آموزش

بلیط NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟ + (بررسی ۴ مزیت مهم)

بلیط‌ NFT اعتبار دسترسی دیجیتالی است که به دارندگانی که در رویدادی شرکت می‌کنند مزایای انحصاری ارائه خواهد کرد. بلیط‌های NFT می‌توانند به رفع مشکلات مختلف مرتبط با سیستم‌های بلیط سنتی کمک کنند. علاوه بر این، آن‌ها همچنین می‌توانند به هنرمندان و سازمان دهندگان رویداد کمک کنند تا روابط قوی‌تری با طرفداران برقرار کنند.

NFT-ها در حال تکامل هستند تا موارد استفاده بیشتری در صنایع مختلف فراتر از هنر و بازی داشته باشند؛ بنابراین، این نکته را باید در نظر داشت که فناوری NFT می‌تواند به حل ناکارآمدی‌های صنعت فروش بلیط قدیمی کمک کند. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با جنبه‌های مختلف بلیط NFT و رسالت آن به گفتگو بپردازیم. پس تا آخر این مقاله از صرافکس با ما همراه باشید.

بلیط NFT چیست؟

NFT به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است. NFT-ها توکن‌های رمزنگاری هستند که دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را نشان می‌دهند. آن‌ها به ما امکان می‌دهند دارایی‌های دیجیتال یا دنیای واقعی مانند هنر، کلکسیون‌ها یا املاک و غیره را نشانه‌گذاری کنیم. از آنجایی که آن‌ها در یک شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند، به‌عنوان مدرک قابل ‌تأیید صحت و مالکیت عمل می‌کنند. علاوه بر این، NFT می‌تواند تنها یک مالک رسمی در یک زمان داشته باشد و نمی‌توان آن را تغییر داد یا جعل کرد.

بلیط NFT دارایی‌های دیجیتالی هستند که اعتبار دسترسی افراد به یک رویداد را نگه می‌دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند به دارندگان بلیط امتیازات اضافی مانند کالاهای انحصاری و موارد دیگر ارائه دهند تا تجربه‌ای بهتر از طرفداران معمولی برای آن‌ها ایجاد شود. بلیط NFT علاوه بر کمک به برقراری ارتباط نزدیک‌تر با طرفداران، می‌توانند حق‌الامتیاز مستمری را برای هنرمندان، سازمان دهندگان رویدادها و سهامداران فراهم کنند.

مطالعه بیشتر: خرید هارمونی

بلیط NFT چیست؟

تفاوت بلیط سنتی و بلیط NFT

ممکن است تفاوت بلیط NFT و بلیط سنتی برای کاربری سؤال باشد که در این بخش به آن خواهیم پرداخت. بلیط‌های فیزیکی معمولاً یک تکه کاغذ هستند و فقط برای یک پذیرش رویداد یا رزرو جایگاه و صندلی معتبر هستند. از این نظر، این بلیط‌ها هم غیرقابل تعویض هستند. همچنین درست مانند NFT- ها، بلیط‌ها در دسته‌های محدود فروخته می‌شوند زیرا مکان‌های فیزیکی نیز دارای محدودیت ظرفیت هستند.

بااین‌حال، نقطه ‌ضعف بلیط فروشی سنتی این است که بلیط‌ها از طریق چند کانال توزیع با مقررات یا کنترل محدود انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فروشندگان در بازار بلیط فروشی می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند و خریداران می‌توانند بیشتر بلیط‌ها را به‌صورت آنلاین خریداری کنند تا با قیمت بالاتر دوباره بفروشند. با بلیط‌ NFT ، هرکسی می‌تواند تراکنش‌ها را در یک دفتر کل بلاک چین ردیابی کند و این امر را برای همه آسان‌تر می‌کند که ببینند چه زمانی و کجا بلیط خریداری‌شده و فروخته‌شده است.

یک سیستم فروش بلیط NFT همچنین می‌تواند به محدود کردن ارزش فروش مجدد و هزینه‌ها با کمک یک قرارداد هوشمند، برنامه‌ای که بر روی بلاک چین اجرا می‌شود، کمک کند. قرارداد هوشمند یک برنامه قطعی است که وظایف خاصی را در صورت برآورده شدن شرایط خاص، خودبه‌خود انجام می‌دهد. سازمان دهندگان می‌توانند با تنظیم قانونی که می‌تواند هر زمان که بلیط به مالک جدید فروخته می‌شود، پرداخت حق‌الامتیاز را تعیین کنند.

نحوه کار بلیط NFT

سازمان دهندگان رویدادهای خاص می‌توانند از توزیع شخص ثالث با برش مقدار بلیط NFT مورد نیاز خود در شبکه بلاک چین ترجیحی، به‌عنوان بخشی از سیستم فروش بلیط صرف‌نظر کنند. هنگامی‌که آن‌ها قیمت فروش یا حراج را تعیین می‌کنند، پرداخت از طرف خریدار باعث ایجاد یک قرارداد هوشمند می‌شود. بلیط NFT سپس به کیف پول دیجیتال خریدار ارسال می‌شود و به آن‌ها امکان می‌دهد در هر زمان از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشند. از آنجایی که بلیط‌های NFT در یک شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند، می‌توانید بلیط خود را در بازار NFT که توسط برگزارکننده رویداد تعیین‌شده است، بفروشید.

هنگامی‌که شخصی بلیط شما را خریداری می‌کند، یک قرارداد هوشمند منعقد می‌شود و تا زمانی که خریدار بلیط را دریافت می‌کند، مبلغی را دریافت خواهید کرد. هنرمندان همچنین می‌توانند از بلیط‌های NFT برای پاداش دادن به طرفداران وفادار با مزایای انحصاری یا امتیازات دیگر استفاده کنند تا تجربه خود را ارتقا دهند. یک نمونه واقعی از بلیط‌های NFT در عمل، مشارکت Binance با بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی جنوب اروپا یعنی Primavera Sound بود.

بایننس به شرکت‌کنندگان Primavera Sound 2022 NFT POAP های انحصاری (Proof of Attendance Protocols) را ارائه کرد که به آن‌ها کمک کرد تا تجربه جشنواره آن‌ها را غنی‌تر و شخصی‌تر کنند. همچنین از دارندگان بلیط دعوت شد تا اپلیکیشن بایننس را دانلود کنند تا NFT منحصربه‌فرد خود را درخواست کنند که می‌توانند از آن برای باز کردن تجربه‌های انحصاری در پلتفرم بایننس استفاده کنند.

تفاوت بلیط سنتی و بلیط NFT

مزایای بلیط NFT

فروش بلیط NFT به‌طور بالقوه می‌تواند صنعت بلیط فروشی سنتی را با حل ناکارآمدی‌هایی که سیستم فروش بلیط فعلی با آن مواجه است را بهبود ببخشد که این بهبودی را می‌توان در جنبه‌های مختلفی مشاهده کرد. در ادامه به مزایای بلیط‌های NFT در قالب چندین مورد خواهیم پرداخت.

  • جلوگیری از جعل

یکی از معایب اصلی بلیط‌های کاغذی و کدهای QR این است که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی جعل کرد و این باعث ایجاد شکاف در امنیت مکان‌های رویداد و ناامیدی برای طرفدارانی خواهد شد که ناآگاهانه بلیط جعلی خریداری کردند.

اما از آنجایی که تراکنش‌های بلیط NFT در دفتر کل بلاک چین ثبت می‌شوند، برگزارکنندگان رویداد و شرکت‌کنندگان می‌توانند صحت هر بلیط را در زنجیره تأیید کرده و تاریخ مالکیت را دنبال کنند. در این مورد، تقلب کردن بلیط برای افراد تقریباً غیرممکن است.

  • کاهش هزینه‌ها و تولید سریع‌تر

هزینه‌های مربوط به فروش و تولید بلیط‌های NFT می‌تواند به‌طور بالقوه کمتر از هزینه موردنیاز برای تولید و توزیع بلیط‌های سنتی باشد. بلیط‌های NFT اغلب می‌توانند به زمان تولید بسیار کمتری نسبت به بلیط‌های فیزیکی نیاز داشته باشند که به سازمان دهندگان اجازه می‌دهد ظرف چند ساعت بلیط‌ها را تولید و توزیع کنند.

  • فرصت‌های درآمدی مداوم

فناوری بلاک چین پشت NFT ها فرصت بالقوه‌ای را برای ایجاد ارزش ملموس برای همه افراد درگیر در پروسه باز می‌کند. بلیط‌های NFT می‌توانند از طریق فناوری قرارداد هوشمند، حق‌الامتیاز مستمری را برای هنرمند و برگزارکننده رویداد فراهم کنند. اگر دارنده بلیط، بلیط خود را در یک بازار ثانویه بفروشد، درصدی از درآمد فروش مجدد نیز ممکن است به هنرمند منتقل شود. دارندگان بلیط همچنین می‌توانند ایردراپ‌های NFT را که به‌عنوان بخشی از جوایز داخلی بلیط اهدا می‌شوند، دوباره بفروشند.

  • کاهش احتمال از دست دادن یا آسیب دیدن

بلیط‌های کاغذی سنتی به‌راحتی گم می‌شوند یا آسیب می‌بینند. از آنجایی که بلیط‌های NFT در یک کیف پول دیجیتالی ذخیره می‌شوند که می‌توان از طریق تلفن همراه به آن دسترسی داشت، خطر گم‌شدن یا آسیب دیدن بلیط در آن بسیار کمتر است.

مزایای بلیط NFT

سخن پایانی

با رشد فناوری بلاک چین و وب 3، هنرمندان، برگزارکنندگان رویدادها و طرفداران این فرصت را دارند تا با کمک NFT، سیستم فروش بلیط را دگرگون کنند. از آنجایی که بلیط‌های NFT بر روی یک شبکه بلاک چین ساخته‌شده‌اند، به‌راحتی احراز هویت می‌شوند و ماهیت تغییرناپذیر آن‌ها مانع از ایجاد یا توزیع بلیط‌های جعلی توسط افراد می‌شود، در نتیجه برای این کار بسیار مناسب هستند.

 علاوه بر این، برگزارکنندگان رویداد و هنرمندان می‌توانند با به دست آوردن کنترل بیشتر بر فروش بلیط‌های بازار اولیه و ثانویه خود از سیستم فروش بلیط NFT بهره ببرند و درعین‌حال تعامل پایدار با طرفداران برقرار کنند. اگرچه فضای NFT هنوز در مراحل ابتدایی خود است ما با سرعتی که در حال رشد است، این پتانسیل را دارد که سیستم سنتی فروش بلیط را بسیار بهبود ببخشد.

سوالات متداول

چگونه از بلیط NFT استفاده می‌شود؟

بلیط‌های NFT ایجاد و در بازار NFT درخواستی آپلود می‌شوند. دارندگان بلیط همچنین می‌توانند بلیط‌های NFT را در بازار NFT بفروشند. بلیط در یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود. هنگامی‌که یک خریدار بلیط را از صاحب بلیط خریداری می‌کند، قرارداد هوشمند فعال می‌شود و پرداخت به‌طور خودکار برای فروشنده ارسال می‌شود.

بلیط‌های سنتی بهتر هستند یا بلیط‌های NFT؟

بسته به کاربرد و نوع رویداد ممکن است که هر کدام کاربرد خاص خودشان را داشته باشند اما به دلیل ماهیتی که دارند، بلیط‌های NFT بهتر هستند و مزایای بیشتری دارند.

5/5 - (1 امتیاز)
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا