آموزش

حساب اجاره ‌ای ارز دیجیتال چه مجازاتی دارد؟ (+بررسی خطرات)

بیشتر افراد در مورد بازارهای دیجیتال و کریپتو کارنسی اطلاعاتی دارند. مطمئناً در مورد حساب ‌اجاره ‌ای ارز دیجیتال هم کم‌وبیش می‌دانند و یا این اصطلاحات را شنیده‌اند. همچنان کسانی که در بروکرهای بازارهای مالی حسابی را افتتاح می‌کنند در هنگام باز کردن حساب تمام شرایط و ضوابط صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌پذیرد؛ و تعهد می‌نمایند که هرگونه کار مجرمانه با این حساب و عواقب آن بر عهده شخص بوده و مسئولیت تمام و کمال آن حساب با صاحب آن است.

 در این مقاله اطلاعاتی در مورد حساب ‌های اجاره ای ارز دیجیتال و اعمال مجرمانه که با آن می‌شود انجام داد را به شما می‌گویم تا اگر صاحب این حساب‌ها هستند از کلاه‌برداری‌هایی مانند فیشینگ و پول‌شویی در امان باشید. پس به خاطر اهمیت موضوع به ادامه مقاله توجه شما را جلب می‌کنیم.

دلایل استفاده از حساب ‌اجاره ‌ای ارز دیجیتال

در بازارهای دیجیتال برخلاف مکانیسم سیستم‌های قدیمی مثل بانک‌ها برای اینکه تراکنش انجام دهید، لازم نیست اطلاعاتی شخصی مانند نام و آدرس را وارد کرد و این خود باعث می‌شود که دنبال کردن و تعقیب تراکنش‌های ارز دیجیتال برای دستگاه‌های قضایی کشور سخت و تقریباً غیرممکن باشد. پس با این چیزهای که گفتیم بازارهای ارز دیجیتال یکی از بهترین بازارها برای کلاه‌برداری خواهند بود.

 احتمالاً اطلاع دارید که از ویژگی‌های اصلی بلاک چین شفافیت آن است. به این دلیل همه می‌توانند همه‌ی تراکنش‌های انجام‌گرفته شده را مشاهده کنند؛ اما اگر بخواهیم ماهیت کسانی که معامله و تراکنش را انجام دادن بدانیم کار خیلی سخت و دشواری است که معمولاً از آن می‌گذرند. به دلایل گفته‌شده امروزه استفاده از حساب های اجاره ای ارز دیجیتال است. قبل از اینکه به مخاطرات حساب اجاره ای ارز دیجیتال بپردازیم ابتدا اجازه دهید که کمی در رابطه با فیشینگ که عامل برای سوءاستفاده از حساب‌های ارز دیجیتال است، توضیحاتی را ارائه دهیم.

مطلب پیشنهادی: کریپتوجکینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟

فیشینگ به معنا و مفهوم خالی کردن حساب‌های بانکی مردم به‌صورت های مختلف در فضای سایبری است. از مرسوم‌ترین و متداول‌ترین راه‌های فیشینگ در کشور دزدیدن اطلاعات بانکی افراد از طریق راهنمایی افراد به درگاه‌های پرداخت نامعتبر و ناامن است. در ادامه برای عدم ردیابی و تعقیب کلاه‌برداران پول‌های دزدیده‌شده را به‌حساب خود نمی‌ریزند بلکه آن را به‌حساب های اجاره‌ای که از قبل اجاره کرده واریز می‌کنند و هیچ ردی از خود به‌جا نمی‌گذارند.

 در حال حاضر این نوع از کلاه‌برداری در ایران هم مرسوم شده و در مراجع قضایی کشور از آن به‌عنوان حساب های اجاره‌ ای ارز دیجیتال نام می‌برند. در این روش برای تکمیل کردن پول‌شویی کلاه‌برداران پول‌های جمع شده در حساب قربانی (صاحب حساب) را به ارز دیجیتال تبدیل و به والت ارز دیجیتال مختص خود انتقال و کار تمام می‌شود. در آخر قربانی یا شخص صاحب حساب طبق قانون شریک جرم بوده و مجرم شناخته خواهد شد و طبق قانون با آن برخورد و مجازات خواهد شد.

خطر اجاره ‌دادن حساب کاربری در صرافی ‌های ارز دیجیتال

به‌طور حتمی اکثر افراد روزانه در فضای مجازی یا اکثر پلتفرم‌های اجتماعی و گروه‌های مختلف با تبلیغاتی گوناگونی مانند: «بدون دانش و سرمایه‌گذاری درآمد میلیونی داشته باشید»، «بدون تخصص وعده کار دادن» و غیره روبه‌رو می‌شوند، به‌گونه‌ای که راه صدساله را یک‌شبه طی کنید. مطمئناً این دست تبلیغات و آگهی‌ها فقط و فقط یک هدف‌دارند آن‌هم کلاه‌برداری و کارهای خلاف قانون است. 

معمولاً اشخاص به علت ناآگاهی و مشکلات مالی و غیره خیلی زود طعمه می‌شوند. بیشتر این تبلیغات و پست‌ها افراد را به کانال‌های فعال در واتساپ یا تلگرام راهنمایی می‌کنند که اکثر این کانال‌ها در بیرون از ایران هدایت می‌شوند. از اشخاص می‌خواهند که برای درآمد میلیونی ابتدا باید از صرافی‌ها حساب باز کنند و داده‌ها و معلومات این حساب‌ها را از اشخاص درخواست می‌کنند و باید در اختیار آن‌ها بگذارند.

 

مجازات مجرمان حساب‌ های اجاره ای ارز دیجیتال

اشخاصی که اطلاعات هویتی و بانکی خود را در اختیار کلاه‌برداران قرار دهند و آن‌ها را در راستای فیشینگ و پول‌شویی کمک کنند به‌طوری‌که خوشان باخبر باشند یا بی‌خبر و صرفاً برای درآمد این کار را انجام دهند. بر طبق قانون قضایی کشور مجرم بوده و تحت تعقیب و پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.

جرائم حساب های اجاره ‌ای ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • بازگرداندن همه پول‌های جمع‌آوری‌شده با سود بانکی آن‌ها
  • پرداخت کردن مالیات همه پول‌های مورد معامله همچنین بیست‌وپنج درصد از کل پولی که تراکنش کرده تحت عنوان عواید حاصل از جرم به دولت تعلق می‌گیرد.
  • اشخاصی که قربانی حساب‌های اجاره‌ای ارز دیجیتال و محکوم می‌شوند باید تا پیدا شدن فرد کلاه‌بردار اصلی طبق قانون در زندان بماند و یا با گذاشتن وثیقه‌ای به ارزش تمام پول‌های فیشینگ شده به‌طور موقت تا موعد دادگاهی آن‌هم به شیوه‌ مشروط آزاد باشند.

راه‌‌ های جلوگیری از فریب ‌خوردن توسط سودجویان و کلاه ‌برداران

همان‌گونه که در بالا اشاره کردیم افراد سودجو بیشتر با تبلیغات و آگهی‌های پرزرق‌وبرق و وسوسه کننده حساب‌ های اجاره‌ ای ارز دیجیتال در سطح پلتفرم مختلف اجتماعی و سایت‌های رایگان اقدام به نزدیک شدن به افراد و سوءاستفاده از هویتشان می‌کنند. برای جلوگیری از به دام افتادن توسط این افراد اولین قدم بی‌توجهی به این دست آگهی‌های وسوسه کننده است.

یکی از بهترین کارهایی که باید برای جلوگیری از به دام افتادن کلاه‌برداران این است که باید در هنگام حساب باز کردن در نزد صرافی‌های مجاز داخل کشور و همچنین ایجاد حساب‌هایی در دنیای ارزهای دیجیتال ابتدا تمام شرایط و آیین‌نامه‌های آن‌ها به‌طور دقیق مطالعه شود.

 هنگام افتتاح حساب های اجاره‌ ای ارز دیجیتال در شرایط پیش ثبت نامی آن به‌طور کامل درباره خطرات این حساب‌ها ازجمله فیشینگ و پول‌شویی توضیحاتی داده است که مطالعه این توضیحات خارج از لطف نیست همچنین بعد از احراز هویت در بعضی صرافی‌ها به شما درباره این دست حساب‌ها و خطرات احتمالی نکاتی را بیان می‌کنند که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید.

مطلب پیشنهادی: تامین امنیت در ارزهای دیجیتال

هشدار پلیس فتا در مورد حساب ‌های اجاره‌ ای در ارز دیجیتال

بر اساس اطلاعاتی که پلیس فتا در پایگاه خبری خود انتشار کرده سودجویان و کلاه‌برداران در پلتفرم‌های اجتماعی و همچنین بعضی رسانه‌های دیگر با تبلیغات زیادی در مورد دورکاری، کار در منزل و درامدهای بی‌پایه و اساس اقدام به گول زدن اشخاص می‌کنند و اگر در این امر موفق شوند و درازای پول دریافتی اطلاعات حساب یا هویتی شخصی را بگیرند، کار دزدی و پول‌شویی می‌کنند.

به همین دلایل نباید تحت هیچ شرایطی و بدون تحقیق درباره کار یا درآمدی که پشتوانه‌ای ندارند اقدام به در اختیار گذاشتن اطلاعات هویتی، بانکی، حساب‌های ارز دیجیتال و سیم‌کارت‌های خود کرد. بر اساس گزارش منتشرشده پلیس فتا اقدامات مجرمانه این حساب‌ها و شماره‌ها به صاحب اصلی آن برمی‌گردد و طبق قانون قضای کشور با این اشخاص برخورد می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی بر این شد تا مطالبی ارائه شود که شما عزیزان را در مورد حساب ‌های اجاره ‌ای ارز دیجیتال و همچنین خطراتی در رابطه با آن‌ها آگاه کنیم که خدایی‌ نکرده در دام سودجویان و کلاه‌برداران اینترنتی نیفتید و فریب درآمدهای بی‌پایه و اساس و هم‌چین وعده کارهایی که نه تخصص و نه دانش آن را دارید نخورید.

سؤالات متداول

حساب اجاره ای ارز دیجیتال چیست؟

این نوع حساب‌ها بیشتر برای کلاه‌برداری و پول‌شویی استفاده می‌شوند که در آن فرد قربانی این نوع حساب را باز می‌کند و تمامی اطلاعات آن را در اختیار افراد خرابکار می‌گذارد.

آیا اجاره دادن حساب ارز دیجیتال جرم است؟

بله جرم است و در قانون قضایی کشور ایران هم برای آن مجازاتی تعیین‌شده است.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا