آموزش

آشنایی با صرافی dYdX

در این پست می‌خواهیم در رابطه با صرافی dYdX، معاملات، توکن ها و آینده این صرافی باهم به گفتگو بپردازیم. همچنین این مقاله به بررسی محصولات مختلف ارائه‌شده در صرافی dYdX می‌پردازد و به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چشم‌انداز معاملات غیرمتمرکز کمک می‌کند. پس با صرافکس همراه باشید تا با دنیای شگفت‌انگیز dYdX آشنا شویم.

صرافی dYdX چیست؟

صرافی dYdX یک پلتفرم غیرمتمرکز (DEX) است که گزینه‌های معاملاتی دائمی را برای بیش از 35 ارز رمزنگاری محبوب ازجمله بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، Dogecoin (DOGE) و Cardano (ADA) ارائه می‌دهد. این صرافی ازنظر حجم معاملات و سهم بازار یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز در جهان است.

dYdX توسط آنتونیو جولیانو، یک کارآفرین مستقر در کالیفرنیا، در آگوست 2017 تأسیس شد. این صرافی ارز دیجیتال در ژوئیه 2017 راه‌اندازی شد و در ابتدا خدمات معاملات حوزه کریپتو، وام‌دهی و استقراض را از طریق لایه 1 اتریوم ارائه می‌کرد.

صرافی dYdX در آگوست 2021 شروع به ارائه معاملات دائمی متقاطع کرد. در معاملات متقاطع، کاربران می‌توانند موجودی موجود خود را در پلتفرم برای تأمین نقدینگی معاملات موجود تغییر دهند که این روش، روشی محبوب برای جلوگیری از نقدینگی در طول نوسانات بالا است.

پروتکل dYdX بر روی قراردادهای هوشمند اتریوم و مجموعه‌های STARK که توسط Starkware پشتیبانی می‌شوند ساخته‌شده است. این پلتفرم سفر خود را در حوزه رمزنگاری با ارائه معاملات نقطه‌ای آغاز کرد و از آن زمان تاکنون سه نسخه از خدمات خود را برای غیرمتمرکز کردن اجزای خود راه‌اندازی کرده است.

به‌عنوان راهی برای غیرمتمرکز کردن مبادله، بیشتر صرافی dYdX بر اساس پروتکل‌های غیرقابل‌اعتماد ساخته‌شده است که بدون هیچ مجوزی به‌صورت عمومی قابل توسعه هستند.

صرافی ارز دیجیتال dydx

 

معاملات دائمی در مقابل معاملات سنتی و معاملات نقطه ای

برای اینکه دقیقاً بدانید dYdX چگونه کار می‌کند، باید گزینه‌های معاملاتی مختلف موجود در بازار و تفاوت‌های عمده بین آن‌ها را درک کنید.

قراردادهای آتی دائمی یا معاملات دائمی، یا به‌طور ساده، قراردادهای دائمی به کاربران و سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که سفارش خرید یا فروش را باقیمت ثابت به‌طور نامحدود، یعنی بدون تاریخ انقضا، ثبت کنند. این با معاملات نقطه‌ای که شامل فروش یا خرید آنی ارزهای دیجیتال بر اساس قیمت بازار است، متفاوت است.

از سوی دیگر، قراردادهای آتی سنتی برای هر سفارش محدودیت زمانی دارند که پس از انقضای زمان، به‌طور خودکار از بین می‌رود. به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز، صرافی dYdX عمدتاً خانه بازارهای دائمی است که درنهایت برای ارائه معاملات نقطه‌ای و حاشیه‌ای در بلاک چین لایه 1 اتریوم و بازارهای همیشگی با حاشیه لایه 2 منشعب شدند.

گزینه های معاملاتی در صرافی dYdX

صرافی dYdX یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز پیشرو است که گزینه‌های معاملاتی دائمی لایه ۲ و مجموعه‌های توکن غیرقابل تعویض (NFT) را برای ایجاد جامعه و یک شبکه آزمایشی Ropsten Ethereum برای پروژه‌هایی که به دنبال محیط‌های آزمایشی بدون ریسک هستند، ارائه می‌کند.

ازآنجایی‌که dYdX به دنبال هدف خود برای تمرکززدایی کامل ادامه می‌دهد، صرافی از یک رویکرد افزایشی در ارائه خدمات جدید پیروی میکند.

صرافی dYdX دارای چهار محصول کلیدی است:

  • تجارت دائمی
  • حاکمیت
  • سهامداری
  • NFT

گزینه های معاملاتی در صرافی dYdX

 

تجارت دائمی در صرافی dYdX

معاملات دائمی پیشنهاد شاخص dYdX است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بازارهای باز را با قراردادهای غیرقابل انقضا معامله کنند. درنتیجه، سرمایه‌گذاران می‌توانند موقعیت‌های خرید یا فروش خود را تا زمانی که شرایط از پیش تعیین‌شده تجاری برآورده شوند، به‌طور نامحدود حفظ کنند.

به‌عنوان‌مثال، اگر کاربری سفارشی برای فروش 1 بیت کوین به قیمت 100000 دلار بدهد، سفارش تا زمانی که بیت کوین به 100000 دلار برسد و معامله کامل شود فعال باقی می‌ماند. بااین‌حال، یک سرمایه‌گذار ممکن است تصمیم بگیرد که قرارداد را با پیش از بستن سفارش خرید یا فروش، فسخ کند.

dYdX perpetual به‌عنوان یک محصول حاشیه‌ای غیرمتمرکز ارائه می‌شود که در معرض دید انواع دارایی‌های کریپتو قرار می‌گیرد. قراردادهای دائمی بر روی یک دارایی اساسی ساخته می‌شوند که در مورد dYdX، توکن های ERC-20 مبتنی بر اتریوم هستند. درنتیجه، dYdX امکان ایجاد کلاس‌های دارایی کاملاً جدید را فراهم می‌کند که ارزش خود را از دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین می‌گیرند.

حاکمیت و سهام در dYdX

تقریباً یک سال پس از راه‌اندازی پلتفرم dYdX، صرافی DYDX را راه‌اندازی کرد. کاربران می‌توانند توکن‌های DYDX را در فعالیت‌های تجاری خود در DEX به دست آورند.

بازوی اجتماعی صرافی dYdX به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های ارز دیجیتال موجود خود را برای کسب بازدهی در DYDX، یک توکن حاکمیت داخلی، به اشتراک بگذارند. این صرافی دو استخر ارائه می‌دهد:

  1. استخر نقدینگی
  2. استخر ایمنی

که در آن کاربران می‌توانند سکه USD (USDC) را به اشتراک بگذارند و برای مشارکت در نقدینگی صرافی dYdX پاداش دریافت کنند.علاوه بر این، توکن‌های DYDX را می‌توان در پلتفرم برای رأی‌گیری و ابتکارات مدیریتی جامعه استفاده کرد.

کاربران می‌توانند از ذخایر DYDX خود برای رأی دادن به پیشنهادات انجمن مربوط به ارتقاء، بازسازی و کمک‌های مالی مختلف استفاده کنند. همچنین می‌توان با سرمایه‌گذاری در توکن‌های DYDX از طریق صرافی‌های رمزنگاری محبوب مانند Kraken و Coinbase، از جامعه حمایت کرد.

 

آینده صرافی غیرمتمرکز dYdX

توکن های غیرقابل تعویض در dYdX

آخرین محصول dYdX یک مجموعه NFT به نام Hedgies است، مجموعه‌ای از جوجه‌تیغی‌های متحرک که توسط دو هنرمند مستقل دیجیتال، آنا و ارک کاجدا طراحی‌شده است. مجموعه NFT dYdX در فوریه 2022 راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون 4200 NFT بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است.

Hedgies بر اساس آمار معاملات و تعاملات جامعه مانند رأی دادن بین کاربران توزیع می‌شود. صاحبان NFT های Hedgies در حین معامله در صرافی dYdX حق دریافت مزایای خاصی رادارند. Minting Hedgies فقط هزینه گاز دارد و برای اعطای جایزه به کاربران در مناسبت‌ها و دستاوردهای مختلف ایجادشده است.

معاملات نقطه ای و مارجین در dYdX

dYdX خدمات معاملات نقطه‌ای و حاشیه‌ای را از طریق پروتکل بلاک چین لایه 1 اتریوم ارائه می‌دهد. این صرافی در تاریخ 1 نوامبر 2021، پیشنهاد لایه 1 خود را قطع کرد و از آن زمان به سمت ارائه محصولات دائمی لایه 2 رفته است. این صرافی هدف خود را برای تبدیل‌شدن به یک صرافی واقعاً غیرمتمرکز پیش برد.

 

صرافی dYdX از قراردادهای هوشمند اتریوم برای اهرم معاملات نقطه‌ای و مارجین استفاده می‌کند. مشابه سایر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، dYdX همچنین ویژگی‌های معاملاتی ازجمله توقف ضرر و سفارش‌های محدود را ارائه می‌دهد.

معاملات نقطه ای و مارجین در dYdX

آینده صرافی غیرمتمرکز dYdX

نقشه راه شامل غیرمتمرکز شدن صرافی dYdX تا پایان سال 2022 است. صرافی غیرمتمرکز در حال حاضر از نسخه سوم خود استفاده می‌کند. با dYdX v4 یعنی dYdX نسخه 4 صرافی قصد دارد به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز و بدون اجزای متمرکز عمل کند.

اکثر اجزای پلتفرم dYdX v3 غیرمتمرکز هستند. بااین‌حال، این شرکت به سیستم‌های متمرکز برای دفتر سفارش و موتور تطبیق متکی است.

نسخه چهارم پروتکل dYdX به‌عنوان یک پلتفرم تجاری منبع باز، غیرمتمرکز و تحت کنترل جامعه عرضه خواهد شد. علاوه بر عدم تمرکز کامل، انتظار می‌رود پروتکل dYdX v4 شاهد معرفی مجدد ویژگی‌های معاملاتی مانند نقطه، حاشیه و محصولات مصنوعی اضافی باشد. این شرکت همچنین در نظر دارد تا گزینه‌های حاشیه و وثیقه موجود و همچنین سایر فعالیت‌های تجاری را بهبود بخشد.

با dYdX v4، جامعه کنترل را از شرکت بازرگانی dYdX خارج خواهد کرد که درنتیجه، دیگر قادر به جمع‌آوری درآمد از کارمزدهای معاملاتی نخواهد بود. پس از تائید جامعه، عدم توانایی کسب درآمد برای سیستم‌های متمرکز متصل نیز اعمال خواهد شد.

علیرغم هدف ذاتی کریپتو مبنی بر عدم تمرکز امور مالی، صرافی‌های متمرکز مانند بایننس و کوین بیس ازنظر حجم معاملات بر چشم‌انداز معاملات تسلط دارند. یکی از دلایل اصلی به سهولت تنظیم نهادهای متمرکز مربوط می‌شود. بااین‌حال، dYdX قصد دارد با تمرکززدایی، قدرت را به جامعه سرمایه‌گذاران بازگرداند و درعین‌حال حداکثر شفافیت را ارائه دهد.

سوالات متداول

صرافی dydx چیست؟

dydx یک صرافی غیرمتمرکز برای ارز دیجیتال می‌باشد که برخی از مزایای صرافی‌های متمرکز را همانند مارجین ، اعطا و دریافت وام ارائه می‌کند.

آیا صرافی dydx به کاربران ایرانی نیز خدمات ارائه می‌دهد؟

صرافی dydx به مردم برخی کشورها که در لیست سیاه خزانه داری آمریکا هستند، از جمله ایران را در لیست تحریم خود قرار داده است و در حال حاضر کاربران ایرانی برای دسترسی به خدمات این صرافی باید از وی پی ان استفاده کنند.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا