آموزش

هج فاند (صندوق پوشش ریسک) چیست + چگونه درآمدزایی می‌کند؟

هج فاند (صندوق پوشش ریسک) نوعی از سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران معتبر است که هدف آن جبران و پوشش ضرر برای این افراد است. در ادامه این مقاله از صرافکس به توضیح مفصل هج فاند می‌پردازیم.

شرکت‌کنندگان در آن بدون توجه به عملکرد کلی بازار، جلوتر از آن هستند و هج فاند ممکن است در طول زمان به محافظت و رشد پورتفولیوی آن‌ها کمک کند. اما صندوق پوشش ریسک یا صندوق تامینی، خطراتی نیز به همراه دارد که باید قبل از ورود به آن کاملا آگاه باشید. در این مقاله تمام آنچه که باید بدانید مطرح شده است.

هج فاند (صندوق پوشش ریسک) چیست؟

هج فاند صندوقی با مشارکت محدود سرمایه‌گذاران خصوصی است که پول آن‌ها توسط مدیران این صندوق‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شود و در ضمن افراد می‌توانند از طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها مانند اهرم‌سازی یا معامله دارایی‌های غیر سنتی برای کسب بازده بیشتر در سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در صندوق تامینی یا صندوق پوشش ریسک، اغلب به عنوان یک سرمایه‌گذاری جایگزین خطرناک نام برده می‌شود و اصولاً نیازمند میزان حداقلی از یک سرمایه‌گذاری یا ارزش خالص زیادی است و اغلب افراد ثروتمند را هدف کار خود قرار می‌دهد.

جذابیت بسیاری از صندوق پوشش ریسک‌ها در شهرت مدیران آن‌هاست که در دنیای گسترده سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند. فرد سرمایه‌گذار در یک صندوق پوشش ریسک معمولاً به عنوان یک سرمایه‎‌گذار معتبر در نظر گرفته شده و به حداقل سطح درآمد یا دارایی نیاز دارد. سرمایه‌گذاران این بخش شامل سرمایه‌گذاران نهادی، مانند صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه و افراد ثروتمند هستند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ پوشش ریسک نوعی سرمایه‌گذاری غیرنقد تلقی می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران ملزم هستند حداقل یک سال پول خود را در صندوق حفظ کرده و به آن دست نزنند که به این زمان، دوره قفل گفته می‌شود. برداشت‌ها نیز فقط در فواصل زمانی مشخصی مانند هر سه‌ماه یا دو سال یکبار ممکن است.

هج فاند چیست

هج فاند چگونه کار می‌کند؟

مشارکت‌کنندگان صندوق پوشش، محدود به سرمایه‌گذاران معتبر هستند. در واقع سرمایه‌گذار معتبر به شخصی با ارزش خالص نقدی بیش از 1 میلیون دلار یا درآمد خالص سالانه بیش از 200,000 دلار (یا 300,000 دلار با همسر) اطلاق می‌شود. SEC به سرمایه‌گذاران معتبر اجازه می‌دهد تا در عرضه اوراق بهادار با مقررات کمتر سرمایه‌گذاری کنند و این سرمایه‌گذاران با چنین ثروتی را مناسب برای این گزینه می‌داند.

این صندوق‌ها به صورت مشارکت محدود تشکیل می‌شوند و سرمایه‌گذاران، شرکای محدود آن هستند در حالی که خود هج فاند یک شریک عمومی است و پس از جمع‌آوری شرکای محدود خود از طرف آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

محدود شدن افراد در صندوق پوشش ریسک به سرمایه‌گذاران معتبر، به این صندوق‌ها اجازه می‌دهد تا از رویکردهای تهاجمی‌تری برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند به این دلیل که مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر شدیدا تحت نظارت و تنظیم SEC نیستند.

مدیران یک صندوق تامینی اغلب از استراتژی‌های پیشرفته‌ای مانند اهرم، پوزیشن‌های فروش و مشتقاتی مانند اختیار، استفاده کرده و در طیف گسترده‌ای از بازارها مانند بازار سهام، املاک و مستغلات، کالاها، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و غیره سرمایه‌گذاری می‌کنند و تقریباً استفاده از هر فرصت کسب درآمدی برای آن‌ها ممکن است.

همانطور که گفته شد اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق پوشش ریسک تاحد زیادی غیرنقد است. افراد فقط در دوره‌های زمانی خاصی قادر به خرید یا برداشت هستند و اصولا یک دوره قفل ‌شدن سرمایه شامل چند ماه تا چند سال بعد از سرمایه‌گذاری اولیه برای شرکا وجود دارد. این عملکرد برای مدیران صندوق تامینی یا هج فاند، این زمینه را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تأمین نقدینگی برای سرمایه‌گذاران خود، مواضع تهاجمی‌تر و آزادی عمل بیشتری در بازار داشته باشند.

انواع هج فاند (صندوق پوشش ریسک)

هدف صندوق پوشش ریسک، سرمایه‌گذار‌های برتر و مجموعه‌هایی از اوراق بهادار هستند که آماده کسب سوداند. پنج نوع رایج هج فاند وجود دارد که عبارتند از:

  • هج فاند های کلان جهانی: صندوق‌هایی هستند که به طور فعال مدیریت شده و سعی دارند از نوسانات گسترده بازار که ناشی از رویدادهای سیاسی یا اقتصادی است سود کسب کنند.
  • صندوق تامینی سهام: این هج فاند ممکن است جهانی یا ویژه یک کشور خاص باشد. هج فاند سهام از تجزیه و تحلیل فاندامنتال انواع سهام برای کشف شرکت‌ها و سهام  خاص استفاده کرده و در آن‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت می‌کند.
  • صندوق پوشش ریسک با ارزش نسبی: در این هج فاند تجزیه و تحلیل فاندامنتال برای کشف ارزش نسبی انواع مختلف اوراق بهادار مثل اوراق قرضه قابل تبدیل، اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن، اوراق بهادار بدهی و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • صندوق تامینی فعال: سرمایه‌گذاری در مشاغل و انجام اقداماتی که قیمت سهام را افزایش می‌دهد از عملکردهای این نوع هج فاند است.
  • صندوق تامینی آربیتراژ: این استراتژی به دنبال تفاوت قیمت‌گذاری اوراق بهادار در بازارها و صرافی‌های مختلف است و از آن‌ها کسب سود می‌کند مانند زمانی که یک اوراق بهادار با تخفیف نسبت به دیگری در بازار معامله می‌شود.

هج فاند چطور کار می کند

استراتژی‌های متداول هج فاند

استراتژی‌های هج فاند شامل طیف گسترده‌ای از تحمل ریسک و فلسفه‌های سرمایه‌گذاری است که با استفاده از انواع سرمایه‌گذاری‌ها مانند اوراق بدهی و سهام، کالاها، ارزها، مشتقات و املاک و مستغلات پوشش داده می‌شوند. استراتژی‌های رایج در هج فاند بر اساس سبک سرمایه‌گذاری مدیر آن صندوق طبقه‌بندی می‌شوند و شامل گروه‌های زیر هستند:

  • استراتژی خرید و فروش سهام: مدیران، صندوق سهامی را که از نظر تحقیقات آن‌ها امیدوارکننده است خریداری می‌کنند. این استراتژی خطر ورود به بازار را کم می‌کند زیرا پوزیشن‌های فروش پوزیشن‌های خرید را جبران می‌کنند البته به شرطی که پوزیشن‌های خرید از موقعیت‌های فروش پیشی بگیرند، صندوق موفق به کسب درآمد خواهد شد.
  • استراتژی آربیتراژ ادغام: مدیران هج فاند از فرصت اختلاف قیمت‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را با خرید سهام و فروش آن‌ها بر اساس نسبت تبادل سهام اعلام شده برای خرید انجام می‌دهند. تا زمانی که ادغام‌ها طبق برنامه‌ریزی مدیران با موفقیت پیش برود، کسب سود با موفقیت انجام خواهد شد اما احتمال نیز وجود دارد که اوضاع تغییر کند یا معامله با موانع نظارتی روبرو شود.
  • استراتژی رویداد محور: در این نوع مدیران بدهی‌های شرکت‌های آسیب دیده یا شرکت‌های ورشکسته را می‌خرند و با سازماندهی مجدد برای بدهی‌هایی که خریداری می‌کنند، آن‌ها را به فروش می‌رسانند.
  • استراتژی کلان جهانی: این صندوق‌ها چگونگی تاثیر روندهای اقتصاد کلان جهانی را بر سیستم‌های مالی در جهان آنالیز می‌کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را که بیشتر تحت تأثیر این تغییرات قرار می‌گیرند، کشف می‌کنند.
  • استراتژی کمی: برخی از انواع صندوق پوشش، ریسک الگوریتم‌هایی را برای آنالیز مجموعه‌ داده‌های بزرگی، جهت کشف فرصت‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد سیستم به طور اتومات معامله را اجرا کرده و مدیریت به سادگی عملکرد الگوریتم را بررسی می‌کند و در صورت نیاز آن را تنظیم می‌کند.

استراتژی های هج فاند

نحوه درآمدزایی صندوق پوشش ریسک

اصولا یک صندوق‌ پوشش ریسک دو کارمزد دریافت می‌کند: کارمزد مدیریت و کارمزد عملکرد. این کارمزدها بر اساس ارزش خالص دارایی سهام هر فرد سرمایه‌گذار تعیین می‌شود. در نتیجه چنانچه فردی یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند، در آن سال باید حدود 20000 دلار به عنوان هزینه مدیریت پرداخت کند که این کارمزد برای تامین پوشش عملیات صندوق پوشش ریسک است و گاهی برای جبران غرامت به مدیر صندوق پرداخت می‌شود.

وظیفه مدیر هج فاند شامل گسترش سبد سرمایه‌گذاری و مدیریت ورودی و خروجی وجه نقد به صندوق است. شخص مدیر، مسئول هر تصمیمی در زمینه سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های مورد استفاده صندوق خواهد بود. اغلب مدیر و صاحب شرکت صندوق پوشش ریسک یک نفر است. کارمزد عملکرد معمولاً 20 درصد سود صندوق است. در نتیجه اگر مدیر صندوق تامینی درست عمل کند و سرمایه‌گذاری مشترک را از 1 میلیون دلار به 1.2 میلیون دلار تبدیل کند، 40000 دلار (20٪ از 200000 دلار) از صندوق دریافت می‌کند ولی اگر صندوق عملکرد ضعیفی داشته باشد و دارایی خود را از دست بدهد، هیچ کارمزد اضافی وجود نخواهد داشت.

کسب درآمد از هج فاند

معایب هج فاند (صندوق پوشش ریسک)

صندوق پوشش ریسک قادر است سرمایه‌گذاری‌های تهاجمی و پرخطر انجام دهد زیرا برخی از مقررات طراحی و تنظیم شده برای حمایت از سرمایه‌گذاران در مورد این صندوق‌ها اعمال نمی‌شوند  و چنانچه دارایی‌های یک صندوق کمتر از مقداری معین باشد، نیازی نیست که در SEC گزارشی ارائه و ثبت کند.

یک هج فاند اغلب برای افزایش بازده خود از اهرمی کمک می‌گیرد که بتواند سرمایه‌گذاران را در معرض انواع ریسک‌های سرمایه‌گذاری قرار دهد و قطعا این نوع سرمایه‌گذاری فقط برای سرمایه‌گذاران معتبر ممکن است به این معنی که فرد باید دارای حداقل یک میلیون دلار دارایی خالص باشد.

علاوه بر این، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متمرکز و کمبود نقدینگی ممکن است منجر به ضررهای چشمگیر شود و دوره‌های قفل‌شدن طولانی نیز باعث محدود‌شدن دسترسی به سرمایه است. بعلاوه کارمزدها گاها بسیار بیشتر از سایر سرمایه‌گذاری‌ها است و سرمایه‌گذاران را در معرض خطر ضرری قرار می‌دهد که ممکن است بیشتر از میزان بازده آن‌ها باشد.

ایمنی صندوق پوشش ریسک

یک صندوق پوشش ریسک تحت نظارت است اما این نظارت بسیار کمتر سایر روش‌های سرمایه‌گذاری‌ مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است. اکثر این هج فاند ها ملزم به ثبت نام خود در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نیستند و در نتیجه فاقد برخی از قوانین و الزامات برای محافظت از سرمایه‌گذاران می‌باشند. بنابراین قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری در هج فاند باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشید. با این همه، سرمایه‌گذاران صندوق تامینی در برابر کلاهبرداری‌ها مورد محافظت قرار می‌گیرند و مدیران آن‌ها امانتدار وجوهی که مدیریت می‌کنند، هستند.

امنیت هج فاند

معرفی برخی از بزرگترین هج فاند ها

  • بلک راک (NYSE:BLK): بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری در جهان با بیش از 9 تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت است. بخش بزرگی از این سرمایه‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و ETFها نگهداری می‌شود، اما بلک راک به سرمایه‌گذاران نهادی و خرده فروش نیز امکان دسترسی به انواع سرمایه‌گذاری‌های جایگزین از طریق صندوق‌های تامینی خود را می‌دهد.
  • AQR Capital Management: این شرکت در اواخر دهه 90 تاسیس و بعدها به یکی از بزرگترین هج فاندها در جهان تبدیل شد. این شرکت برای کشف سرمایه‌گذاری‌هایی که ارائه ‌کننده ارزش یا هستند، رویکرد کمّی دارد.
  • :Bridgewater Associates این صندوق توسط ری دالیو در سال 1975 راه‌اندازی شد و از مجموعه‌ اصولی که ری دالیو برای مقابله با موقعیت‌های مختلف و تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری ایجاد کرده، بهره می‌برد.
  • Renaissance Technologies: این شرکت از استراتژی‌های معاملاتی اتومات براساس آمار و شاخص‌های تکنیکال استفاده می‌کند و در بازارهای مختلفی از جمله سهام، بدهی، قراردادهای آتی و ارز معامله انجام می‌دهد.

سوالات متداول

چگونه یک صندوق پوشش ریسک درآمد کسب می‌کند؟

هج فاند هزینه مدیریت دارایی سالانه 1% تا 2% از دارایی‌های تحت مدیریت و کارمزد عملکرد سالانه تا 20% از سود صندوق را دریافت می‌کند.

دلیل سرمایه‌گذاری در یک هج فاند چیست؟

افراد ثروتمند جذب شهرت مدیر صندوق، دارایی‌های خاص مورد سرمایه‌گذاری آن یا استراتژی منحصر به فرد مورد استفاده در آن شده و در صندوق مورد نظر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جمع بندی

سرمایه‌گذاری در هج فاند (صندوق پوشش ریسک) به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری جایگزین اما پرخطر نامبرده می‌شود و برای شرکت در آن به حداقل سرمایه‌گذاری یا ارزش خالص بالایی برای سرمایه‌گذاران معتبر نیاز است. استراتژی‌های هج فاند شامل سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی و سهام، مشتقات و املاک و مستغلات، کالاها و ارزهاست. صندوق پوشش ریسک تا حد کمی توسط SEC تنظیم و نظارت می‌شود و از 2% کارمزد مدیریت و 20% کارمزد عملکرد، درآمد کسب می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا