آموزش

پروتکل میمبل ویمبل (Mimblewimble) چیست؟ +(بررسی چشم انداز)

پروتکل میمبل ویمبل (Mimblewimble) در سال 2018 و در زمستان ارز دیجیتال راه اندازی شد و پروتکلی مبنی بر بلاک‌چین است که امکان ناشناس بودن کاربر را به طور کامل هنگام انجام تراکنش فراهم می‌کند. این امر درست برخلاف بیت کوین است زیرا در پروتکل بیت کوین آدرس فرستنده و گیرنده و مقدار پول ارسال شده نشان داده می‌شود.

انتخاب نام میمبل ویمبل برگرفته از کتاب‌ هری پاتر و به معنای نفرینی برای بستن زبان افراد و جلوگیری از افشای اسرار است که براساس همین نام تا امروز این پروتکل کاربران صنعت بلاک‌چین را متحیر و گیج کرده است.

برخی معتقدند که میمبل ویمبل تقویت کننده شبکه بیت کوین است. ارائه رمز ارزهای گرین (Grin) و بیم (Beam) و ارائه شبکه آزمایشی لایت کوین برمبنای میمبل ویمبل بروز رسانی‌های مهم این شبکه هستند. در ادامه این مقاله از صرافی خرید ارز دیجیتال ایرانی صرافکس با پروتکل میمبل ویمبل، ویژگی‌ها و نحوه کارکرد آن آشنا خواهیم شد.

پروتکل میمبل ویمبل چیست؟

میمبل ویمبل پروتکلی با ویژگی‌های قوی حریم خصوصی، امنیت و مقیاس‌پذیری است و روشی منحصربه‌فرد برای ذخیره و ساختار تراکنش‌ها در بلاک‌ چین دارد. میمبل ویمبل به عنوان پروتکلی مستقل قوی و نیز یک ادغام احتمالی برای سایر پروتکل‌ها پیشرفتی مهم در تاریخ صنعت بلاک‌چین است.

امروزه تا حد زیادی پذیرفته شده است که بیت کوین حریم خصوصی کاملی را به کاربران ارائه نمی‌دهد. در واقع اگر شما مقداری ارز دیجیتال بیت کوین برای کسی بفرستید، او قادر به دیدن تراکنش‌های گذشته است. یک شخص ثالث نیز ممکن است نتواند نام شما را ببیند اما می‌تواند سابقه تراکنش شما را ببیند. در مقایسه با استفاده از پروتکل میمبل ویمبل کاربران می‌توانند به صورت ناشناس پول مبادله کنند و برخلاف پروتکل بیت کوین میمبل ویمبل آدرس‌های عمومی را فقط برای دو طرف درگیر در تراکنش نشان می‌دهد.

در پروتکل Mimblewimble، فاکتورهای کورکننده‌ای که به وسیله فرستنده انتخاب شده و به گیرنده ارسال می‌شود، به عنوان اثبات مالکیت استفاده می‌شود و نیازی به اعتبارسنجی تراکنش توسط افراد دیگر نیست. بنابراین زمانی تراکنش تأیید می‌شود که عوامل کورکننده ارائه شده به وسیله گیرنده با عوامل کورکننده انتخاب شده از طرف فرستنده هماهنگ باشد.

تعریف پروتکل میمبل ویمبل به زبان ساده به انگلیسی Mimblewimble

پروتکل میمبل ویمبل چگونه کار می‌کند؟

بلاک‌چینی که تحت پروتکل میمبل ویمبل (MimbleWimble) کار می‌کند آدرس یا تراکنش‌های خاص هر کاربر را در برنمی‌گیرد و بنابراین داده‌ها فقط برای کاربران قابل مشاهده خواهند بود و برای هر شخص ثالث فقط مجموعه‌ای از داده‌های گروه‌بندی‌شده و تصادفی قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین، این پروتکل فیلدهای تراکنش‌ها مانند آدرس عمومی صادرکننده، آدرس عمومی گیرنده و میزان عملیات را پنهان می‌کند. پروتکل میمبل ویمبل تا حد زیادی در فضای ذخیره‌سازی صرفه‌جویی می‌کند زیرا داده‌ها به عنوان افراد در بلاک‌چین ثبت نخواهند شد.

کاربران در این پروتکل می‌توانند مقدار توکن‌هایی را که ارسال می‌کنند رمزگذاری کرده و اطلاعات از دید دیگر کاربران پنهان می‌ماند. بنابراین، هنگامی که یک معامله تأیید می‌شود فقط فهرستی از ورودی‌ها، خروجی‌ها و اطلاعات شرکت‌ها بدون جزئیات قابل مشاهده است.

تراکنش‌های این پروتکل تا زمانی که تعداد ورودی‌ها معادل خروجی‌ها بوده و تفاوت بین آنها صفر باشد، اعتبارسنجی خواهند شد. در واقع کل فرایند اعتبارسنجی بر مبنای طرح پدرسن انجام می‌شود که هدف آن تأیید عملیات است در حالیکه به استخراج‌کنندگان اجازه نمی‌دهد به مبالغ تراکنش و داده‌های کاربر دسترسی داشته باشند.

بنیان گذاران پروتکل میمبل ویمبل 

میمبل ویمبل در سال 2016 توسط نویسنده‌ای با نام مستعار Tom Elvis Jedusor در چت روم تیم توسعه‌دهنده بیت کوین معرفی شد. او در اتاق گفتگو توضیح داد که چگونه مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی را در شبکه بیت‌کوین می‌توان ارتقا داد. غیر از این اطلاعات زیادی در مورد خالق این طرح وجود ندارد.

هویت واقعی سازنده ناشناخته باقی مانده است اما افراد بسیاری از آن زمان به بعد برای مشارکت در این پروژه داوطلب شده‌اند. به عنوان مثال اندرو پولسترا، مدیر تحقیقات Blockstream که در سال 2016 در مقاله‌ای که در وایت پیپر اولیه پروتکل میمبل ویمبل ارائه داد، بهبودهای بیشتری را در مقیاس‌پذیری پیشنهاد کرد.

بنیان گذاران پروتکل میمبل ویمبل چه کسانی هستند؟

ویژگی ‌های پروتکل میمبل ویمبل

بر اساس نظر کارشناسان پروتکل Mimblewimble دارای سه ویژگی برجسته است که آن را نسبت به سایر بلاک‌ چین‌ ها منحصر به فرد می‌کند.

حریم خصوصی

اول اینکه پروتکل میمبل ویمبل ناشناس است. برخلاف اغلب سیستم‌های بلاک‌چین که دارای نام مستعار هستند، تاریخچه تراکنش را در پروتکل میمبل ویمبل نمی‌توان ردیابی کرد. به لطف نحوه طراحی این پروتکل، دور زدن این ویژگی به قصد شناسایی کاربر بسیار دشوار است.

قابلیت تعویض

ویژگی دوم قابلیت تعویض در این شبکه است. کاربران می‌توانند هر ارز دیجیتالی را بدون خطر از دست دادن یا احتمال آلوده شدن آن از طریق فعالیت‌های غیرقانونی، مبادله کنند.

مقیاس پذیری و اندازه بلاک‌چین

سومین ویژگی مقیاس پذیری پروتکل Mimblewimble است. بر اساس اصول اولیه صنعت بلاک‌چین، هر گره اطلاعات مربوط به تراکنش را به دفتر کل اضافه می‌کند و اندازه بلوک را افزایش می‌دهد. بلوک‌هایی با اندازه بزرگ باعث بروز مشکلاتی در مقیاس پذیری می‌شوند.

در میمبل ویمبل اما با اجرای دو طرح Coin Join و Cut-Through و حذف اطلاعات تراکنش‌های غیر ضروری، اندازه بلوک کاهش یافته و مقیاس پذیری بهتر به دلیل اندازه فشرده بلاک‌چین ایجاد می‌شود.

چالش ‌های پروتکل میمبل ویمبل

درکنار ویژگی‌های شاخصی که این پروتکل دارد، یک‌سری معایب نیز مشاهده می‌شود که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

توان عملیاتی تراکنش

تراکنش‌های محرمانه به دلیل داشتن حجم زیادی از داده‌ها، به طور چشمگیری باعث کاهش توان عملیاتی شبکه می‌شوند. بنابراین در مقایسه با یک سیستم غیرخصوصی، چنین بلاک‌چین‌هایی حریم خصوصی بیشتر اما نرخ انجام تراکنش پایین‌تری دارند. اما اندازه فشرده مگاوات این محدودیت ناشی از تراکنش‌های محرمانه را تا حدی جبران می‌کند. البته شایان ذکر است که توان عملیاتی تراکنش به عوامل دیگری مانند اندازه بلوک و فرکانس نیز وابسته است.

متکی به امضای دیجیتال

پروتکل Mimblewimble در برابر رایانه‌های کوانتومی مقاوم نیست زیرا به ویژگی‌های ساده امضاهای دیجیتال متکی است. نکته مهم این است که ما هنوز چند دهه با یک کامپیوتر کوانتومی کامل فاصله داریم و این پروتکل احتمالاً در آینده راه‌هایی برای جلوگیری از حملات کوانتومی به ارزهای دیجیتال پیدا خواهد کرد مانند برخی از این راه حل‌ها که در حال حاضر در مرحله تست هستند.

توکن ‌های اجرا کننده پروتکل Mimblewimble 

تا امروز دو توکن بیم (Beam) و گرین (Grin) در سال‌های 2018 و 2019 پروتکل میمبل ویمبل را پیاده‌سازی کرد‌ه‌اند. پروژه گیت هاب گرین توسط نویسنده‌ای با نام مستعار Ignotus Peverell مدتی پس از انتشار وایت پیپر میمبل ویمبل ایجاد شد.

استخراج گرین در ژانویه 2019 آغاز شد و وایت پیپر توکن بیم در یک سالگرد انتشار مقاله میمبل ویمبل منتشر شد. پروژه گرین تا امروز توسط تیمی از توسعه‌دهندگان ناشناس اداره می‌شود و اکثر آنها نام مستعار هری پاتر دارند. بیم اما یک تیم واقعی دارد و توسط الکساندر زایدلسون، کارآفرین مستقر در اسرائیل ایجاد و طراحی شده است.

شبکه Beam در اصل منبع باز نبود و همین مساله موجب شد تا کاربران از کارکرد تیم آگاه باشند. در حال حاضر کد بیم عمومی است و تیم آن با افرادی که پشت پروژه گرین هستند همکاری می‌کنند. این دو توکن برخلاف اینکه روی یک بلاک‌چین ساخته شده‌اند، تفاوت‌های اساسی دارند.

در پروژه گرین، اطلاعات تراکنش‌ها فقط برای فرستنده و گیرنده قابل مشاهده است اما در مورد توکن بیم حریم خصوصی انتخابی وجود دارد و کاربران قادرند تراکنش‌های خود را خصوصی کرده یا ردیابی تراکنش را فعال کنند.

توکن ‌های اجرا کننده پروتکل میمبل ویمبل Mimblewimble 

چشم‌ انداز پروتکل میمبل ویمبل

پروتکل میمبل ویمبل یک گام بزرگ در جهت حفاظت از ناشناس بودن و حریم خصوصی برداشته است، مقوله‌ای که بیشتر ارزهای دیجیتال برای رسیدن به آن ایجاد شده‌اند. این پروتکل قابلیت ردیابی و فرآیند اعتبار سنجی پیچیده‌ای ندارد بنابراین بکارگیری آن برای هر پروژه‌ای آسان‌تر از سایر سیستم‌های بلاک‌چین است.

این موارد نشان می‌دهند که چرا توکن‌های بیم و گرین از پروتکل Mimblewimble برای پیاده‌سازی خود استفاده کردند به طوری که این دو ارز دیجیتال دارای آدرس، مبالغ و سابقه تاریخچه تراکنش نیستند.

این دلایل باعث نگرانی‌هایی هستند که بیشتر افراد موقع تصمیم‌گیری برای استفاده از ارزهای دیجیتال در ذهن خود با آن روبرو می‌شوند. عملکرد پروتکل میمبل ویمبل برای برآورده کردن و اجرای این موارد باعث اطمینان از پذیرش بیشتر این پروتکل در آینده خواهد شد.

سخن پایانی

ظهور پروتکل Mimblewimble نقطه عطف مهمی در تاریخ صنعت بلاک‌چین است. ویژگی‌های منحصر به فرد این پروتکل باعث افزایش محبوبیت و پذیرش آن در بین کاربران است. تا امروز رمز ارزهایی مانند گرین، بیم و لایت کوین از پروتکل میمبل ویمبل استفاده کرده‌اند و در آینده قطعا موارد بیشتری آن را به کار خواهند بست.

سوالی که در حال حاضر برای کارشناسان این صنعت وجود دارد این است که آیا این پروتکل قادر است به سطح قابل توجهی از قابلیت اطمینان و پذیرش دست یابد یا نه. این ایده در عین نوپا بودن بسیار هیجان‌انگیز و امیدوارکننده است و آینده میمبل ویمبل را غیر قابل پیش‌بینی و البته روشن نشان می‌دهد.

سؤالات متداول

توکن‌های میمبل ویمبل کجا خرید و فروش می‌شوند؟

در حال حاضر توکن‌های میمبل ویمبل در صرافی‌هایی مانند بیت فارکس، هات بیت، وایت بیت و ... برای مبادله در دسترس کاربران هستند.

تاکنون چه رمز ارزهایی از این پروتکل استفاده کرده‌اند؟

تا امروز ارزهای دیجیتال گرین، بیم و لایت کوین این پروتکل را پیاده‌سازی کرده‌اند.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا