آموزش

توکنیزه کردن چیست؟ +مزایا، انواع توکن و روش ایجاد آن

حتما در اخبار یا حتی از دوست یا آشنایان خود شنیده‌اید که دارایی های خود را توکنیزه کرده‌اند. اما ممکن است برایتان سوال به وجود آید که توکنیزه کردن به چه معنا می‌باشد و چرا این روش در حال حاضر در دنیا بسیار محبوب می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل از توکنیزه بپردازیم همچنین در این مقاله با مزایا، انواع و روش‌های ایجاد آن آشنا خواهید شد در ادامه با صرافکس همراه باشید.

توکنیزه کردن چیست؟

توکن در اکوسیستم بلاک‌چین به دارایی‌هایی گفته می‌شود که توسط آن‌ها اطلاعات و ارزش به شیوه‌ای مدرن، کارآمد و ایمن به فرد مذکور منتقل شود. توکن های رمزنگاری شده باید اشکال مختلفی داشته باشند. توکنیزه کردن را می‌توان تبدیل انواع دارایی شما به دارایی دیجیتال نامید. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مزایا، معایب و انواع توکن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. در صورت نیاز می‌توانید مقاله توکن چیست را در صرافکس مطالعه کنید.

مزایای توکنیزه کردن

توکنیزه کردن مزایای بیشماری دارد که در ادامه این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

تراکنش سریع‌تر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های توکنیزه کردن را می‌توان انجام سریع‌تر تراکنش‌ها دانست. نکته مهم‌ دیگری که در مورد این روش وجود دارد این است که شما می‌توانید با هزینه بسیاری کمتری دارایی خود را انتقال دهید.

نقدینگی بیشتر

دومین ویژگی توکنیزه را می‌توان ایجاد نقدینگی بیشتر دانست. شما از طریق این روش می‌توانید به راحتی به انتقال آزادانه دارایی خود بپردازید. همچنین از این طریق می‌توانید فرصت برای سرمایه گذاران بیشتری فراهم کنید.

شفافیت تراکنش‌ ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد tokenization وجود دارد این است که شما در این روش می‌توانید به راحتی تاریخچه تراکنش ها را مشاهده کرده و آن‌ها را رهگیری کنید. این ویژگی می‌تواند کمک بسیار زیادی به سرمایه گذاران کند.

عدم وجود محدودیت

یکی از نکات بسیار مثبتی که در مورد توکنیزه کردن وجود دارد این است که شما می‌توانید بدون وجود محدودیت برروی یک دارای در کشوری دیگر سرمایه گذاری کنید.

انواع توکن در Tokenization

انواع توکن در Tokenization

چهار دسته از توکن در دنیای کریپتو وجود دارد که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم:

توکن اوراق بهادار

توکن‌های اوراق بهادار می‌تواند شامل یک سرمایه گذاری خاص یا حمایت از یک پروژه مطرح باشد. شما می‌توانید علاوه بر سرمایه گذاری، از یک سری امتیازات خاص هم بهره مند شوید. توکن های اوراق بهادار نوعی جدید از و کاملا کاربردی از توکن ها می‌باشد.

توکن های کاربردی

توکن های کاربردی را می‌توان نشان دهنده دسترسی به یک محصول یا خدماتی دیگر در یک شبکه بلاک چینی توصیف کرد. از توکن های کاربردی می‌توان برای ارائه تقویت شبکه بلاک چین، پرداخت کارمزد و… استفاده کرد. لازم به ذکر است بسیاری از توکن های موجود از طریق عرضه اولیه در شبکه اتریوم راه اندازی می‌شوند.

توکن های ارزی

توکن های ارزی (Currency Tokens)، همانطور که از نامش پیداست برای نقل و انتقال استفاده می‌شود. این توکن ها دقیقا مثل ارزهای دیجیتال هستند و شما می‌توانید به کمک آن‌ها به خرید و فروش بپردازید.

توکن های صرافی

از این توکن ها عمدتا برای تسهیل مبادلات بین سایر توکن ها استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این توکن ها برای پرداخت هزینه کامزد تراکنش‌ها یا Gas Fee استفاده کنید.

چالش های توکنیزه کردن

برخی از پروژه های بلاک چینی از توکنیزه کردن استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد تا با موانعی از سمت دولت‌ها مواجه شوند برخی از دولت ها در سراسر جهان در تلاش هستند تا به استفاده از توکن ها واکنش نشان دهند زیرا استفاده از توکن هایی مانند توکن اوراق بهادار شامل قوانین سنتی نمی‌شوند و همین موضوع چالش‌هایی را برای برخی از دولت‌ها به وجود آورده است.

دومین چالش بزرگی که قانون گذاران با توکنیزه کرده مواجه هستند این است که در صورت سرمایه گذاری انبوهی از سرمایه گذاران برای مثال برروی یک توکن هتل، چه کسی در نهایت مسئول نگهداری از هتل می‌باشد.

 

توکنیزه کردن چگونه انجام می‌شود؟

برای ایجاد توکنیزاسیون در شبکه های بلاک چینی شما نیاز به قرارداد هوشمند یا Smart Contract را خواهید داشت. قرارداد هوشمند به شما کمک می‌کند تا دارای واقعی خود را تبدیل به یک قرارداد هوشمند در دنیای دیجیتال کنید. قرارداد هوشمند برنامه‌ای کامپیوتری می‌باشد که در ضرب توکن و انتقال آن از یک کاربر به کاربر دیگر استفاده می‌شود.

 جمع بندی

در این مقاله از صرافکس سعی کردیم در ابتدا به معرفی توکنیزه کردن بپردازیم و اشاره داشتیم که شما می‌توانید دارایی های خود را استفاده از tokenization به دنیای دیجیتال انتقال دهید. از مهم‌ترین مزایای توکنیزه کردن می‌توان به تراکنش سریع و عدم وجود محدودیت برای سرمایه گذاری در آن اشاره کرد. در ادامه به معرفی 4 نوع از مهم‌ترین توکن های موجود در بازار پرداختیم که عبارتند از: توکن اوراق بهادار، ارزی، صرافی و کاربردی. در انتهای مقاله هم به معرفی چالش‌های این روش پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید با ما از طریق بخش نظرات در ارتباط باشید. در انتهای این مقاله دعوت می‌کنیم تا مقاله مقایسه توکن و ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

سوالات متداول

معروف‌ترین استاندارد توکنیزه کردن در شبکه اتریوم کدام می‌باشد؟

NFT را می‌توان معروف‌ترین توکن شبکه اتریوم نام‌گذاری کرد.

آینده توکنیزه کردن چگونه است؟

امروزه این روش با محدودیت‌هایی از سوی دولت‌ها مواجه شده است اما تحلیلگران معتقد هستند. توکن ها آینده بسیار درخشانی دارند.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا