آموزش

صندوق قابل معامله etf

صندوق قابل معامله (ETF) جنبه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سهام معمولی را ترکیب می‌کنند؛ مانند یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، یک ETF یک صندوق سرمایه‌گذاری تلفیقی است که به سرمایه‌گذار علاقه‌مند به مدیریت حرفه‌ای، طیف متنوعی از سرمایه‌گذاری‌ها را ارائه می‌دهد؛ اما برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سهام ETF مانند سهام در بهابازار معامله می‌شود و می‌توان آن را در طول روز معاملاتی باقیمت‌های متغیر خرید یا فروخت.

در این پست آموزشی از صرافکس می‌خواهیم در رابطه با صندوق قابل معامله ETF  و کاربردها و مزایای آن باهم به گفتگو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

ETF یا صندوق قابل معامله چیست؟

ETF یا صندوق قابل معامله یک صندوق سرمایه‌گذاری با پایان باز است. هدف بیشتر ETF ها ردیابی دقیق عملکرد یک شاخص یا دارایی اساسی است و به دنبال ارائه بازده آن شاخص یا دارایی، بدون هیچ‌گونه کارمزد و هزینه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با ارائه دسترسی به تقریباً هر گوشه بازار و هر طبقه دارایی عمده، یکی از دسته‌بندی‌های محصولات سرمایه‌گذاری در جهان هستند که سریع‌ترین رشد را دارند.

 

مزایا صندوق قابل معامله یا ETF ها

مزایا صندوق قابل معامله یا ETF ها

امروزه سرمایه‌گذاران در نقاط مختلف جهان بیشتر و بیشتر به ETF ها روی می‌آورند تا به آن‌ها در دستیابی به اهداف مالی خود کمک کنند. مهم‌ترین مزایایی که صندوق قابل معامله ارائه می‌دهد عبارت‌اند از:

سادگی

صندوق قابل معامله به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا در معرض طیف وسیعی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، مناطق جغرافیایی و طبقات دارایی قرار گیرند و می‌توان آن‌ها را به‌سادگی خرید یک سهم خریداری کرد.

نقدینگی

ETF ها در بازار اوراق بهادار معامله می‌شوند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در طول روز معاملاتی خریدوفروش کرد.

شفافیت

اطلاعات مربوط به ETF ها، ازجمله دارایی‌ها و کارمزدهای اساسی، در هر زمان از طریق وب‌سایت مدیر صندوق قابل‌دسترسی است.

مقرون به صرفه

ازآنجایی‌که هدف صندوق قابل معامله ردیابی ساده عملکرد یک شاخص یا کلاس دارایی یا روش مبتنی بر قوانین است، هیچ هزینه در برندارد.

SMSF دوستانه

درست مانند سهام، ETF ها واجد شرایط خرید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خودگردان هستند و محبوبیت ETF ها با این پایگاه مشتری به‌شدت در حال افزایش است.

خطرات صندوق قابل معامله یا ETF چیست؟

 

امنیت

دارایی‌های زیربنای ETF ها بخشی از دارایی‌های صادرکننده محصول را تشکیل نمی‌دهند. بلکه به نفع صاحبان سهام در امانت نگهداری می‌شوند. به‌عنوان یک‌لایه اضافی از جداسازی، دارایی‌ها معمولاً توسط یک متولی شخص ثالث مستقل که توسط ناشر ETF منصوب می‌شود نگهداری می‌شود. این اساساً به این معنی است که دارایی‌های ETF در دسترس طلبکاران ناشر نیست.

خطرات صندوق قابل معامله یا ETF چیست؟

ریسک‌های اولیه سرمایه‌گذاری در ETF ها ناشی از ریسک سرمایه‌گذاری مرتبط با سرمایه‌گذاری در طبقه دارایی یا استراتژی است که ETF دسترسی به آن را فراهم می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، اگر در یک ETF سرمایه‌گذاری کنید که در معرض دید گسترده بازار سهام قرار می‌گیرد، به‌طور طبیعی حرکت‌های بالا یا پایین در بازار سهام به‌طورکلی منجر به عملکرد مثبت یا منفی سرمایه‌گذاری در ETF می‌شود.

خرید و فروش صندوق قابل معامله یا ETF

سرمایه‌گذارانی که سهام یک ETF را خریداری می‌کنند یا می‌فروشند، معمولاً برای هر تراکنش کمیسیون کارگزاری می‌پردازند. هنگام خرید یا فروش سهام ETF، قیمت بازار را در زمان ثبت سفارش در بهابازار دریافت می‌کنید. این قیمت ممکن است در طول روز معاملاتی نوسان داشته باشد. از سوی دیگر، یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، ارزش خالص دارایی خود را در پایان هرروز معاملاتی تعیین می‌کند.

 هنگام خرید یا بازخرید سهام صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، قیمت را بر اساس ارزش خالص دارایی که بعد از ارسال سفارش خود محاسبه می‌شود، دریافت می‌کنید. قیمت‌گذاری روزانه ETF ها انعطاف‌پذیری بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند، زیرا می‌توانید نحوه عملکرد قیمت را نظارت کنید و لازم نیست تا پایان روز منتظر بمانید تا قیمت خرید یا فروش خود را بدانید.

مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها، اگر سهام خود را به قیمتی بیشتر از مبلغی که پرداخت کرده‌اید بفروشید، می‌توانید با صندوق قابل معامله درآمد کسب کنید. همچنین اگر اوراق بهاداری که یک ETF نگهداری می‌کند سود یا سود سهام پرداخت کند، سود خواهید برد. بسته به نحوه ساختار ETF، این درآمد ممکن است مجدداً سرمایه‌گذاری شود یا به‌صورت فصلی یا سالانه به سهامداران پرداخت شود. یک ETF نیز ممکن است در ارزش کاهش یابد. البته اگر ارزشش پایین بیاد و آن را بفروشید ممکن است ضرر کنید.

برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، امکان خرید صندوق قابل معامله در حاشیه و فروش کوتاه آن وجود دارد. این استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پیشرفته ممکن است برای برخی از سرمایه‌گذاران باتجربه مفید باشد، اگرچه برای سرمایه‌گذاران دیگر، هزینه‌ها و خطرات چنین استراتژی‌هایی ممکن است بیشتر از مزایای آن باشد.

با ETF ها، شما معمولاً برای هر تراکنش، مانند سهام فردی، کمیسیون پرداخت می‌کنید. به همین دلیل، ETF ها معمولاً برای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری افزایشی مانند میانگین هزینه دلاری توصیه نمی‌شوند: هزینه‌های فروش که برای هر خرید یا فروش پرداخت می‌کنید می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری شما را کاهش دهد.

تعدادی از ارائه‌دهندگان ETF شروع به ارائه ETF های بدون کمیسیون کرده‌اند. درحالی‌که این می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که قصد انجام معاملات کوچک متعدد ر ادارند مفید باشد، زاویه فروش بدون کمیسیون نباید تنها عامل در تعیین ETF برای خرید باشد.

هزینه های صندوق قابل معامله یا ETF

هزینه های صندوق قابل معامله یا ETF

علاوه بر هر کمیسیون کارگزاری که ممکن است بپردازید، ETF ها دارای هزینه هستند، مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که به‌عنوان درصدی از دارایی‌هایی که شما سرمایه‌گذاری کرده‌اید محاسبه می‌شود. ETF ها بار یا کارمزد 12b-1 ندارند (کارمزدهایی که سالانه از دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک برداشت می‌شود تا هزینه‌های بازاریابی و توزیع صندوق بین سرمایه‌گذاران را پوشش دهد).

به‌طورکلی، ETF هایی که به‌طور فعال مدیریت می‌شوند، بیشتر از ETF های شاخص مدیریت منفعلانه هزینه‌ دارند. قبل از خرید سهام ETF، تمام اطلاعات موجود یک ETF ازجمله دفترچه آن را به‌دقت مطالعه کنید. همه ETF ها در صورت درخواست یک دفترچه ارائه می‌دهند.

صندوق قابل معامله یا ETF ها و مالیات ها

شما می‌توانید ETF در حساب‌های مشمول مالیات، معوق مالیاتی یا معاف از مالیات داشته باشید. در حساب‌های مشمول مالیات، هرگونه سود سرمایه‌ای که از فروش سهام صندوق دریافت می‌کنید، مشمول مالیات می‌شود، اگرچه نرخی که اعمال می‌شود ممکن است نرخ سود سرمایه بلندمدت شما باشد.

در مقابل، در یک حساب معوق مالیاتی، هرگونه سود بخشی از کل دارایی‌های حساب می‌شود و زمانی که آن‌ها را درزمانی در آینده برداشت کنید، به‌عنوان درآمد عادی مشمول مالیات می‌شود. در حساب معاف از مالیات، اگر قوانین برداشت را رعایت کنید، بر سود یا درآمد مشمول مالیات نمی‌شود.

درحالی‌که ETF هایی که در یک حساب مشمول مالیات نگهداری می‌شوند معمولاً بدهی‌های مالیاتی کمتری نسبت به زمانی که یک صندوق مشترک سرمایه‌گذاری شده مشابه در همان حساب داشته باشید منجر می‌شود، ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد.

اهرمی در ETF های معکوس می‌تواند بدهی‌های مالیاتی ایجاد کند. همچنین برخی از ETF های عجیب‌وغریب، به‌عنوان‌مثال برخی از صندوق‌های بازارهای نوظهور و صندوق‌هایی که در فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری می‌کنند، مشمول مالیات می‌شوند.

صندوق قابل معامله یا ETF ها و مالیات ها

سخن پایانی

ETF یک صندوق سرمایه‌گذاری با پایان باز است. هدف ETF ها ردیابی دقیق عملکرد یک شاخص یا طبقه دارایی معین و ارائه بازده آن شاخص یا طبقه دارایی، بدون هیچ‌گونه کارمزدی است.

صندوق قابل معامله یا ETF ها گزینه‌های سرمایه‌گذاری ساده، شفاف، کم‌هزینه و انعطاف‌پذیری را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند

سوالات متداول

صندوق قابل معامله etf چیست؟

صندوق قابل معامله etf یا Exchange-traded fund یک نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که واحدهای آن مانند سهام در بازار معامله می‌شود. ساختار آن همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است. به این معنی که طی ساعت مجاز معاملات سهام می‌توانید واحدهای یک صندوق قابل معامله etf را خرید و فروش کنید.

صندوق قابل معامله etf با صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک در چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، را در پایان روز و پس از محاسبه NAV امکان خرید و فروش وجود دارد. ولی واحدهای صندوق قابل معامله etf را می‌توانیم مانند سهام در طول روز معامله نمود. همین مبحث منجر به نقدشوندگی سریعتر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک می‌شود. در ضمن مزیت معافیت مالیاتی بالقوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و به‌نوعی کم‌هزینه‌تر بودن از دیگر ویژگی‌های این گونه سرمایه‌گذاری است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا