آموزش

کلاهبرداری راگ پول در رمزارزها (Rug Pull) + روش های شناسایی

اگر از کاربران صنعت کریپتو هستید حتما تا به حال با کلاهبرداری راگ پول آشنا شده‌اید اما اگر درباره راه‌های شناسایی آن اطلاعاتی ندارید با ما همراه باشید. در دنیای ارزهای دیجیتال پروژه‌های بسیار زیادی وجود دارد و اشکال‌ جدید و متنوع سرمایه‌گذاری در حال ایجاد هستند و به دنبال آن انواع کلاهبرداری نیز به سرعت در حال گسترش است. یکی از انواع کلاهبرداری در این حوزه، راگ پول است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و نحوه شناسایی آن برای فعالان ارز دیجیتال بسیار مهم و حیاتی است. در این مقاله در مورد این کلاهبرداری و نحوه شناسایی آن مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

راگ پول چیست؟

راگ پول (Rug Pull) نوعی از کلاهبرداری در ارز دیجیتال است و معمولاً توسط کلاهبرداران ظالمی انجام می‌شود که در  ابتدا تبلیغات زیادی برای توکن و پروژه خود انجام داده و کاربران زیادی را به خرید توکن مورد نظر تشویق می‌کنند. در ادامه پروژه را رها کرده و پول کاربران را با سرعت زیاد سرقت می‌کنند  .

این پروژه‌ها اغلب بر روی بلاک‌ چین‌ های معتبری مانند اتریوم یا بایننس چین انجام می‌شوند و کاربرانی که آگاهی کافی درباره یک پروژه قابل اعتماد و راه‌های شناسایی راگ پول نداشته باشند براحتی در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند. امروزه در صنعت Defi ارز دیجیتال این نوع جرم بسیار رایج است.

راگ پول نوعی از کلاهبرداری در ارز دیجیتال است

انواع راگ پول 

راگ پول ها سه نوع متداول دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • سرقت نقدینگی: زمانی اتفاق می‌افتد که بنیان‌گذاران پروژه تمام توکن‌ها را از استخر نقدینگی خارج کنند. این کار کل ارزش تزریق شده توسط سرمایه‌گذاران توکن را حذف کرده و قیمت آن را به صفر می‌رساند.
  • محدود کردن سفارشات فروش: در این روش توسعه‌دهندگان توکن‌ها را کدگذاری می‌کنند تا فقط خودشان بتوانند آنها را بفروشند.
  • دامپ کردن: زمانی روی می‌دهد که توسعه‌دهندگان به سرعت ذخایر بزرگ توکن‌های خود را می‌فروشند. این کار قیمت توکن را بسیار پایین آورده و سرمایه‌گذاران باقی مانده را با توکن‌های بی‌ارزش برجا می‌گذارد.

مطالب مرتبط: تجارت شستشو و پولشویی در NFT چیست؟

راگ پول چگونه کار می کند؟

در راگ پول کلاهبرداران ابتدا یک توکن تولید کرده و از طریق تاکتیک‌های بازاریابی، بیشتر از طریق توییتر و تلگرام، تبلیغات زیادی برای آن براه می‌اندازند. سپس آن توکن را در یک صرافی غیرمتمرکز مانند یونی سواپ یا پنکیک سواپ فهرست می‌کنند و معمولاً آن توکن با ارز محبوب دیگری مانند اتریوم جفت می‌شود. در ادامه این افراد به احتمال زیاد نقدینگی زیادی را به مجموعه تزریق می کنند و با تبلیغات گسترده سعی در جلب توجه کاربران دارند.

در این زمان کاربران و تریدرهای ناآگاه که در شناسایی راگ پول ناتوانند شروع به خرید سرسام‌آور توکن مزبور می‌کنند. وقتی تعداد توکن‌های خریداری شده برای کلاهبرداران راضی کننده شد، آن‌ها نقدینگی استخر را مانند اتر و ارز دیجیتال سولانا تخلیه کرده و فقط رمز ارزهای بی ارزش خود را باقی می‌گذارند.

در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، شناسایی راگ پول دشوارتر است زیرا پروژه‌های زیادی مانند Bored Ape Yacht Club با بنیانگذاران مستعار راه اندازی شده‌ و موفق نیز بوده‌اند. با این حال، بررسی دقیق و داشتن اطلاعات کافی درباره شناسایی آن‌ها، می تواند در جلوگیری از بدام افتادن در آن موثر باشد.

راگ پول چگونه کار می کند؟

نحوه شناسایی راگ پول

همگام با رشد صنعت ارزهای دیجیتال، جرایم مرتبط با آن نیز افزایش می‌یابند. به همین دلیل، لازم است درباره علائم هشدار دهنده کلاهبرداری‌ها، به منظور جلوگیری از گرفتار شدن در چنین جنایاتی آگاه باشیم. راه‌های شناسایی راگ پول به شرح زیر است:

  • پیشینه نقدینگی پروژه را حتما بررسی کنید. این روش یک راه سریع و آسان برای آگاهی از اعتبار پروژه است. نقدینگی بیشتر به معنای قوی‌تر بودن پروژه است. با این حال، این مساله کافی نیست و بررسی این که چه کسی پشت پروژه است نیز بسیار اهمیت دارد.
  • در مورد تاریخچه بنیانگذاران پروژه تحقیق کنید. اگر در پروژه‌ای فقط به دلیل اینکه بازدهی بالاتری دارد سرمایه‌گذاری کنید، این اشتباه می‌تواند به قیمت از دست رفتن دارایی‌تان تمام شود.
  • نوسانات ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال را در نظر بگیرید. بدیهی است که بالا رفتن قیمت رمز ارزها برای سرمایه‌گذاران نشانه خوبی است، اما انفجار در قیمت توکن نشانه خوبی نخواهد بود و می‌تواند در شناسایی راگ پول کمک کند. بنابراین اگر در یک روز با افزایش ناگهانی قیمت یک رمز ارز مواجه شدید، احتمالا دامی برای جذب سرمایه‌گذاران است.
  • از خرید توکن‌هایی که بازرسی کد برای آن‌ها انجام نشده است، اجتناب کنید. ممیزی کد، قرارداد هوشمند را برای اشکالات احتمالی یا ویژگی‌های امنیتی که در معرض خطر هستند، بررسی می‌کند و از به دام افتادن سرمایه‌گذاران جلوگیری می‌کند.

نحوه شناسایی راگ پول

  • از وجود قفل در استخر نقدینگی مطمئن شوید. استخر نقدینگی مجموعه ای از وجوه شرکت است که در یک قرارداد هوشمند قفل شده است. اغلب پروژه‌ها استخر نقدینگی را برای مدتی قفل می‌کنند تا افراد ادعای مالکیت توکن‌ها را نداشته باشند. این امر راهی برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است، زیرا توسعه دهندگان نمی‌توانند پس از قفل کردن وجوه در استخر، دارایی خود را پس بگیرند. اگر استخر نقدینگی باز باشد، توسعه‌دهندگان قادرند رمز ارزهای موجود را از استخر خارج کرده و سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را با دست خالی باقی بگذارند.
  • بنیانگذاران ناشناس و ناتوانی در فروش توکن یک مشخصه جهت شناسایی راگ پول هستند. اگر رمز ارز بنیانگذاران ناشناس دارد، بهتر است از خرید آن اجتناب کنید. علاوه بر این حضور غیراصولی در رسانه‌های اجتماعی و اشتباهات املایی در وب سایت نشان می‌دهند که پروژه ممکن است مشکوک باشد. دقت کنید که برخی از توکن‌ها به شما امکان می‌دهند آن‌ها را بخرید اما امکان فروش وجود نخواهد داشت پس هرگز اقدام به خرید اینگونه توکن‌ها نکنید.
  • مراقب جوایز و پاداش‌های غیر قابل توجیه باشید. اصولاً پروتکل‌های دیفای بسیاری وجود دارند که هنگام راه‌اندازی، شروع به ارائه پاداش‌های زیاد در استخرهای خود می‌کنند، زیرا برای اجرای کلاهبرداری به نقدینگی بالاتری نیاز دارند. بنابراین قبل از تصمیم برای گذاشتن پول خود به طور واضح همه جوانب را بررسی کنید.

در ادامه بخوانید: استخر سیاه (Dark Pool) یا شبکه معاملاتی غیرشفاف در ارز دیجیتال

سخن پایانی

حال که مراحل مورد نیاز برای جلوگیری از گرفتارشدن در دام کلاهبرداری‌ و نحوه شناسایی راگ پول را درک کرده‌اید، راحت‌تر می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. هرچند که این موارد ایمنی دارایی شما را به طور کامل تضمین نمی‌کنند. راگ پول معمولاً برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار یا ناآگاه اتفاق می‌افتد، البته این بدان معنا نیست که بقیه از آن در امان هستند. زیرا با پیشرفت فناوری ارز دیجیتال، هکرها نیز راه‌های جدیدتر و پیچیده‌تری را برای سرقت دارایی افراد ابداع می‌کنند و تنها راه برای اجتناب از این جرایم بالا بردن سطح آگاهی و دانش شخصی در این زمینه است.

سوالات متداول

کلاهبرداری راگ پول چیست؟

نوعی سرقت در کریپتو است که توسعه دهندگان ابتدا سرمایه‌گذاران را به خرید توکن‌ها تشویق کرده و بعد از کسب وجوه زیاد، سرمایه را از استخر خارج می‌کنند و سرمایه‌گذاران را با دست خالی بر جای می‌گذارند.

راه‌ های شناسایی راگ پول چیست؟

برای شناسایی راگ پول روش‌های متعددی وجود دارد که در مقاله فوق ذکر شد اما صرف دانستن این موارد تضمین کننده مصونیت شما نخواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا