آموزش

پیش بینی آینده ارز دییجتال تورچین (RUNE)

تورچین (THORChain) یک شبکه نقدینگی غیرمتمرکز است که با استفاده از مدل بازار ساز خودکار (AMM) و استخرهای نقدینگی، سواپ (swaps ) توکن های زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند. اکوسیستم رمزنگاری RUNE که توسط توکن THORChain RUNE پشتیبانی می‌شود، چندین پلتفرم قابل همکاری را در خود جای داده است. این‌ها عبارت‌اند از SKIP Exchange، BEPSwap، ASGARDEX و THORSwap که همگی متکی به فناوری THORChain هستند. در این مطلب قرار است در رابطه با تورچین و جنبه‌های مختلف آن در این مقاله از صرافکس صحبت کنیم.

تورچین چیست؟

تورچین یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز، قابل تعامل با نقدینگی است که مبادله توکن های متقابل زنجیره‌ای مستقل و مستقل را تسهیل می‌کند. معامله‌گرانی که از THORChain استفاده می‌کنند از سطوح بالایی از قابلیت همکاری بین چندین بلاک چین بدون اصطکاک بهره می‌برند.

علاوه بر این، بدون نیاز به اطلاعات «مشتری خود را بشناسید» (KYC) می‌توان به آن دست یافت و درنتیجه، اکوسیستم رمزنگاری RUNE مقدار زیادی از ریسک طرف مقابل را حذف می‌کند.

فناوری تورچین از رمز بومی RUNE برای ایمن‌سازی شبکه از طریق مکانیسم توافقی Cosmos Tendermint Proof-of-Stake (PoS) استفاده می‌کند. علاوه بر این، این پروژه مجموعه‌ای از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را فراهم می‌کند که تبادل توکن‌های زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند که این‌ها عبارت‌اند از SKIP Exchange، BEPSwap، ASGARDEX و THORSwap.

اکوسیستم رمزنگاری تورچین مجموعه متنوعی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، بازارسازان خودکار (AMM) و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را ارائه می‌کند. تورچین به لطف استفاده از پروتکل Tendermint سرعت پردازش فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به لطف استفاده از پروتکل رمزنگاری Threshold Signature Schemes (TSS) امنیت بالایی را ارائه می‌دهد. در حال حاضر، این شبکه قادر به کار با بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، دوج کوین، اتریون، زنجیره BNB و لایت کوین است.

مطالعه بیشتر : هاوینگ

تورچین چیست؟ThorChain چگونه کار می‌کند؟

تورچین یک بلاک چین مستقل است که به لطف فناوری Cosmos کار می‌کند و روی آن یک DEX زنجیره‌ای قدرتمند اجرا می‌شود که قادر به انجام عملیات تبادل سریع و ایمن است.

  1. توانایی تبادل لایه 1 یا دارایی‌های بومی در چندین زنجیره – به‌عنوان‌مثال، مبادله بیت کوین با ETH.
  2. بدون نیاز به ثبت‌نام کاربر – فقط یک تراکنش ارسال کنید و THORchain آن را اجرا خواهد کرد.
  3. قیمت‌های شفاف و منصفانه، بدون وابستگی به اشخاص ثالث و واسطه.
  4. استخرهای نقدینگی مستمر که کارایی پروتکل را به حداکثر می‌رساند

این ویژگی‌ها، RUNE را به یک پروتکل منحصربه‌فرد در سبک خود تبدیل می‌کند، زیرا سعی می‌کند تا حد ممکن به راه‌حل‌های پیچیده وابسته نباشد و تبادلات زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند. این امکان‌پذیر است زیرا همه چیز در تورچین به‌صورت بومی انجام می‌شود.

توکن THORChain RUNE

از آنجایی که تورچین از مکانیسم توافقی Cosmos Tendermint Proof-of-Stake (PoS) استفاده می‌کند، اعتبارسنجی‌های شبکه باید توکن RUNE بومی را برای ایمن کردن شبکه به اشتراک بگذارند. توکن RUNE دو عملکرد اصلی را انجام می‌دهد. در مرحله اول، توکن RUNE به عنوان یک جفت پایه و دارایی تسویه حساب در استخرهای نقدینگی عمل می‌کند. ثانیاً، توکن RUNE توسط گره‌ها به عنوان وثیقه با نسبت پیوند: سهام 2:1 متصل می‌شود.

توکن تورچین RUNE مستقیماً به عنوان یک نشانه حاکمیتی برای اکوسیستم تورچین عمل نمی‌کند. گرچه، گره‌هایی که توکن RUNE را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند آینده پروتکل را تعیین کنند. با این حال، توکن RUNE برای تأیید تراکنش مورد نیاز است و برای تشویق شرکت‌کنندگان با هزینه گاز و پرداخت پاداش استفاده می‌شود.

توکن RUNE در چندین صرافی رمزنگاری موجود است که مهم‌ترین آن‌ها شامل Uniswap، Binance و صرافی BEPSwap است.

مطالعه بیشتر : بهترین ارز دیجیتال برای استخراج با گوشی

ThorChain چگونه کار می‌کند؟ارائه‌دهندگان نقدینگی تورچین

تورچین قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای را بین استخرهای نقدینگی مختلف و پروتکل‌های سازنده بازار خودکار (AMM) در سراسر اکوسیستم رمزنگاری THORChian ترویج می‌کند. به این ترتیب، ارائه‌دهندگان نقدینگی ملزم به پرداخت هزینه‌های شبکه و هزینه‌های متغیر با استفاده از رمز ارز بومی RUNE هستند.

علاوه بر این، CLP THORChain از سبد نقدینگی خود برای تشویق بیشتر ارائه‌دهندگان نقدینگی استفاده می‌کند. این کار اجازه می‌دهد تا مبادله توکن ها بدون نیاز به همسان سازی خریداران و فروشندگان انجام شود. علاوه بر این، با استفاده از پروتکل Bifrost، نسبت توکن‌های RUNE به سایر دارایی‌ها در استخرهای نقدینگی را می‌توان با استفاده از استخر نقدینگی پیوسته THORChain (CLP) ردیابی کرد.

Chaosnet چند زنجیره‌ای (#MCCN)

Chaosnet چند زنجیره‌ای تورچین یک شبکه زنجیره‌ای متقابل است که امکان مبادله دارایی‌ها را بدون نیاز به واسطه فراهم می‌کند. راه‌اندازی شبکه chaosnet چند زنجیره‌ای تورچین گامی در جهت دستیابی به تمرکززدایی کامل است. در حال حاضر، این امکان مبادله توکن‌های متقابل زنجیره‌ای را بین بلاک‌چین‌های بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و زنجیره بایننس فراهم می‌کند.

ارائه‌دهندگان نقدینگی تورچین می‌توانند وجوه را به چندین استخر واریز کنند. هر استخر در یک طاق جداگانه به توکن THORChain RUNE گره‌خورده است. استخر نقدینگی مداوم THORChain (CLP) در قلب اکوسیستم رمزنگاری THORChain قرار دارد و برای تشویق تأمین‌کنندگان نقدینگی و کمک به بهبود کمبود نقدینگی استفاده می‌شود.

تبادل SKIP در تورچین

SKIP یک صرافی غیرمتمرکز زنجیره‌ای (DEX) است که از فناوری THORChain پشتیبانی می‌کند. با SKIP، کاربران می‌توانند سواپ توکن های زنجیره‌ای را انجام دهند و دارایی‌ها را به استخرهای SKIP سپرده‌گذاری کنند تا بازدهی کسب کنند.

پلت فرم SKIP بسیار شبیه به DEX در Uniswap کار می‌کند. با این حال، SKIP دارای امتیاز افزوده قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای، به علاوه، کارمزد تراکنش نسبتاً کم است. علاوه بر این، مانند اکثر برنامه‌های مبتنی بر اتریوم، تمام تراکنش‌های انجام شده در صرافی SKIP کاملاً شفاف هستند و با استفاده از جستجوگر THORChain قابل مشاهده هستند.

BEPSwap

BEPSwap پلتفرم دیگری است که مشابه Uniswap در زنجیره بایننس کار می‌کند. با پشتیبانی از فناوری THORChain، BEPSwap به کاربران امکان می‌دهد نقدینگی را به استخرها اضافه کنند، بازدهی کسب کنند و توکن های BEP-2 را مبادله کنند. BEPSwap به کاربران امکان می‌دهد تا توکن های تقریباً فوری را در طیف وسیعی از دارایی‌های پشتیبانی شده انجام دهند. به علاوه، با ارائه توکن‌های بایننس کوین (BNB) و BEP-2 به‌عنوان تأمین‌کننده نقدینگی به بازار ساز خودکار (AMM)، شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد درآمد غیرفعالی از کارمزد تراکنش‌ها کسب کنند.

همچنین، کاربران می‌توانند قیمت استخر BEPSwap را از طریق رابط برنامه نویسی برنامه BEPSwap (API) یا مستقیماً در برنامه نظارت کنند. این امر اتصال BEPSwap را به برنامه‌های دیگر ساده می‌کند. BEPSwap از اعتبار سنجی THORChain برای حفظ امنیت دارایی‌ها در استخرها با استفاده از امضاهای آستانه استفاده می‌کند. بعلاوه، BEPSwap از یک Cosmos-SDK (کیت توسعه نرم‌افزار) حالت زنجیره‌ای برای دستیابی به اجماع برای رویدادهایی که در زنجیره بایننس رخ می‌دهد استفاده می‌کند.

ASGARDEX

ASGARDEX یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که توسط تورچین پشتیبانی می‌شود. ASGARDEX بسیار شبیه به Uniswap و PancakeSwap عمل می‌کند. با این حال، به لطف فناوری THORChain، ASGARDEX همچنین تبادل توکن های زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، تجربه کاربری با رابط کاربری مشابه، حسی آشنا به این DEX ها دارد. برای اتصال به ASGARDEX، کاربران به یک کیف پول Web3 مانند MetaMask یا کیف پول xDEFI نیاز دارند.

چه چیزی تورچین را متمایز می‌کند؟صرافی THORSwap

THORSwap، اولین DEX چند زنجیره‌ای در جهان است که از شبکه تورچین برای ارائه یک رابط کاربری جلویی برای انجام مبادلات زنجیره‌ای متقابل استفاده می‌کند. همانند سایر DEX های THORChain، THORSwap DEX بسیار شبیه به UniSwap است. این پلتفرم یک رابط کاربری گرافیکی براق (GUI)، همراه با تجزیه‌وتحلیل و یک پایگاه کد بسیار مقیاس‌پذیر ارائه می‌دهد.

همچنین، THORSwap دارای تمام ابزارهای مورد نیاز برای اجرای مبادله توکن های زنجیره‌ای بدون مجوز در یک برنامه واحد است.

چه چیزی تورچین را متمایز می‌کند؟

به عنوان یک پروتکل زنجیره‌ای، تورچین مبادله توکن های زنجیره‌ای را بدون نیاز به بسته‌بندی تسهیل می‌کند. این بدان معناست که برخلاف اکثر برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (dApps)، کاربران زنجیره می‌توانند از دارایی‌های واقعی از چندین زنجیره در چندین dApps استفاده کنند.

همچنین، THORChain دارای یک شبکه رو به رشد از پلتفرم‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند است که قابلیت همکاری را فراهم می‌کند و ابزار بیشتری را به پروژه اضافه می‌کند. شراکت‌ها در این شبکه عبارت‌اند از Solana، Polkadot، Monero و Cosmos.

علاوه بر این، با ادغام دارایی‌ها از چندین زنجیره، تورچین در حال ایجاد یک اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که تبادل زنجیره‌ای بدون ریسک را در مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی امن و غیرمتمرکز (dApps) تسهیل می‌کند.

مطالعه بیشتر : متاورس

هک شبکه تورچین

در جولای 2021، گزارش شد که تورچین تا 7.6 میلیون دلار در یک اکسپلویت پس از پیدا شدن یک باگ در کد chaosnet ضرر کرده است. هک THORChain یک عامل مخرب را قادر ساخت که دارایی‌های شبکه را تخلیه کند

رویکرد محافظه کارانه اتخاذشده در طول راه‌اندازی شبکه chaosnet به این معنی بود که محدودیت‌ها در استخر نقدینگی به کم کردن تأثیر هک THORChain کمک کرد. THORChain اعلام کرده است که خزانه‌داری THORChain می‌تواند وجوه از دست رفته را پوشش دهد

سخن پایانی

با توجه به هک اخیر THORChain، به نظر می‌رسد اکوسیستم THORChain در حال تلاش برای پیشرفت بسیار جدی است. اکوسیستم رمزنگاری THORChain با چندین استخر نقدینگی زنجیره‌ای متقابل و پروتکل‌های سازنده بازار خودکار (AMM)، چندین راه‌حل قانع‌کننده برای مبادله توکن‌های زنجیره‌ای متقابل ارائه می‌کند. هک اخیر THORChain اگرچه تاریخچه بدی برای این پروژه است، با این حال، این پروژه دارای پشتوانه قوی جامعه و پایه‌های محکم با فناوری نوآورانه و قابل همکاری THORChain است.

با بلوغ پروژه، می‌توان انتظار داشت که شاهد ادغام‌های بیشتری در فناوری تورچین باشیم. علاوه بر این، THORChain طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای ارائه‌دهندگان نقدینگی ارائه می‌کند تا بازدهی کسب کنند و درآمدی غیرفعال با دارایی‌های بیکار داشته باشند.

سوالات متداول

آیا می‌توان ارز دیجیتال تورچین (RUNE) را به ریال تبدیل کنیم؟

بله شما به ‌راحتی می‌توانید در صرافی صرافکس ارز تورچین (RUNE) را به‌ صورت ریالی به فروش رسانده و تبدیل به ارزهای دیگر کنید.

چگونه می‌توان رمز ارز تورچین را خریداری کرد ؟

باتوجه به تحریم کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی و خطرات مرتبط با بلوکه شدن دارایی‌ها، پیشنهاد می‌شود ارز RUNE را از صرافکس معتبرترین صرافی ایران با خیال راحت و با قیمت جهانی خریداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا