آموزش

تحلیل فاندامنتال چیست؟

اگر مایلید در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت کنید، باید بتوانید رمز ارزها را بررسی و ارزیابی کنید. ارزیابی ارزها به مهارت خاصی نیاز دارد و به اندازه خود خرید و فروش آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مایلید که در دنیای کریپتو موفق بوده و کسب سود کنید، انتخاب یک استراتژی درست، درک دنیای وسیع معامله گری ارزهای دیجیتال و تسلط بر تجزیه و تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، در ترکیب با یکدیگر بسیار حائز اهمیت است.

با تحلیل فاندامنتال به مطالعه اطلاعات موجود در رابطه با دارایی مالی بپردازید. تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال، به شما نشان می دهد که منشا ارزش هر دارایی از کجا می باشد. با توجه به اینکه تحلیل فاندامنتال در تصمیم گیری های معاملاتی و سرمایه گذاری ها در زمینه ارزهای دیجیتال بسیار مهم است، در این مقاله به بررسی کامل ماهیت تحلیل فاندامنتال و هر آنچه باید درباره آن بدانید خواهیم پرداخت.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال (FA) روشی است که سرمایه گذاران برای تعیین “ارزش ذاتی” یک دارایی جهت خرید و فروش آن به کار می گیرند.

 تحلیل فاندامنتال تعیین می کند که یک دارایی خاص بیش از حد ارزش گذاری شده است یا قیمت آن کمتر از ارزش واقعی‌ آن است. با استفاده از این تحلیل تریدر ها و یا هولدرها می توانند نقاط ورود یا خروج استراتژیک از پوزیشن های معاملاتی را تعیین کنند.

البته لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل فاندامنتال به هیچ وجه منحصر به ارز دیجیتال نیست و در انواع بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 اگر شما تشخیص دهید که دارایی مورد نظرتان ارزش ذاتی دارد که با مارکت کپ فعلی آن متناسب نیست، می توانید بر اساس تجزیه و تحلیل خود معامله و از نظر تئوری سود کسب کنید. شما باید پروژه هایی را شناسایی کنید که فکر می کنید شانس موفقیت زیادی دارند.

اگر بتوانید پتانسیل آینده یک رمز ارز را شناسایی کنید، یا متوجه شوید که این پروژه در حال حاضر در بازار کم ارزش گذاری شده است، می توانید به سود برسید.

معیارهای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

تحلیل فاندامنتال

برخی از مهمترین معیارهایی که در تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

۱. معیارهای زنجیره ای

معیارهای زنجیره ای معیارهایی هستند که با مشاهده داده های شبکه بلاک چین برای ما فراهم می شوند. ما می توانیم در نقش یک نود (Node) برای شبکه مورد نظر آن داده ها را بدست آوریم، اما این کار می تواند وقت گیر بوده و مقرون به صرفه نیز نباشد.

علاوه بر این شما می توانید برای کسب اطلاعات به وب سایت ها یا برنامه های API مراجعه کنید که به طور خاص برای اطلاع رسانی تصمیمات سرمایه گذاری طراحی شده اند. به عنوان مثال، شما می توانید با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ به تجزیه و تحلیل رمز ارزها بپردازید. نمودارهای داده سایت Coinmetrics یا گزارشات پروژه Binance Research نیز منابع خوبی به شمار می روند.

 تعداد معاملات

تعداد معاملات معیار خوبی برای فعالیت در یک شبکه است. شما می توانید با شمارش عدد برای دوره های تنظیم شده یا با استفاده از میانگین تعداد معاملات، ببینید که چگونه فعالیت در طول زمان تغییر می کند.

البته با این معیار باید با احتیاط عمل کرد. همانند آدرس های فعال، نمی توان مطمئن بود که این معاملات بین چند نفر صورت گرفته و یا اینکه فقط یک شخص دارایی خود را بین کیف پول های خود منتقل می کند تا فعالیت درون زنجیره ای را افزایش دهد.

حجم معاملات

حجم معامله به ما می گوید که چه مقدار دارایی در طی یک دوره معامله شده است. به عنوان مثال، اگر در مجموع ده معامله بیت کوین به ارزش هر 100 دلار در همان روز ارسال شود، می گوییم حجم معاملات روزانه 1000 دلار بود. ما می توانیم این را با یک ارز فیات (Fiat) نیز اندازه گیری کنیم، یا می توانیم آن را در واحد بومی پروتکل (بیت کوین) اندازه گیری کنیم.

آدرس های فعال

آدرس های فعال آدرس های بلاک چین هستند که در یک دوره مشخص فعال می باشند. روش های محاسبه آدرس های فعال متفاوت است، اما شمارش این آدرس ها، شمارش فرستنده و گیرنده های هر معامله در دوره های تعیین شده است. برخی نیز تعداد آدرس های منحصر به فرد را به صورت جمعی بررسی می کنند، به این معنی که آنها کل زمان را ردیابی می کنند.

کارمزدهای پرداخت شده

کارمزد های پرداخت شده می تواند در مورد تقاضای فضای بلوک به ما بگوید. ما می توانیم به آنها مثل پیشنهادات در یک حراج نگاه کنیم. کاربران با یکدیگر رقابت می کنند تا معاملات آنها به موقع انجام شود. کسانی که قیمت بالاتری ارائه میدهند، معاملات آنها زودتر تایید می شود، در حالی که کسانی که قیمت کمتری را پیشنهاد میدهند، باید بیشتر منتظر بمانند.

هش ریت و مقدار استیک شده

در حال حاضر بلاک چین ها از الگوریتم های اجماع مختلفی استفاده می کنند که هرکدام ساز و کارهای خاص خود را دارد. با توجه به اینکه اینها چنین نقشی اساسی در امنیت شبکه بازی می کنند، مراجعه به داده های اطراف آنها می تواند برای تجزیه و تحلیل اساسی ارزشمند باشد.

هش ریت اغلب سلامت شبکه در ارزهای دیجیتال اثبات کار را اندازه گیری می کند. هرچقدر هش ریت بالاتر باشد، هکرها نمی توانند حمله ۵۱ درصدی را انجام دهند. اما این افزایش میزان هش در یک شبکه با گذشت زمان می تواند به علاقه مندی به استخراج آن رمز ارز اشاره داشته باشد، که احتمالاً در نتیجه کارمزدهای اضافی کمتر و سود بیشتری را به همراه داشته باشد. برعکس، کاهش هش ریت باعث می شود تا استخراج کنندگان از حالت آفلاین خارج شوند زیرا دیگر امنیت شبکه برای آنها سودآور نیست.

قیمت فعلی دارایی، تعداد معاملات پردازش شده و هزینه های پرداخت شده عواملی هستند که می توانند در هزینه های کلی ماینینگ تاثیرگذار باشند. البته، هزینه های مستقیم استخراج مانند برق و توان محاسباتی نیز حائز اهمیت هستند.

استیکینگ یا سپرده گذاری رمز ارزها یکی دیگر از الگوریتم های مشابه ماینینگ است. از آنجا که مکانیسم ها، متفاوت عمل می کنند، ایده اصلی استکینگ این است که کاربران دارایی های خود را برای مشارکت در اعتبار سنجی بلاک سپرده کنند. به همین ترتیب، ما می توانیم برای اندازه گیری سود مبلغی را که در یک زمان مشخص در نظر گرفته شده است، جستجو کنیم.

۲. معیارهای پروژه

تحلیل فاندامنتال

در مواردی که معیارهای زنجیره ای مربوط به داده های بلاک چین در دسترس نیستند، برای ارائه تحلیل فاندامنتال شما باید معیارهای پروژه را در نظر بگیرید که شامل روش کیفی است و به دنبال عواملی مانند عملکرد تیم، وایت پیپر و نقشه راه آینده است.

وایت پیپر: شما باید قبل از هر گونه سرمایه گذاری برروی رمز ارزها، وایت پیپر پروژه را مطالعه کنید. وایت پیپر یک سند فنی است که نمای کلی پروژه ارز دیجیتال را به ما ارائه می دهد. توسعه دهندگان در وایت پیپر باید اهداف شبکه را توضیح دهند و به طور ایده آل بینشی در مورد فناوری مورد استفاده، هدف و چشم انداز آینده مورد نظر شرکت، نقشه راه برای به روزرسانی و ویژگی های جدید، طرح تهیه و توزیع کوین یا توکن و غیره… را به ما ارائه دهد.

تیم پروژه: سوابق تیم پروژه  می تواند نشان دهد که آیا تیم مهارت های لازم برای به ثمر رساندن پروژه را دارد یا خیر. البته مشروط بر اینکه تیم شناخته شده ای در پشت آن رمز ارز وجود داشته باشد.

اگر تیمی وجود نداشته باشد، انجمن توسعه دهندگان به چه شکل است؟ اگر این پروژه GitHub عمومی دارد، شما باید بررسی کنید که چه تعداد مشارکت کننده وجود دارد و چه میزان فعالیت دارد. رمز ارزی که تولید آن ثابت بوده است ممکن است جذاب تر از کوینی باشد که منبع آن در طی دو سال به روز نشده است.

رقبا: شناسایی پروژه هایی که با پروژه مورد نظر شما رقابت می کنند و همچنین زیرساخت های پیش فرضی که می خواهد جایگزین شود، بسیار مهم است.

توکنومیک و عرضه اولیه: تعیین اینکه آیا توکن در دنیای واقعی کاربرد واقعی دارد یا خیر، مهم است. این معیار چیزی است که بازارهای وسیع ارزش آن را تشخیص می دهند و اینکه سرمایه گذاران چه مقدار از این پروژه سود می برند، در بازار مشخص می شود.

۳. معیارهای مالی

اطلاعات مربوط به نحوه معامله دارایی، آنچه قبلاً با آن معامله شده است، نقدینگی و غیره همه می توانند در تحلیل فاندامنتال تاثیر گذار باشند. با این حال، سایر معیارهایی که ممکن است در این گروه قرار بگیرند، معاملات اقتصادی و پروتکل دارایی کریپتو هستند.

مارکت کپ: مارکت کپ یا ارزش بازار با ضرب عرضه در گردش با قیمت روز محاسبه می شود. البته گاهی اوقات مارکت کپ گمراه کننده است. در این بازار صدور رمز ارز بی فایده با عرضه ده میلیون واحد از آن آسان خواهد بود. اگر فقط یکی از آن رمزها با قیمت ۱ دلار معامله شود، مارکت کپ آن ۱۰ میلیون دلار خواهد بود.

لیکویید بودن و حجم معاملات: لیکویید بودن یا نقدینگی معیاری برای سهولت خرید یا فروش یک رمز ارز است. نقدینگی سرمایه ای است که مشکلی در فروش آن با قیمت تعریف شده برای معاملات نداریم به عبارت دیگر آن رمز ارز نقدینگی کافی دارد. در حالتی بازار لیکویید است که یک بازار رقابتی مملو از پیشنهادات وجود داشته باشد.

مشکلی که ممکن است در بازار غیر لیکویید با آن روبرو شویم این است که ما نمی توانیم دارایی های خود را با قیمت “عادلانه” بفروشیم و این مسئله به ما می گوید که هیچ خریداری حاضر به انجام معامله نیست. از این رو دو راه پیش روی ما قرار دارد: 1- قیمت درخواستی را کاهش دهیم یا 2- منتظر افزایش نقدینگی باشیم.

حجم معاملات نیز شاخصی است که می تواند به ما در تعیین نقدینگی کمک کند. تعیین نقدینگی از چند طریق قابل اندازه گیری است و نشان می دهد که در یک بازه زمانی معین چه مقدار ارز معامله شده است. به طور معمول نمودارها حجم معاملات روزانه را نشان می دهند.

مکانیسم های عرضه: از نظر برخی، سازوکارهای عرضه یک کوین از جالب ترین ویژگی های سرمایه گذاری هستند.  مدل هایی مانند نسبت سهام به جریان (S2F) در بین طرفداران بیت کوین محبوبیت زیادی کسب کرده است.

دانستن حداکثر عرضه یک رمز ارز، تعداد ارز در حال گردش و نرخ تورم می تواند تصمیمات را ساده تر کند. برخی از کوین ها تعداد واحدهای جدید تولیدی خود را با گذشت زمان کاهش می دهند و باعث جذابیت آنها برای سرمایه گذاران می شود. آنها معتقدند این کار میزان تقاضا برای واحدهای جدید را بیشتر می کند و دسترسی به آنها را سخت تر خواهد کرد و در نتیجه قیمت آن رمز ارز بالا میرود.

سخن پایانی

تحلیل فاندامنتال از گذشته تا به امروز، به طور گسترده در بازار های سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. اما شبکه های ارز دیجیتال را نمی توان از همان جوانب بازارهای سنتی ارزیابی کرد. در صورت وجود، موارد غیر متمرکز تر مانند بیت کوین که به کالاها نزدیکتر هستند، این ارزیابی ها آسان تر است. اما حتی با وجود ارزهای دیجیتال متمرکز مانند ارزهای منتشر شده توسط سازمان ها، شاخص های سنتی تحلیل فاندامنتال نمی توانند چیزی ارائه دهند.

بنابراین، باید توجه خود را به چهارچوب های مختلف معطوف کنیم. اولین قدم این است که معیارهای بی ثبات را شناسایی کرده و آنها را کنار بگذاریم. به عنوان مثال تعداد دنبال کنندگان توییتر یا کاربران تلگرام یا Reddit معیارهای خوبی نیستند، زیرا ایجاد حساب های جعلی یا خرید تعامل در شبکه های اجتماعی آسان است.

این مورد را در نظر داشته باشید که هیچ معیار اندازه گیری واحدی وجود ندارد که بتواند تصویری کامل از شبکه مورد ارزیابی ما را ارائه دهد. به عنوان مثال ما میتوانیم تعداد آدرس های فعال یک بلاک چین را بررسی کنیم و ببینیم که به شدت در حال افزایش است. اما این به خودی خود اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار نمیدهد.

سوالات متداول

آیا تحلیل فاندامنتال در بازار کریپتو و فارکس یکی است؟

تحلیل بنیادی در بازارهای مالی در واقع شبیه هم بوده، اما شاخص های متفاوتی مورد بررسی قرار می گیرند.

کدام منابع برای تحلیل فاندامنتال بازار کریپتو مناسب است؟

در تحلیل فاندامنتال، می توان از اخبار و نظرات منتشر شده در حساب توییتر افراد تاثیر گذار در دنیای ارزهای دیجیتال، تا سایت های اطلاع رسانی معتبر استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا