آموزش

الگوهای کندل استیک چیست و چه مفهومی دارند؟

از جمله ابزارهای مهمی که در تحلیل‌های تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد الگوی کندل استیک است. شما با استفاده از کندل‌ها می‌توانید مسیری را برای تحلیل بازار و نیز پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده داشته باشید. 

نمودارهای شمعی به دلیل داشتن اطلاعات جامع و جذابیت‌های خاص خود در بین بسیاری از تریدرها و نیز معامله‌گران مرسوم هستند. همچنین الگوهای کندلی اطلاعات جامعی را از روند بازار و حرکت قیمت‌ها و نیز زمان خرید و فروش توسط کاربران حاضر را به شما بیان می‌کند.

 در ادامه این مقاله از صرافکس، در مورد الگوهای کندل استیک و معرفی انواع آن، توضیحات مفیدی را به شما ارائه خواهیم داد.

الگوهای کندل استیک چیست؟

این نمودارها برای توصیف حرکت قیمت ارزهای دیجیتال و اوراق بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به خصوصیات کندل استیک، قادر است در بازه‌های زمانی مختلف اطلاعات خوبی را به شما نمایش دهد. به بیان دیگر این کندل‌ها نمودارهای قیمتی هستند که در تحلیل‌های تکنیکال بسیار مورد استفاده واقع می‌شوند. 

بخش میانی و وسیع‌تر کندل استیک‌ها که سرمایه‌گذاری روی قیمت‌های بسته شده و به صورت بالاتر یا پایین‌تر است با قیمت بازگشایی نمایش داده می‌شود. این نمایش به صورت رنگ‌های متفاوت مشخص گردیده است و اگر قیمت بسته شده کمتر از قیمت بازگشایی باشد رنگ مشکی یا قرمز را خواهید دید. 

اگر قیمت بسته شده بیشتر از قیمت بازگشایی باشد، کندل را به صورت سبز یا سفید خواهید دید. به صورت کلی کندل استیک نمودارهای قیمتی است که روند بازار را به شما نمایش می‌دهد. این کندل‌ها در دوره‌های مختلف زمانی یا حتی یک دوره خاص قیمت را به نمایش می‌گذارند. 

در هر کندل بازگشایی در پایین‌ترین قیمت، بالاترین قیمت و قیمت بسته شدن را در آن خواهید دید. هر معامله‌گری با تحلیل تکنیکال می‌تواند روند بازار را به وسیله کندل‌ها شناسایی کند. 

علاوه بر رنگ‌ها شما سایه‌هایی در قیمت‌های پایین و بالا مشاهده خواهید کرد. با این وجود کندل استیک‌ها یکی از بهترین تکنیک‌ها برای خرید و فروش در بازارهای مالی به شمار می‌رود.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور استوکاستیک اسیلیتور

تاریخچه کندل استیک 

تاریخچه کندل استیک 

در حدود بیشتر از صد سال پیش الگوهای شمعی در ژاپن خلق شد. این نمودارها و الگوها را شخصی به نام مونهیسا هوما (Munehisa Homma) که تاجری ژاپنی بود ایجاد کرد که اولین نمودارهای کندل استیک به شمار می‌رفت. این تاجر ژاپنی رابطه‌های بهینه عرضه و تقاضا و قیمت را کشف کرد و احساسات معامله‌گران را تحت تاثیر آن معاملات دانست. 

او بازار را به گونه ای تعریف کرد که تاثیرات معامله‌گران در آن نمایان می‌شد. کندل استیک با توجه به رنگ‌های مختلفی که داشت توانست نمایش تصویری از حرکت قیمت‌ها برای معامله‌گران ارائه دهد. همچنین قادر خواهد بود در تایم فریم‌های مختلف آن نموداری که ایجاد شده است با توجه به نوع معامله شما نمایان سازد. 

توصیه می‌شود که برای اینکه روند اصلی بازار و نقطه مقاومت و حمایت را پیدا کنید از تایم فریم‌های بلند استفاده کنید. کندل‌ها به عنوان ابزاری مناسب برای تغییرات خط روند قیمت در بازار با توجه به تحلیل ها به حساب می‌آید و تصمیمات بسیاری از معامله‌گران را به خود معطوف می‌کند.

نمودارهای کندل استیک

اگر بخواهیم تصور دقیقی از نمودارهای کندل استیک داشته باشیم باید نمودارهای میله‌ای را در ذهن خود متصور شوید. به طور کلی هر کندل نمایانگر چند نوع قیمت برای کاربر است و اطلاعات زیادی را به وی نشان می‌دهد و الگوهای تبادل را در تایم فریم‌ها نمایش می‌دهد. 

اغلب این نمودارها در تحلیل قیمت آینده ارز دیجیتال و سهام مورد استفاده واقع می‌شود. اگر کندلی به رنگ سبز یا سفید بود نشانگر قیمت سودی و فشار خرید بالا است.کندل‌های قرمز یا مشکی نشان‌دهنده قیمت نزولی و فشار فروش بالا است. 

گاهی از کندل استیک به عنوان نوعی استراتژی خرید و فروش نیز یاد می‌شود. بسته شدن معاملات هر روز و محدوده قیمت بازگشایی، همه جزئی از بدنه واقعی کندل استیک است. رنگ کندل اطلاعات مهمی را در اختیار کاربران حوزه معاملاتی قرار خواهد داد.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور ابر ایچیموکو

انواع مدل‌های کندل استیک

الگوهای کندل استیک در بسیاری از بازارهای سهامی و ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر استفاده کنندگان این کندل‌ها معامله‌گران حاضر در این بازار هستند. این کندل شامل انواع مختلف می‌شود که در زیر به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

الگو ماروبزو سیاه

الگو ماروبزو سیاه

الگوی ماروبزو سیاه روند نزولی را نمایش می‌دهد و سایه بالایی و پایینی مشاهده نخواهد شد. فشار اصلی از جانب فروشندگان به صورتی است که این روند نزولی را ایجاد می‌کند و در این کندل استیک سایه‌ای را مشاهده نخواهید کرد.

الگو ماروبزو سفید

الگوی ماروبزو سفید با نداشتن سایه پایینی و بالایی روند رو به بالایی را به شما نشان خواهد داد. خریداران بیشترین فشار را در این کندل ایجاد می‌کنند و در این الگو قیمت سقف با قیمت بسته شدن برابر است.

الگوی پوشاننده صعودی

الگوی پوشاننده صعودی در هنگام نزول شکل خواهد گرفت. این الگو که یک الگوی برگشتی نام دارد شامل دو کندل است. این دو کندل ادغامی از یک کندل سفید و یک کندل سیاه تشکیل شده است. سایه‌ها در این کندل زیاد از درجه اهمیتی برخوردار نیستند. این کندل توان فروشندگان را کم و خریداران را زیاد خواهد کرد.

الگوی پوشاننده نزولی

الگوی پوشاننده نزولی که یک الگوی برگشتی است، در روندهای صعودی شکل می‌گیرد و پایین آمدن قیمت را نشان خواهد داد. در این الگو که شامل ۲ کندل است، به صورت عمومی کندل اول صعودی و کندل دوم نزولی است. حرکت این کندل به صورتی است که با یک بالا رفتن یک روند نزولی را ایجاد خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: نمودار عمق بازار

الگوی چکشی

الگوی چکشی

از جمله مهم‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی الگوی چکشی است. این الگو در روندهای نزولی ایجاد می‌شود و ویژگی‌های مختص به خود را دارد. همانطور که از اسم این الگو مشخص است بدنه آن در قسمت بالای آن قرار گرفته است و سایه این کندل در پایین بدنه قرار دارد. 

همچنین سایه بالایی در صورت وجود خیلی کوچک و کوتاه است. با ایجاد این الگوی صعودی شاهد ورود بسیاری از خریداران به این بازار خواهیم بود و امکان افزایش قیمت‌ها در هر سهم یا ارز وجود خواهد داشت.

الگوی چکش معکوس

الگوی چکش معکوس همانند الگوی چکشی، در زمان ایجاد یک روند نزولی ایجاد می‌شود. همانطور که از اسم این الگو مشخص است بدنه آن در پایین و سایه فوقانی، در بالای قرار گرفته است. این الگو معمولاً یک الگوی برگشتی معرفی می‌شود.

الگوی دوجی

الگوی دوجی معمولاً به شکل یک خط باریک با بدنه‌های بسیار نازک است. در زمان شکل‌گیری این الگو اکثراً بین خریداران و فروشندگان شکی ایجاد شده است و قیمت بسته شدن و یا باز شدن در آن به صورت یکسان است. 

به صورت عمومی این الگو از چهار مدل تشکیل شده است. این چهار مدل شامل دوجی پایه بلند، دوجی سنگ قبر، دوجی سنجاقک و دوجی چهار قیمت است.

الگوی مرد به دار آویخته

الگوی مرد به دار آویخته در محدوده مقاومت و انتهای یک روند صعودی شکل خواهد گرفت. این الگو نمایانگر یک روند نزولی در بازار خواهد بود. در این کندل بدنه در قسمت بالا جای گرفته و سایه بالایی در صورت وجود بسیار کوتاه است.

الگوی ستاره دنباله دار

الگوی ستاره دنباله دار دارای بدنه‌ای در قسمت پایین خود و سایه بالایی بلندی است و در پایان یک روند صعودی ایجاد می‌شود. در این الگو فروشندگان بیشتر قصد فروش سهم یا ارز خود را دارند.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور MACD

الگوی اسپینینگ تاپ یا فرفره 

الگوی اسپینینگ تاپ یا فرفره 

الگوی فرفره دارای بدنه کوچک و سایه‌های بالایی و پایینی یکسانی است. این الگو یک حالت تردید در وضعیت بازار را نشان می‌دهد.

الگوی ستاره صبحگاهی

الگوی ستاره صبحگاهی در صورتی که شکل گیرد، شروع روند صعودی را نشان خواهد داد. الگو در پایان یک روند نزولی شکل خواهد گرفت و عموما اولین کندل به صورت نزولی و با قدرت زیاد است. دومین و سومین کندل این الگو دارای حالت‌های خاص مختص به آن است.

الگوی ستاره شامگاهی

الگوی ستاره شامگاهی همانند الگوی ستاره صبحگاهی دارای ۳ کندل است. این الگو در پایان یک روند صعودی شکل خواهد گرفت که منجر به ایجاد یک روند نزولی خواهد شد. اولین کندل این الگو به سمت بالا و با توان زیاد است. دومین و سومین کندل این الگو از خصوصیت خاص آن پیروی می‌کند.

الگوی هارامی

هارامی واژه‌ای ژاپنی و به معنی باردار بودن است. الگوی هارامی توقف روند و یا رشد کم آن را به همراه دارد. این الگو از دو کندل ایجاد شده است، یک کندل مادر و کندل بعدی فرزند است. به علاوه رنگ این دو کندل با هم تفاوت دارد.

الگوی خط نافذ یا سوزنی

الگوی خط نافذ در پایان روند نزولی شکل خواهد گرفت و شامل دو کندل است. یک کندل نزولی با بدنه بزرگ و بلند و کندل دوم نیز صعودی است. از مهم‌ترین خصوصیات الگوی نافذ شکاف قیمتی ایجاد شده در دو کندل آن است.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی

الگوی ابر سیاه

الگوی ابر سیاه

الگوی ابر سیاه احتمال تمام شدن یک حرکت صعودی و شروع شدن یک حرکت نزولی را به شما هشدار خواهد داد و یک الگوی دو کندلی است. هر کدام از این دو کندل دارای بدنه بزرگی هستند.

الگوی سه سرباز سفید

الگوی سه سرباز سفید از ۳ کندل صعودی تشکیل شده است. در این کندل حضور پر رنگ خریداران را شاهد خواهید بود و با افزایش قیمت مواجه خواهید شد. این کندل در صورت مشاهده به شما آغاز یک روند صعودی را نشان خواهد داد.

الگوی سه کلاغ سیاه

برخلاف الگوی سه سرباز سفید، الگوی سه کلاغ سیاه سه کندل نزولی را تشکیل خواهد داد و معمولاً این الگو کاهش قیمت را نشان خواهد داد.

الگوی تاسوکی صعودی

الگوی تاسوکی صعودی یک حمایت از روند افزایشی را نشان خواهد داد. این الگو از سه کندل تشکیل شده است که چینش خاص خود را در نمودار های بازار دارد.

مطلب پیشنهادی: الگو سر و شانه

الگوی تاسوکی نزولی

الگوی تاسوکی نزولی

الگوی تاسوکی نزولی برخلاف نوع صعودی آن حمایت از یک روند نزولی در قیمت را در اساس کار خود دارد. این الگو هم دارای ۳ کندل است و به صورت خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند.

سخن پایانی

الگوهای کندل استیک دارای انواع مختلفی است که برخی از آن‌ها را به شما معرفی کردیم و برای کسب سود از بازارهای مالی بسیار با اهمیت هستند. این الگوها بسیاری از معامله‌گران و تریدرها را به سمت خود جذب کرده‌اند. 

با توجه به رواج تحلیل‌های تکنیکال بازارهای مالی این نکته بسیار اهمیت دارد که شما با این الگوها آشنا باشید. شما به وسیله تحلیل‌های خود قادر هستید در بازارهایی نظیر سهام و یا ارزهای دیجیتال سودهای خوبی را کسب کنید.

سوالات متداول کندل استیک

الگوهای کندل استیک‌ چه کمکی به شما خواهند کرد؟

الگوهای کندلی به هر معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال یا سهام، در تحلیل آینده بازار و شکل‌گیری روند صعودی یا نزولی قیمت‌ها کمک می‌کند.

الگوهای کندل استیک‌ به چند مدل تقسیم می‌شوند؟

الگوهای کندلی انواع مختلفی دارند و نمی‌توان عدد دقیقی از تعداد آن‌ها گفت. در این مقاله به معرفی 19 مدل مهم و کاربردی که از سایر الگوها مهم‌تر است، اشاره شد.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا