آموزش

نود ارز دیجیتال چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

برای اینکه بفهمیم نود ارز دیجیتال چیست، مهم است که به این نکته اشاره کنیم که کلمه نود یا گره معمولاً برای شناسایی نوعی نقطه در یک شبکه استفاده می‌شود که به داده‌ها اجازه می‌دهد جریان داشته باشند تا سطح صحیحی از ارتباط را در کل شبکه حفظ کنند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با نود ارز دیجیتال و انواع آن به گفتگو بپردازیم. پس اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید تا آخر این مقاله از صرافکس ما را همراهی کنید.

نود ارز دیجیتال چیست؟

نود ارز دیجیتال معمولاً با بلاک چین مرتبط هستند؛ بنابراین، قبل از پرداختن به اینکه گره بلاک چین چیست، ابتدا باید بلاک چین را به‌صورت کلی بررسی کنیم. در حالی که بسیاری از مردم از قبل با تعریف تقریبی بلاک چین آشنا هستند، بررسی مجدد آن ضرری نخواهد داشت.

بلاک چین ستون فقراتی است که تمام ارزهای رمز پایه روی آن اجرا می‌شوند. در اصل، بلاک چین یک دفتر کل است که شامل تمام تراکنش‌هایی است که تاکنون با ارزهای دیجیتال انجام شده است. این یک دفتر کل دیجیتال غیرقابل تغییر، غیرمتمرکز و بسیار امن است.

هر یک از مجموعه داده‌های حاوی اطلاعات هر تراکنش «بلاک» نامیده می‌شود. هر زمان که شخصی تراکنشی را با استفاده از ارز دیجیتال انجام می‌دهد، داده‌های آن تراکنش به عنوان یک بلوک در یک بلاک چین ذخیره می‌شود.

برای ذخیره اطلاعات به‌صورت بلوک، بلاک چین باید آن اطلاعات را در یک سری از دستگاه‌های متصل توزیع کند. هر یک از این دستگاه‌ها یک گره یا نود ارز دیجیتال نامیده می‌شود. تمام گره‌های مرتبط با بلاک چین با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعات تراکنش‌ها را انتقال می‌دهند و بلوک‌های جدیدی را روی بلاک چین ایجاد می‌کنند.

مطالعه بیشتر : بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

نود ارز دیجیتال چیست؟

هدف اصلی یک گره تائید هر تراکنش قبل از ذخیره دائمی آن به عنوان یک بلوک است. اگر بلاک چین ستون فقرات ارزهای دیجیتال است، گره‌ها پایه و اساس بلاک چین هستند و آنچه به آن اجازه می‌دهد به روشی که انجام می‌دهد عمل کند. به طور کلی، گره‌ها به عنوان گره‌های کامل و گره‌های سبک طبقه‌بندی می‌شوند. گره‌های کامل برای ایمن سازی شبکه وجود دارند. یک گره کامل کل تاریخچه بلاک چین را دانلود می‌کند، بنابراین می‌تواند قوانین را اجرا کند و فعالیت را رعایت کند.

از طرف دیگر، یک نود ارز دیجیتال سبک وزن کار زیادی انجام نمی‌دهد. یک گره سبک وزن باید به یک گره کامل متصل شود تا به درستی کار کند. از آنجایی که گره‌ها برای عملکرد بلاک چین ضروری هستند، داوطلبان زیادی وجود دارند که گره‌های کامل را برای کمک به پشتیبانی از اکوسیستم اجرا می‌کنند.

نود ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم یک گره یا نود ارز دیجیتال دستگاهی است که اغلب به عنوان «مشتری» شناخته می‌شود و یک نسخه از یک بلاک چین را اجرا می‌کند. آن‌ها می‌توانند آن را پس از هر تراکنش جدید به روز کنند. کاربری که نود ارز دیجیتال را اجرا می‌کند به یک دستگاه نیاز دارد. این دستگاه به فضای ذخیره‌سازی کافی نیاز دارد.

گره از قطعات نرم‌افزاری برای همگام سازی با شبکه استفاده می‌کند. یک گره باید در بلاک چین ثبت شود تا بتواند فعالیتی انجام بدهد که با استفاده از یک کیف پول این امر امکان‌پذیر است. به‌صورت کلی گره داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به بقیه شبکه پخش می‌کند.

برای مثال برای نود ارز دیجیتال بیت کوین سیستم و ابزارهایی با مشخصات زیر لازم است:

  • دستگاهی با نسخه‌های اخیر سیستم‌عامل‌های روز
  • حداقل 7 گیگابایت فضای خالی و 2 گیگابایت رم.
  • اتصال به اینترنت بسیار خوب و حداقل 6 ساعت در روز برای اجرای گره.

تعداد گره‌های بیت کوین تقریباً به 16000 گره رسیده است و هم‌اکنون به‌راحتی می‌توانید فهرست نودهای رمزنگاری شده‌ای از گره‌های بیت کوین قابل دسترس را پیدا کنید.

تقریباً هر کسی می‌تواند یک نود ارز دیجیتال را اجرا کند و معمولاً توسط کاربرانی که می‌خواهند به طور کامل از یک پروژه رمزنگاری پشتیبانی کنند، اداره می‌شوند. به عنوان مثال، کسانی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌خواهند کنترل بیشتری بر پروژه داشته باشند، همچنین برای درک بهتر اینکه چگونه رمز ارزشان می‌تواند به دست آورد. ارزش در طول زمان همه گره‌ها یکسان نیستند و تفاوت آن‌ها ممکن است به دسته گره یا نوع پروژه بستگی داشته باشد.

مطالعه بیشتر : صرافی OKEx

نود ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟الگوریتم‌های اجماع و ارتباط آن‌ها با گره‌ها در نود ارز دیجیتال

چندین الگوریتم اجماع در فضای رمزنگاری وجود دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها دو هستند: اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS).

در هر دو مورد، نود ارز دیجیتال همان‌طور که تاکنون توضیح داده‌ایم کار می‌کنند، اما برخی توضیحات لازم است.

وقتی صحبت از PoW می‌شود، ما فقط گره‌ها را نمی‌یابیم، بلکه ماینرها را نیز پیدا می‌کنیم. به عنوان مثال، بیایید نگاهی به گره بیت کوین در مقابل ماینر بیندازیم. در حالی که ماینرها بلوک‌هایی را به بلاک چین اضافه می‌کنند و نیاز به جمع‌آوری داده‌های جمع‌آوری شده توسط گره‌ها دارند، گره‌ها لزوماً نباید ماینر نیز باشند.

وقتی صحبت از PoS به میان می‌آید، ماینرها را نمی‌یابیم، بلکه اعتباردهنده‌ها را می‌یابیم: آن‌ها می‌توانند بلوک‌های جدیدی اضافه کنند، اغلب بر اساس تعداد توکن‌هایی که در اختیار دارند انتخاب می‌شوند. مکانیسم‌های اجماع مختلف از استراتژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، اما آن‌ها دوباره در میان گره‌ها انتخاب شد. در واقع، اگر با کریپتوهای PoW مقایسه شود، گره‌های بلاک چین PoS انرژی کمتری مصرف می‌کنند و راه‌اندازی یک گره آسان‌تر است.

چرا نود ارز دیجیتال مهم است؟

نود ارزدیجتال از این جهت مهم هستند که مهم‌ترین عملکردهای مورد نیاز برای توزیع و ایمن نگه‌داشتن بلاک چین را انجام می‌دهند. آن‌ها تنها نقاط شبکه هستند که اجازه می‌دهند دفتر کل غیرمتمرکز شود: در واقع، یک بلاک چین می‌تواند عملاً توسط یک گره واحد تشکیل شود، اما مشکلات امنیتی آن می‌تواند بسیار محتمل باشد.

هر چه تعداد نود ارز دیجیتال بیشتر باشد، آن ارز ایمن‌تر است: اگر یک گره مورد حمله قرار گیرد، سایر گره‌ها دارای یک نسخه از دفتر کل هستند که می‌تواند اطمینان حاصل کند که عملکرد بلاک چین تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و همه تراکنش‌ها هنوز ثبت می‌شوند و می‌توانند همچنان ثبت شوند و تائید شود.

بنابراین، به طور خلاصه، نود ارز دیجیتال آن‌هایی هستند که کارکرد بلاک چین و آن ارز را ممکن می‌سازند و به همه معامله‌گران اجازه می‌دهند تا بدون از دست دادن وجوه خود، تراکنش‌های درون زنجیره‌ای را به‌صورت ایمن پردازش کنند.

مطالعه بیشتر : ارز دیجیتال سروم

چرا نودهای ارز دیجیتال مهم هستند؟ انواع گره‌های ارزهای دیجیتال

ما می‌توانیم نود ارز دیجیتال را به چند دسته طبقه‌بندی کنیم:

  • گره‌ها یا نود ارز دیجیتال آنلاین: این نوع گره‌ها دائماً داده‌ها را در سراسر شبکه پخش می‌کنند و یک نسخه کامل از دفتر کل دارند.
  • گره‌های آفلاین: این گره‌ها دائماً با بقیه شبکه همگام نیستند و هر بار که دوباره به آن ملحق می‌شوند، فقط آخرین نسخه دفتر کل را دانلود می‌کنند.
  • گره‌ یا نود ارز دیجیتال کامل: این نود ارز دیجیتال آن‌هایی هستند که همیشه یک نسخه کامل از دفتر کل زنجیره بلوکی را در دستگاه‌های خود ذخیره می‌کنند، بنابراین به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارند، به‌خصوص اگر بلاک چین تراکنش‌های زیادی را ثبت کند.
  • گره‌ یا نود ارز دیجیتال سبک: این گره‌ها متفاوت هستند و به فضای ذخیره‌سازی کمتری نیاز دارند، زیرا برای تأیید تراکنش‌ها، آن‌ها فقط هدر بلوک‌ها را دانلود می‌کنند.
  • مسترنودها: این نود ارز دیجیتال پیچیده‌ترین نسخه‌های گره‌های رمزنگاری هستند. این نوع گره‌ها نه‌تنها تراکنش‌ها را تائید می‌کنند و داده‌ها را انتقال می‌دهند، بلکه نقش مهمی در مدیریت زنجیره بلاک دارند: آن‌ها می‌توانند در فرآیند تصمیم‌گیری دخیل باشند و آینده پروژه بلاک چین را تعیین کنند. برای این مقدار مسئولیت، کسانی که مسترنودها را اجرا می‌کنند معمولاً با نرخ بهره پاداش می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مطلب آموزشی ما با نود ارزدیجتال و انواع آن آشنا شدیم و فهمیدیم که هر نود در بلاک چین چه وظیفه‌ای برعهده دارد، درک کار نودهای ارز دیجیتال در بک‌اند کار بسیار پیچیده و مستلزم مطالعات علمی و عملی فراوانی است. امیدوارم این مقاله هم مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد.

سوالات متداول

نود در ارز دیجیتال به زبان ساده چیست؟

به زبان ساده، هر سیستم کامپیوتری که به شبکه بلاک چین متصل می شود، یک نود بلاک چین است. گره ها همچنین امکان تراکنش های همتا به همتا را در پلتفرم بلاک چین فراهم می کنند.

چرا نود های ارز دیجیتال مهم هستند؟

به دلیل اینکه وظیفه اصلی نود ارز دیجیتال توزیع و ایمن نگه‌داشتن بلاک چین است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا