خرید بایننس لوریج توکن باید ابتدا در صرافی‌های داخلی چون صرافکس تتر بخرید. سپس آن را به پلتفرم‌هایی چون بایننس منتقل کرده و توکن‌های لوریج‌دار را معامله کنید.

توکن های لوریج در بایننس

توکن های لوریج دار در کوکوین

برای خرید لوریج در صرافی کوکوین:

  • ابتدا وارد بخش Derivatives شوید.
  • سپس گزینه لوریج توکن را انتخاب کنید.
  • برای اطلاعات بیش‌تر، روی توکن موردنظر کلیک کنید تا اطلاعاتی را مانند حداکثر و حداقل لوریج توکن و مقدار ارزی که لازم است پرداخت کنید، در اختیار شما قراردهد.
  • برای خرید و فروش این توکن‌ها، روی گزینه Trade توکن موردنظر کلیک کنید تا وارد بخش خرید و فروش توکن ‌های لوریج دار کوکوین شوید.
  • در بخش subscription History تاریخچه خریدوفروش‌ها در بازه‌های زمانی 7 روزه و 30 روزه نشان داده می‌شود. علاوه بر این موارد، اطلاعات دیگری چون مقدار کارمزد نیز قابل‌مشاهده است.

در ادامه بخوانید: توکنومیک (اقتصاد توکنی)

جمع‌بندی

در این مقاله از صرافکس آموختیم:

  • توکن‌های لوریج دار یا اهرمی توکن‌هایی هستند که اهرم معاملاتی دارند و سود و زیاد آن‌ها چند برابر بیش‌تر است.
  • از مزایای توکن‌های لوریج‌دار سودآوری بیش‌تر و ریسک پایین‌تر است.
  • عیب توکن‌های لوریج‌دار در افت قیمت آن است.
  • لوریج‌ در صرافی‌ کوکوین و بایننس قا‌بل‌معامله است.
  • و …

در پایان، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام معاملات خود در بازار ارز دیجیتال به صرافی دیجیتال صرافکس مراجعه و از خدمات آن استفاده کنید.

سؤالات متداول

توکن اهرمی چیست؟

توکن اهرمی یا لوریج‌دار توکن‌هایی هستند که کاربر با خرید آن‌ها چند برابر بیش‌تر سود می‌کند. برای مثال زمانی که توکنی با اهرم 3 بخرید، دراصل سود و ضرر شما 3 برابر خواهد شد.

بایننس لوریج توکن چیست؟

لوریج توکن‌ها در صرافی‌های مختلف به صورت‌های مختلف معامله می‌شوند. این توکن در صرافی بایننس، به 2 صورت Up و Down در دسترس است که به این دو بایننس لوریج توکن گفته می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا