آموزش

سوئینگ تریدینگ یا نوسان گیری (Swing Trading) چیست؟

معاملات نوسانی یا swing trading یک استراتژی معاملاتی رایج است که با این روش بسیاری از معامله گران از حرکات قیمت در بازه های زمانی کوتاه مدت تا متوسط سود می‌گیرند. این استراتژی در میان معامله گران در هر سطح از تجربه محبوب و متداول است.

از این روش معاملاتی می‌توان در بیشتر بازارهای مالی از جمله فارکس، سهام و ارزهای دیجیتال استفاده کرد. اما استراتژی سوئینگ تریدینگ چیست و برای شما مناسب است یا خیر، از جمله سوالاتی است که ما در این مقاله به آنها پاسخ می دهیم. پس با صرافکس همراه باشید.

سوئینگ تریدینگ یا نوسان گیری چیست؟

سوئینگ تریدینگ یکی از متداول ترین سبک‌های معاملاتی در کنار معاملات روزانه (Day Trading) و معاملات پوزیشنی (Position Trading) است. شاید بتوان گفت که این روش یکی از بهترین روش های معاملاتی برای افراد مبتدی است. زیرا سرعت آن از معامله روزانه کمتر است و معامله‌گران فرصت لازم را دارند که تمام پوزیشن‌ها را کنترل کرده و بهترین نقاط ورود را پیدا کنند.

نحوه استفاده از سوئینگ تریدینگ

در روش سوئینگ تریدینگ معامله‌گر پوزیشن معاملاتی خود را تا روز بعد یا حتی چند روز باز نگه می‌دارد. استراتژی‌‌ سوئینگ تریدینگ بهترین روش در بازارهای دارای معاملات زیاد است.

اگر یک روند قوی در یک تایم فریم بالاتر وجود داشته باشد، فرصت نوسان گیری در آن زیادتر است و تریدرها می‌توانند از نوسانات قیمت بیشترین بهره را ببرند. اما استفاده از این روش در بازارهای خنثی چندان مناسب نیست، زیرا اگر بازار نوسانی نداشته و خنثی باشد، تغییرات بزرگ قیمتی برای به دست آوردن سود وجود نخواهد داشت.

نحوه استفاده از سوئینگ تریدینگ

هدف یک سوئینگ تریدر این است که از نوسان قیمت که در بازه های زمانی طولانی اتفاق می‌افتد، کسب سود کند. به این ترتیب، معامله گرانی که از این روش استفاده می کنند، در مقایسه با معامله گران روزانه بیشتر در پوزیشن می مانند. اما اگر بخواهیم آنها را با سرمایه گذاران بلند مدت مقایسه کنیم مدت زمان کمتری در پوزیشن معاملاتی خود می مانند.

ممکن است اتفاقات مهمی در طول هفته یا هفته ها پیش بیاید به همین دلیل نوسان گیر ها معمولا از تحلیل فاندامنتال استفاده می کنند. علاوه بر این آنها از تحلیل تکنیکال برای ایجاد انواع استراتژی‌های معاملاتی خود بهره می برند.

تکنیک‌های پرایس اکشن مانند الگوهای کندل استیک و محدوده‌های حمایت – مقاومت و همچنین اندیکاتورها از جمله مواردی است که برای انجام این مدل از معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوسان گیرها از اندیکاتور میانگین متحرک، اندیکاتور RSI، باندهای بولینگر و خطوط فیبوناچی نیز در تصمیم گیری های معاملاتی خود استفاده می کنند.

سوئینگ تریدرها معمولا از چارت‌هایی استفاده می کنند که تایم فریم آنها متوسط یا بالا باشد، به این دلیل که یک تایم فریم بالا، روند قدرتمند نزولی یا صعودی را تایید می‌کند، اما ممکن است که آنها در عین حال به چارت تایم فریم‌های پایین‌تر از قبیل یک ساعته، چهار ساعته یا دوازده ساعته نیز توجه کنند تا نقاط ورود و خروج از معامله را تعیین کنند.

به عنوان مثال، یک شکست یا پولبک در تایم فریم‌های پایین‌تر، می‌تواند سیگنالی مناسب برای ورود یا خروج از پوزیشن باشد.

تفاوت روش نوسان گیری (Swing trading) و ترید روزانه (Day trading)

معامله گران روزانه از حرکات کوتاه مدت قیمت ها برای رسیدن به سود بهره می برند، در حالی که معامله گران نوسان گیر حرکت های بزرگتر را دنبال می کنند. استراتژی معامله روزانه (Day trading) یک استراتژی فعال تر است. معامله گران باید همواره بازار را رصد کنند و پوزیشن خود را بیش از یک روز باز نمی گذارند.

در مقابل، نوسان گیرها می توانند رویکرد منفعلانه تری داشته باشند. در این روش نیازی نیست که تریدر پای چارت بنشیند، زیرا آنها از حرکات قیمتی سود میبرند که در بازه زمانی طولانی تری اتفاق می افتند.

تفاوت روش نوسان گیری (Swing trading) و ترید روزانه (Day trading)

از آنجا که در بازه های زمانی بالاتر در مقایسه با بازه های زمانی مورد استفاده در معاملات روزانه، حرکت های قیمت بزرگتر است، معامله گران نوسان گیر سود قابل توجهی به دست آورند.

معامله گران روزانه فقط از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند. اما در سوئینگ تریدرها معمولاً تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را ترکیب می کنند.

 کدام روش معاملاتی برای شما مناسب است؟

نوع شخصیت و علایق شما به عنوان یک تریدر به این سوال پاسخ میدهد. اگر به عنوان یک تریدر در تحلیل بازه های زمانی کوچکتر مهارت بیشتری دارید، یا صرفا به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال علاقه دارید، از روش معامله روزانه استفاده کنید و یا اگر می خواهید با نمودار هایی که تایم فریم بالاتری دارند و معتقدید که ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال با روحیات شما سازگارتر است از روش سوئینگ تریدینگ استفاده کنید.

برخی از معامله گران سودهای سریع و کوچک را ترجیح می دهند و نمی توانند صبر کنند تا به سودهای بزرگ تر برسند. گزینه مناسب برای این دسته از افراد معاملات روزانه است. اما اگر در کل فرد صبوری هستید، روش معاملاتی نوسان گیری مناسب شماست.

شما می توانید بهترین استراتژی معاملاتی را متناسب با شخصیت، سبک معاملات و اهداف سرمایه گذاری خود بیابید.

بهتر است قبل از انتخاب روش معاملاتی، نقاط قوت خود را در نظر بگیرید و سبک معاملاتی را انتخاب کنید که به بهترین وجه از این نقاط قوت شما استفاده می کند. برخی از معامله گران نمی توانند تا پایان معامله از نمودار چشم بردارند و ترجیح می دهند سریع در موقعیت ها قرار بگیرند و از موقعیت خارج شوند.

این دسته از تریدرها سبک معاملاتی روزانه را انتخاب می کنند. برخی دیگر وقتی فرصت بیشتری دارند که همه نتایج احتمالی و شرح دقیق برنامه های معاملاتی خود را در نظر بگیرند، تصمیمات بهتری می گیرند. به این گروه روش سوئینگ تریدینگ را پیشنهاد می کنیم.

به عنوان یک فرد تازه کار شما می توانید استراتژی های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد. البته به شما توصیه می کنیم برای کسب مهارت و یا امتحان این استراتژی ها از حساب دمو یا آزمایشی استفاده کنید و به راحتی سرمایه خود را از دست ندهید.

مزایا استراتژی نوسان گیری

برخی از مهمترین دلایلی که معامله گران ترجیح می دهند از سوئینگ تریدینگ استفاده کنند و به این روش به معامله دارایی بپردازند به شرح زیر است:

✅ در روش سوئینگ تریدینگ برخلاف معاملات روزانه، نیازی نیست که معامله گر دائما به چارت توجه کند. در حالی که یک معامله گر روزانه ممکن است در طول روز چندین ساعت را پشت چارت ها نشسته و تغییرات قیمت را بررسی کند. در صورتی که تریدر قبل از سرمایه گذاری در دارایی تحقیقات کافی انجام داده باشد، معاملات نوسانگیری هر هفته به چند ساعت کار نیاز دارد.

✅ سوئینگ تریدینگ در مقایسه با معاملات روزانه و معاملات بلند مدت، ریسک های بازار را بهتر می تواند کنترل کند. چون در این روش تعداد دارایی ها محدود تر است، معامله گر می تواند با استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بر روی سرمایه گذاری ها تمرکز کند و تصمیمات درست بگیرد.

سوئینگ تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال

معایب سوئینگ تریدینگ

روش معاملاتی سوئینگ تریدینگ معایبی نیز دارد که ممکن است باعث شود تریدر ها کمتر به این استراتژی معاملاتی توجه کنند که عبارتند از:

🔴 دوره نگهداری دارایی در روش نوسان گیری طولانی تر است. به همین دلیل دارایی های مربوط به معاملات نوسانی در معرض سایر خطرات بازار قرار دارند. به عنوان مثال، موقعیت های معاملاتی ممکن است در یک روز یا در طول تعطیلات آخر هفته به شدت تغییر کند. این امر در معاملات روزانه اتفاق نمی افتد، زیرا معامله گر یک دارایی را بیشتر از یک روز نگه نمی دارد.

🔴 تریدر هایی که از این استراتژی استفاده می کنند، گاهی اوقات متوجه روند های مهم در بازار نمی شوند.

🔴 ایده اصلی معاملات نوسانی نگه داشتن دارایی برای چند هفته و کسب حداکثر سود است. به همین دلیل این استراتژی سود بالقوه بلند مدت را در نظر نمی گیرد.

مطالعه بیشتر: بازار خرسی

سوئینگ تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال

استراتژی سوئینگ تریدینگ یعنی از اختلاف قیمت در یک دوره زمانی متوسط کسب سود کردن. با این وجود، به دلیل ماهیت ناپایدار و بی ثبات بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از این استراتژی در بازار کریپتو چند مسئله دارد که باید به آنها توجه کنید.

بیت کوین که پرچمدار ارز دیجیتال می باشد، بهترین مثال در این مورد است. معامله گران و تحلیلگران سال ها است که سعی می کنند الگوهای رشد بیت کوین را پیش بینی کرده و سود بالایی کسب کنند.

با این حال، تقریباً هر بار، یک عامل بی سابقه بر این رمز ارز تأثیر گذاشته و باعث می شود که قیمت آن به شدت تغییر کند. بنابراین، باید قبل از اینکه از روش سوئینگ تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید، به چند عامل زیر توجه کنید.

📌 ضرورت تمرکز بر کل بازار: در بازار ارزهای دیجیتال، شما نمی توانید روی یک دارایی واحد تمرکز کنید و سود کسب کنید. درست است که ممکن است شما یک رمز ارز را برای معاملات خود انتخاب کنید، اما باید کل بازار را در هر زمان بشناسید. در این صورت به راحتی متوجه خواهید شد که دارایی که در آن سرمایه گذاری کرده اید چگونه با سایر دارایی ها تعامل دارد.

📌 ضرورت ریسک پذیری بالا: اگر میخواهید در بازار ارزهای دیجیتال به روش سوئینگ تریدینگ معامله کنید، باید ریسک پذیر باشید و این آمادگی را داشته باشید که ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید. به همین دلیل همواره به تریدر ها توصیه می شود که بیش از توان مالی خود برای از دست دادن، سرمایه گذاری نکنند.

سخن پایانی

استفاده از استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ یا نوسان گیری در بازار بورس، سهام و ارزهای دیجیتال بسیار متداول است. تریدرهای نوسان گیر با توجه به نوع شخصیتشان، معمولا چند روز تا چند هفته در پوزیشن معاملاتی خود باقی می‌مانند.

اگر میخواهید در استفاده از سوئینگ تریدینگ یا هر استراتژی معاملاتی دیگر موفق شوید باید توانایی و مهارت تجزیه و تحلیل خود را بالا ببرید.

سوالات متداول

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) یا معاملات نوسانی به چه معناست؟

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) یا معاملات نوسانی یعنی تعیین نقاط ورود و خروج در بازه‌های بیشتر از یک روز. در استراتژی سوئینگ، پوزیشن‌های معاملاتی می‌تواند از چند روز تا چند هفته باز باشد.

برای سوئینگ تریدینگ چه ابزارهایی نیاز است؟

معامله‌گران و تریدرهای سوئینگ به صورت معمول از الگوهای قیمتی یا شمعی استفاده می‌کنند. سایر ابزارها مانند میانگین‌های متحرک MA و اندیکاتورها نیز می‌تواند مفید باشد. مهمترین نکته تعیین درست نقاط ورود و خروج با ریسک به ریوارد R/R مناسب است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا