آموزش

با کریپتوگرافی از سرقت اطلاعات خود جلوگیری کنید

کریپتوگرافی یا رمزنگاری مدرن روشی برای ارسال و دریافت پیام است با این تفاوت که فقط گیرنده و فرستنده مورد نظر قادر به درک مفهوم آن هستند. این روش که برای جلوگیری از دسترسی شخص ثالث ابداع شده است اغلب شامل رمزگذاری داده‌های الکترونیکی می‌شود که اصولا با درهم ریختن متن معمولی، متنی رمزی ایجاد می‌کند.

در ادامه برای رمزگشایی این متن از یک کلید رمزگشایی استفاده می‌شود تا آن را به فرمت قابل خواندن توسط گیرنده برگرداند. رمزنگاری مجموعه‌ای از روش‌هاست که برای ارتباطات ایمن و داده‌های الکترونیکی ایجاد شده و افراد مخرب قادر به خواندن و تفسیر آن نیستند. در ادامه این مقاله از صرافکس با این مفهوم، اهمیت و انواع آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

کریپتوگرافی چیست؟

کریپتوگرافی استفاده از مفاهیم و قوانین ریاضی به منظور ایمن کردن اطلاعات و ارتباطات است. رمزنگاری از کلمه یونانی kryptos به معنای پنهان گرفته شده است و شامل تبدیل متن قابل فهم به متن نامفهوم و بالعکس آن است. تکنیک‌های این عمل فقط به فرستنده پیام و گیرنده مورد نظر اجازه می‌دهند تا محتوای رمزنگاری شده را رمزگشایی کرده و بخواند.

به عبارتی رمزنگاری فرآیند پنهان کردن یا کدگذاری اطلاعات است به این صورت که فقط شخص دریافت کننده پیام قادر به خواندن آن باشد. این شیوه هزاران سال است که برای رمزگذاری پیام‌ها می‌شود و همچنان در کارت‌های بانکی، رمزهای عبور و تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکنیک‌های رمزنگاری مدرن شامل الگوریتم‌هایی هستند که امکان رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات را ایجاد می‌کنند.

امروزه الگوریتم‌ها و سیستم‌های رمزنگاری بسیار پیشرفته‌ هستند. آنها از ترکیب چند دور رمزگذاری استفاده می‌کنند تا ایمنی انتقال و ذخیره داده‌ها را افزایش دهند. برخی روش‌های کریپتوگرافی وجود دارند که غیرقابل برگشت هستند و امنیت پیام را تا حد زیادی و برای همیشه حفظ می‌کنند.

الگوریتم‌های امروزی را می‌توان رمزگشایی کرد، اما ممکن است رمزگشایی یک پیام روزها و گاهی سال‌ها زمان ببرد. در نتیجه، رقابت برای ایجاد تکنیک‌ها و روش‌های کریپتوگرافی جدیدتر و پیشرفته‌تر همچنان ادامه دارد.

کریپتوگرافی چیست؟

اصول کریپتوگرافی

کریپتوگرافی راهی برای افزایش امنیت ارتباطات خصوصی و داده‌هاست تا از آن‌ها در برابر تغییر، دسترسی یا خواندن توسط هر کسی غیر از افرادی که دسترسی قانونی دارند جلوگیری و حفاظت کند. اصول اصلی رمزنگاری عبارتند از:

  • محرمانه بودن:

اساس رمزنگاری محافظت از اطلاعات محرمانه در برابر افراد ناشناس و خرابکار است.  قراردادهای محرمانه شامل دستورالعمل‌ها و قوانینی خاص است که برای اطمینان از ایمنی و دسترسی به اطلاعات فقط برای افراد خاص قابل دسترس است.

  • رمزگذاری:

 رمزگذاری فرایندی است که طی آن داده‌های قابل خواندن برای حفاظت از حریم خصوصی به فرم غیرقابل خواندن تبدیل می‌شوند و معمولا با استفاده از یک الگوریتم خاص انجام می‌گیرد.

  • رمزگشایی:

رمزگشایی فرایند معکوس رمزگذاری است و شامل برگرداندن داده‌ها به شکل اصلی و قابل خواندن است. این کار معمولا با استفاده از یک کلید خاص انجام می‌گیرد که ممکن است برای رمزگذاری و رمزگشایی یکسان باشد، گاهی نیز  به دو کلید مختلف نیاز است.

  • یکپارچگی داده‌ها:

داده‎ها باید در کل ثابت و دقیق باشند و یکپارچگی آن‌ها به حفظ این دقت کمک می‌کند. داده‌ها در هیچ نقطه‌ای از مسیر ارتباطی قابل تغییر نیستند و باید بین فرستنده و گیرنده دست نخورده باقی بمانند.

  • احراز هویت:

 برای تایید مبدا اصلی و واقعی پیام، فرستنده باید تأیید کند که آیا واقعاً مبدا پیام دریافت شده توسط گیرنده بوده است.

برای اطلاع از قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین کلیک کنید.

انواع کریپتوگرافی

سه نوع رمزنگاری وجود دارد که اکثر آن‌ها از الگوریتم‌هایی به نام کلید استفاده می‌کنند و داده‌ها را ترکیب کرده و رمزگذاری و رمزگشایی می‌کنند. این روش‌های مختلف کریپتوگرافی شامل موارد زیر هستند:

  • کریپتوگرافی کلید مخفی:

یک کلید مخفی برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها مورد استفاده است. فرستنده پیام، کلید مخفی را در پیام رمزی ارسالی به گیرنده قرار می‌دهد. در صورتی که این پیام رهگیری شود، کلید موجود محتوای آن را رمزگشایی می‌کند.

  • رمزنگاری کلید عمومی:

 فرستنده پیام از یک کلید عمومی برای رمزگذاری استفاده می‌کند و گیرنده نیز از یک کلید خصوصی برای رمزگشایی آن استفاده می‌کند. چنانچه پیام رهگیری شود، محتویات آن بدون کلید خصوصی قابل رمزگشایی نخواهند بود.

  • توابع هش:

 توابع هش به کلیدها نیازی ندارند بلکه داده‌های با اندازه‌های متفاوت را در مقادیری با طول یکنواخت به هم می‌زنند. با کمک این توابع، یک پیام یک کلمه‌ای یا یک رمان 1000 صفحه ای، خروجی با اندازه ثابت از متن رمزگذاری شده (به نام مقدار هش) ایجاد خواهند کرد که تعیین محتوای اصلی را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

انواع کریپتوگرافی

مطالب مرتبط: الگوریتم اثبات مغز POB

اهمیت و کاربردهای کریپتوگرافی

رمزنگاری برای محافظت از داده‌ها و افزایش ایمنی کاربران، اطمینان از محرمانه بودن پیام‌ها و جلوگیری کردن از رهگیری اطلاعات مهم توسط مجرمان سایبری اهمیت دارد. کاربردهای رایج کریپتوگرافی شامل موارد زیر است:

حریم خصوصی و محرمانه بودن

افراد و سازمان‌ها به منظور حفاظت از حریم خصوصی خود و محرمانه نگهداشتن مکالمات و داده‌های مهم، از رمزنگاری استفاده می‌کنند. یک مثال رایج از این ابزار در پیام رسان واتس اپ است که مکالمات بین افراد را رمزگذاری می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که آنها هک یا رهگیری نمی‌شوند.

احراز هویت

همانگونه که کریپتوگرافی صحت یک پیام را تأیید می‌کند، درستی اطلاعات ارسال و دریافت شده را نیز ثابت می‌کند و تضمین می‌کند که اطلاعات هنگام ذخیره سازی یا حین انتقال بین فرستنده و گیرنده تغییر نکنند. مثلا امضای دیجیتال، جعل یا دستکاری در توزیع نرم افزار و تراکنش‌های مالی را تشخیص می‌دهد.

عدم انکار

رمزنگاری تایید کننده مسئولیت پذیری و عمل فرستنده پیام است یعنی افراد نمی‌توانند بعد از ایجاد یا انتقال اطلاعات، منکر عمل و اهداف خود شوند. امضای دیجیتال نمونه خوبی برای این موضوع است و تضمین‌کننده این است که فرستنده نمی‌تواند ادعا کند که پیام، قرارداد یا سندی را که ایجاد کرده تقلبی است یا او این کار را نکرده است. همچنین در عدم انکار ارسال ایمیل و ردیابی آن نقش دارد و فرستنده و گیرنده نمی‌توانند ارسال و دریافت ایمیل را انکار کنند.

تراکنش‌های مالی و بانکداری آنلاین

وبسایت‌های بانکداری آنلاین و تجارت الکترونیک از روش‌های کریپتوگرافی پیشرفته برای ایمن نگه داشتن اطلاعات مالی خود استفاده می‌کنند.

وب‌سایت‌ های دارای امنیت SSL

وبسایت‌های دارای گواهینامه SSL، یک اتصال ایمن و رمزگذاری شده جهت حفاظت از اطلاعات ارسال شده از مرورگر شما به سرور وب‌سایت ایجاد می‌کنند.

VPN ها

VPN ابزاری امنیتی است که انتقال داده در وب را از طریق یک سرور خصوصی رهبری کرده و اتصال را رمزگذاری و ایمن می‌کند. شما می‌توانید تنظیمات روتر Wi-Fi خود را نیز رمزگذاری کنید اما اگر حریم خصوصی و امنیت اطلاعات خیلی برای شما مهم است، بهتر است از VPN استفاده کنید.

نحوه عملکرد کریپتوگرافی

کریپتوگرافی با استفاده از متن ساده و درهم آمیختن آن به صورت متن رمزی عمل می‌کند، طوری که خروجی رمزگذاری شده فقط برای گیرنده قابل درک است. در واقع به عنوان یک متن رمزی، اطلاعات باید برای همه افراد غیر از گیرنده خاص آن غیرقابل خواندن باشد. در امنیت سایبری، رمزگشایی فرآیند معکوس رمزگذاری است.

بهترین نرم‌افزارهای رمزگذاری از الگوریتم‌های رمزنگاری بسیار پیچیده استفاده می‌کنند که شکستن و رمزگشایی آنها فوق العاده سخت و غیرممکن است.

تکنیک دقیق و پیچیده مورد استفاده برای رمزگذاری متن ساده و ایجاد متن رمزی نحوه عملکرد رمزنگاری را تعیین می‌کند. رمزگذاری متقارن، رمزگذاری نامتقارن، بلاک‌چین و امضای دیجیتال همگی از تکنیک‌های کریپتوگرافی شاخص هستند. در صورت نیاز می‌توانید مقاله الگوریتم سایفر را در صرافکس مطالعه کنید.

نحوه عملکرد کریپتوگرافی

جمع بندی

کریپتوگرافی شکل ضروری امنیت سایبری است و از شیوه‌های رمزگذاری مختلف برای افزایش ایمنی داده‌ها و اطلاعات دیجیتالی دور از دسترس احتمالی افراد خرابکار استفاده می‌کند. محافظت از اطلاعات و داده‌ها در این عصر دیجیتالی که اطلاعات زیادی در کامپیوترها و اینترنت مبادله و ذخیره می‌شوند بسیار مهم است.

ایمنی داده‌ها برای مشاغل، صنایع، ارگان‌ها و افراد اهمیت دارد. بنابراین باید کلیدهای رمزگذاری داده و اطلاعات خود را ایمن نگه‌ دارید. یک سیستم رمزنگاری قوی اغلب از انواع مختلف رمزگذاری استفاده می‌کند تا ایمنی داده‌های دیجیتال را افزایش دهد. در انتها باید اذعان کرد که کریپتوگرافی جزء حیاتی امنیت دیجیتال است.

در ادامه بخوانید: حساب اجاره ای ارز دیجیتال چه مجازاتی دارد؟

سوالات متداول

Cryptography به چه معناست؟

به معنای رمزنگاری است و شامل استفاده از مفاهیم و قوانین ریاضی به منظور ایمن کردن اطلاعات و ارتباطات است.

انواع کریپتوگرافی کدامند؟

رمزنگاری شامل روش‌های کلید مخفی، کلید عمومی و توابع هش است که هرکدام مورد استفاده خاص خود را دارند.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا