آموزش

قرارداد سوآپ (Swap Agreement)

قرارداد سوآپ در لغت به معنای معامله پایاپای، معاوضه، مبادله کردن و عوض کردن می باشد. قرارداد سوآپ در اصطلاح، توافقی بین طرفین جهت معاوضه جریان نقدی در آینده می باشد. اولین قراردادی که تحت عنوان سواپ انجام شد در سال 1981 میلادی بین شرکت IBM و بانک مرکزی جهانی صورت گرفته است. قرارداد سوآپ با توجه به قدمت کمی که نسبت به قرارداد هوشمند و سایر قرارداد ها از این قبیل دارد اما امروزه کاربرد بسزایی را در جریانات مالی جهانی دارد.

در اکثر مواقع در این قرارداد از یک سو مبلغی را بر حسب یک متغیر تصادفی نظیر نرخ ارز، نرخ بهره، بازده سهام و میزان قیمت یک کالا پرداخته می شود. این نوع پرداخت ها به پرداخت های متغیر (variable) یا شناور (floating) نیز گفته می شود.

مطلب پیشنهادی: خرید پولکادات

قرارداد سوآپ (قرارداد معاوضه) چیست؟

قرارداد معاوضه قراردادی بوده که در آن دو فرد حقیقی یا یکدیگر به تبادل دارایی مانند کالا، خدمات، حقوق و امتیاز می پردازند. استفاده از این قرارداد به گونه ای بوده است دو طرف با ارزش گذاری دارایی ها پرداخته و میزان دارایی مبادله شده را تعیین می کنند. این قرارداد زمانی به پایان می رسد که تمام دارایی های ذکر شده در قرارداد معاوضه بین دو طرف انتقال پیدا کرده باشد.

قرارداد سوآپ یا معاوضه چیست؟

کاربرد قرارداد معاوضه

قرارداد معاوضه اغلب مواقع در صنعت های خدماتی و تولیدی کاربرد داشته به عنوان مثال شما مقداری ارز دیجیتال استلار دارید و فردی دیگر خواهان خرید استلار شما می باشد. فردی برای خرید ارز دیجیتال به شما درخواست قرارداد معاوضه می دهد به طوری مقدار تعیین شده ارز پولکادات خود را با مقدار مشخص ارز استلار شما ارزش گذاری  کرده و قرارداد معاوضه اجرا می شود.

از سری کاربرد های دیگر قرارداد معاوضه می توان خرید هر چیزی را بدون نیاز به پرداخت پول بوده و شما تنها کافی است کالا یا اقلام خود را در مقایسه با کالا یا اقلام فرد دیگر ارزش گذاری کرده و معاوضه را انجام دهید.   

ویژگی های مهم قرارداد سوآپ

قرارداد سوآپ معمولا شامل یک مجموعه ای از جریانات نقدی بوده که در آن به جای یک پرداخت با مجموعه ای از پرداخت های مواجه خواهیم شد. این در حالی است که می توان قرارداد سوآپ را به عنوان مجموعه ای از پیمان های آتی در نظر گرفت.

هنگامی که بین طرفین قرارداد سواپ انعقاد می شود هیچ گونه پولی معامله نشده در نتیجه ارزش قرارداد از زمان شروع صفر می باشد. البته لازم به ذکر است که قرارداد های سوآپ ارزی از این قضیه مستثنی هستند.

کاربرد قرارداد معاوضه

قرارداد سوآپ ارزی

قرارداد سوآپ ارزی یک نوع قرارداد کاملا هوشمند بوده که بر پایه تکنولوژی بلاک چین ایجاد شده است. قرارداد سوآپ ارزی به عنوان یک ابزار جدید برای تسهیل تجارت و تبادل ارزهای دیجیتال معرفی شده است. در این قرارداد دو طرف می توانند دارایی خود را تبادل کنند و انجام دادن این امر بدون نیاز به واسطه گری سنتی می باشد. قرارداد سواپ ارزی با استفاده از کد های برنامه نویسی تعریف شده و قابل اجرا می باشد و از یک سری قوانین مشخصی پیروی می کند.

انواع قرارداد سوآپ

قرارداد SWAP ارزی (FX SWAP): در این قرارداد، دو طرف تعهد می‌کنند که به تعداد مشخصی از ارز محلی خود (معمولاً دلار آمریکا) با نرخ تعریف شده توسط قرارداد خریداری کنند و به همراه آن، به تعداد مشابهی از ارز دیگر با نرخ تعریف شده فروش کنند. با این کار، دو طرف به هر دو ارز دسترسی خواهند داشت، اما هیچ یک از آنها مستقیماً ارزی را نخریداری یا به فروش نخواهد داد.

قرارداد SWAP نرخ بهره (Interest Rate SWAP): در این قرارداد، دو طرف تعهد می‌کنند که نرخ بهره یکدیگر را تعیین کرده و به دیگر طرف پرداخت کنند. به عبارت دیگر، یکی از طرفین به عنوان قرض‌دهنده و دیگری به عنوان قرض‌گیرنده عمل می‌کند. در این قرارداد، دو طرف به دنبال جلوگیری از تغییرات ناگهانی نرخ بهره هستند.

قرارداد SWAP ارزی-نرخ بهره (Cross-Currency Interest Rate SWAP): در این قرارداد، دو طرف به تبادل ارز و نرخ بهره بین دو کشور مختلف با توجه به نیازهای خود می‌پردازند. به عنوان مثال، یک شرکت آمریکایی که قصد دارد در کشور ژاپن فعالیت کند، ممکن است از یک قرارداد SWAP ارز

کلام آخر

در کل، قرارداد سواپ ارزی یکی از ابزارهای جدیدی است که باعث تغییر و تحول در صنعت تجارت دیجیتال شده است. با این حال، باید توجه داشته باشید که این قراردادها همچنان به چالش‌ها و ریسک‌هایی مانند نوسانات قیمت، کیفیت کد و مشکلات امنیتی بلاکچین دچار هستند.

 سوالات متداول

انواع مختلف قرارداد سوآپ

به طوری کلی انواع قرارداد سوآپ شامل: قرارداد سوآپ ارزی، سوآپ نرخ بهره، سوآپ نرخ بازده کل، سوآپ سهام، سوآپ نکول اعتباری و سوآپ کالا

چه کسانی می توانند در قرارداد معاوضه شرکت کنند؟

هر کسی که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و دیگر ارزهای دیجیتال را دارد و قصد خرید یا فروش این ارزها را دارد، می تواند در قرارداد معاوضه شرکت کند. البته برای شرکت در این قرارداد، باید حداقل دو نفر شرکت کننده وجود داشته باشد

4.7/5 - (7 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا