آموزش

توکن هواداری یا Fan Token چیست؟

اگر شما هم یکی از فعالین بازار ارزهای دیجیتال هستید، حتما تاکنون نام توکن هواداری یا fan توکن‌ها را شنیده اید. توکن‌های هواداری مانند بسیاری از کوین‌ها و توکن‌ها بخشی از دنیای گسترده ارزهای دیجیتال می‌باشند که علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارند. اما واقعا توکن‌های هواداری چه هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا می‌توان آن‌ها را معامله و خرید و فروش کرد و از آن‌ها کسب درآمد نمود؟

این مقاله به تمامی سوالات شما در خصوص توکن هواداری یا Fan Token پاسخ می‌دهد. پس با صرافکس همراه ما باشید.

توکن هواداری (Fan Token) چیست؟

توکن‌های هواداری معمولا متعلق به طرفداران یک باشگاه ورزشی، طرفداران یک سریال یا فیلم سینمایی، گروه موسیقی، یا یک خواننده و… می‌باشد. در واقع کسانی که یک رویداد را برگزار می‌کنند، می‌توانند برای آن رویداد، توکن هواری یا fan توکن ایجاد کنند. کسانی که توکن‌های هواداری را می‌خرند، می‌توانند سهامدار یا مالک بخشی از شرکت یا باشگاه، قلمداد شوند. دارندگان توکن هواداری می‌توانند از امتیازات و امکانات ویژه آن شرکت، باشگاه یا غیره برخوردار شوند.

به عنوان مثال دارندگان توکن‌های هواداری یک باشگاه ورزشی، بسته به نوع باشگاه و امکانات و امتیازات ویژه‌ای که باشگاه در اختیار مالکان توکن‌های طرفداری قرا می‌دهد، می‌توانند از مزایایی مثل مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز باشگاه، تماشای رایگان بازی در جایگاه ویژه و دریافت پیراهن امضا شده بازیکن مورد علاقه‌ خود بهره مند شوند.

نحوه عملکرد توکن های هواداری

نحوه عملکرد توکن های هواداری

قبل از بررسی نحوه عملکرد توکن‌های هواداری باید به این سوال پاسخ دهیم که توکن‌های طرفداری یا هواداری چگونه وارد بازار می‌شوند؟ در ابتدا Fan Token Offering یا FTO، توکن‌های هواداری را وارد بازار می‌کند و به عرضه عموم می‌رساند. توکن هواداری‌ها در ابتدای ورود خود قیمتی ثابت دارند که فروشندگان آن‌ را مشخص می‌کنند.

خرید و فروش و نوسانات قیمتی رمزارزهای هواداری درست مثل سایر کریپتوکارنسی‌ها است؛ هواداران این توکن‌ها را می‌خرند و در قیمت‌های بالاتر می‌فروشند و سود دریافت می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که ارزش این توکن‌ها نیز مانند سایر کوین‌ها و توکن‌ها به تغییرات قیمت در بازار و میزان محبوبیت آن رمزارز بستگی دارد. یعنی قانون عرضه و تقاضا تغییرات قیمت این توکن‌ها را نیز مشخص می‌کند.

این عرضه و تقاضا به میزان محبوبیت و تصمیمات باشگاه درمورد امتیازهایی که به مالکان توکن‌های هواداری می‌دهد بستگی دارد. همچنین مانند ارزهای دیجیتال دیگر وضعیت کلی بازار کریپتوکارنسی نیز می‌تواند بر روی قیمت توکن‌های هواداری تاثیر بگذارد.

صاحبان توکن های هواداری چه امتیازاتی دارند؟

دارندگان توکن‌های هواداری از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد. البته دارندگان باید تعداد کافی از توکن‌های هواداری داشته باشند تا بتوانند از این امتیازات ویژه بهره مند شوند. صاحبان باشگاه یا رویداد تعداد کافی توکن‌های هواداری را مشخص می‌کنند. البته ممکن است هر کدام از صاحبان رویداد مورد نظر با تعداد مختلفی امتیاز ویژه برای مالکان توکن‌های هواداری در نظر بگیرند.

تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع  قطعا بر روی نوسانات قیمت توکن‌های هواداری تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال توکن‌های طرفداری باشگاه‌های ورزشی یا توکن‌های ورزشی امتیازات ویژه زیر را برای مالکان توکن‌های خود به ارمغان می‌آورند که ما در اینجا به برخی از آنها می‌پردازیم.

۱. تصمیم گیری در مورد مکان برگزاری مسابقات

۲. تصمیم گیری در خصوص نحوه تبلیغات

۳. برنامه‌ریزی برای محصولات باشگاه ورزشی مورد نظر (مانند پیراهن تیم، دستبند، پرچم و …)

۴. نحوه فروش بلیط مسابقات

۵. انتخاب برجسته‌ترین بازیکن

۶. تصمیم گیری در مورد عکس‌هایی که قرار است روی اتوبوس‌های باشگاه نصب شود.

ویژگی های Fan Token

ویژگی های Fan Token

بسیاری از کاربران رمز ارزها با این سوال مواجه می‌شوند که توکن‌های طرفداری چه ویژگی‌هایی دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که توکن‌های هواداری به تعداد محدود عرضه می‌شوند و اولویت دریافت خدمات و بهر‌ه‌مندی از امکانات باشگاه‌ها با مالکان توکن هواداری‌ها می‌باشد. Fan Token به دارندگان خود قدرت حاکمیتی می‌دهند؛ یعنی آن‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های باشگاه یا آن رویداد مشارکت کنند.

اگر توکن هواداری خریداری کرده اید این مژده را به شما می‌دهیم که با حضور، فعالیت، بازی و چت در اپلیکیشن‌های Fan Token می‌توانید جوایز مختلفی را برنده شوید. قیمت توکن‌های طرفداری هم مانند سایر ارزهای دیجیتال بالا و پایین می‌رود و شما هم می‌توانید از فروش آن‌ها سود کسب کنید.

شما می‌توانید با استفاده از Fan Token ها لباس تیم ورزشی یا خدمات ویژه کلوب هواداری را خریداری کنید و یا حتی با سایر رمزارزها معاوضه کنید.

تا این قسمت از مقاله به ارزش اقتصادی و سرمایه گذاری توکن‌های طرفداری پرداختیم، اما نباید فراموش کنید که توکن‌های طرفداری در محکم کردن اتحاد میان طرفداران و رشد برندینگ تیم، باشگاه یا گروه موسیقی و غیره نقش مهمی دارند. علاوه‌براین، Fan توکن‌ها ارزش خود را از کلاب، باشگاه یا خدماتی که به دارندگان عرضه می‌شود، می‌گیرند.

اعطای چنین امتیازاتی به مالکان توکن این حس را برای آنها ایجاد می کند که در امور تیم مورد علاقه خود مشارکت بیشتری دارند. هر چقدر باشگاه و تیم رشد کند، ارزش و قیمت فن توکن هم بالاتر می‌رود و به دنبال آن هواداران نسبت به تیم خود احساس غرور بیشتری می‌کنند.

چیلیز (CHZ) چیست؟

چیلیز (CHZ) چیست؟

چیلیز یا “شیلیز” اولین صرافی ارز دیجیتال در دنیای ورزش است که امکان خرید و فروش توکن‌های هواداری دنیای ورزش را برای معامله‌گران و تریدرهای بازار کریپتو فراهم کرده است. CHZ نیز یک ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد  ERC20 بر روی شبکه اتریوم (Ethereum) است، که به عنوان یک رمز ارز برای سیستم عامل Chiliz ایفای نقش می‌کند.

توکن‌های هواداری که در این پلتفرم وجود دارد توکن‌هایی هستند که به یک تیم یا باشگاه و یک دارایی محدود دیجیتالی اختصاص می‌یابند که مالکان آنها می‌توانند به دفتر کل رمزگذاری شده برای رای گیری و مالکیت حقوق عضویت دسترسی داشته باشند.

“الکساندر دریفوس” مدیر عامل و بنیان‌گذار شرکت چیلیز می‌باشد. این شرکت با نام پلتفرمی “سوسیوس” فعالیت می‌کند. این شرکت امکان برقراری خدمات توکنی بین هواداران و باشگاه‌ها را فراهم می‌کند. تیم‌های یوونتوس، بارسلونا، پاری سن ژرمن، وستهام، آاس رم، اتلتیکو مادرید و گالاتاسرای از جمله باشگاه‌هایی هستند که با این صرافی همکاری می‌کنند.

پلتفرم Socios میزبان FAN TOKEN OFFERING یا FTO به معنی عرضه فن توکن می‌باشد که در واقع  اولین پلتفرمی است که توکن‌های ورزشی را عرضه کرده است. در ادامه این مقاله تعدادی از FAN توکن‌های معروف و تعدادی از باشگاه‌ها که در شرکت CHILIZ و پلتفرم Socios قرار دارند و می‌توان آن‌ها را به وسیله پلتفرم CHILIZ خریداری کرد معرفی می‌کنیم.

توکن پلتفرم چیلیز (CHZ)

CHZ توکن هواداری چیلیز (chz) یکی از معروف‌ترین توکن هواداری‌ها است. می‌توان گفت اولین توکنی که تحت این عنوان در حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد شد، چیلیز می‌باشد. اولین بار چیلیز از واژه Fan Token در وایت پیپر خود استفاده کرد. در واقع چیلیز به واسطه سایت sociois.com، به کاربران خود حق رای، پاداش‌های ویژه و دسترسی به امکاناتی همچون پلتفرم‌های واقعیت مجازی، مشارکت در مسابقات و بازی‌ها و… را می‌دهد.

توکن هواداری بارسلونا

 توکن کاربردی شبکه Chiliz با استاندارد ERC-20 نوشته شده و در شبکه اتریوم قرار دارد. به‌طور کلی از این شبکه برای تولید بسیاری از فن توکن‌های جدید استفاده می‌شود. پلتفرم سوسیوس (Socios) نیز میزبان برگزاری رویدادهای عرضه توکن هواداری یا Fan Token Offering (به اختصار FTO) است. عرضه توکن هواداری رویدادی است که در آن رمزارزهای هواداری پس از تعیین قیمت و پیش از عرضه به بازار، برای مدت مشخصی به طرفداران به فروش می‌رسند.

اگر دنبال این هستید که با خرید فن توکن از پاداش‌ها و امکانات رمزارزهای هواداری بهره‌مند شوید در ادامه چندین توکن هواداری مشهور را به شما معرفی می‌کنیم.

توکن هواداری تیم منچستر سیتی ($CITY)

اگر می‌خواهید از تخفیفات کالاهای تیم منچسترسیتی بهره‌مند شده و در نظرسنجی‌های اختصاصی که در طول فصل برگزار می‌شود، شرکت کنید، باید توکن‌های هواداری این تیم را خریداری کنید. عرضه کل این رمزارز محدود بوده و ۲۰ میلیون واحد توکن است. در حال حاضر حدود ۳,۵۰۸,۱۴۰ توکن از کل این مقدار در گردش می‌باشد.

توکن هواداری تیم پاری سن ژرمن ($PSG)

تیم محبوب پاری سن ژرمن یک تیم حرفه‌ای در کشور فرانسه است که در دسته یک لیگ این کشور توپ می‌زند. این تیم بیش از ۴۰ افتخار رسمی از جمله ۹ عنوان قهرمانی لیگ و یک جام مهم اروپایی کسب کرده است. فن توکن پاری سن ژرمن که با نماد $PSG شناخته می‌شود این امکان را برای دارندگان خود فراهم می‌کند که به صورت رایگان از تماشای بازی‌های لیگ یک فرانسه و همچنین جام حذفی (Coupe de France) آن لذت ببرند.

اعضای تیم و بازیکنان جلسه حضوری با یکدیگر داشته باشند و محصولات امضا شده توسط بازیکنان را دریافت کنند. عرضه کل توکن‌های هواداری این تیم نیز محدود بوده و ۲۰ میلیون واحد است. در حال حاضر تعداد توکن‌های در گردش آن نیز بیش از ۳ میلیون واحد می‌باشد.

توکن هواداری پاریس

توکن هواداری تیم آ ث میلان  ($ACM)

تماشای بازی در جایگاه ویژه در ورزشگاه سن سیرو (San Siro) از جمله امتیازاتی است که دارندگان فن توکن آ س میلان (AC Milan ) از آن برخوردار می‌شوند. علاوه بر این آنها می توانند به صورت رایگان بازی‌های سری آ و لیگ قهرمانان را تماشا کنند. عرضه کل این توکن نیز ۲۰ میلیون واحد بوده و از این مقدار حدود ۳,۱۴۱,۱۷۲ توکن در گردش است.

توکن هواداری تیم بارسلونا ($BAR)

توکن هواداری باشگاه بارسلونا (FC Barcelona Fan Token) با نماد $BAR برای فرآیندهای حاکمیتی، پاداش و استیکینگ استفاده می‌شود. عرضه کل آن ۳۹,۹۶۰,۰۰۰ واحد توکن بوده و از این مقدار حدود ۲,۹۵۰,۶۵۰ توکن در گردش است.

توکن هواداری ها را از کجا خریداری کنیم؟

فن توکن‌ها هم نوعی توکن و رمز ارز هستند که شما می‌توانید آنها را از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خریداری کنید. اگر می‌خواهید توکن‌های هواداری شبکه چیلیز را تهیه کنید، در ابتدا باید رمزارز CHZ را بخرید و پس از آن به خرید و فروش توکن هواداری‌های مختلف در سایت Socios.com بپردازید. صرافی‌های غیرمتمرکز معتبری همچون بایننس، پنکیک سواپ (PancakeSwap) و دکس گورو (DexGuru) این توکن‌ها را عرضه می‌کنند.

در زیر لیستی از صرافی‌های غیر متمرکزی که به خرید و فروش این توکن‌ها می‌پردازند، آورده ایم:

  • صرافی چیلیز (Chiliz)
  • صرافی کوکوین (KuCoin)
  • صرافی بیت هامب (Bithumb)
  • صرافی هیوبی گلوبال (Huobi Global)

خرید توکن هواداری

سخن پایانی

Fan Token ها به هواداران یک تیم ورزشی، گروه موسیقی یا یک رویداد خاص تعلق می‌گیرند و امکانات و مزایای خاصی همچون تخفیف در خرید محصولات، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، بلیط رایگان برای حضور در رویدادهای مختلف را فراهم می‌کنند.

از توکن‌های هواداری نیز مانند ارزهای دیجیتال می‌توان کسب درآمد نمود. خرید این نوع از توکن‌ها نشان می‌دهد که به تیم مورد نظرتان علاقه زیادی دارید. ریسک و نوسان قیمتی این توکن‌ها با سایر رمز ارزها هیچ تفاوتی ندارد. زیرا آن‌ها نیز به همراه رمز ارزهای دیگر، به همراه بازار دارای نوساناتی هستند.

سوالات متداول

توکن هواداری‌های مشهور کدام‌اند؟

توکن هواداری‌های معروف عبارتند از، فن توکن تیم بارسلونا، تیم آس میلان، منچستر سیتی و پاری سن ژرمن.

توکن هواداری را از کدام صرافی‌ها می‌توان خریداری کرد؟

در بین صرافی‌های بین المللی می‌توان به چیلیز، کوکوین، بیت هامب و هیوبی گلوبال اشاره کرد. از بین صرافی‌های ایرانی نیز صرافکس خدمات ویژه‌ای را در زمینه فن توکن‌ها به کاربران ارائه می‌دهد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا