آموزش

لیکوییدیتی چیست؟

یکی از اصطلاحات پرکاربرد در بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال، اصطلاح نقدینگی یا لیکوییدیتی (Liquidity) است، این اصطلاح، به معنی تبدیل آسان دارایی ها به یکدیگر را نقدینگی می‌گویند،

وقتی که این مفهوم را درک خواهید کرد که برای فروش یا خرید یک دارایی این امکان را نداشته باشد و به مشکل بخورید، تصور کنید که شما یک وسیله گران قیمت را در دست دارید، اما در یک روستای دور افتاده هستید و افراد ساکن در روستا امکان و توانایی خرید این وسیله شما را ندارند، اگر شما به پول نقد نیاز داشته باشید ولی با وجود چنین موقعیتی به مشکل بزرگی بر می‌خورید، این مفهوم دقیقا همین تعریف را در بازارهای مالی دارد؛ در ادامه این مقاله در صرافکس می‌توانید با این مفهوم بیشتر آشنا شوید.

نقدینگی یا لیکوییدیتی چیست؟

ویژگی نقدینگی یا به نقلی وجود نقدینگی یکی از مهم ترین فاکتورهای بعضی از بازارهای مالی است، در دنیای ارزهای دیجیتال، ارزهایی که شناخته تر هستند ، نقدینگی زیادی دارند (البته این موضوع در هر صرافی یا بروکر متفاوت است). شما اگر نقدینگی بازار زیاد باشد، مشکلی برای خرید و فروش آن ارز برایتان به وجود نمی‌آید.

لیکویید بودن بازار به چه معناست؟

لیکویید بودن بازار به چه معناست؟

لیکوییدیتی یا نقدینگی، قدرت بازار در نقد کردن دارایی شماست، هرچه بازار لیکوییدیتی بیشتری داشته باشد، شما به عنوان یک معامله‌گر یا تریدر می‌توانید رمز‌ارز خود را در کوتاه ترین زمان ممکن بفروشید یا خریداری کنید، هرچه در بازار حجم نقدینگی بیشتر باشد معامله گر به راحتی خرید و فروش خود را انجام می دهد.

  • بازار در صورتی که لیکویید بازار زیاد باشد، در آن زمان کمترین دامنه تغییرات و بالاترین قدرت نقد شوندگی را دارد.
  • حجم معاملات همیشه در بازار لیکویید بالاست.
  • همیشه در بازار لیکویید، خریدارانی در صف خرید وجود دارند.
  • در بازار لیکویید اختلاف قیمت خرید و فروش بسیار کم است .

 

به چه دارایی لیکویید می گویند؟

به هر میزان که بتوانید دارایی خود را سریع‌تر و آسان‌تر به پول نقد یا یک دارایی دیگر تبدیل کنید، می‌توان گفت که لیکوییدیتی آن زیاد است، یعنی تفاوت قیمت خرید و فروش یک رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال کم بوده و همیشه خریدار برای دارایی مورد نظر شما وجود دارد، ارزهایی مانند : بیت کوین و اتریوم دارای لیکوییدیتی بالایی هستند و به محض کلیک بر روی گزینه خرید یا فروش معامله شما با موفقیت به انجام می‌رسد.

کوین هایی که دارای بیشترین لیکوییدیتی هستند

استیبل کوین ها (به تقریب قیمتی ثابت در بازار دارند) دارای بیشترین نقدینگی در بازار هستند، حتی افرادی که به بازارهای مالی علاقه ای ندارند هم از استیبل کوین ها استفاده می‌کنند، چرا که این نوع از دارایی ها در بازار ارزهای دیجیتال دارای ارزشی ثابت هستند.

تنها در صورتی که حجم خرید ارزهای دیگر زیاد باشد، معمولا چند هزارم درصد نزول پیدا می‌کند و در صورت نزول ارزش قیمتی سایر ارزها چند هزارم درصد افزایش پیدا می کند؛ ولی باید بدانید که این تغییر قیمت بسیار کوتاه و آنی بوده و پس از مدتی کوتاه دوباره به ارزش ثابت خود برخواهند گشت.

کوین هایی که دارای بیشترین لیکوییدیتی هستند

لیکوییدیتی بازار

نقدینگی یا لیکوییدیتی بازار را می‌توان اینگونه معنا کرد: (میزان امکان پذیری خرید و فروش دارایی ها در یک بازار به ازای قیمت منصفانه آن دارایی است).

لیکوییدیتی با سودآوری همسان نیست

شاید بسیاری از تحلیلگران تازه کار در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال ، فکر کنند که نقدینگی یک دارایی در بازار ارزهای دیجیتال با سوددهی آن ارتباطی مستقیم دارد، ولی این دو فاکتور با یکدیگر متفاوت هستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند، وجود نقدینگی بالا در یک دارایی از رمز‌ارزها باعث ایجاد حس اعتماد به معامله‌گرها شده و اطمینانی نسبی از خرید و فروش دارایی مورد نظر به کاربران می دهد.

اختلاف قیمت خرید و فروش

اختلاف قیمت خرید و فروش کم، یک نشانه بازارهای لیکویید است؛ اختلاف قیمت به طور مداوم توسط تریدرها به تعادل می‌رسد و در این بازار نقدشوندگی خوبی وجود دارد. وقتی فاصله قیمت پیشنهادی خرید و فروش افزایش پیدا می‌یابد، بازار ای‌لیکوئید (E-Liquid) خواهد شد.

اختلاف قیمت خرید و فروش در لیکوییدیتی بازار

در اینجا قیمت مورد نظر خریداران و فروشندگان یک دارایی خاص، اختلاف زیادی با یکدیگر داشته و به همین دلیل میزان خرید و فروش کاهش پیدا می‌یابد. در نتیجه دیگر تبادل به سرعت قبل صورت نمی‌گیرد و لیکوییدیتی کاهش می‌یابد.

میزان تقاضا (ASK vs BID) برای تریدرهای آربیتراژ بسیار مفید است، چرا که آنها دوست دارند به دفعات، از اختلاف نایچیز قیمت خرید و فروش به نفع خود استفاده کنند. با این کار معامله‌گران آربیتراژ به سود خوبی دست پیدا می‌کنند و بازار هم از این اتفاق منفعت خواهد برد.

این دسته از تریدرها فاصله قیمت پیشنهادی خرید و فروش را پایین می‌آورند، درنتیجه معاملات زیادی به خاطر توافق خریداران و فروشندگان انجام می‌شود. به نقلی دیگر لیکوییدیتی بازار افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از فعالیت‌ تریدرهای آربیتراژ، کسب اطمینان از عدم تفاوت زیاد قیمت در همان جفت ارزها (Pair) در صرافی‌ها مختلف است. افرادی که اختلاف‌ قیمت‌های کم مابین صرافی‌های مختلف پیدا کرده و به وسیله خرید و فروش بین آن‌ها، سود کسب می‌کنند.

به چه دارایی لیکویید می گویند؟

نتیجه گیری

لیکوییدیتی به مقدار پولی اشاره دارد که بلافاصله برای پرداخت بدهی‌ها یا استفاده به منظور سرمایه‌گذاری در دسترس است. به عبارتی دیگر بر اساس آن، به میزان پول نقد موجود پی خواهیم برد، چیزی که با استفاده از آن، می‌توانیم هر محصولی خریداری یا هر سرویسی دریافت کنیم! این معیار مشخص می‌کند چقدر سریع یک دارایی مالی یا اوراق بهادار را می‌توان بدون از دست رفتن ارزش، به پول نقد تبدیل کرد. به عبارت دیگر، فروش چه مدت بطول می‌کشد؟

سوالات متداول

نقدینگی یا لیکوییدیتی چیست؟

وجود نقدینگی یا لیکوییدیتی یکی از مهم ترین فاکتورهای بازارهای مالی است و در دنیای ارزهای دیجیتال، ارزهایی که شناخته تر هستند ، نقدینگی زیادتری دارند

لیکویید بودن بازار چیست؟

لیکوییدیتی یا نقدینگی، قدرت بازار در نقد کردن دارایی های شما برای فروش یا خرید است

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا