آموزش

کسب سود از بازار گاوی (bull market) در ارز دیجیتال

اصطلاح بازار گاوی در ارز دیجیتال به دوره‌ای اطلاق می‌شود که قیمت‌ها رو به افزایش باشند و خوش بینی در بازار وجود داشته باشد. این نوع بازار اغلب با بهبود وضعیت اقتصادی و در نتیجه افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران همراه خواهد بود.

مفهوم بازار صعودی به این باور اشاره دارد که سودآوری قوی برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت اما باید توجه کرد که پیش‌بینی اینکه روند بازار چه زمانی تغییر می‌کند به دلیل نوسانات زیاد آن مشکل است. علاوه بر عوامل معمول تاثیرگذار بر قیمت دارایی‌ها، عوامل روانی مانند حدس و گمان نیز بر روند بازار تأثیرگذار خواهند بود. در ادامه این مقاله از صرافکس ، بهترین صرافی خرید ارز دیجیتال ، به صورت کامل به بررسی این بازار می‌پردازیم.

بازار گاوی در ارز دیجیتال 

گاو در ارز دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که اقتصاد رشد کرده و سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند. این نوع بازار به عنوان بازار گاوی (bull market) شناخته می‌شود زیرا امکان کسب سودهای مستمر در آن فراهم است و در پیشروی تهاجمی خود مانند یک گاو نر عمل می‌کند. در یک بازار صعودی در ارز دیجیتال سود 20 درصد یا بیشتر برای دارایی‌ها در نظر گرفته می‌شود. جالب است بدانید که طولانی‌ترین بازار گاوی در ارز دیجیتال حدود 11 سال طول کشید، به این صورت که از مارس 2009 آغاز و تا مارس 2020 ادامه داشت و در این سال به دلیل پاندمی کرونا به اتمام رسید.

توصیف اصطلاح بازار گاوی از آنجا می‌آید که گاو نر هنگام حمله شاخ‌های خود را به سمت بالا حرکت می‌دهد که استعاره‌ای به رشد قیمت‌ها در بازار است. عوامل مختلفی منجر به ایجاد بازار گاوی می‌شوند اما دلیل اصلی آن، وضعیت اقتصادی باثبات یا رو به بهبود ذکر می‌شود. این امر اصولا باعث سودآوری بیشتر کسب و کارها شده و سرمایه‌گذاران نیز با اطمینان بیشتری وارد بازار می‌شوند.

بازار گاوی در ارز دیجیتال 

برای مشاهده نمودار تکنیکال، قیمت لحظه‌ ای و خرید اتریوم از صرافکس کلیک کنید.

عوامل ایجاد بازار گاوی در ارز دیجیتال

اصولا بازار گاوی در کریپتو به زمانی اطلاق می‌شود که اقتصاد بازار در حال تقویت باشد. بطور کلی بازارهای گاوی همزمان با تولید ناخالص داخلی قوی و کاهش بیکاری روی می‌دهند و منجر به افزایش سود شرکت‌ها می‌شوند. به‌دنبال آن اعتماد سرمایه‌گذاران نیز در طول بازار گاوی افزایش خواهد یافت و تقاضای جمعی برای رمز ارزها همراه با روند کلی بازار افزایش خواهد یافت.

توجه داشته باشید که همه این فاکتورها به‌آسانی قابل برآورد نیستند. به عنوان مثال سود شرکت‌ها و بیکاری تقریبا قابل اندازه‌گیری هستند اما تخمین و تفسیر روند کلی بازار کمی دشوار است.

عرضه و تقاضا برای دارایی‌های دیجیتال به این صورت است که اصولا عرضه ضعیف و تقاضا قوی خواهد بود و سرمایه‌گذاران تمایل بسیاری به خرید رمز ارزها خواهند داشت و تعداد کمی حاضر به فروش دارایی خود خواهند بود. بنابراین در یک بازار گاوی در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران تمایل برای شرکت در بازار و خرید ارز دیجیتال جهت کسب سود بیشتر دارند.

ویژگی‌ های بازار گاوی در ارز دیجیتال

یک بازار افزایشی در ارز دیجیتال، چندین ویژگی شاخص دارد. از جمله این موارد افزایش حجم معاملات است که به دلیل ورود افزایشی سرمایه‌گذاران و خرید و نگهداری رمز ارزها به امید کسب سود و افزایش سرمایه است. به دنبال این کار قیمت رمز ارزها نیز افزایش می‌یابد زیرا کاربران حتی حاضرند هزینه بیشتری برای خرید آن‌ها بپردازند.

دیگر ویژگی این بازارها وجود نقدینگی زیاد است. سهامداران خود پاداش می‌دهند که این امر اصولا برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب ‌درآمد هستند جذاب است. در این میان ممکن است تعداد شرکت‌هایی که به صورت عمومی توکن خود را عرضه می‌کنند و سرمایه را از طریق عرضه‌های عمومی اولیه (IPO) در طول بازار گاوی در ار ارز دیجیتال افزایش می‌دهند، بیشتر شود و این فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم ‌کند تا در رشد این شرکت‌های جدید و آینده‌دار مشارکت داشته باشند.

تفاوت بازار گاوی و خرسی

نقطه مقابل بازار گاوی، بازار خرسی یا نزولی است که مشخصه اصلی آن کاهش قیمت‌هاست و معمولاً با بدبینی عمومی کاربران نسبت به شرایط همراه است. وجه تسمیه بازار خرسی این رفتار حیوان است که در هنگام حمله پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌گیرد. بازارهای گاوی و خرسی اغلب با چرخه اقتصادی هماهنگ و دارای چهار مرحله هستند: گسترش، قله، رکود و دره. اصولا آغاز یک بازار صعودی شاخص اولیه برای توسعه اقتصادی است.

از آنجا که احساسات عمومی در مورد شرایط اقتصادی بازار آینده قیمت دارایی‌ها را مدیریت می‌کند، گاهی بازار حتی قبل از انجام اقدامات اقتصادی گسترده مانند رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، بازارهای خرسی نیز معمولاً قبل از وقوع رکود اقتصادی رخ می‌دهند.

تفاوت بازار گاوی و خرسی

نحوه کسب سود از بازار گاوی در ارز دیجیتال 

سرمایه‌گذارانی که قصد کسب سود از بازار گاوی رمز ارزها را دارند، باید در زمان مناسب خرید رمز ارز را شروع کنند تا از افزایش قیمت‌ها جا نمانده و وقتی بازار به اوج خود رسید، دارایی خود را جهت کسب سود بفروشند. اگرچه تعیین زمان دره و قله بازار دشوار است اما در صورت تشخیص صحیح ضررها به حداقل خواهند رسید.

در ادامه چند استراتژی مفید که اغلب سرمایه‌گذاران در طول بازار گاوی در ارز دیجیتال استفاده می‌کنند را ذکر خواهیم کرد. لازم به ذکر است حتی در بهترین استراتژی‌ها درجات حداقلی و موقتی از ریسک وجود خواهند داشت.

  • خرید و نگهداری رمز ارزها

یکی از برجسته‌ترین استراتژی‌ها در سرمایه‌گذاری حین بازار گاوی در ارز دیجیتال، فرایند خرید یک رمز ارز خاص و نگه‌داشتن آن به منظور فروش در آینده و کسب سود است. لازمه این استراتژی اعتماد سرمایه‌گذار است زیرا او باید آنقدر به روند بازار گاوی اعتماد داشته باشد تا اقدام به خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن کند. به همین دلیل، خوش بینی همراه با بازار افزایشی باعث تقویت فرایند خرید و نگهداری توکن‌ها می‌شود.

  • افزایش خرید و نگهداری توکن‌ها

افزایش میزان خرید و نگه‌داری توکن‌ها در واقع همان استراتژی قبل است با کمی تغییر و ریسک بیشتر. فرضیه پشت این ایده این است: مادامی که در یک بازار گاوی در ارز دیجیتال قیمت دارایی‌ها افزایش یابد، سرمایه‌گذار نیز به افزایش دارایی خود ادامه دهد. یکی از روش‌های رایج برای افزایش دارایی‌ها این است که سرمایه‌گذار در ازای افزایش قیمت رمز ارزها مقدار مقدار مشخصی از آن‌ها را خریداری ‌کند.

  • اصلاح قیمت رمز ارزها

اصلاح در یک بازار  و در یک روند مشخص عبارت است از یک دوره کوتاه استراحت که در آن روند کلی قیمت رمز ارزها معکوس می‌شود. حتی در طول یک بازار گاوی در ارز دیجیتال، بعید است که قیمت دارایی‌ها فقط صعودی باشد. بلکه دوره‌های زمانی کوتاه‌ی نیز وجود دارد که طی آن ریزش‌های کوچکی در قیمت رمز ارزها اتفاق می‌افتد، علیرغم اینکه روند کلی بازار به سمت بالا ادامه یابد.

برخی از سرمایه‌گذاران در کمین این اصلاحات بازار گاوی در ارز دیجیتال هستند و در این دوره‌ها اقدام به خرید می‌کنند. ایده پشت این استراتژی این است که با احتمال ادامه روند افزایشی بازار، قیمت رمز ارزها به سرعت بالا می‌رود و این اصلاحات فرصت خرید با تخفیف را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.

  • معاملات نوسانی 

احتمالا تهاجمی‌ترین راه برای کسب سود در بازار صعودی فرایندی است که به عنوان معاملات نوسانی کامل از آن‌ها نام برده می‌شود. در این حالت سرمایه‌گذاران نقش بسیار فعالی دارند بطوری که از روش‌های کوتاه‌فروشی و تکنیک‌های دیگر استفاده می‌کنند تا با توجه به تغییرات در بازار صعودی بزرگ‌تر، حداکثر سود را در زمان کم به جیب بزنند.

نحوه کسب سود از بازار گاوی در ارز دیجیتال 

سخن پایانی

بازار گاوی در ارز دیجیتال یک بازار مالی است که با افزایش قیمت رمز ارزها و خوش بینی سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود. یک بازار افزایشی معمولاً برای دوره‌های زمانی نسبتا طولانی دوام می‌آورد و با افزایش تقاضا برای رمز ارزها، افزایش سود شرکت‌های توسعه دهنده و تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری همراه است. بازار گاوی کریپتو  اصولا هیجان‌انگیز است اما به دلیل نوسانی بودن آن برای سرمایه‌گذاران خطرناک نیز است.

حتی در طول بازار صعودی نیز ممکن است عملکرد برخی از رمز ارزها همچنان ضعیف باشد. آنچه مهم است اینکه از خوش‌بینی بیجا اجتناب کنید و به یاد داشته باشید که اصولا فرارسیدن بازار خرسی بعدی قابل پیش بینی نیست.

یک بازار گاوی در ارز دیجیتال هرگز برای همیشه دوام نخواهد و افرادی که فکر کنند برای همیشه ادامه دارد بیشتر دستاورد و سود خود را از دست می‌دهند. در بازار مالی، به ویژه در حوزه ارزهای دیجیتال، آگاهی و تشخیص زمان فروش و خرید یک مهارت مهم و برجسته است.

در ادامه بخوانید: نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

سؤالات متداول

بازار گاوي چیست؟

در بازار صعودی ارز دیجیتال، قیمت‌ها افزایش یافته، هیجان کاربران بالاست و جهت پیکان در نمودارهای قیمت توکن‌ها به سمت بالا است.

آیا سرمایه‌گذاری در بازار گاوی در ارز دیجیتال سودآور است؟

خرید رمز ارزها در بازار گاوی رمز ارزها به منظور فروش در آینده یکی از راه‌های کسب سود بهینه است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا