آموزش

ارز کاوا | راه های بی نهایت برای ساختن

در چند سال گذشته، بلاک چین نقش خود را در خدمات مالی مانند پرداخت‌های آنلاین، معاملات ارزهای دیجیتال و همچنین ذخیره‌سازی نشان داده است. علاوه بر این، فناوری بلاک چین با ظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) که نوید پر کردن شکاف‌های بانکداری سنتی را می‌دهد، بسیار سریع‌ در حال تکامل است. با وجود اینکه چند سال از عمر دیفای می گذرد، به عنوان عاملی برای پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال و بلاک چین شروع به کار کرده است.

با این پذیرش انبوه، پلتفرم‌های وام دهی دیفای مانند ارز کاوا (KAVA) به وجود آمده و به کاربران خود اجازه می‌دهد بدون دخالت واسطه‌ها ارزهای رمزنگاری شده را قرض دهند. بلاک چین کاوا که در سال 2018 توسط Kava Labs تأسیس شد، بر روی دسترسی آسان به خدمات مالی برای همه تمرکز دارد و در کنار آن، توکن KAVA، رمزارز اصلی خود را نیز ارائه می دهد. در ادامه با این بلاک چین نیز و ارز کاوا آشنا خواهیم شد.

کاوا چیست؟

کاوا در واقع یک پلتفرم وام دهی دیفای است که به کاربران اجازه می دهد تا چندین ارز رمزنگاری شده را بدون دخالت موسسات مالی و سایر واسطه ها وام بگیرند و وام دهند. این پروژه غیرمتمرکز است و یکی از محبوب ترین پروژه ها در بخش دیفای است. برخلاف بسیاری از پروتکل‌های نرم‌افزاری مشابه و پلتفرم‌های دیفای، کاوا بر روی شبکه اتریوم ساخته نشده است.

بلکه کاوا از کازماس به عنوان یک پلتفرم زیربنایی استفاده می کند که از پروتکل وام پشتیبانی می کند. تیم توسعه دهنده این پروژه تصمیم گرفت از کازماس استفاده کند زیرا این بلاک چین بر سفارشی سازی و قابلیت همکاری متکی است و عملکردهای بیشتری را به پروتکل کاوا اضافه می کند، در حالی که اتریوم در طول شلوغی شبکه مشکلاتی را با مقیاس گذاری برنامه های غیرمتمرکز و پروتکل های میزبانی شده تجربه می کند.

سیستم کاوا از کازماس برای ضرب یک استیبل کوین به نام USDX استفاده می کند که با ارزش دلار آمریکا مرتبط است، بنابراین هر زمان که یک کاربر رمز ارز پشتیبانی شده شبکه را به عنوان وثیقه سپرده گذاری کند، USDX ایجاد می شود و سایر کاربران می توانند وام هایی به شکل USDX بگیرند. به کاربرانی که وجوه ارز دیجیتال خود را برای حمایت از سیستم وام دهی واریز می کنند، هر هفته به ازای مشارکت خود، ارز دیجیتال KAVA پاداش دریافت می کنند.

پروتکل کاوا دارای سه محصول اصلی است:

  • Kava Mint: پلتفرم وام دهی به کاربرانی است که رمزارز را به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن استیبل کوین با پشتوانه ارز کاوا، یعنی USDX، واریز کنند. هنگام انجام این کار در ازای ضرب USDX، کاربران توکن های KAVA را به صورت هفتگی به عنوان پاداش دریافت می کنند.
  • Kava Lend: یک محصول وام دهی از کاوا است که در آن کاربران می توانند نه تنها USDX بلکه سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، بایننس کوین، ریپل و غیره را وام بگیرند.
  • Kava Swap: یک محصول AMM ساخته شده بر روی بلاک چین کاوا که هدف آن اتصال نقدینگی از سایر بلاک چین ها مانند اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس است.

کاوا

شبکه کاوا دارای یک توکن حاکمیتی و ابزاری بومی به نام KAVA است که می‌تواند توسط اعتبارسنجی‌ها به اشتراک گذاشته شود یا به گره‌های اعتبارسنجی واگذار شود. سهامداران و نمایندگان 37.5٪ از کل رمز ارز کاوا را به عنوان پاداش برای ایمن کردن شبکه به دست می آورند. سهامداران کاوا همچنین دارای حق رای در پیشنهادات حاکمیت شبکه هستند.

 

نام پروژه Kava
نماد KAVA
آدرس قرارداد 0x0C356B7fD36a5357E5A017EF11887ba100C9AB76
عرضه کل 253,359,299

 

بنیانگذاران کاوا چه کسانی هستند؟

کاوا لبز توسط برایان کر، روآید اودانل و اسکات استوارت تأسیس شد و مدیر عامل فعلی آن، اسکات استوارت، بازیکن پوکر حرفه ای و کارآفرین سریال است. اسکات از سال 2017 تا 2021 به عنوان رئیس محصولات کاوا لبز مشغول به کار بود و سپس به عنوان مدیرعامل از طرف برایان کر انتخاب شد.

برایان کر قبلاً به عنوان مشاور برای چندین شرکت متمرکز بر دارایی دیجیتال از جمله Snowball و DMarket کار می کرد. روآید اودانل فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک و مهندس سابق و تحلیلگر داده در Levelworks است. 

آزمایشگاه کاوا تقریباً 40 کارمند تمام وقت دارد که در سراسر آمریکای شمالی، آسیا و اروپا مشغول به فعالیت هستند.

چه چیزی کاوا را منحصر به فرد می کند؟

شبکه کاوا از معماری زنجیره مشترک بهینه سازی شده برای توسعه‌دهندگان استفاده می‌کند که قدرت توسعه اتریوم و مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و هزینه‌های کم تراکنش کازماس را در یک شبکه ارائه می‌دهد. پروتکل کاوا به توسعه دهندگان این موارد را ارائه می دهد: 

  • استقرار انعطاف پذیر: توسعه دهندگان می توانند با استفاده از زنجیره مشترک اتریوم یا کازماس سازگار با EVM، یکی از دو محیط اجرای بدون مجوز را که بیشترین استفاده را دارند در جهان بسازند و مستقر کنند.
  • مشوق‌های On-Chain: این مدل مشوق On-Chain شفاف و غیرمتمرکز تضمین می‌کند که بهترین توسعه‌دهندگان و پروژه‌ها در هر پروتکل دیفای، گیم فای، و NFT، به‌ علت مشارکت‌هایشان با سهم متناسبی از ارزش و حاکمیت شبکه، پاداش دریافت کنند. 
  • قابلیت همکاری: توسعه دهندگان می توانند قراردادهای هوشمند Solidity را که به طور یکپارچه با پروتکل های کازماس SDK در یک شبکه همکاری می کنند، مستقر کنند و پروژه خود را به انواع دارایی اصلی و میلیون ها کاربر متصل کنند.

بلاک چین کاوا رقبای زیادی در فضای وام دهی دیفای دارد، اما چیزی که کاوا را از سایرین متمایز می کند، توانایی منحصر به فرد آن در قابلیت همکاری و عملیات زنجیره ای متقابل است که همگی به دلیل شبکه کازماس است.

مکانیسم عمل ارز کاوا چگونه است؟

کاوا

پروتکل وام دهی کاوا به کارکرد قراردادهای هوشمند مورد استفاده توسط پروتکل، برای تسهیل سیستم وام دهی همتا به همتا بستگی دارد. کاربران می‌توانند وجوه خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند و این امر منجر به ضرب توکن‌های جدید USDX می‌شود که کاربران می‌توانند براساس وثیقه آن را به عنوان وام بگیرند.

در این فرآیند، مرحله بعدی برای ایجاد یک قرارداد هوشمند ویژه که ارزش USDX را برای مطابقت با ارزش دلار آمریکا قفل می‌کند، خودکار می‌شود تا نوسانی که یکی از ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال است، خنثی شود. این موقعیت بدهی وثیقه نامیده می شود.

کاربران می توانند با واریز ارزهای دیجیتال به قراردادهای هوشمند از طریق استفاده از کیف پول های دیجیتالی که می توانند به سیستم متصل شوند، CDP ایجاد کنند. پس از واریز وجوه، سیستم کاوا به صورت خودکار وجوه را در یک قرارداد هوشمند قفل می کند. سپس این سیستم بر اساس وجوه واریز شده، استیبل کوین‌های جدید USDX را ضرب می‌کند و کاربران می‌توانند ارز USDX را وام بگیرند.

برای بستن CDP و بازیابی ارز تحت وثیقه، کاربران باید بدهی خود را پوشش دهند و هزینه وام را بپردازند. هنگامی که کاربر CDP را می بندد، وثیقه اولیه به همان کیف پول واریز می شود و سیستم کاوا USDX وام گرفته شده را از بین می برد. 

کاوا در راستای ایجاد شبکه‌ای که به خوبی پروژه‌های ساخته شده بر روی آن است، بهترین شبکه را برای توسعه‌دهندگان Web3 با استقرار انعطاف‌پذیر، قابلیت همکاری یکپارچه و مشوق‌های باورنکردنی در زنجیره ایجاد می‌کند. KavaDAO، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) نیز برای اداره کامل شبکه کاوا وجود دارد.

کاربرد ارز کاوا چیست؟

در پلتفرم قرض دهی کاوا، محصولات دیفای زیادی برای کسب ارز کاوا وجود دارد تا کاربران بتوانند به طرق مختلف از مزایای این توکن استفاده کنند، از جمله کاربردهای کاوا عبارتند از:

  • هزینه های تراکنش: هنگام انجام هر تراکنش در بلاک چین کاوا به مقدار کمی رمز ارز کاوا به عنوان کارمزد نیاز است.
  • جوایز: به نمایندگان شرکت کننده در عملیات بلاک چین کاوا اعطا می شود.
  • حاکمیت: توکن های KAVA برای رای دادن به تنظیم پارامترهای CDP استفاده می شود.

کاوا همچنین به لطف قابلیت همکاری که از طریق شبکه کازماس به دست می‌آید، می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در شبکه و سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های دیگر مانند اتریوم استفاده شود. کاربران می توانند بر اساس سهام خود یک APY کسب کنند و اعتبار دهنده ها نیز برای ایمن سازی شبکه و تأیید عملیات شبکه تشویق می شوند. ارز دیجیتال کاوا همچنین می تواند در صرافی ها خرید و فروش شود تا بر اساس تفاوت بین قیمت خرید و فروش سود ایجاد کند.

توکنومیک ارز کاوا چگونه است؟

توکن KAVA برای اولین بار در سال 2019 پس از چندین فروش خصوصی و عرضه اولیه در بایننس راه اندازی شد. در حال حاضر 250,917,850 کاوا از مجموع آن در گردش است. به منظور پرداخت جوایز استیکینگ، کل عرضه این رمز ارز محدود نیست. بنابراین کاوا به عنوان یک ارز دیجیتال تورمی توصیف می شود، به این معنی که عرضه آن در طول زمان افزایش می یابد. 

توکن کاوا به شرح زیر توزیع شده است:

  • فروش خصوصی 1: 30.05%
  • فروش خصوصی 2: 5.02%
  • فروش خصوصی 3: 4.93%
  • بایننس لانچ پد: 6.1%
  • سهامداران کاوا لبز: 25%
  • خزانه داری: 28.48%

ایمنی شبکه کاوا چگونه تامین می شود؟

کاوا

پروتکل کاوا بر روی شبکه کازماس ساخته شده است و از مکانیزم اجماع اثبات سهام (POS) مبتنی بر Tendermint برای اطمینان از یکپارچگی شبکه استفاده می کند.

این مکانیسم از شبکه ای از گره های اعتبار سنجی برای تایید تراکنش ها استفاده می کند. این گره‌های اعتبارسنجی باید وثیقه‌ای را برای انجام وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها قرار دهند. اگر اعتباردهنده‌ها رفتار نادرست داشته باشند یا نتوانند حداقل الزامات دقیق را برآورده کنند، سهام آنها جریمه می‌شود و در نتیجه اعتبارسنجی‌ها تشویق می‌شوند تا صادقانه و کارآمد باقی بمانند.

 

قراردادهای هوشمند کاوا توسط چندین شرکت مستقل امنیتی بلاک چین و رمزارز مانند شرکت ممیزی سرتیک، مورد بررسی قرار گرفته است و تا به امروز هیچ آسیب پذیری پیدا نشده است.

ارز کاوا را از کجا بخریم؟

توکن‌های KAVA را می‌توان در بیش از ده‌ها پلتفرم صرافی ارز دیجیتال مانند بایننس، کوکوین، هیوبی، گیت.آی او و… معامله کرد و اکنون طیف گسترده‌ای از جفت‌های معاملاتی رمز ارز کاوا در دسترس هستند که محبوب‌ترین آنها عبارتند از: KAVA/USDT، KAVA/BTC و KAVA/BNB.

از مارس 2022، بایننس نقدشونده ترین صرافی برای توکن های کاوا بوده است، در حالی که کراکن تنها صرافی است که جفت های معاملاتی KAVA/EUR و KAVA/USD را ارائه می دهد. 

سخن پایانی

کاوا وام و استقراض آسان و بدون درز را بر اساس انواع ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط این پروتکل امکان پذیر می کند. کاربران می توانند با استفاده از یک سیستم ساده و کاربر پسند برای وثیقه، از وام دهی زنجیره ای متقاطع لذت ببرند. کاربران می توانند بر اساس سهام خود یک APY کسب کنند و همچنین می توانند بر اساس وجوهی که برای وام ها می گذارند سود کسب کنند.

در یک سیستم غیرمتمرکز که فرصت استقراض و قرض دادن کریپتو را ارزیابی می کند، کاربران می توانند به یک پلتفرم وام دهی چند ارزی دسترسی آسان داشته باشند که در فناوری کریپتو بسیار خلاقانه است.

سوالات متداول

کاوا بر روی چه پلتفرمی ساخته شده است؟

برخلاف بسیاری از پروتکل‌های نرم‌افزاری مشابه و پلتفرم‌های دیفای، کاوا بر روی شبکه اتریوم ساخته نشده است. بلکه کاوا از کازماس به عنوان یک پلتفرم زیربنایی استفاده می کند که از پروتکل وام پشتیبانی می کند.

آیا ارز کاوا استخراج می شود؟

ارز کاوا قابل استخراج نیست بلکه از اثبات سهام استفاده می‌کند. توکن کاوا برای استیکینگ در این شبکه استفاده می‌شود.

 

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا