آموزش

لیست فرصت‌ های شغلی متاورس در 2023

اگر در حوزه فناوری فعالیت دارید شاید تابه‌حال به فرصت های شغلی متاورس فکر کرده باشید. متاورس، به عنوان یک فناوری نوظهور، فرصت‌ها و چالش‌های زیادی پیش رو دارد که باید در آزمون زمان مقاومت کند. به طور کلی، متاورس یک دنیای مجازی مشترک است که افراد می‌توانند با پوشیدن هدست‌های واقعیت مجازی در متاورس آواتار بسازند و به این دنیای مجازی فراگیر سفر و معاشرت کنند، بازی کنند، کار کنند، ساخت و ساز و خرید کنند یا حتی از راه دور در یک کنسرت یا رویداد ورزشی شرکت کنند. 

مطلب پیشنهادی: چگونه در متاورس زمین بخریم؟

متاورس پس از ورود برندهای جهانی مانند متا، نایک و…، توجه جریان اصلی را تا حد زیادی به خود جلب کرده است و به دلیل پذیرش گسترده، این پتانسیل را دارد که فرصت‌های شغلی جدیدی در آینده و در بخش‌های مختلف ایجاد کند.

منظور از فرصت های شغلی متاورس چیست؟

فرصت های شغلی متاورس، کسب و کارهای خاصی هستند که متناسب با بخش‌های مختلف این فناوری ایجاد شده‌اند. با این حال، به علت جدید بودن مقوله متاورس و پیشرفت تدریجی آن، احتمال بروز مشاغل جدید متاورسی در آینده وجود دارد. 

تاکنون، اکثریت شرکت‌کنندگان در متاورس در نقش‌هایی مشغول فعالیت هستند اما ممکن است صلاحیت انجام آن کار را نداشته باشند زیرا به دلیل جدید بودن این فناوری اکثر کارفرمایان مطمئن نیستند که چه نوع استعدادی در نیروی کار خود نیاز دارند.

عده معدودی که توانسته‌اند افراد مناسب را برای نقش‌های مختلف استخدام ‌کنند، با چالش آموزش و بروزرسانی دانش نیروی کار مواجه‌اند تا بتوانند آن‌ها را با پویایی متاورس همگام کنند. به عنوان یک کارفرما باید بدانید که در حال حاضر به دنبال استخدام در چه فرصت‌های شغلی هستید که نیاز فوری به نیروی کار ماهر دارند. 

علاوه بر این، افرادی که در متاورس خدماتی ارائه می‌کنند باید بدانند چه فرصت‌هایی وجود دارد و استعدادهایشان را برای همسویی بهتر با شغل‌هایی مختلفی که در متاورس وجود دارد، ارزیابی کنند.

موقعیت های شغلی در متاورس

دلیل محبوبیت فرصت های شغلی متاورس 

جستجوی عبارت “فرصت های شغلی متاورس” در سال 2022 بسیار افزایش یافته است و این امر به دلیل سرعت رشد محبوبیت متاورس و مشاغل آن است. با پیشرفت روز افزون این فناوری، نیاز به متخصصان متاورس نیز هر روز افزایش می‌یابد. با این حال، یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن، اقتصادی بودن متاورس است که به آن متانومیک می گویند. 

کاربران قادرند املاک و مستغلات را در متاورس خرید و فروش کنند، آواتار بسازند و تبلیغات کنند و این یک زنجیره عرضه و تقاضا برای محصولات و خدماتی ایجاد کرده است که بازیکنان می‌توانند از آن در متاورس کسب سود کنند. فرصت‌های تجارت به کسب‌وکار (B2B) و کسب‌وکار به مشتری (B2C) روزبه‌روز در حال افزایش است و بازار بزرگی برای مشتریان ایجاد کرده است.

شرکت‌ها برای مدیریت عرضه محصولات خود در متاورس نیاز به متخصص دارند و این خود منجر به رشد فرصت های شغلی متاورس می‌شود.

لیست فرصت های شغلی متاورس 

همگام با تکامل متاورس، بازار فرصت های شغلی آن نیز تغییر می‌کند. با افزایش جستجوی سازمان‌ها در این فناوری و توسعه دنیای مجازی، فرصت‌های شغلی متاورس، به مهارت‌ها و تجربه‌ای که باید ارائه دهید بستگی دارد. بسته به مجموعه مهارت‌هایی که دارید، ممکن است بتوانید در نقش‌های مختلفی از تولید محتوا گرفته تا توسعه جهانی و طراحی، امنیت سایبری و موارد دیگر فعالیت کنید.

  • انیماتور سه بعدی

با افزایش نیاز به ایجاد تجربه متحرک سازی همه جانبه، تقاضا برای انیماتورها احتمالاً بیشتر خواهد شد. به عنوان یک انیماتور سه بعدی، شما اشیای بی‌جان را به چیزهای زنده و واقعی تبدیل خواهید کرد مانند اشیاء در بازی‌ها، آگهی‌های بازرگانی و سرگرمی.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین بازی های متاورس

  • مهندس بلاک‌چین

زنجیره بلوکی مانند یک دفتر کل دیجیتال است که بلوک‌های سوابق خود را با استفاده از رمزنگاری به هم وصل می‌کند و با ایجاد شفافیت در هر تراکنش باعث امنیت و کاهش میزان خطر کلاهبرداری می‌شود. فناوری بلاک‌چین در ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و به تقویت متاورس نیز کمک می‌کند و ثبات مورد نیاز آن را فراهم می‌کند. یک مهندس بلاک‌چین، شبکه‌های بلاک‌چین را در متاورس طراحی، توسعه، راه‌اندازی و مدیریت می‌کند. 

  • طراح گرافیک

متاورس فرصتی برای طراحان گرافیک است. در این فرصت شغلی متاورس، افراد قادرند به طور فعال دنیای دیجیتال را شکل دهند. برخی از فعالیت‌های این شغل شامل طراحی آواتارها، استفاده از طراحی برای اطمینان از دسترسی، افزایش تعامل کاربر و شکل دادن به تجربه تعاملی است.

  • سازنده محتوای متاورس

همزمان با توسعه متاورس، سازندگان و توسعه‌دهندگان با هم برای ایجاد تجربیات و محیط‌های مجازی همکاری می‌کنند. به عنوان یک خالق محتوای متاورس، ممکن است فرصتی برای ایجاد محتوای فراگیر در رسانه‌های مختلف داشته باشید.

غل امنیت سایبری در متاورس

  • امنیت سایبری متاورس

امنیت سایبری در دنیای واقعی شغلی مهم است. طبق برآورد کارشناسان 93 درصد از شرکت‌ها در برابر مجرمان سایبری آسیب‌پذیر هستند. دنیای مجازی و دیجیتالی در متاورس تقاضا برای متخصصان امنیت سایبری را افزایش می‌دهد. 

در بین فرصت های شغلی متاورس، امنیت سایبری اهمیت زیادی دارد و به حفاظت از داده‌ها کمک می‌کند. سایر وظایف این شغل محافظت از دستگاه‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) کاربران در برابر بدافزارها و محافظت در برابر کلاهبرداری‌هایی مانند فروش NFT جعلی یا قراردادهای هوشمند مخرب است.

  • برنامه‌ریز متاورس

از دیگر فرصت های شغلی متاورس باید به برنامه‌ریز آن اشاره کرد. در این نقش، عملکرد شما مشابه آنچه مدیران پروژه در دنیای واقعی انجام می‌دهند، است. شما ایده‌ها، دیدگاه‌ها و مفاهیم را دریافت کرده و یکپارچه‌سازی می‌کنید. باید بتوانید فرصت‌ها را در بازار شناسایی کرده و موارد استفاده آن را ایجاد کنید و مدل‌ها و معیارهای کسب‌وکار را توسعه دهید.

  • محقق متاورس

دانشمندان در حال حاضر سخت مشغول تحقیق در دنیای واقعیت مجازی هستند. با ادامه گسترش متاورس، فرصت‌ها برای این موقعیت نیز افزایش می‌یابند. محقق متاورس طراحان معماری را توسعه خواهد داد و توسعه‌دهندگان از آن برای ایجاد مواد بازاریابی، برنامه‌های کاربردی سلامت، بازی ها و موارد دیگر استفاده می‌کنند. برای این شغل باید دانش گرافیک کامپیوتری پیشرفته، C++ و تصویربرداری محاسباتی داشته باشید. 

  • مدیر امنیت متاورس

مدیر امنیت متاورس نیز یکی از فرصت های شغلی متاورس در زمینه ایمنی است و وظیفه او حفظ حریم خصوصی و ایمنی بدون حذف طرح یا عملکرد کاربران و… خواهد بود. این شخص باید بتواند  جنبه‌های مختلف سوء استفاده از متاورس و اجزای حیاتی آن را پیش‌بینی کنند. 

  • داستان‌نویسی در متاورس

به عنوان یک داستان نویس، با ایجاد داستان‌های سرگرم‌کننده برای تجربیات مجازی، کاربران را غرق در دنیای خیالی خواهید کرد و زمینه کاری شما در بازی یا سایت‌های اجتماعی، شبیه سازی و آموزش خواهد بود. برای این شغل لازم است ترکیبی از اصول بازاریابی، خلاقیت و تجربه فناوری را داشته باشید.

  • متخصص بازاریابی متاورس

از بین فرصت های شغلی متاورس، بازاریابی فرصت جدیدی را برای برندها و متخصصان بازاریابی ارائه می‌دهد. برای این شغل باید استراتژی‌های مختلف را بررسی کنید تا بهترین را برای جذب کاربر انتخاب کنید و به مصرف‌کنندگان اجازه دهید با برندها یا محصولات در تعامل باشند. در این شغل شما به یک پایه قوی در بازاریابی، خلاقیت، مهارت‌های تحلیلی و دانش تجاری نیاز دارید.

  • طراح بازی واقعیت مجازی (VR)

بازی در حال حاضر بخش عمده متاورس را در بر می‌گیرد و همزمان با تکامل متاورس گسترش می‌یابد. یک طراح یا توسعه‌دهنده بازی‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، نقش مهمی در طراحی و توسعه این تجربه‌های دیجیتالی فراگیر دارد. این فرد چشم‌اندازهای سه‌ بعدی ایجاد کرده و توسعه‌دهندگان آن را به بازی تبدیل می‌کنند و کاربران نیز آن را بازی می‌کنند. 

برای این کار که یکی از جذابترین فرصت های شغلی متاورس است فرد به ترکیبی از مهارت‌های برنامه نویسی، تجربه در برنامه‌های بازی مانند Unreal Engine یا Blender و پایه قوی در انیمیشن کامپیوتری نیاز دارد.

  • طراح دنیای دیجیتالی

در این فرصت شغلی، محتوا، داستان‌ و معماری را با هم ترکیب می‌کنند تا دنیاهایی را در فضای دیجیتال بسازند. اینکار شبیه طراحی بازی‌های ویدیویی است اما شما باید حین نظارت بر اخلاق، قوانین و راه‌حل‌ها، مناظر جدیدی را نیز رویا پردازی کنید، در نتیجه به خلاقیت، طراحی گرافیکی و مهارت‌های فناوری نیاز دارید.

طراحی دنیای دیجیتال

مهارت های لازم برای کسب فرصت های شغلی متاورس

از آنجایی که متاورس هنوز در مراحل اولیه است، امکان اینکه بتوانید مسیر شغلی خود را پیدا کنید، زیاد است. لازم است برای مسیری که انتخاب می‌کنید، مهارت‌های لازم را داشته باشید. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کدنویسی

حتی برنامه‌های دنیا‌سازی مانند Roblox یا ابزارهای کم‌کد مانند Unity نیز نیاز به پایه‌ای در برنامه‌نویسی رایانه دارند. زبان‌های برنامه‌نویسی مفید عبارتند از C++، C#، Java، Python و CSS3. در حوزه بازی‌ها، می‌توان Lua، CUDA-C یا Swift را نیز در نظر گرفت.

  • پایگاه داده‌ بزرگ

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های پیش رو بازار متاورس به طور تصاعدی رشد کرده و فرصت های شغلی متاورس قابل توجهی ایجاد شوند. به موازات این امر گسترش داده‌های بزرگ است که به سازمان‌ها اجازه خواهد داد تا از بینش‌های مبتنی بر داده برای یادگیری در مورد مشتریان خود استفاده کنند. فناوری‌های مفید کلان داده که برای یادگیری مناسب هستند، عبارتند از Apache Spark، Cassandra، Hadoop و MongoDB.

  • هوش مصنوعی و ماشین یادگیری (ML)

هوش مصنوعی و ML به شکل‌دهی و تقویت تعاملات کاربر کمک می‌کنند. داشتن تجربه کار با الگوریتم‌های ML مانند رگرسیون خطی، درخت تصمیم، رگرسیون لجستیک و موارد دیگر باعث  آمادگی شما می‌شود. تجربه کار با چارچوب‌های هوش مصنوعی مانند TensorFlow، Theano و Caffe نیز مفید خواهد بود. 

  • طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX)

داشتن مهارت‌های UI و UX به اطمینان از اینکه آثار متاورس به طور طبیعی با کاربران تعامل دارند کمک می‌کند. UI و UX می‌توانند تجربه یکپارچه‌ای را بین پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها ایجاد کنند و در عین حال موجب لذت کاربران شوند.

چگونه فرصت های شغلی متاورس را بدست آوریم؟

برای کسب فرصت های شغلی متاورس، باید شرایط لازم بدست آوردن آن موقعیت را داشته باشید. به دلیل وجود امکانات بسیار، مسیرهای زیادی برای شغل مورد نظر شما وجود دارد. اهداف خود را در نظر گرفته، آموزش‌های لازم را فرابگیرید و برای کسب مهارت‌های ضروری تجربه عملی داشته باشید.

  • داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس

کسب علم و دانش برای به دست آوردن فرصت های شغلی متاورس که به شدت فناوری محور است، ضروری است. اگر به دنبال شغلی در زمینه طراحی یا مهندسی هستید، گرفتن مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر به شما توصیه می‌شود. اگر به بازاریابی علاقه دارید، بهتر است حین تحصیل در رشته بازاریابی یا گذراندن برخی از دوره‌های علوم کامپیوتر، مدرکی در بازاریابی نیز بگیرید.

  • گسترش تخصص و تجربه تکنولوژیکی 

داشتن مهارت‌های مناسب به شما کمک خواهد کرد تا آسانتر موفق به کسب فرصت های شغلی متاورس شوید. برخی از مهارت‌هایی که بهتر است در رزومه خود آن‌ها را داشته باشید عبارتند از: کد نویسی، آشنایی با الگوریتم‌های هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها، داستان‌سرایی، تولید محتوا، طراحی بازی.

  • برندسازی

تجربه ثابت کرده افرادی که اقدام به ایجاد برندی برای خود کرده‌اند در کسب فرصت های شغلی متاورس موفق‌تر هستند زیرا این کار باعث جلب توجه کاربران خواهد شد. 

  • درک ساختار و عناصر متاورس 

داشتن یک پایه قوی در درک مفاهیم، معماری و سایر اجزای این فناوری دیجیتال امری ضروری است. این کار نه تنها به هدایت مسیر شغلی شما کمک می‌کند، بلکه در شناسایی روش‌های منحصر به فردی که عناصر مختلف را با هم تطبیق می‌دهند، موثر است.

  • شبکه ارتباطات

اگر به دنبال یافتن فرصت های شغلی متاورس هستید، شبکه ارتباطات یک امتیاز مثبت است. به جوامع متاورس بپیوندید و با سایر متخصصانی که در موقعیت‌های دیگر کار می‌کنند در تعامل باشید. ایجاد ارتباطات حرفه‌ای و شخصی به شما در برقراری ارتباط با فرصت های شغلی جدید کمک کرده، فرصت‌های یادگیری را در اختیار شما قرار داده و مهارت و دانش شما را افزایش می‌دهد.

جمع بندی و سوالات متداول

همگام با تکامل متاورس، فرصت های شغلی متاورس نیز توسعه می‌یابند. افرادی که زودتر متاورس را پذیرفته و مجموعه مهارت‌های خود را در این زمینه گسترش می‌دهند، می‌توانند برنده واقعی این رقابت باشند. آینده فرصت های شغلی متاورس روشن به نظر می‌رسد. 

اگرچه کسی نمی‌تواند دقیقاً پیش بینی کند که چگونه این اتفاق خواهد افتاد اما تکامل متاورس به داشتن متخصصان ماهر برای رشد آن نیاز دارد  بنابراین این دنیای مجازی احتمالاً مشاغل جدیدی نیز ایجاد خواهد کرد.

فرصت های شغلی متاورس چه هستند؟

فرصت های شغلی متاورس، کسب و کارهایی در رابطه با این فناوری در حال تکامل هستند که شامل مهندسی، مدیریت، برنامه‌ریزی، طراحی، نقش،های تحقیقاتی و چندین شغل دیگر می‌شود.

درآمد از فرصت های شغلی متاورس چقدر است؟

مشاغل مختلف متاورس بسته به عواملی مانند تجربه، سابقه کار، حوزه کاری و... پاداش‌های متفاوتی را برای افرادی که در این شغل‌ها فعالیت می‌کنند، به همراه دارد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا