آموزش

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی در سال 2023

دو مورد از بزرگ‌ترین نوآوری‌های فناوری در عصر ما عبارتند از ارز دیجیتال (بلاک‌چین) و هوش مصنوعی (AI). اگر چه این دو به عنوان مفاهیمی مستقل تعریف می‌شوند اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که ترکیب این دو چگونه کار می‌کند؟ بازار کریپتو مملو از پروژه‌های رمزنگاری مبتنی بر هوش مصنوعی است اما هر پروژه مبتنی بر بلاک‌چین از فناوری هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند. 

برخی از پروژه‌ها شبه هوش مصنوعی هستند و برخی فقط از جنبه‌هایی خودکار یا مجهز به هوش مصنوعی است. اگر می‌خواهید درباره ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی بیشتر بدانید در این مقاله با ما همراه باشید. 

منظور از ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی چیست؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، نوعی رمز ارز هستند که فناوری هوش مصنوعی را در عملیات خود گنجانده‌اند. چنین ارزهایی به عنوان یک پلت‌فرم اختصاصی برای محققان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی هستند و آن‌ها از این پروژه‌ها برای توسعه و آزمایش مدل‌ها، برنامه‌ها و الگوریتم‌های جدید در یک محیط غیرمتمرکز و باز استفاده می‌کنند.

برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی الگوهای بازار را مطالعه و پیش‌بینی می‌کنند و معاملات خودکار را با استفاده از الگوریتم‌های ماشین یادگیری و پردازش زبان طبیعی انجام می‌دهند. به دلیل توانایی این رمز ارزها در یادگیری و سازگاری با تحولات بازار، اغلب سرمایه‌گذاران آن‌ها را به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری پویاتر و پاسخگوتر می‌شناسند.

برخی از ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی برای بالا بردن سطح امنیت شبکه از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند مثلا برخی از آن‌ها از فناوری تشخیص چهره برای تأیید تراکنش‌ها و جلوگیری از تقلب بهره می‌برند.

برترین ارزهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی چگونه کار می ‌کنند؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی از قدرت هوش مصنوعی برای گرفتن تصمیمات تجاری آگاهانه‌تر و بهبود کارایی تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کنند و عملکرد آن‌ها به شرح زیر است:

  • جمع‌آوری داده‌ها: ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، اطلاعات را از منابع مختلفی مانند مقالات خبری، رسانه‌های اجتماعی و الگوهای بازار جمع‌آوری کرده و سپس برای یافتن روندها و پیش‌بینی رفتار بازار، این داده‌ها را با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین بررسی می‌کنند.
  • استراتژی معاملاتی: فناوری هوش مصنوعی بر اساس آنالیزها، یک برنامه معاملاتی شامل زمان خرید، فروش یا نگهداری رمز ارز طراحی می‌کند و این فرایند بدون دخالت انسان و به طور خودکار انجام می‌شود.
  • اجرا: پس از ایجاد استراتژی معاملاتی، با استفاده از قراردادهای هوشمند، انجام معاملات در شبکه بلاک‌چین صورت می‌گیرد. هنگامی که معیارهای خاصی فراهم شوند، این توافق نامه‌های خودکار به طور مستقل اجرا خواهند شد.
  • یادگیری و بهبود مستمر: الگوریتم‌های یادگیری ماشینی توسط ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی جهت یادگیری مداوم و افزایش بهبود عملکرد آن‌ها استفاده می‌شود. این سیستم نتایج تراکنش‌های قبلی را بررسی کرده و برای افزایش موفقیت در آینده تاکتیک‌های خود را در صورت نیاز اصلاح می‌کند. به همین دلیل هدف ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی یادگیری و توسعه مداوم ذکر شده است.

مزایای ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی 

استفاده از هوش مصنوعی در بازار کریپتو مزایای متعددی از نظر مدیریت ریسک، تصمیم‌گیری، امنیت و موارد دیگر دارد که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • بهبود تصمیم‌گیری: به کمک هوش مصنوعی می‌توان حجم عظیمی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرد مانند الگوها و روندهایی که تحلیل‌گران انسانی آن را نادیده می‌گیرند. با استفاده از این تحقیقات، معامله‌گران با دانش بیشتری درباره خرید، فروش و نگهداری رمز ارزها تصمیم‌گیری خواهند کرد.
  • افزایش کارایی: عملکردهای مختلفی را در بازار کریپتو می‌توان به کمک هوش مصنوعی اتومات کرد مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، نظارت بر روند بازار و اجرای تراکنش‌ها. این امر باعث افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین شده و در زمان معامله‌گران صرفه‌جویی خواهد شد.
  • بهبود مدیریت ریسک: فناوری هوش مصنوعی با ارزیابی داده‌ها و شناسایی مشکلات احتمالی به معامله‌گران در بهبود مدیریت ریسک کمک می‌کند بنابراین آن‌ها می‌توانند در مورد دارایی‌هایی که باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد و مقدار سرمایه‌گذاری، انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشند.
  • امنیت بیشتر: استفاده از هوش مصنوعی در بازار کریپتو با شناسایی نقض‌های امنیتی احتمالی و انجام اقداماتی برای متوقف کردن آن‌ها، امنیت را افزایش داده و احتمال هک و سایر مشکلات امنیتی را کاهش می‌دهد.

معایب و ایمنی ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی

در حالی که استفاده از ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی در بازار کریپتو مزایای زیادی دارد اما خطراتی مانند موانع نظارتی، نوسانات رمز ارزها، مسائل فنی و نگرانی‌های اخلاقی نیز در مورد آن‌ها وجود دارد.

  • فقدان مقررات: ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی فناوری جدیدی هستند که هنوز نظارت چندانی بر آن‌ها در بازار وجود ندارد و این امر امکان ایجاد محیطی که در آن کلاهبرداری و جرم بیشتر اتفاق بیفتد را فراهم می‌کند.
  • نوسانات: مانند سایر ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی نیز در معرض نوسانات بالایی هستند. بازار کریپتو تحت تأثیر عواملی مانند مقررات دولتی، هک و احساسات سرمایه‌گذاران قرار دارد و ممکن است زیان قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.
  • مسائل فنی: استفاده از هوش مصنوعی در بازار ارزهای دیجیتال به کیفیت داده‌هایی که تجزیه و تحلیل می‌شوند بستگی دارد. اگر این داده‌ها نادرست یا ناقص باشند، ممکن هوش مصنوعی نیز تصمیمات نادرستی بگیرد. علاوه بر این، خطر مشکلات فنی مانند خطا در کد قرارداد هوشمند وجود دارد که ممکن است باعث از دست رفتن دارایی یا نقض امنیت شود.
  • نگرانی‌های اخلاقی: ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی نگرانی‌های اخلاقی مانند احتمال سوگیری در تصمیم‌گیری یا تأثیر بر اشتغال در صنعت مالی را نیز ایجاد می‌کنند بنابراین تلاش برای اطمینان از استفاده اخلاقی و مسئولانه از این فناوری بسیار مهم است.

امنیت ارزهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی

مهم ترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی در سال 2023

در ادامه لیست بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی در سال 2023 را با هم مرور می‌کنیم.

  • پروتکل SingularityNET با توکن AGI

SingularityNET یک پلت‌فرم بلاک‌چین متمرکز بر هوش مصنوعی با هدف ایجاد یک اقتصاد غیرمتمرکز هوش مصنوعی است. این پلت‌فرم چارچوبی برای ساخت و تبادل برنامه‌های AI ارائه کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا خدمات هوش مصنوعی را طراحی و تجاری‌سازی کنند.

  • پروژه Fetch.AI با توکن FET

این پروتکل یک شبکه غیرمتمرکز است که از هوش مصنوعی برای ایجاد یک دفتر کل هوشمند جهت ارتباط خودکار ماشین به ماشین استفاده می‌کند. مدیریت زنجیره تامین، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده و … برنامه‌هایی هستند که می‌توان از اشتراک‌گذاری داده‌های کارآمد و تراکنش‌های ایمن شبکه استفاده کرد.

  • پروتکل Numerai با توکن NMR

پروژه Numerai یک صندوق تامین غیرمتمرکز است و از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌کند. این پلت‌فرم برای ایجاد مدل‌های پیش‌بینی از نوعی مدل رقابت علم داده منحصربه‌فرد استفاده می‌کند.

  • پروژه Cortex و توکن CTXC

کورتکس یک پلت‌فرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که به توسعه‌دهندگان ایجاد و استقرار مدل‌های یادگیری ماشینی را روی بلاک‌چین می‌دهد و برای برنامه‌های مختلف از جمله تشخیص گفتار و تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • پروتکل Graph با توکن GRT

گراف پروتکلی جهت پروفایل‌سازی و جستجوی داده‌ها از زنجیره‌های بلوکی به روشی مشابه جستجو در گوگل است. پروفیل‌سازی داده‌های بلاک‌چین چالش برانگیز است، اما هدف گراف این است که با سازماندهی داده‌ها در زیر نمودارهای کوچکتر، آن‌ها را تغییر دهد.

  • پروتکل Ocean با توکن OCEAN

پلت‌فرمی مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که به کسب و کارها و افراد اجازه می‌دهد تا داده‌ها و خدمات مبتنی بر داده را مبادله و کسب درآمد کنند. این فرایند ممکن است شامل در دسترس قرار دادن داده‌ها برای محققان و استارت‌آپ‌ها باشد، بدون اینکه داده‌ها بوسیله دارندگان آن‌ها واگذار شود.

  • پروژه iExec با توکن RLC

iExec یک پلتفرم بلاک‌چین هوش مصنوعی است که کاربران بوسیله آن می‌توانند از قدرت محاسباتی خود درآمد کسب کنند و به منابع محاسبات ابری بر اساس تقاضا دسترسی داشته باشند. RLC ارز دیجیتال هوش مصنوعی بومی iExec است و برای پرداخت هزینه استفاده از خدمات روی پلت‌فرم iExec استفاده می‌شود. 

  • پروتکل dKargo با توکن DKA

بلاک‌چینی است که از هوش مصنوعی برای حل مشکلات اعتماد در بخش لجستیک استفاده می‌کند و این کار را به لطف ماهیت پاک نشدنی فناوری بلاک چین با ارائه داده‌های معتبر به شرکت‌کنندگان انجام می‌دهد.

  • شبکه Phala با توکن PHA

این شبکه نیز یکی دیگر از پلت‌فرم‌های بلاک‌چین تقویت‌شده با هوش مصنوعی در مورد محاسبات ابری با تمرکز بر حریم خصوصی است و به عنوان یک جایگزین غیرمتمرکز برای خدمات کامپیوتری ابری سنتی مانند Amazon AWS یا Google Cloud در نظر گرفته می‌شود.

نحوه خرید ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی 

خرید ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی مانند خرید هر ارز دیجیتال دیگری شامل مراحل زیر است:

  • انتخاب صرافی ارز دیجیتال: باید یک صرافی ارز دیجیتال پیدا کنید که از توکن هوش مصنوعی خاصی که می‌خواهید بخرید پشتیبانی کند که ممکن است کارمزد معاملاتی بالایی نیز دریافت کند.
  • ایجاد حساب کاربری: مرحله بعد ثبت نام در صرافی مورد نظر است که معمولا شامل ارائه آدرس ایمیل، شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی شما است.
  • تامین مالی حساب: پس از ایجاد حساب، باید آن را شارژ کنید. این کار با استفاده از روش‌های مختلف پرداخت مانند انتقال بانکی، کارت اعتباری یا انتقال ارز دیجیتال قابل انجام است.
  • خرید ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی: پس از تامین مالی حساب می‌توانید از صرافی برای خرید توکن هوش مصنوعی مورد نظر خود استفاده کنید.
  • ذخیره توکن خریداری شده: پس از خرید ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی مانند سایر توکن‌ها باید آن‌ها را به کیف پول ارز دیجیتال خود انتقال دهید تا باعث حفظ امنیت سرمایه‌گذاری‌تان شوید.

جمع بندی و سوالات متداول

در حال حاضر در صنعت کریپتو، ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی بحثی داغ هستند. سرمایه‌گذاران باید در ارزیابی پروژه‌ ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، بسیار دقت کنند. یک پروژه مطمئن باید یک تیم توسعه‌دهنده قوی داشته باشند که در مورد ارز‌های دیجیتال هوش مصنوعی به معنای توسعه‌دهندگانی است که سابقه‌ای در AI و مدیریت کلان داده دارند. 

بعلاوه باید برای راه‌حل‌هایی که یک پروژه هوش مصنوعی ارائه می‌کند نیاز روشنی وجود داشته باشد. با این همه، بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی پتانسیل زیادی برای رشد در سال 2023 دارند. احتمالاً AI نقش زیادی در جهت‌گیری آینده اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند و پروژه‌هایی که ذکر شدند می‌توانند در پیشبرد توسعه هوش مصنوعی در بلاک‌چین نقش مهمی داشته باشند.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی چیست؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، توکن‌هایی هستند که استفاده از AI را در ابزار خود گنجانده باشد.

از کجا می‌توان ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی را خرید؟

توکن‌های رمزنگاری هوش مصنوعی مانند سایر رمز ارزها در صرافی‌های اصلی ارز دیجیتال و انواع جدیدتر آن‌ها فقط در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک‌سوآپ در دسترس هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا