آموزش

تست نت ارز دیجیتال (شبکه آزمایشی بلاکچین) چگونه کار می کند؟

پروژه‌های ارز دیجیتال به طور پیوسته در حال ارائه عملکردها و ویژگی‌های جدید و بروز هستند اما قبل از اجرای این بروزرسانی‌ها و برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن عملکرد، ابتدا آن‌ها را در تست نت (شبکه آزمایشی بلاکچین) چک می‌کنند. در واقع این شبکه ابزاری حیاتی برای توسعه رمز ارزهاست و توسعه‌دهندگان آزمایش‌هایی را بدون به خطر انداختن عملکرد شبکه اصلی روی این شبکه انجام می‌دهند. در ادامه این مقاله به معرفی این شبکه و نحوه کارکرد آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تست نت چیست؟

تست نت (Testnet) یک شبکه بلاک‌چین است که توسعه دهندگان قبل از انتشار پروژه بلاک‌ چین خود ابتدا آن را بر روی این شبکه آزمایشی بررسی می‌کنند. این فرایند یک رویکرد راحت و آسان برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان است که عملکردهای پروژه خود را طراحی، ویرایش و آزمایش کرده و کارکرد آن را قبل از عمومی کردن آن چک کنند. یکی از موارد بارز این مفهوم، اتریوم است که دارای پنج شبکه آزمایشی است و هر کدام دارای اهداف و پارامترهای برنامه‌نویسی خاص خود هستند.

تست نت بلاک‌چین به عنوان کپی دقیقی از پروتکل اصلی عمل کرده و از فناوری و نرم افزار یکسانی در ارائه عملکردهای مشابه استفاده می‌کنند با این تفاوت که علیرغم تراکنش‌های شبکه اصلی، تراکنش‌ها در شبکه آزمایشی شبیه‌سازی شده هستند. با وجود این فناوری توسعه‌دهندگان می‌توانند امکان‌سنجی سیستم را با تکمیل تراکنش‌ها انجام دهند، بدون اینکه خطر از دست رفتن پول اصلی آن‌ها را تهدید کند. در واقع می‌توان گفت یک شبکه آزمایشی محیطی پویا و مناسب جهت آزمایش برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است.

تست نت ارز دیجیتال

تست نت چگونه کار می کند؟

همانطور که ذکر شد شبکه آزمایشی، کپی دقیق از بلاک‌چین اصلی یک ارز دیجیتال است. اقداماتی که روی شبکه آزمایشی انجام می‌شود هیچ اثری روی بلاک‌چین اصلی نخواهد داشت. توسعه‌دهندگان برای کپی‌هایی از بلاک‌چین، بلوک‌های تقریباً مشابه ایجاد می‌کنند. در نتیجه بلوک‌ها و ارزهای دیجیتال تولید شده در شبکه‌های آزمایشی علامت‌گذاری می‌شوند. این فرایند دو بلاک‌چین را از هم جدا کرده و مانع از انتقال توکن‌ها به بلاک‌چین اصلی می‌شود. به لطف این مکانیسم، رمز ارزهای تست نت هرگز نمی‌توانند به شبکه اصلی منتقل شوند و کاربران خرابکار نخواهند توانست با تقلب سود ببرند.

مورد دیگری که به کمک شبکه آزمایشی برطرف شد مشکل استخراج بود. در حال حاضر تست نت‌ها‌ طوری طراحی شده‌اند که سختی استخراج ارزهای دیجیتال را افزایش نمی‌دهند و این امر باعث می‌شود استخراج ارزهای دیجیتال در یک شبکه آزمایشی آنقدر آسان باشد که ارزش توکن‌های ایجاد شده را از بین ببرد.

تست نت ارز دیجیتال چه ویژگی هایی دارد؟

تست نت مسئول این است که بروزرسانی‌ها را بدون داشتن مشکلی اساسی در شبکه اصلی اجرا کند. به این دلیل که این فرایند ابتدا در شبکه آزمایشی بررسی و چک می‌شود. تیم توسعه‌دهنده ارتقاها را در شبکه آزمایشی آپلود کرده و در آنجا تجزیه و تحلیل پروژه خود را انجام می‌دهند. در انجام این کار آن‌ها به دنبال تشخیص و کشف خطاهای احتمالی موجود در کد هستند و بررسی خواهند کرد که چگونه برنامه‌ جدید روی بلاک‌چین آزمایشی عمل می‌کند. اگر بلاک‌چینی با یک به‌روزرسانی حاوی خطا منتشر شود، میلیون‌ها کاربر در عرض چند ثانیه تحت تأثیر قرار می‌گیرند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران اعتماد خود را در استفاده از آن فناوری و پروژه خاص از دست می‌دهند.

شبکه‌های آزمایشی از ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنند که در واقع یک کپی از دارایی زنجیره اصلی آنهاست و در نتیجه تعامل با آن هیچ تاثیری بر بلاک‌چین عمومی ارز دیجیتال اصلی ندارد و در آن می‌توان تمام کدها را بدون اثر بر بلاک‌چین اصلی تست کرد.

از دیگر ویژگی‌های یک تست نت این است که الگوریتمی که میزان سختی استخراج توکن‌ها را تنظیم می‌کند، طوری طراحی شده که افزایش نخواهد یافت و همانطور که اشاره شد استخراج ارز دیجیتال بسیار آسان خواهد شد. لازم به ذکر است که باید اطمینان حاصل شود اگر چیزی در شبکه  آزمایشی بلاک‌چین به درستی کار می‌کند، در شبکه اصلی نیز اینطور باشد.

مطالب مرتبط: شاردینگ در بلاک چین چیست؟

معایب تست نت بلاکچین

در کنار مزایا و ویژگی‌ها، استفاده از شبکه آزمایشی نکاتی به همراه دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • توکن‌های تست نت بی ارزش هستند. مراقب باشید که بالانس‌های مختلف اتریوم خود را با هم ترکیب نکنید.
  • آدرس‌های اتریوم و کلیدهای خصوصی که روی شبکه اتریوم کار می‌کنند، روی هر شبکه آزمایشی نیز کار می‌کنند، پس مراقب باشید که اتریوم یا توکن‌های موجود در این شبکه اصلی را به آدرس شبکه آزمایشی ارسال نکنید. چنانچه این کار را انجام دهید، دارایی های شما از دسترس خارج خواهند شد. این مورد درباره دیگر بلاک‌چین‌ها یا صندوق‌های شبکه تست نیز صادق است.
  • از یک آدرس یا حساب اختصاصی برای شبکه‌های آزمایشی و برای جلوگیری از ارسال اتریوم واقعی به تست نت استفاده کنید.
  • برای مواجه نشدن با انواع کلاهبرداری، حتما پروژه‌ اجراکننده شبکه آزمایشی را بررسی کنید.
  • قبل از اتصال به یک شبکه آزمایشی، حتما جزئیات را چک کنید که از یک منبع قابل اعتماد باشند.

معایب تست نت بلاکچین

سخن پایانی

در نهایت، حین اینکه توسعه‌دهندگان پروژه خود را در تست نت چک می‌کنند و نحوه استفاده از آن را یاد می‌گیرند، ناگزیر مواردی را کشف می‌کنند که می‌توان طی آن پلتفرم را بهبود بخشید. این اطلاعات، بازخوردی بسیار ارزشمند است که توسعه‌دهندگان پلتفرم باید از آن برای بهبود و ارتقا پلتفرم قبل از نهایی‌شدن اجرای شبکه اصلی استفاده کنند. امروزه شبکه‌های ارز دیجیتال خواه ناخواه به بخش عمده ای از زندگی روزمره ما تبدیل شده‎اند و اهمیت آن‌ها هر روز افزایش می‌یابد. در این میان وجود شبکه‌های آزمایشی در کاهش هزینه‌های اجرای یک پروژه بسیار موثر هستند.

اگر قصد سرمایه‌گذاری امن و خرید ارز دیجیتال دارید، می‌توانید از خدمات سایت صرافکس استفاده کنید.

سؤالات متداول

منظور از تست نت بلاک‌چین چیست؟

تست نت یک شبکه بلاک‌چین است که توسعه دهندگان قبل از انتشار پروژه بلاک‌چین خود ابتدا آن را بر روی شبکه آزمایشی بررسی می‌کنند.

چرا از شبکه آزمایشی استفاده می‌شود؟

این شبکه برای تست عمومی عملکرد یک پروژه یا معرفی ویژگی‌های جدید آن به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعد از مدتی تغییرات در شبکه اصلی اعمال می‌شوند.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا