آموزش

چگونه یک دائو (DAO) بسازیم؟ (آموزش ساخت DAO)

در مورد ساختارهای سازمانی معمولاً این واقعیت وجود دارد که آن‌ها به صورت متمرکز عمل می‌کنند و دستورالعمل‌ها در یک زنجیره سلسله مراتبی جریان دارند. این سیستم قطعا وجود انضباط را در سازمان تضمین می‌کند اما آزادی بیان را به‌ویژه از سطوح پایین‌تر سلب می‌کند.

پس از ظهور DAOها، بزرگان تجارت شروع به کشف پتانسیل‌های مدیریت و کنترل شرکت‌ها کردند. کسانی که از سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز یا دائو حمایت می‌کنند به اتفاق آرا پتانسیل DAO را برای تغییر اساسی نحوه عملکرد شرکت‌ها ضمانت می‌کنند.

امروزه چندین پروژه DAO در بازار وجود دارد که شاهکارهای چشمگیری را انجام داده‌اند و کارشناسان تلاش می‌کنند موارد استفاده نوآورانه برای گسترش DAO را کشف کنند. در ادامه این مقاله از صرافکس به بررسی مراحل آموزش ساخت DAO پرداخته و می‌آموزیم که چگونه یک دائو (DAO) بسازیم.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) چیست؟

یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا دائو بر اساس مجموعه قوانین خاص خود بر روی بلاک‌چین عمل کرده، ساختار سلسله مراتبی ندارد و توسط گروهی از شبکه‌ها اداره می‌شود. این مجموعه با پیوستن اعضای بیشتر به DAO توسعه یافته و هیچ عضوی بر دیگری تسلط نخواهد داشت اما ممکن است در زمینه رای دادن از قدرت بیشتری برخوردار باشد. 

اصولا DAOها بر اساس یک ماموریت ساخته می‌شوند که می‌تواند شامل مدیریت یک شرکت چندلایه یا حتی جمع‌آوری کمک مالی در یک کلیسای محلی باشد. امروزه تعداد DAOها در حال افزایش است و نزدیک به یک میلیون عضو فعال در تمامی پلتفرم‌های غیرمتمرکز وجود دارند. در ادامه با آموزش ساخت DAO به صورت گام به گام با ما همراه باشید.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) چیست؟

آموزش ساخت DAO به صورت گام به گام

برای اطمینان از ایجاد یک DAO قوی و بدون نقص، توصیه می‌کنیم این برنامه آموزش ساخت DAO را دنبال کنید. در این مراحل می‌آموزیم چگونه یک دائو بسازیم.

  • مرحله 1 آموزش ساخت DAO: تعیین اهداف 

برای راه‌اندازی دائو باید یک چشم انداز روشن و مختصر از یک سازمان مستقل غیرمتمرکز ارائه دهید. برای پروژه خود وایت پیپر تهیه کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران و شرکای بالقوه قرار دهید تا با خواندن آن، اهداف پروژه را درک کنند و بدانند که آیا سودی برای آنها و کاربران دیگر دارد یا نه.

  • مرحله 2 آموزش ساخت DAO: تعریف استراتژی توکنومیک 

یک سازمان مستقل غیرمتمرکز نیاز به یک مدل توکنومیک قوی به منظور جذب کاربر و سرمایه‌گذار دارد. توسعه‌دهنده باید به طور واضح بیان کند که DAO چگونه درآمد ایجاد می‌کند و شرایط و ضوابط مشارکت در فعالیت‌های مالی پروژه از جمله توزیع توکن‌ها، مشارکت در استخرهای نقدینگی، وام‌دهی، سهامداری و… را توضیح دهد. بعلاوه لازم است مشخص کنید که چه توکن‌ها و کوین‌هایی، غیر از توکن اصلی DAO، در آن پشتیبانی می‌شوند.

  • مرحله 3 آموزش ساخت DAO: ساخت جامعه 

در یک DAO تازه ایجاد کار نیاز به کاربران متعهد است تا به رشد و توسعه بیشتر آن کمک کنند. برای ایجاد این جامعه، توسعه‌دهنده باید با حضور در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و دیسکورد تبلیغات کرده، کمپین‌های بازاریابی را در رسانه‌های اجتماعی اجرا کند و مزایای انحصاری دائو را برای اعضای اولیه آن شرح دهد.

  • مرحله 4 آموزش ساخت DAO: تعیین ساختار حاکمیتی 

در این مرحله باید قوانینی را در مورد نحوه مشارکت کاربران در مدیریت DAO تنظیم و ارائه کنید. متداول‌ترین روش رای‌گیری بر اساس داشتن توکن دائو است که نماد نشان‌دهنده یک رای است. در نتیجه، هر چه یک کاربر توکن‌های بیشتری داشته باشد، قدرت رای بیشتری نیز خواهد داشت.

تعیین ساختار حاکمیتی 

  • مرحله 5 آموزش ساخت DAO: تعیین نوع DAO 

     پروتکل DAO یعنی اینکه توکن‌های پروژه به دارندگان خود حقوق حاکمیتی ارائه می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تغییراتی را پیشنهاد داده و موافقان یا مخالفان به آن رأی دهند. تیم پروژه باید نوع سازمان مستقل غیرمتمرکز را برطبق اهداف‌شان مشخص کنند. رایج‌ترین انواع دائو عبارتند از:

  1.   Collector DAO: طرفداران توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را متحد کرده و به سازندگان آن‌ها اجازه می‌دهد تا مالکیت آثار خود را حفظ کنند.
  2.  Investment DAO: یک فضای شفاف و در دسترس جهانی بوده و امکان افزایش سرمایه برای پروژه‌ها و استارت‌آپ‌های DeFi را ایجاد می‌کند.
  3. Grant DAO: کاربران در این دائو می‌توانند وجوه را در استخر کمک جمع آوری کرده و به تخصیص و توزیع توکن رأی دهند.
  4.  Entertainment DAO: این دائو ایجاد جامعه قوی را برای سازندگان توکن فراهم می‌کند و امکان تخصیص بودجه برای پروژه‌های جدید مانند بازی‌های مبنی بر کسب درآمد و فعالیت‌های متاورس را فراهم می‌کند.
  5. DAO اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی را در جامعه کریپتو تقویت کرده و فضایی برای ارتباطات نامحدود، به اشتراک‌گذاری ایده و جذب سرمایه را به کاربران ارائه می‌دهند. برای عضویت در یک DAO اجتماعی، کاربر باید تعداد مشخصی توکن یا یک دعوت نامه شخصی داشته باشد.
  • مرحله 6 آموزش ساخت DAO: راه‌اندازی

بهتر است برای این منظور با تیمی از توسعه‌دهندگان متبحر بلاک‌چین که قادر به ارائه راه‌حل‌های غیرمتمرکز درجه یک هستند، مشارکت کنید. به کمک این افراد می‌توانید یک بلاک چین مناسب را به عنوان پایه DAO خود انتخاب کنید و در مورد شبکه‌هایی که باید از آنها پشتیبانی کنید، راهنمایی کسب کنید. آن‌ها همچنین به شما در ایجاد قراردادهای هوشمند قوی و سریع آموزش می‌دهند.

  • مرحله 7 آموزش ساخت DAO: آزمایش 

برای اطمینان از اینکه همه چیز در دائو همانطور که باید اجرا می‌شود و هیچ‌گونه باگ پنهانی که به منزله تهدید تجربه کاربر و در معرض خطر قرار دادن پلتفرم باشد، وجود ندارد، باید دائو بطور کامل تست شود.

  • مرحله 8 آموزش ساخت DAO: استقرار 

در صورتی که همه چیز خوب پیش رفت و دائو درست کار کرد، می‌توان آن را در شبکه اصلی رها کرد. با این حال لازم است به جمع‌آوری بازخورد کاربران خود بپردازید تا از نگرانی‌ها و ترجیحات آنها آگاه شوید و بتوانید DAO را مطابق با این موارد ارتقا دهید. فراموش نکنید که انجام منظم تست‌های تضمین کیفیت برای اطمینان از عملکرد صحیح پلتفرم لازم است.

چالش‌های ساخت DAO 

چالش‌های ساخت DAO 

پس از آموزش ساخت DAO چنانچه تصمیم به ایجاد آن گرفتید، باید با ریسک‌ها و محدودیت‌های این مسیر آشنا شوید تا در صورت لزوم بتوانید به آن‌ها رسیدگی کنید. این چالش‌ها عبارتند از:

  • عدم تعادل قدرت حاکمیت

در سیستم حاکمیت DAO فرض بر این است که کاربری قدرت رای بیشتری دارد که صاحب توکن بیشتری باشد. این امر باعث تقویت وفاداری کاربران دائو می‌شود زیرا دارندگان برتر توکن‌های پروژه به رشد آن علاقه زیادی دارند و برای رونق آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

اما در مقابل کاربرانی که توکن کمتری دارند حضور کمرنگ‌تری خواهند داشت و در نتیجه این امر باعث متمرکزترشدن پلتفرم می‌شود و تصمیمات مهم توسط اقلیت قدرتمند اتخاذ می‌شود.

  • پیشروی از اجرا 

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که کاربری دارایی‌ها را بر اساس اطلاعات داخلی خرید و فروش کند و بنابراین از بازار عمومی پیشی بگیرد. سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز تا حد زیادی مستعد این پیشروی هستند به این دلیل که اعضای آن‌ها از سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها اطلاع دارند و بنابراین برخی از کاربران می‌توانند از دانش آن‌ها استفاده کرده و با خرید دارایی قبل از افزایش قیمت، سود خود را افزایش دهند که اغلب باعث ضررهای مالی پلتفرم خواهد شد.

هزینه های عملیاتی

  • هزینه‌های عملیاتی

دائوها به تراکنش‌های ارز دیجیتال نیاز دارند و این کارمزدها جهت اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی در بلاک‌چین لازم است. قیمت گس بسته به شبکه آن متفاوت است و در طول روز بر اساس عرضه و تقاضا نوسان خواهد داشت. 

جمع بندی

با ظهور تغییر صنایع به سمت تمرکززدایی، انتظار رشد ثابتی در فناوری نوآورانه DAO وجود دارد. شرکت‌ها مبالغ زیادی را برای اصلاح سیستم‌های کاری خود و جامعه‌محور کردن آن‌ها با استفاده از فناوری بلاک‌چین و آموزش ساخت DAO هزینه می‌کنند. دائوها در ایجاد یک محیط مستقل در یک سازمان بسیار تاثیرگذار هستند و تصمیم‌گیری و رأی‌گیری‌ها را عملی‌تر، شفاف‌تر و منبع بازتر می‌کنند.

این سازمان‌هابه عنوان کاتالیزور عمل کرده و راه را برای گسترش جهانی وب 3، بلاک‌چین و ارز دیجیتال هموار خواهند کرد. پس شما نیز با فراگیری آموزش ساخت DAO از این رویکرد آینده‌دار غافل نمانید.

سؤالات متداول

آیا برای پیوستن به DAO مهارت‌های فنی خاصی نیاز است؟

خیر. DAOها معمولاً دارای اعضایی در طیف وسیعی از زمینه‌ها هستند مانند طراحی، بازاریابی، مدیریت جامعه و فناوری اطلاعات.

هزینه آموزش ساخت DAO و راه اندازی آن چقدر است؟

اصولا قیمت مشخصی برای این کار وجود ندارد و هزینه آن به هزینه گس شبکه مورد نظر در زمان ایجاد DAO بستگی دارد.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا