آموزش

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند Binance چیست؟

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات کاربران فعال در حوزه دیفای، هزینه‌های بسیار زیاد کارمزد و سرعت پایین بلاک چین اتریوم است که در عین حال کاربردهای زیادی هم داشت. همین معضل سبب شد که بسیاری از پروژه‌ها به دنبال بلاکچینی برای جایگزینی اتریوم بودند. در آن زمان صرافی بایننس ، بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) را ارائه کرد که به عنوان یک راه حل جدید به کاربران فعال در حوزه دیفای معرفی شد.

انتقال توکن BNB  از بایننس چین به اسمارت چین

در شبکه‌های بایننس چین و اسمارت چین امکان انتقال با هزینه بسیار کم توسط پل میان بلاکچینی که توسط تیم سازنده بایننس توسعه داده شده است ، امکان پذیراست که این قابلیت به توسعه دهندگان برنامه غیر متمرکز (DApp) این اجازه را می‌دهد که با کارمزد کمتر و سرعت بیشتر در انتقال ارزها بر بستر بایننس چین اقدام کنند و از قابلیت جذاب شبکه اسمارت چین برای توسعه برنامه خود استفاده کنند.

تفاوت اسمارت چین با بایننس چین

بایننس اسمارت چین بعد از راه اندازی بایننس چین راه اندازی شد تا اشکالات شبکه قبلی را در کنار افزودن امکانات جدید برطرف کند مانند قرارداد هوشمند و امکان راه اندازی سریع و بدون دردسر توکن‌ها اشاره کرد که سبب تقویت شبکه جدید از نظر امکانات می‌شود که البته با پل میان شبکه ای که گفته شد راهی بین این دو بلاک چین ساخته شد تا بیشترین کاربرد را داشته باشند؛

اما در بعضی مواقع شبکه‌های اسمارت چین و بایننس چین را یک شبکه یا شبکه‌های بسیار مشابه معرفی می‌شود که اشتباه است و کاربرد این دو شبکه جداگانه است.

تفاوت اسمارت چین با بایننس چین

دلایل کوچ از بایننس چین به اسمارت چین

پس از معرفی شبکه اسمارت چین بسیاری از پروژه‌ها که در شبکه بایننس چین فعالیت داشتند به این بلاکچین مهاجرت کردند و تفاوت‌هایی نظیر سرعت بیشتر ، امنیت ، تجربه کاربری خوب ، تسلط کامل بر روی منابع مالی ، سیستم پرداخت منصفانه تر و حفظ حریم شخصی در اکوسیستم رمزنگاری شده سبب شده که بلاک چین جدید محبوبیت بالایی پیدا کند.

آیا بایننس اسمارت چین با پشت‌ سر گذاشتن اتریوم به بلاک‌چین هوشمند مرجع تبدیل خواهد شد؟

شبکه BSC از نظر امکانات شباهت‌های زیادی به بلاکچین اتریوم دارد و مشکلاتی همچون کارمزدهای سنگین و کند را نیز با استفاده از مکانیسم اجماع خود مرتفع نموده است که سبب میشود این شبکه کارایی خیلی بهتری نسبت به شبکه اتریوم داشته باشد و از نظر فعالان این حوزه به رقیبی جدی برای ارز اتریوم باشد.

پنج پروتکل‌ برتر زنجیره هوشمند بایننس

پروتکل زیرو سواپ (ZeroSwap)

پروتکل زیروسواپ به سرمایه‌گذارانی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه کارمزدی در شبکه پرداخت کنند از استخرهای تجاری غیرمتمرکز موجود استفاده کنند. زیروسواپ یک پروتکل پیشرفته تجاری چند زنجیره‌ای و درون زنجیره‌ای است که با هدف ارتقای تجربه کاربری در حوزه دیفای، تصمیم دارد تا از شبکه اتریوم و اسمارت چین بایننس پشتیبانی کرده و در این حوزه فعالیت کنند.

پنج پروتکل‌ برتر زنجیره هوشمند بایننس

پروتکل کریم فایننس (Cream finance)

کریم فایننس یک پروتکل چند منظوره است که مقصودش از راه اندازی کمک گرفتن از گزینه‌های موجود، پروتکل‌های بهتری را ایجاد کند. یکی از مهمترین ویژگی‌های موجود در کریم فایننس ، وجود داشتن قابلیتهای فراوان است. البته با گذشت زمان به تعداد این قابلیت‌ها افزوده می‌شود و این پروتکل را بهتر از قبل می‌کند ؛ البته می‌توان گفت تقریبا در هر هفته شاهد معرفی قابلیتی جدید در این پروتکل هستیم. ارائه خدمات غیرمتمرکزدر حوزه وام دهی ( دریافت و پرداخت وام ) از مهم‌ترین ویژگی‌های کریم فایننس است.

پروتکل اسپارتان (Spartan)

پروتکل اسپارتان را میتوان یک سازنده بازار خودکار (AMM) نامید که تمرکز اصلی خود را بروی استخرهای نقدینگی و ایجاد انگیزه و مشوق‌هایی برای به تشکیل سرمایه عمیق با حجم زیاد در استخرهای نقدینگی معطوف کرده است. این پروتکل در معرفی پروژه و پروتکل خود ادعا دارد که در زنجیره هوشمند بایننس، اولین و بزرگترین پروژه نقدینگی به شمار می‌رود.

پروتکل فورتیوب (ForTube)

پروتکل فورتیوب که در گذشته با عنوان پروتکل فورس شناخته میشد یک پروتکل بر بستر اسمارت چین است که  در حوزه وام‌دهی فعالیت می‌کند و در این حوزه برای دارندگان رمزارزها این امکان را فراهم می‌کند تا به صورت غیرمتمرکز وام دریافت کرده یا به دیگران نیز وام دهند. در حقیقت می‌توان گفت تمرکز این پروتکل و برنامه آن روی بازار اوراق قرضه بر مبنای ارزهای دیجیتال است و قصد دارد از این راه خدمات مالی غیرمتمرکز (Defi) مختلفی را در دسترس همه مردم قرار دهد.

پروتکل باونس (Bounce)

پروتکل باونس یک برنامه و پلتفرم که مجری برگزاری حراجی‌های غیرمتمرکز است که می‌توان گفت هدف از راه اندازی آن پر کردن نقش خانه حراج برای توکن‌های ان اف تی (NFT) است. دو ویژگی مهم هزینه کارمزد پایین و معامله با سرعت بالا را میتوان از دلایل اصلی پشتیبانی بایننس از زنجیره هوشمند بایننس اعلام کرد.

برترین پروژه‌های ۲۰۲۲ شبکه اسمارت چین

برترین پروژه‌های ۲۰۲۲ شبکه اسمارت چین

پروژه PancakeSwap

پنکیک سواپ یکی از قوی ترین و مجهز ترین نرم افزار غیرمتمرکز در شبکه اسمارت چین است که به صورت معمول تمامی توکن‌هایی که در شبکه BSC اجرا می‌شود در این نرم افزار قابل خریداری است، علاوه بر اینکه در پنکیک سوآپ امکان خرید ارزهای مختلف وجود دارد ،yield farms  ، پیشبینی مارکت، یک مارکت NFT و …  نیز درون خود دارد

پروژه Chainlink

یکی از جذاب ترین پروژه‌های شبکه اسمارت چین را میتوان چین‌لینک نامید که با هدف انتقال داده‌های سنتی به شبکه‌های بلاکچینی و تبدیل و متصل سازی روش‌های مرسوم امروزی به بلاکچین راه اندازی شده است، این هدف تنها به داده‌های سنتی محدود نیست و از سویی دیگر سعی دارد بین شبکه‌های مختلف بلاکچینی نیز اوراکل راه اندازی کند تا بتوان از ترافیک بعضی شبکه‌ها کاست و در عین حال بتوان از امکانات استفاده کرد (مانند شبکه اتریوم)

پروژه Baby Doge Coin

یکی از محبوب ترین میم کوین‌های بازار که احتیاج به هیچ گونه توضیح بیشتری ندارد.

این ارز در June 2021 را راه اندازی کرد و پس از معرفی توسط افراد معروفی مانند ایلان ماسک به شدت محبوبیت یافت و اکنون یکی از معروف ترین پروژه‌های شبکه اسمارت چین است.

پروژه ی Baby Doge Coin از بایننس اسمارت چین

پروژه Venus

پروژه Venus را میتوان یکی از بهترین مارکت‌های غیر متمرکز برای قرض دادن و یا قرض گرفتن انواع ارزهای دیجیتال دانست (از استیبل کوین‌ها تا ارزهای بزرگ مانند بیت کوین)

این پروژه به کاربران این اجازه را می‌دهد که هرگونه ارزی از شبکه اسمارت چین را میخواهند دریافت کنند.

پروژه 1inch

پروژه 1Inch یکی از شگفت انگیز و قدرتمند ترین پروژه‌ها در حوزه نرم افزارهای غیر متمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بر بستر خود معامله گری کنند و یکی از ویژگی‌های بارز این پروژه یافتن بهترین مسیر با رویکرد بیشترین بازگشتی و کمترین کارمزد را داراست.

سوالات متداول

زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

بایننس اسمارت چین در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۲۰ توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شد. هدف بایننس اسمارت چین اجرای برنامه‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند است. BSC یک راه حل جدید به کاربران دیفای و جایگزین برای بلاک چین اتریوم است.

تفاوت بایننس اسمارت چین با بایننس چین چیست؟

بایننس اسمارت چین را می‌توان نسخه تکمیل شده بایننس چین دانست که برای استفاده در دنیایی جدید تر ساخته شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا