آموزش

آموزش کار با پلتفرم BSCscan (مرورگر بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس)

از ویژگی‌های منحصر به فرد بلاک‌چین که آن را تبدیل به یک فناوری پیشرو می‌کند، شفافیت‌ داده‌ها و محافظت از حریم خصوصی کاربران این صنعت است. امروزه بسیاری از بلاک‌چین‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، بلاک‌چین‌های عمومی هستند و می‌توان در اینترنت، به کل داده‌های آن‌ها آزادانه دسترسی داشت. 

اما، سایر داده‌ها را می‌توان به راحتی با استفاده از یک مرورگر بلاک‌چین ویژه مشاهده کرد و پلتفرم BSCscan یکی از این مرورگرهای بلاک‌چین است. در ادامه این مقاله از صرافکس آموزش کار با پلتفرم BSCscan و نحوه استفاده از آن را مرور خواهیم کرد. 

ارز پیشنهادی: خرید بایننس کوین از صرافکس.

مرورگر بلاک چین BscScan چیست؟

پلتفرم BscScan بسیار شبیه به سایر مرورگرهای بلاک‌چین دیگر است که کاربران دنیای کریپتو از آن‌ها استفاده می‌کنند‌. بررسی آدرس‌های کیف پول، تراکنش‌ها، قراردادهای هوشمند و موارد دیگر با جستجو در منوها یا استفاده از نوار جستجوی این پلتفرم امکان‌پذیر است و یادگیری و آموزش کار با پلتفرم BSCscan بسیار ساده و شفاف است. 

رابط بصری این مرورگر بسیار شبیه به Etherscan است زیرا هر دو این سرویس‌ها توسط یک تیم طراحی و ساخته شده‌اند و افراد مبتدی براحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. کاربران قادرند در این پلتفرم برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنند البته انجام این کار برای دسترسی به عملکرد معمولی مرورگر مورد نیاز نیست اما مثلا برای توسعه‌دهندگان مفید است. 

کاربران می‌توانند کیف پول ارز دیجیتال خود را نیز به این پلتفرم متصل کنند که در ادامه آموزش کار با پلتفرم BSCscan با چگونگی انجام آن َآشنا خواهید شد.

موارد استفاده از مرورگر بلاک چین BSCscan 

موارد استفاده از مرورگر بلاک چین BSCscan 

همانطور که اشاره شد این پلتفرم یک مرورگر بلاک‌ چین است که ویژگی‌های خاصی برای کاربران کریپتو ارائه می‌کند. پس از آموزش کار با پلتفرم BSCscan می‌توان از آن برای موارد زیر استفاده کرد:

  • جستجوی معاملات و بررسی پیشرفت آن‌ها
  • مشاهده آخرین بلوک‌های اضافه شده به بلاک‌چین 
  • بررسی موجودی کیف پول‌ها و تراکنش‌های انجام شده
  • جستجوی قراردادهای هوشمند مستقر در بلاک‌چین
  • بررسی عرضه توکن‌ها و ارزهای دیجیتال 

دسترسی به تمام این اطلاعات بدون نیاز به ثبت‌نام و کاملا رایگان است و این مرورگر بلاک‌چین همه آن را به روشی ساده و آسان برای کاربران نمایش می‌دهد.

آموزش کار با پلتفرم BSCscan

اگر می‌خواهید آموزش کار با پلتفرم BSCscan را فرا بگیرید در ادامه این مقاله نحوه بررسی تراکنش‌ها، آدرس‌ توکن‌ها، هزینه گس و… را شرح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

منوی مرورگر BSCscan

قبل از پرداختن به جزئیات این پلتفرم، نگاهی کوتاه به منوی آن می‌اندازیم که شامل موارد زیر است:

منوی مرورگر BSCscan

  • تب صفحه اصلی که بوسیله آن به این پلتفرم هدایت می‌شوید. 
  • تب بلاک‌چین که در آن داده‌های زنجیره هوشمند بایننس قابل مشاهده هستند و گزینه‌های‌مختلفی دارد.

     حساب‌های برتر (Top accounts): نشان می‌دهد کدام حساب‌ها بیشترین توکن BNB را دارند و چقدر BNB دارند.

     مشاهده Txns (View Txns): تراکنش‌های BSC در آن قابل مشاهده است.

     مشاهده تراکنش‌های معلق (View pending transactions) : تراکنش‌های معلق در اینجا نشان داده می‌شوند و اگر به دنبال معامله‌ای هستید که هنوز تأیید نشده باید این گزینه را انتخاب کنید.

     مشاهده قراردادهای داخلی Txns (View contract internal Txns): در این قسمت معاملات قرارداد هوشمند قابل مشاهده است.

     بلوک‌ها (Blocks): محل نمایش بلوک‌های تایید شده است.

     بلوک‌های فورک شده (Forked block): بلوک‌های مستثنی شده به عنوان یک فورک از سازماندهی مجدد زنجیره ای در اینجا یافت می‌شوند.

     قراردادهای معتبر (Validated contracts): در این بخش قراردادهای هوشمند در BSC با کدهای منبع تأیید شده نشان داده می‌شوند.

  • تب اعتبار سنجی (Validators) که با انتخاب آن موارد زیر قابل بررسی هستند:

     تابلوی امتیازات اعتباردهندگان

     مشاهده اطلاعات مجموعه اعتبار سنجی‌ها

اعتبار سنجی‌ها اجازه انجام تراکنش‌ها را در BSC صادر می‌کنند و شامل کاربران و رایانه‌هایی که گره‌ها را کار می‌کنند و مبالغ بالای توکن BNB را به اشتراک می‌گذارند، هستند. 

  • تب توکن‌ها که حاوی اطلاعات در مورد توکن‌هایی است که با BSC سازگارند و گزینه‌های متعددی را برای شما نمایش می‌دهد:

     توکن‌های BEP-20 بر اساس مارکت کپ

     توکن‌های BEP-20 بر اساس مارکت کپ

     توکن‌های BEP-20 بر اساس حجم

     صفحه نقل و انتقال توکن‌های BEP-20

     توکن‌های برتر ERC-72

     نقل و انتقال توکن‌های ERC-721 

     توکن‌های برتر ERC-1155

     نقل و انتقال توکن‌های ERC-1155

  • تب منابع که شامل موارد زیر است:

     نمودارها و آمارها

     آمار برتر

     APIهای توسعه‌دهنده

  • تب بیشتر (more) که انتخاب‌های پیچیده‌تر مانند اسناد API در آن قابل بررسی است.

نوار جستجو (Search Bar) در مرورگر BSCScan

نوار جستجو (Search Bar) در مرورگر BSCScan

علاوه بر منوی فوق در آموزش کار با پلتفرم BSCScan، قدرت واقعی این مرورگر در نوار جستجوی آن است که با وارد کردن آدرس، هش تراکنش، شماره بلوک یا نشانه در قسمت جستجو می‌توانید اطلاعات لازم را مشاهده کنید. کادر جستجو دارای فیلترهای متعددی است بنابراین می‌توانید جستجوی خود را به یک موضوع خاص محدود کنید. 

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای جستجوی تراکنش‌ها

در ادامه آموزش کار با پلتفرم BSCscan شما می‌توانید یک تراکنش خاص را با استفاده از شناسه آن (هش تراکنش) یا هر آدرس کیف پول مرتبط با آن را در این مرورگر جستجو کنید. چنانچه هر یک از این جزئیات را در قسمت جستجو وارد کنید، BSCScan تمام داده‌های مربوط به تراکنش مورد نظر را نمایش خواهد داد مانند ارزش تراکنش، شماره بلوک، تاریخ، هزینه تراکنش، وضعیت و آدرس‌های مرتبط با آن. 

متداول‌ترین روش برای جستجوی تراکنش‌ها استفاده از هش تراکنش است. غیر از کادر جستجو در سایت، با کلیک روی تب Blockchain و سپس گزینه View Tnxs، نیز می‌توان تراکنش‌ها را مشاهده کرد.

آموزش کار با پلتفرم BSCscan در جستجوی میانگین هزینه گس

این بخش حاوی اطلاعات مختلفی در مورد کارمزد گس برای هر تراکنش در باینس اسمارت چین است. هزینه‌های گس معامله‌های در حال انجام از جمله میزان پردازش سریع تراکنش‌ها (5 تا 10 ثانیه) قابل بررسی هستند. علاوه بر این، اطلاعات درباره اپلیکیشن‌ها و حساب‌هایی که در 5 دقیقه گذشته بیشترین مصرف گس را داشته‌اند نیز در این قسمت قابل مشاهده اشت. 

در آموزش کار با پلتفرم BSCscan و مشاهده هزینه گس، ابتدا ماوس را روی Resources نگهداشته و گزینه Chart & Stats را کلیک کنید، سپس Average Gas Price Chart را انتخاب کنید. نمودار میانگین قیمت گس نمایش داده می‌شود که برای محاسبه هزینه گسی که کاربران برای تراکنش‌های BSC می‌پردازند، قابل استفاده است.

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای تأیید و انتشار قراردادها

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای تأیید و انتشار قراردادها

کاربرانی که با قراردادهای هوشمند در تعامل هستند از تأیید کد منبع استفاده می‌کنند. مرورگر BscScan با ارسال کد منبع، کد تولید شده را با کد موجود در بلاک‌‌چین تطبیق می‌دهد. قرارداد هوشمند به کاربران نهایی اطلاعاتی در مورد امضای دیجیتالی، ارائه می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا کد را بازرسی کرده و تأیید کنند که آنچه در نظر گرفته شده را انجام خواهند داد.

در آموزش کار با پلتفرم BscScan، باید بدانید که بخشی برای تأیید و انتشار قرارداد وجود دارد و نحوه استفاده از آن به شرح زیر است:

  • این قرارداد باید قبلاً در زنجیره هوشمند بایننس مستقر شده باشد.
  • در ادامه به سایت تأیید قرارداد بروید و روی گزینه تأیید و انتشار کلیک کنید.
  • اطلاعات درست قرارداد مانند آدرس، نوع کامپایلر، نوع مجوز منبع باز آن را وارد کنید.
  • سپس کد قرارداد سالیدیتی را وارد کنید و در صورت فعال بودن گزینه بله را برای Optimization کلیک کنید.
  • برای اتمام کار گزینه تأیید و انتشار را کلیک کنید.

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای جستجوی توکن

اکوسیستم زنجیره هوشمند بایننس از سه نوع توکن شامل توکن بومی BEP-20 و توکن‌های ERC-721 و ERC-1155 شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند.

کاربران در این مرورگر می‌توانند توکن‌های برتر، قیمت‌ها، حجم، اندازه بازار، تعداد دارندگان و… را مشاهده کنند. ظرفیت جابه‌جایی پول بین بلاک‌چین‌های متعدد با گذشت زمان بیشتر می‌شود، زیرا قابلیت همکاری بلاک‌چین‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

در آموزش کار با پلتفرم BSCscan باید بدانید که پشتیبانی از توکن‌های ERC-721 بدلیل اینکه برخی از این توکن‌ها با زنجیره‌های متقابل کار می‌کنند مهم است. BscScan قادر به ردیابی بیش از 31358 قرارداد توکن ERC-721 است.  ERC-1155 نیز یک نوع استاندارد توکن است که عمدتاً برای NFT‌ها (توکن های غیرقابل تعویض) مورد استفاده است و کاربران در مجموع 3778 قرارداد توکن ERC-1155 را می‌توانند در این مرورگر مشاهده کنند.

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای جستجوی لیست ییلدفارم

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای جستجوی لیست ییلدفارم

در آموزش کار با پلتفرم BSCscan لازم به ذکر است که این مرورگر بهترین فرصت‌های ییلدفارمینگ موجود در بازار را به شما نشان می‌دهد و می‌توانید از طریق تب منابع و گزینه Yield Farms List به این لیست دسترسی داشته باشید.

آموزش کار با پلتفرم  BSCscan برای جستجوی توسعه‌دهندگان

این پلتفرم مجموعه‌ای از صفحات اختصاص داده شده به توسعه‌دهندگان را نیز داراست. در آموزش کار با پلتفرم BSCscan از طریق منوی اصلی می‌توانید با کلیک بر روی تب more بخش توسعه‌دهندگان را مشاهده کنید که شامل گزینه‌های زیر است:

  • گزینه API Documentation که برای توانمندسازی توسعه‌دهندگان و دسترسی مستقیم به داده‌ها و سرویس‌های مرورگر BscScan از طریق درخواست‌های GET/POST طراحی شده است.
  • گزینه تأیید قرارداد که برای کاربران دارای تعامل با قراردادهای هوشمند، شفافیت ایجاد می‌کند. 
  • گزینه Byte to Opcode که یک ابزار رمزگشایی آنلاین به کاربران ارائه می‌دهد و سعی دارد بایت کدهای قرارداد سطح پایین را رمزگشایی کند.
  • گزینه Broadcast TXN که با چسباندن یک تراکنش خام امضا شده در قالب هگز به کاربر این امکان را می‌دهد که این تراکنش را از طریق شبکه بایننس منتشر کند.
  • گزینه کامپایلر آنلاین Vyper که کد منبع Vyper را کامپایل کرده و ABI، بایت کد و زمان اجرا را نمایش می‌دهد.
  • گزینه Contract Diff Checker که امکان مقایسه دو قرارداد را با وارد کردن آدرس آن‌ها به کاربر می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: آموزش نحوه محافظت از NFT

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای جستجوی NFT ها

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای جستجوی NFTها

از دیگر مواردی که در آموزش کار با پلتفرم BSCscan باید ذکر شود امکان بررسی جزئیات مربوط به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) اس  و در این بخش تمام داده‌های مرتبط با آن‌ها قابل دستیابی است. از آنجایی که NFTها اغلب به صورت فایلی با فرمت JPG ارائه می‌شوند، BscScan قادر به  نمایش تصویر توکن نیست اما سایر جزئیات NFT مانند شناسه، پروژه NFT، تاریخچه تراکنش توکن و تعامل آن با قرارداد هوشمند قابل مشاهده هستند. 

آموزش کار با پلتفرم BSCscan برای اتصال MetaMask

اگر تاکنون زنجیره هوشمند بایننس را به برنامه متامسک خود اضافه نکرده‌اید، با آموزش کار با پلتفرم BSCscan می‌توانید این کار را  براحتی انجام دهید. فقط لازم است گزینه add BSC network را در پایین هر صفحه BscScan پیدا کنید. در مرحله بعد، متامسک به طور اتومات یک پنجره ظاهر می‌کند که در آن باید اضافه شدن شبکه هوشمند بایننس را تأیید کنید تا بتوانید تراکنش‌های زنجیره  هوشمند بایننس را در متامسک انجام دهید.

جمع بندی

پس از آموزش کار با پلتفرم BSCscan معامله‌گران و کاربران بلاک‌چین می‌‌توانند وضعیت تراکنش‌ها، پارامترها، موجودی کیف پول و آدرس‌های فرستنده و گیرنده را در بلاک‌چین بایننس جستجو کنند. ابزار این مرورگر به کاربران امکان دسترسی به اطلاعات لازم جهت آنالیز فعالیت‌های بلاک‌چین و قیمت بایننس کوین و دیگر رمز ارزها را می‌دهد.

به دلیل راحتی آموزش کار با پلتفرم BSCscan و محبوبیت رو به رشد آن، امروزه به طور گسترده توسط کاربران بلاک‌چین و کریپتو استفاده می‌شود. این مرورگر یک منبع داده و اطلاعات مهم برای آنالیز ارزهای دیجیتال و یک ابزار مفید برای معامله‌گران است. با این همه برای آموزش کار با پلتفرم BSCscan مقاله فوق به شما کمک خواهد کرد.

سؤالات متداول

آیا مرورگر BSCscan برای خدمات خود هزینه دریافت می‌کند؟

به عنوان یک بلاک اسکنر، BSCscan مختص بلاک‌چین BSC است و برای همه کاربران رایگان است و کاربران برای استفاده از امکانات حتی نیاز به ثبت نام در وب سایت را نیز ندارند.

تأیید BSCScan چیست؟

تأیید BSCScan شامل فرآیندهای بررسی اطلاعات ارزش تراکنش، شماره بلوک، تاریخ، کارمزد تراکنش، وضعیت و آدرس‌های مرتبط با آن است.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا