آموزش

اوروبوروس (Ouroboros) چیست؟ + (ارتباط آن با بلاک چین کاردانو)

شکل‌گیری بلاک چین به عنوان انقلاب در دنیای دیجیتال توانست در قلب خود بسیاری از فناوری‌ها را جای دهد. در این میان پروتکل‌های مختلفی به بازار معرفی شد که شامل بیت کوین، اوروبوروس و دیگر پروتکل‌ها بود. هر کدام از این پروتکل‌ها بر بستر‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند. 

بلاک چین بیت کوین بر بستر اثبات کار در حال فعالیت است. اما بر خلاف آن بلاک چین اوروبوروس بر بستر پروتکل اثبات سهام طراحی شده و توانسته با فراهم کردن ضمانت‌های امنیتی و هزینه انرژی کمتر بسیاری از ضعف‌های دیگر پروتکل‌ها را بهبود بخشد. 

شبکه Ouroboros در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و به عنوان پروتکلی بر بستر اثبات سهام کاردانو در حال فعالیت است. هدف اصلی این پروتکل کاهش دادن مصرف انرژی و ایجاد فرصت‌های بیشتر است. اساس کار این پروتکل بر روی ارز دیجیتال کاردانو شکل گرفته و بسیار ایمن و مقیاس پذیر است. 

در ادامه این مقاله از صرافکس با ما همراه باشید تا در مورد چیستی Ouroboros و ویژگی‌های آن به شما توضیحات مختصری را ارائه دهیم.

شبکه و بلاکچین اوروبوس چیست؟

همانطور که اشاره شد Ouroboros بر پایه الگوریتمی در حال فعالیت است. این الگوریتم در حقیقت کار شکل‌گیری کوین‌های مختلف را انجام می‌دهد. الگوریتم استفاده شده در این شبکه، همان الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) است و توانسته پروتکلی کارآمد، مقیاس‌پذیر و ایمن را نسبت به دیگر پروتکل‌ها ایجاد کند.

شبکه اوروبوس از یک مکانیسم خاص و پیچیده ریاضی برای پایداری و امنیت استفاده می‌کند. استفاده از این مکانیسم فرصت‌های زیادی را ایجاد کرده است که می‌توان به موارد آسان شدن گسترش شبکه و نیز کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. همچنین از Ouroboros می‌توان در نظام اثبات سهام به عنوان اولین پروتکل ایمن نام برد. 

پروتکل اوروبوس معتقد است که شبکه‌های ایجاد شده باید بتوانند به شکل اخلاقی در دنیای دیجیتال گسترش یابند. هدف از آن علاوه بر حفظ محیط زیست، ایجاد فرصت‌های زیادی برای کاربران است. می‌توان گفت که تا حد زیادی آن را به انجام رسانده است.

ویژگی های اوروبوروس

ویژگی‌ های اوروبوروس

ویژگی‌های پروتکل اوروبوروس باعث شده که آن از سایر پروتکل‌ها متمایز شود. همانطور که می‌دانید هر پروتکلی در شبکه بلاک چین ویژگی‌های خاصی را دارد. شاید بتوان به شکل خیلی کلی ویژگی‌های آن را به چهار قسمت تقسیم کرد. 

از جمله مواردی مثل کارآمد بودن نسبت به رقبایش، مشوق و پاداش‌های شبکه، قابلیت اثبات امنیت شبکه و نمایندگی و استخرهای سهام اشاره کرد.

کارآمد بودن نسبت به رقبایش

همانطور که می‌دانید در الگوریتم اثبات کار مصرف زیاد انرژی را شاهد هستید. در نقطه مقابل الگوریتم اثبات سهام را دارید. Ouroboros از این الگوریتم استفاده می‌کند و توانسته چالش مصرف زیاد انرژی را حل کند. این الگوریتم ویژگی‌های خاصی را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.

حتی می‌توان این ادعا را کرد که با مصرف انرژی کمتر کوین‌های بیشتری را نسبت به الگوریتم اثبات کار ایجاد خواهد کرد. در حقیقت اساس کار این الگوریتم به شکلی است که در مقایسه با الگوریتم اثبات کار، کوین‌های بیشتری را با مصرف انرژی خیلی کمتر تولید خواهد کرد. 

در الگوریتم اثبات کار شما شاهد وجود ماینرهای زیادی هستید که با مصرف زیاد انرژی، بسیاری از مسائل ریاضی را حل می‌کنند. با حل این مسائل پیچیده ریاضی، پاداشی از شبکه دریافت خواهند کرد. در حالی که با استفاده از Ouroboros شما با افزایش توان سخت‌افزاری و عملکرد مواجه هستید. 

شاید بتوان گفت که انرژی مصرفی در این الگوریتم تفاوت خیلی زیادی با الگوریتم‌های استفاده شده، اثبات کار دارد و مصرف انرژی بسیار پایین‌تری را شاهدش هستید. به طور مثال می‌توان تفاوت مصرف انرژی الکتریکی یا برق در یک خانواده با یک شهر را مثال زد.

مطلب پیشنهادی: هویت غیرمتمرکز در بلاکچین

قابلیت اثبات امنیت شبکه

مشوق و پاداش‌ های شبکه

مکانیسم استفاده شده برای Ouroboros، همان ساختار استفاده از مشوق‌ها و پاداش‌ها است. به این معنی که این مکانیسم به صورتی عمل می‌کند که برای مشارکت و تشویق کاربران، مجموعه‌ای از ارز دیجیتال کاردانو (ADA ) را به عنوان پاداش ارائه می‌دهد. 

با توجه به نوع واگذاری و حجم آن، هر کاربر قادر است مقدار معینی ارز دیجیتال کاردانو را به عنوان پاداش و مشوق دریافت نمایند.

قابلیت اثبات امنیت شبکه

اثبات امنیت شبکه اوروبوروس از طریق ریاضیات امکان‌پذیر است. این بلاک چین تا وقتی که اکثریت سهام خود را در اختیار سهامداران دارد، این ضمانت را می‌کند که به صورت کاملا رندوم و اتفاقی انتخاب شرکت‌کنندگان را انجام دهد. 

این شبکه به این وسیله مفاهیم نوینی را همچنان تولید می‌کند. Ouroboros با استفاده از تحلیل‌های امنیتی خود توانسته بسیاری از مراحل تکامل خود و ایجاد مفاهیم جدید را طی کند.

نمایندگی و استخرهای سهام

ایجاد پروتکل اثبات سهام اوروبوروس، باعث شده که وظایف مختلفی را به استخرها واگذار کند. شبکه این پروتکل برای هر استخر یک رهبر را معین نموده است. این رهبر با اضافه کردن یک بلوک به زنجیره، پاداشی را دریافت خواهد کرد. همچنین اپراتورهای گره با استفاده از زیرساخت برای اطمینان دادن از اتصال ثابت و پایدار به بخش‌های مختلف شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مالکان ادا (ADA) سهام خود را به استخرها منتقل می‌کنند و اختیارات استفاده از این سهام را به رهبر استخر انتقال می‌دهند. این عمل باعث می‌شود که در آن استخر شانس بیشتری را برای رهبر شدن پیدا کنند. اگر بتواند جایگاه رهبری را کسب کند، در جوایز استخر نیز شریک خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: تست نت ارز دیجیتال (شبکه آزمایشی بلاکچین) چگونه کار می کند؟

روند تکامل اوروبوروس

بلاکچین اوروبوروس با انتشار نسخه‌های مختلف از خود در حال رفع نواقص و به سبب آن، جامع و تکمیل شدن خود است. امروزه شاهد ارائه هفت نسخه از این بلاکچین هستید که هر کدام نواقص نسخه قبلی را برطرف کرده است.

روند تکامل اوروبوروس

می‌توان نسخه‌های این بلاک چین را به دسته بندی زیر تقسیم بندی کرد:

  • نسخه کلاسیک (Classic)
  • نسخه Byzantine Fault Tolerance
  • نسخه Praos
  • نسخه Genesis 
  • نسخه Crypsinous 
  • نسخهChronos 
  • نسخه هایدرا (Hydra)

کارکرد اوروبوروس به چه شکل است؟

همانطور که گفته شد اوروبوروس از الگوریتم اثبات سهام برای شکل گیری و انجام تراکنش‌های داخل شبکه استفاده می‌کند. این پروتکل برای پردازش تراکنش‌ها، زنجیره‌ها را به دوره‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌کند. برای پردازش در هر دوره یک رهبر را انتخاب کرده و وظیفه ایجاد بلوک جدید در زنجیره را به او محول می‌کند. 

رهبر هر شکاف تنها باید بلوک‌های مشخص شده به وسیله پروتکل را تسویه شده در نظر بگیرد. این عملکرد که به تاخیر تسویه حساب نیز معروف است، سبب می‌شود انتقال ایمن‌تری از دفتر کل، بین شرکت‌کنندگان صورت پذیرد.

مزایای اوروبوروس

اوروبوروس به دلیل مزایای بسیاری که دارد همیشه در بین بهترین پروتکل‌های بلاک چین معرفی شده است. مزایای این پروتکل باعث شده که با کمترین مصرف انرژی فعالیت‌های مشخص شده شبکه، صورت پذیرد. در زیر چند مورد از مزایای اصلی این بلاک چین برای شما نام برده شده است:

  • شکل دادن درآمد غیر فعال
  • نداشتن تمرکز بالا
  • هزینه پایین و سرعت بالای تراکنش‌های داخل شبکه
  • تطابق و سازگاری با محیط زیست

کارکرد اوروبوروس به چه شکل است؟

معایب اوروبوروس

این شبکه بلاک چینی دارای معایب مختص به خود است. می‌توان این معایب را به دسته بندی‌های مختلف تقسیم بندی کرد. البته باید گفت که این شبکه در حال رفع این نواقص و معایب است. به دلیل اینکه این شبکه در حال توسعه است، بسیاری از قسمت‌های این شبکه به صورت کامل رشد نکرده و نواقصی را دارد. 

البته باید گفت سرعت توسعه این شبکه نیز بسیار پایین است. یکی دیگر از معایب این شبکه پرداخت‌های تکراری آن خواهد بود. پرداخت‌های تکراری از جمله بزرگترین معایب این شبکه به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی: مقیاس پذیری در بلاک چین

سخن پایانی

از جمله جدیدترین الگوریتم‌های طراحی شده حال حاضر که بر اساس اثبات سهام در حال فعالیت است، می‌توان به بلاک چین اوروبوروس اشاره کرد. این الگوریتم دارای مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی است که توانسته محبوبیت خاصی را در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورد. 

در این مقاله، در مورد اینکه این بلاک چین چیست و چه کارهایی را انجام می‌دهد به شما مطالب مفیدی را ارائه دادیم. شما با دانستن شیوه کار این بلاکچین خواهید توانست که بازار ارزهای دیجیتال را بهتر تحلیل کنید و آینده آن‌ها را پیش بینی کنید. مکانیسم‌های استفاده شده در اوروبوروس به شکلی طراحی شده که پاداش‌هایی را برای کاربران در نظر بگیرد.

سوالات متداول اوروبوروس

شبکه Ouroboros بر پایه کدام الگوریتم طراحی شده است؟

شبکه Ouroboros بر پایه الگوریتم اثبات سهام طراحی شده و توانسته پروتکلی با مقیاس‌‌پذیری مطلوب، ایمنی بالا و حداکثر کارآمدی ایجاد کند.

هدف اصلی اوروبوروس چیست؟

هدف اصلی Ouroboros ، کاهش مصرف انرژی، افزایش و ایجاد فرصت‌های بکر برای کاربرانش است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا