آموزش

تجارت شستشو و پولشویی در NFT چیست؟ + (۷ راه تشخیص)

شاید تعجب کنید اگر بشنوید کسی دارایی خود را به خودش بفروشد. اما در دنیای کریپتو و NFT این مورد تقریباً رایج است و به نام تجارت شستشو شناخته می‌شود و در صنعت توکن‌های غیرقابل معاوضه به عنوان پولشویی در NFT یا واش تریدینگ نام برده می‌شود. در این فرایند کلاهبرداران قیمت‌ها را دستکاری می‌کنند تا خریداران را فریب داده و مجبور به پرداخت بیش از آنچه باید کنند.

 در همین راستا برخی از فروشندگان NFT، قیمت توکن خود را دستکاری می‌کنند و بعد آن را به قیمتی بالاتر از قیمت واقعی در بازار، به فروش می‌رسانند. در ادامه این مقاله با مفهوم معاملات شستشو و پولشویی در NFT آشنا خواهیم شد تا بتوانیم از قرار گرفتن در معرض این قبیل موارد اجتناب کنیم؛ پس با ما در این مقاله از صرافکس، بهترین سایت خرید ارز دیجیتال ، همراه باشید.

تجارت شستشو چیست؟

منظور از تجارت شستشو (Wash Trading) یا واش تریدینگ زمانی است که یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار، اوراق بهادار مشابهی را بار‌ها در طی یک دوره کوتاه خرید و فروش کند و به‌دنبال آن سایر کاربران بازار را در مورد قیمت یا نقدینگی آن دارایی دچار اشتباه کند. پس تریدر‌ها برای تأثیرگذاری بر فعالیت تجاری و قیمت یک دارایی، از معاملات شستشو به عنوان یک تکنیک دستکاری قیمت د‌ر بازار استفاده می‌کنند.

دلایل مختلف و انگیز‌ه‌های گوناگونی می‌تواند برای تاجران و شرکت‌ها وجود داشته باشد که اقدام به این نوع کلاهبرداری کنند. به عنوان مثال، یکی از این دلایل می‌تواند تحریک خرید برای افزایش قیمت‌ها یا تشویق فروش به منظور کاهش قیمت باشد. تریدر ممکن است قبل از خرید مجدد دارایی با قیمت کمتر، یک فروش شستشو انجام داده و ضرر سرمایه را قفل کند و به دنبال بازپرداخت مالیات باشد.

واش تریدینگ

تجارت شستشو چگونه کار می کند؟

همانطور که اشاره کردیم، فرایند تجارت شستشو زمانی روی می‌دهد که یک سرمایه‌گذار توکن‌های یک دارایی را همزمان بخرد و بفروشد. در این میان معاملات شستشو هدف سرمایه‌گذار و نتیجه معامله را نیز در نظر می‌گیرد. هدف تریدر باید به این نوع پولشویی مربوط بوده و دارایی‌هایی با مالکیت منفعت مشترک را در مدت کوتاهی خرید و فروش کرده باشد. در واقع مالکیت ذینفع حساب‌هایی هستند که توسط همان تریدر یا شرکت نگهداری می‌شوند.

به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری یک میلیون دلار به صورت رمز ارز اتریوم دارد. او یک NFT جدید بر روی بلاک‌چین ایجاد کرده و سپس آن را با ارسال به کیف پول ارز دیجیتال دیگری که مالکش خود او است، به قیمت یک میلیون دلار به خود می‌فروشد. ارزش این NFT اکنون یک میلیون دلار از فروش قبلی آن است. در صورتی که سرمایه‌گذار این NFT را حتی با تخفیف زیاد به شخص دیگری بفروشد، در نتیجه آن معاملات شستشو که انجام داده، سود زیادی بدست می‌آورد.

برای مشاهده نمودار، قیمت و خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال صرافکس با بالاترین امنیت کلیک کنید.

پولشویی در NFT چیست؟

هدف از پولشویی در NFT ارائه تصویری گمراه‌کننده از ارزش و نقدینگی دارایی به کاربران در بازار کریپتو است. در این فرایند یک NFT با قیمتی بالاتر به یک کیف پول جدید فروخته می‌شود که توسط مالک اصلی نیز کنترل می‌شود و در ادامه به صورت یک NFT با ارزش‌تر به نظر خواهد رسید. در این میان خریداران ناآگاه تصور می‌کنند که ارزش NFT‌هایی که خریداری کرده‌اند، افزایش یافته است. معامله‌گری که این نوع پولشویی را انجام داده، اگر بتواند NFT را با قیمت بیشتری به شخصی دیگر بفروشد، سود خواهد برد ولی اگر آن NFT را به خود بفروشد، نه سود می‌برد و نه ضرر (به جز هزینه‌های بازار و حق امتیاز در صورت لزوم باید پرداخت کند).

برای اینکه NFT‌ها در آینده بتوانند جایگاه خود را در بازار کریپتو حفظ کنند و موفقیت آن‌ها ادامه یابد، پلتفرم‌های مربوط به آن‌ها باید اکوسیستم NFT ایمنی را برای کاربران این بازار فراهم کنند. یکی از این موارد استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های بلاک‌چین است تا بتوان از این طریق کاربرانی را که NFT‌ها را به خود می‌فروشند، شناسایی کرد و در ادامه این پلتفرم‌ها باید مجازات‌ها و جریمه‌هایی را برای این افراد کلاهبردار در نظر بگیرند.

پولشویی در NFT

راه های تشخیص تجارت شستشو

برخی روش‌ها برای شناسایی تجارت شستشو و پولشویی در NFT وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • یک NFT خاص با همان آدرس در یک روز بیش از چند بار خرید و فروش شده است؛ در حالی که بقیه مجموعه دست نخورده باقی مانده‌اند.
  • همان آدرس این NFT را با تکرار زیاد ترید می‌کند.
  • مجموعه‌ای از NFT خاص زمانی که بازاریابی یا تبلیغاتی برای فروش آن انجام نشده است، در مقدار زیاد وارد یک آدرس می‌شود.
  • متوسط قیمت تاریخی مورد معامله در بازار ۱ در مقابل بازار ۲ چند برابر بیشتر است.
  • قیمت فروش یک NFT به اندازه X برابر بیشتر از کمترین قیمت آن جهت فروش، معامله می‌شود.
  • آن کیف پول مشخص سایر کیف پول‌های مشکوکی که NFT‌ها را معامله می‌کنند، تأمین مالی می‌کند.
  • حجم معاملات به صورت کاملاً غیرعادی و ثابت بالاست.

چگونه از تجارت شستشو و پولشویی در NFT اجتناب کنیم؟

سرمایه‌گذاران همیشه باید قبل از سرمایه‌گذاری درباره رمز ارز و پروژه مورد نظر خود به طور کامل تحقیق کنند. به عنوان مثال صورت‌های مالی و قیمت قبلی یک دارایی را بررسی کنند و در مورد NFT‌ها تاریخ مالکیت آن‌ها را در نظر بگیرند.

نرم‌افزار‌هایی مانند اتراسکن، کیف پول‌هایی را که قبلاً یک NFT خاص را داشته‌اند شناسایی می‌کند. البته این اطلاعات در صفحه فهرست پلتفرم اپن سی نیز نمایش داده می‌شود. کاربران با جستجوی آدرس‌های کیف پولی که در تاریخچه دارایی ظاهر می‌شوند، می‌توانند نشانه‌هایی از معاملات شستشو و پولشویی در NFT را کشف کنند، مانند آنچه برای CryptoPunk 9998  رخ داد.

البته تمام مسئولیت بر عهده سرمایه‌گذار و تریدر نیست و پلتفرم‌های NFT نیز اقداماتی را جهت حفظ امنیت کاربران خود انجام می‌دهند. به عنوان مثال بازار NFT اپن سی، یک گروه امنیتی خصوصی راه‌اندازی کرده که در آن کاربران برای رفع نگرانی‌های امنیتی در زمینه شرکت‌ها و اکوسیستم‌های وب ۳ اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر همکاری می‌کنند.

مطالب مرتبط: کریپتو جکینگ چیست؟

آیا تجارت شستشو و پولشویی در NFT غیرقانونی است؟

در اغلب کشور‌ها تجارت شستشو و پولشویی در NFT و نیز در امور مالی سنتی ممنوع است، اما قوانین آن در حوزه غیرمتمرکز توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) کاملاً مشخص نشده است. علی‌رغم این مسأله، برخی دولت‌ها در مقابل این عمل‌ ایستاده و آن را غیرقانونی اعلام کرده‌اند. یک مثال از معاملات شستشو و پولشویی در NFT را بیت هامب، صرافی ارز دیجیتال مستقر در کره جنوبی انجام داده است. این صرافی در سال ۲۰۱۸ متهم به انجام معاملات شستشو به ارزش بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار در حجم ساختگی شد.

اگرچه این کلاهبرداری در برخی حوزه‌های قضایی ممنوع است، ماهیت غیرمتمرکز رمز ارز‌ها، ردیابی مجرمان را سخت می‌کند. برخلاف ابزار‌های مالی سنتی مانند سهام، که استاندارد‌های احراز هویت خاصی را تأیید کرده‌اند، دارایی‌های مبتنی بر بلاک‌چین را می‌توان به‌صورت ناشناس معامله کرد که این امر ریسک انجام معاملات پولشویی را افزایش می‌دهد.

آیا تجارت شستشو و پولشویی در NFT غیرقانونی است؟

سخن پایانی

در مجموع تجارت شستشو و پولشویی در NFT، فعالیتی مملو از خطر‌ات نظارتی است و در صورت انجام یک اقدام مجرمانه خواهد بود. به همین دلیل مهم است که معاملات شستشو را بشناسید و از وارد شدن در چنین فعالیت‌هایی اجتناب کنید تا به اعتبار حرفه‌ای شما لطمه وارد نشود. با اینکه این نوع پولشویی قانون مشخصی جهت ممنوعیت ندارد می‌تواند به اعتبار تریدر‌ها آسیب بزند.

پس بهتر است دانش و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. مسلم است که معاملات شستشو و پولشویی در NFT، اعتماد کلی کاربران به صنعت مالی و ارز‌های دیجیتال را کاهش می‌دهد و به سرمایه افراد آسیب می‌رساند.

در ادامه بخوانید: بلیط NFT چیست و چگونه کار میکند؟

سؤالات متداول

Wash trading چیست؟

نوعی کلاهبرداری مالی است که در آن فرد با هدف دستکاری قیمت، دارایی خاصی را خریده و می‌فروشد.

آیا پولشویی در NFT غیرقانونی است؟

مقررات این مورد به کشورها بستگی دارد و هیچ راهنمای مشخصی برای آن وجود ندارد اما در بیشتر کشورها غیرقانونی است.

چگونه میتوان تجارت شستشو و پولشویی در NFT را تشخیص داد؟

برای تشخیص تجارت شستشو راه های متعددی وجود دارد که در این مقاله به صورت کامل به آن‌ها پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا