آموزش

بهترین روش های تحلیل تکنیکال در سال 2023

تحلیل تکنیکال در صنعت کریپتو عبارت است از ابزار یا روشی برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت رمز ارز در آینده که بر اساس داده های بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه تحلیلگران ارز دیجیتال با استفاده از بهترین روش های تحلیل تکنیکال به بررسی و پیش‌بینی رفتار قیمت دارایی های دیجیتال می‌پردازند. ایده پشت تحلیل تکنیکال این است که فرایندهای خرید و فروش شرکت کنندگان بازار ارز دیجیتال، دقیقا تمام اطلاعات مربوط به رمز ارزهای معامله شده را منعکس می‌کند. هر تریدر و سرمایه‌گذاری با توجه به استراتژی مورد استفاده‌اش در معاملات، از تحلیل تکنیکال مورد نظر خود بهره می‌برد. در ادامه به بررسی بهترین روش های تحلیل تکنیکال در سال 2023 خواهیم پرداخت.

پرکاربردترین روش های تحلیل تکنیکال 2023

ابزارهای تحلیل تکنیکال به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا بتوانند شرایط بازار را تحلیل کرده و بهترین تصمیمات را برای سرمایه‌گذاری خود اتخاذ کنند. از جمله پرکاربردترین و بهترین روش های تحلیل تکنیکال در سال 2023 می‌توان به ابر ایچیموکو، پرایس اکشن، الگوهای قیمتی، اندیکاتورها و… اشاره کرد.

  • ایچیموکو

ابر ایچیموکو یا Ichimoku Kinko Hyo، یکی از بهترین روش های تحلیل تکنیکال و ابزاری جامع بوده که شامل چندین اندیکاتور مانند ابر (kumo)، خط پیشرو (senkou span) و خط پایه (kijun sen) است. مجموع این ابزار در شناسایی جهت و قدرت روند و سطوح حمایت و مقاومت رمز ارز مورد نظر در بازار به تریدر کمک می‌کنند.

ایچیموکو

  • پرایس اکشن

بررسی رفتار و حرکات قیمت ارز دیجیتال یا پرایس اکشن یکی از بهترین روش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال در طول زمان است. این روش را بسیاری از معامله‌گران کوچک، نهادی و مدیران صندوق های تامین استفاده می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، پرایس اکشن چگونگی تغییر حرکت قیمت است که در بازارهای دارای نقدینگی و نوسان بالا براحتی قابل مشاهده است.

در تحلیل تکنیکال براساس پرایس اکشن، عوامل اساسی موثر در حرکت قیمت نادیده گرفته می‌شوند و در عوض به تاریخچه و رفتار گذشته قیمت در بازه های زمانی مشخص توجه می‌شود.

پرایس اکشن

  • الگوهای قیمتی

الگوی قیمت، یک روند قابل تشخیص از حرکت قیمت می باشد و توسط خط روند و منحنی شناسایی می شود. این روش نیز از بهترین روش های تحلیل تکنیکال در بررسی رفتار قیمت ارزهای دیجیتال است. زمانی که یک الگوی قیمت سیگنالی مبنی بر تغییر جهت روند حرکت قیمت می‌دهد، به آن الگوی معکوس می‌گویند. الگوی ادامه‌دار نیز الگویی است که طی آن روند حرکت قیمت پس از مکثی کوتاه در همان جهت قبل ادامه یابد. این الگوها سرنخ های مهمی را در مورد جهت حرکت قیمت در آینده به تحلیلگران ارائه خواهند داد. از جمله الگوهای قیمتی می‌توان به الگوی سر و شانه، دو قله، دو کف و… اشاره کرد.

الگوهای قیمتی

  • اندیکاتورها

اندیکاتورها عبارت از شاخص های مفید در بررسی رفتار قیمت ارز دیجیتال. اندیکاتورها با ارائه اطلاعات فوق‌العاده مبنی بر تغییر رفتار قیمت در آینده از بهترین روش های تحلیل تکنیکال به شمار می‌روند. اندیکاتورهای رایج و پرطرفداری که در تحلیل رفتار قیمت رمز ارزها استفاده می‌شوند عبارتند از نوسانگر تصادفی، باندهای بولینگر، اندیکاتور کاهش شتاب و MACD، میانگین متحرک و… .

اندیکاتور MACD

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI

  • فیبوناچی

یکی از انواع سبک های تحلیل تکنیکال، ابزار اصلاح فیبوناچی که بر اساس کار لئوناردو فیبوناچی طراحی شده‌اند، می باشد. این ابزار برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه به کمک رسم خطوط افقی در سطوح کلیدی فیبوناچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیبوناچی که از بهترین روش های تحلیل تکنیکال در سال 2023 است، اغلب همراه با خطوط روند و سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و برای تأیید سیگنال های معاملاتی استفاده می‌شود.

فیبوناچی

  • حمایت، مقاومت و روندها

سطوح حمایت و مقاومت که از بهترین روش های تحلیل تکنیکال در بررسی رفتار قیمت رمز ارزهاست، ممکن است به صورت افقی یا مورب باشند. خطوط روند که اغلب بالا و پایین رفته و طبق حرکت قیمت تغییر می‌کنند، در واقع همان حمایت یا مقاومت مورب هستند. مقاومت یا حمایت افقی اغلب شامل قیمت هایی هستند که سطوح تاریخی را در حرکت قیمت رمز ارز نشان می‌دهند یا عدد رند مهمی هستند.

یک خط روند معتبر اصولا باید در چندین نقطه نمودار قیمت را لمس کند، به عبارتی هر چه تعداد تماس ها بیشتر باشد اعتبار خط روند نیز بیشتر می‌شود. خطوط روند به معامله‌گران در تعیین نقاط ورود به بازار و خروج از آن نیز کمک خواهند کرد.

حمایت، مقاومت و روندها

3 اصل اساسی در تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال دارای سه اصل اساسی به شرح زیر است:

  • قیمت منعکس کننده همه چیز است. به عبارت دیگر، هر آنچه لازم باشد در مورد یک ارز دیجیتال بدانید، در قیمت آن یافت می‌شود بنابراین آنالیزها باید بر اساس نمودارها و حرکات قیمت باشد.
  • قیمت بر اساس روند حرکت می‌کند یعنی به احتمال زیاد قیمت رمز ارز روندهای گذشته را ادامه می‌دهد نه حرکات نامنظم.
  • روند حرکت قیمت در طول زمان تکرار می‌شود. تحلیلگران تکنیکال معتقدند که تاریخ تکرار می‌شود. بنابراین، می‌توان از روند گذشته قیمت برای تفسیر تغییر آن در آینده استفاده کرد.

بررسی انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

انواع نمودار اصلی که بوسیله کارشناسان برای بررسی در بهترین روش های تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند شامل نمودار خطی، نمودار میله‌ای، شمعی، رنکو، نقطه و شکل و… هستند. هر تریدر با انتخاب نمودار مورد نظر خود، می‌تواند بهترین روش های تحلیل تکنیکال را روی آن پیاده کرده و حرکت قیمت ارز دیجیتال را پیگیری کند.

  • نمودار خطی

نمودارهای خطی به عنوان ابتدایی‌ترین انواع نمودار عبارتند از یک خط ترسیم شده از چپ به راست که از اتصال قیمت های پایانی به هم بوجود می‌آیند. از این نوع نمودار پرطرفدار در گزارش نمای کلی از روند تاریخی و فعلی قیمت استفاده می‌شود. این نمودار ساده‌ترین نوع نمودار قیمت است و با اینکه بینش زیادی در مورد تغییرات روزانه قیمت ارائه نمی‌دهد، بسیاری از معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند.

نمودار خطی

  • نمودار میله‌ای

از دیگر انواع نمودار قیمت که برای بهترین روش های تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمودار میله‌ای است. در نمودارهای میله‌ای که به نمودارهای باز-بالا-کم-بسته (OHLC) نیز معرفی می‌شوند، قیمت باز شدن و بسته شدن و حداکثر و حداقل قیمت در بازه زمانی مورد نظر مشخص می‌شود.

قیمت بازشدن خط تیره افقی در سمت چپ میله و قیمت بسته‌شدن در سمت راست آن قرار می‌گیرد. اگر قیمت بازشدن کمتر از قیمت بسته‌شدن باشد، این خط اغلب به رنگ سیاه نشان داده می‌شود تا افزایش را نشان دهد و برعکس برای دوره کاهشی، رنگ قرمز نشان داده خواهد شد.

نمودار میله‌ای OHLC

  • نمودار کندل استیک (شمعی)

نوع دیگری از نمودار مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است و به دلیل تشابه نمودار قیمت به شکل شمع به این نام خوانده می‌شود. نمودار کندل استیک بهترین نمودار تحلیل تکنیکال محسوب می شود. اصلی‌ترین جزء نمودار دارای بدنه‌ای ضخیم است که اصولا خطوطی در بالا و پایین آن، دم بالا و پایین را مشخص می‌کنند.

نوک سایه بالا نشان دهنده حداکثر قیمت دارایی در بازه زمانی مورد نظر است و انتهای سایه پایین، کمترین قیمت را نشان می‌دهد. چنانچه روند صعودی باشد رنگ نمودار سبز یا سفید بوده و قیمت بسته شدن در بالاست و اگر روند نزولی باشد رنگ نمودار سیاه یا قرمز بوده و قیمت بسته‌شدن در پایین است.

نمودار کندل استیک (شمعی)

  • نمودار رنکو

علیرغم سایر نمودارها، این نوع نمودار تکنیکی است که در رسم آن تمرکز تنها بر روی حرکت قیمت است و زمان و حجم در نظر گرفته نخواهند شد. این نمودار از یکسری آجرهای سفید/سبز و سیاه/قرمز تشکیل شده که نمایانگر روند افزایشی یا کاهشی هستند.

ذکر این نکته صروری است که آجر جدید فقط تحت معیارهای نوسان خاصی قرار می‌گیرد و در نتیجه سود یا ضرر عمده‌ای برای معامله‌ خواهد داشت. این نمودار برای معامله‌گرانی که به دنبال روشی ساده برای شناسایی خطوط حمایت و مقاومت و روند کلی قیمت هستند، بسیار مناسب است.

نمودار رنکو

  • نمودار هیکین اشی (Heikin Ashi)

هیکین شین، نوعی نمودار معاملاتی است که مانند کندل استیک از کشور ژاپن منشا گرفته و شبیه آن است. در نمودار هیکین اشی روند صعودی و نزولی با وضوح بیشتری نشان داده می‌شوند. روند صعودی قوی عبارت است از زمانی که کندل های سبز پیوسته HA بدون سایه پایین تشکیل می‌شوند و روند نزولی قوی نیز زمانی است که کندل‌ های قرمز پیوسته HA بدون سایه بالایی ظاهر می‌شوند.

تفاوت اصلی این نمودار با نمودار کندل استیک این است که نمودارهای HA میانگین حرکت قیمت را در نظر می‌گیرند و بنابراین ظاهر بهتری دارند. اما بالطبع قیمت های باز و بسته‌شدن دقیق را در یک بازه زمانی خاص نشان نخواهند داد.

نمودار هیکین اشی (Heikin Ashi)

  • نمودار نقطه و شکل

این نوع نمودار که تنها بر روی حرکات قابل توجه قیمت تمرکز می‌کند در بهترین روش های تحلیل تکنیکال زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. نمودارهای نقطه و شکل شامل ستون هایی از X و O هستند که حرکت فیلتر شده قیمت را منعکس می‌کند. ستون X شاخص افزایش قیمت و ستون O نشانگر کاهش قیمت است. در این نوع نمودار زمان مهم نیست و عدم حرکت قیمت به معنای عدم تغییر نمودار P&F خواهد بود.

نمودار نقطه و شکل

جمع‌بندی

بازار کریپتو همچنان به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد و استفاده از بهترین روش های تحلیل تکنیکال، ابزار مهمی برای سرمایه‌گذاران این حوزه است. معامله‌گران با بررسی تغییرات قیمت در گذشته و شناسایی الگوها و روندها، قادر به اخذ تصمیمات آگاهانه‌تری برای خرید و فروش رمز ارز خود هستند. با این همه استفاده از بهترین روش های تحلیل تکنیکال همراه با تحلیل فاندامنتال به پیش‌بینی بهتر درباره روند حرکت قیمت ارز در آینده کمک خواهد کرد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال عبارت است از استفاده از ابزارهای مختلف در بررسی رفتار قیمت در گذشته و پیش‌بینی آن بر همین اساس در آینده که در حال حاضر بهترین روش های تحلیل تکنیکال برای استفاده کاربران این حوزه براحتی قابل دسترسی هستند.

پرطرفدارترین روش های تحلیل تکنیکال کدامند؟

بهترین روش های تحلیل تکنیکال عبارتند از ایچیموکو، پرایس اکشن، الگوهای قیمتی، فیبوناچی و... .

5/5 - (6 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا