آموزش

بررسی کامل تفاوت توکن و کوین در ارز دیجیتال

مقایسه توکن و کوین به همراه شناخت تفاوت آن دو به ما کمک می‌کند تا درک درست‌تری از این مفاهیم پایه داشته باشیم و دانش و تجربه وسیع، گسترده و کافی را برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال به‌دست آوریم.

در این راستا، در این مقاله از صرافکس، بهترین صرافی خرید ارز دیجیتال ، به عنوان‌های زیر خواهیم پرداخت:

  • تفاوت توکن و کوین چیست؟
  • مقایسه توکن و کوین در کاربرد، هدف و …
  • تبدیل توکن به کوین
  • و …

تفاوت توکن و کوین چیست؟

مهم‌ترین تفاوت کوین با توکن در بلاک چین است. کوین یا ارز دیجیتال بلاک چین اختصاصی خود را دارند؛ در حالی که توکن‌ها بلاک چین مستقل ندارند و بر بلاک چین‌های دیگر استوار هستند. برای این که بیش‌تر درباره کوین، توکن و تفاوت توکن‌ ها و کوین ها بدانید در بخش بعد هر یک را به طور مجزا بررسی خواهیم کرد.

کوین چیست؟

کوین (Coin) هر رمزارزی است که یک بلاک چین مستقل و پایدار داشته باشد. کوین‌ها از صفر طراحی و راه‌‌اندازی می‌شوند؛ همانند سیستم ‌عاملی که به طور اختصاصی برای یک کامپیوتر طراحی شود. پروژه‌های کوین معمولاً از فناوری‌های گذشته یا رمز ارزهای دیگر الهام می‌گیرند؛ اما برای راه‌‌اندازی از ابتدا طراحی می‌شوند. برای مثال بیت کوین بلاک چین اختصاصی بیت کوین را در اختیار دارد.

کوین چیست؟

توکن چیست؟

توکن (Token) استفاده منحصربه‌فرد از یک پلتفرم قرارداد هوشمند است. پلتفرم‌های قرارداد هوشمند به کاربران اجازه می‌دهند تا توکن‌هایی را که از مشتقات بلاک چین اصلی هستند، ایجاد و مدیریت کنند. برخلاف کوین، برای ایجاد یک توکن لازم نیست که طراحی و کدنویسی آن را از صفر شروع کنید؛ بلکه کافی است که از یک قرارداد هوشمند برای ایجاد آن استفاده کنید. برای مثال ارز دیجیتال تتر (ERC20) توکنی بر بستر بلاک چین اتریوم و ERC20 پروتکلی برای ساخت توکن در بلاک چین اتریوم است. ضمناً توکن‌هایی که از یک پروتکل استفاده می‌کنند، می‌توانند با هم مبادله شوند.

پروژه‌های توکن سهم بزرگی از بازار ارز دیجیتال را در اختیار دارند. این پروژه‌ها می‌توانند برای پلتفرم و اکوسیستم اصلی درآمدزا باشند؛ به طوری که کارمزد هر تراکنش با رمز ارز بومی بلاک‌چین پرداخت می‌شود. به عنوان مثال ارز دای (Dai) که بر بستر ERC20 قرار دارد، به ازای انجام هر تراکنش از کاربران، به عنوان کارمزد اتریوم دریافت می‌کنند. ما در مقاله توکن چیست بیشتر درباره این مفهوم صحبت کرده‌ایم.

انواع توکن

توکن‌ها انواع گوناگونی به شرح زیر دارند:

  1. توکن‌های امنیتی: بیانگر یک دارایی مانند مشارکت در منابع فیزیکی، جریان‎‌های درآمدی یا حق دریافت سود سهام است.
  2. توکن‌های کاربردی: دسترسی به کالا و خدمات را فراهم می‌کنند.
  3. توکن‌های پرداختی: هیچ کارکرد یا ارتباطی با پروژه‌های توسعه ندارند؛ بلکه هدفشان ذخیره ارزش است تا از طریق آن‌ها امکان تراکنش‌های مالی فراهم شود.
  4. توکن‌های حاکمیتی: داشتن این توکن‌ها به دارندگان حق رأی می‌دهد.
  5. توکن‌های غیرقابل تعویض: NFT ها توکن‌های رمزنگاری شده منحصربه‌فردی هستند که برای انتشار آثار هنری دیجیتال، خریدوفروش دارایی‌های مجازی و … استفاده می‌شوند.

مقایسه توکن و کوین

مقایسه توکن و کوین ما را به تفاوت‌های زیر بین این دو می‌رساند:

  • کوین‌ها شبکه اختصاصی بلاک چین دارند، اما توکن‌ها از یک قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند.
  • ساخت کوین زمان‌بر است و ماه‌ها زمان لازم است تا بتوان یک بلاک چین جدید را برنامه‌نویسی کرد؛ اما توکن‌ها ظرف چند ساعت ساخته می‌شوند.
  • کوین‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، نه ویژگی ارزهای دیجیتال را؛ درحالی که توکن‌ها ویژگی شبکه بلاک چین خود را دارند.
  • کوین‌ها با اهداف عالی خود توسعه می‌یابند، اما توکن‌ها اکثرا بی‌هدف هستند.
  • ساخت توکن در قیاس با کوین هزینه چندانی ندارد و تنها لازم است تا هزینه تراکنش شبکه بلاک چین مبدأ را پرداخت کرد؛ درصورتی که برای کوین‌ها باید هزینه بالایی سرمایه‌گذاری کرد.
  • کوین‌ها در وهله اول وسیله‌ای برای پرداخت‌های بازار ارز دیجیتال هستند؛ اما توکن‌ها از همان ابتدا برای موارد دیگری که به آن اشاره کردیم، استفاده می‌شوند.
  • کوین‌ها غالبا از طریق فرآیند استخراج توزیع می‌شوند؛ اما این فرآیند برای توکن‌ها از طریق ICO انجام می‌شود.
  • کوین‌ها کیف پول اختصاصی دارند؛ اما توکن‌ها تنها در کیف پول‌های بلاک چین ذخیره می‌شوند.

مقایسه توکن و کوین

مقایسه توکن و کوین در کاربرد

مقایسه توکن و کوین به لحاظ کاربردی نشان می‌دهد کوین‌ها کارکردی مانند ارزهای فیات دارند و تنها به عنوان روش پرداخت به کار می‌روند. کارهای زیر مواردی هستند که کوین‌ها برای آن استفاده می‌شوند:

  • انتقال پول و حواله‌های بین‌‌المللی
  • واحدی برای ارزش‌گذاری سایر کالاها
  • ذخیره ارزش و کسب سود از خرید و فروش یا نگهداری

در مقابل، بیش‌ترین کاربرد توکن به منظور جذب سرمایه و برگزاری عرضه اولیه کوین است.

تبدیل توکن به کوین

تبدیل توکن به کوین پس از رشد و توسعه کافی توکن اتفاق می‌افتد. پروژه‌هایی که فعالیت خود را به عنوان استارت آپ شروع می‌کنند، در آغاز اقدام به عرضه اولیه توکن خود می‌کنند تا به این طریق سرمایه جذب کنند. ارزش توکن‌ها ارتباط مستقیمی با نحوه کار آن شرکت دارد. توکن‌ها با رسیدن به رشد و توسعه کافی به دنبال بلاک چین اختصاصی خود رفته، به کوین تبدیل می‌شوند و روی کیف پول کوین یا بلاک چین کوین قابلیت ذخیره شدن دارند. به عنوان مثال، توکن‌هایی که روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده‌اند، روی همه کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره می‌شوند.

تبدیل توکن به کوین

در ادامه بخوانید: توکن هواداری چیست؟

جمع‌بندی

آنچه در این مقاله از صرافکس آموختیم:

  • مقایسه توکن و کوین نشان می‌دهد که اصلی‌ترین تفاوت این دو در داشتن یا نداشتن بلاک چین اختصاصی است.
  • بیش‌ترین کاربرد توکن برای جذب سرمایه است؛ درحالی که کوین برای روش پرداخت به کار می‌رود.
  • تبدیل توکن به کوین پس از رشد کافی توکن ممکن است.
  • و…

در پایان، اگر قصد دارید در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از خدمات صرافی معتبر صرافکس استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقاله توکنیزه کردن را مطالعه کنید.

سؤالات متداول

توکن بخریم یا کوین؟

عموماً کوین یک ابزار پولی است. درصورتی که می‌‌‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، اطمینان حاصل کنید که فروشندگان آن ارز دیجیتال را می‌پذیرند. از طرف دیگر، توکن‌ها این مزیت را دارند که در dapp هایی که برایشان درنظر گرفته شده، استفاده شوند؛ حتی هنگامی که ابزار دیگری ندارند.

ریپل کوین است یا توکن؟

ریپل همچون بیت کوین، اتریوم و کاردانو ارزی است که بلاک چین اختصاصی خود را دارد و کوین است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا