آموزش

کندل دوجی چیست و شامل چه انواعی است؟

در دنیای امروز شناخت الگوهای کندلی در بازارهای مالی، می‌تواند شما را به سود خوب هدایت کند. این الگوها علاوه بر تحلیل بازار باعث می‌شود که شما از ضررهای پیش‌بینی نشده هم در امان بمانید. همچنین باید گفت که شما با شناخت درست این الگوها می‌توانید در هنگام ریزش بازار نیز به سود خوبی دست پیدا کنید. 

از جمله الگوهای اصلی برگشتی می‌توان به کندل‌های دوجی اشاره کرد. در ادامه این مقاله از صرافکس با ما همراه باشید تا در مورد کندل دوجی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذاریم.

کندل دوجی چیست؟

شاید با تعریف کندل‌ها کمی آشنا باشید که در بازار های مالی دارای بدنه هستند و سقف و کف را به شما نشان می‌دهند. هنگامی که یک ارز دیجیتال یا سهم در نقطه‌ای باز می‌شود و سپس در همان محدوده و نزدیکی بسته شود، شکل ظاهری شبیه یک خط را به خود می‌گیرد. 

این کندل‌ها قادر هستند، محدوده قیمت بالاتر یا پایین‌تر را به شما نشان دهند. در واقع بدنه باریک یا سایه‌های بلندی را از خود تشکیل می‌دهند که در بازارهای مالی به آن کندل‌ دوجی می‌گویند. 

سایه‌های این کندل قادر هستند طول‌های متفاوتی را ایجاد کنند. کندل‌های دوجی دارای انواع مختلفی هستند با توجه به اینکه به صورت حدودی معنی کندل‌های دوجی را فهمیدید، باید در مورد انواع آن نیز اطلاعاتی را کسب کنید. 

چه هنگامی کندل دوجی ایجاد می‌شود؟

چه هنگامی کندل دوجی ایجاد می شود

کندل دوجی یا با خط مقاومت یا با خط حمایت برخورد خواهد داشت. زمانی که حرکت صعودی به سمت بالا دارد، در جاهایی از راه احتیاج به تنفس‌های کوتاه خواهد داشت که به اصطلاح یک شمع مشکی را شکل می‌دهد. اما پس از آن به حرکت به سمت بالا ادامه خواهد داد تا به سقف برسد و یک کندل دوجی را شکل دهد. 

وقتی که به سقف قیمتی رسید دیگر نمی‌تواند آن رشد سودی را ادامه دهد، در همین جا یک حالت خنثی در بازار ایجاد می‌شود. در این مواقع احتمال ریزش بسیار قوی است و اگر یک مدل در نزدیکی خط مقاومت باشد، بازار شروع به ریزش خواهد کرد. 

همانگونه که گفته شد در نزدیکی خط مقاومت بازار دچار یک حالت خنثی خواهد شد. در اینجا نیز به یک ریزش احتمالی برخورد خواهد کرد. باید این نکته را بدانید که در اینجا یک تنفس کوتاه ممکن است ایجاد شود و مدت کمی بازار صعودی باشد. 

در همین زمان شاید خیلی از کاربران بی‌تجربه امید به کسب سود بیشتر داشته باشند، اما باید گفت که این حالت کاملاً موقتی است. پس از زمان کمی بازار ریزشی را خواهد داشت و به نقطه بحران در قسمت کف خواهد رسید. 

در آن نقطه یک نوع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال شکل می‌گیرد که باز هم در این نقطه بازار خنثی خواهد شد و احتمال ریزش وجود خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور استوکاستیک اسیلیتور

انواع کندل دوجی در بازارهای مالی

به صورت کلی حالت و شکل کندل‌های دوجی در تحلیل بازارهای مالی به شکل تکنیکال به چهار گروه کلی تقسیم خواهد شد که هر کدام حاوی پیام متفاوتی با نوع دیگر است. در ادامه این مقاله به معرفی انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم و هر کدام را به صورت اختصاصی بررسی می‌کنیم.

انواع کندل دوجی در بازارهای مالی

کندل دوجی پایه بلند

کندل دوجی قد بلند یا پایه بلند فاقد بدنه خاصی است و سایه‌ بالایی و پایینی بلند تقریباً هم‌اندازه هم هستند. مشاهده این الگوی شمعی در نمودار به مفهوم هم‌ترازی قدرت فروشنده و خریدار است. 

این حالت به شما عدم قطعیت در تصمیم برای ترید را نمایان می‌سازد. با شکل‌گیری کندل دوجی پایه بلند پیش بینی می‌شود که شمع‌های بعدی در این قیمت ثابت خواهند ماند و بالا و پایین شوند. در صورتی که روند خاصی در بازار شکل می‌گیرد، الگوی کندل پایه بلند سقف و کف بازار را به شما نشان خواهد داد. 

در ادامه باید گفت که این حالت فاقد هرگونه سایه پایینی و بالایی است. این جمله به این معنا می‌تواند باشد که سهم یا ارز دیجیتال در صف فروش یا خرید واقع گردیده است.

کندل دوجی سنگ قبر

نوع دیگری از کندل دوجی نوع سنگ قبر آن است که در تحلیل تکنیکال همانطور که از نامش مشخص است یک کندل خوب محسوب نمی‌شود. ایجاد این کندل به شما در مورد روند نزولی بازار هشدار خواهد داد. 

این الگو، یک الگو کندلی معکوس به حالت نزولی است که سایه بلند بالایی آن این نکته را می‌گوید که در ابتدای شکل‌گیری پیشرفت و سود داشته است. سپس در انتهای آن با کاهش قیمت و یک نزول همراه بوده است. این الگو در هر دو حالت صعودی و نزولی احتمال دارد اتفاق بیفتد و نشان‌دهنده یک روند معکوس نزولی باشد. 

احتمال و امکان اینکه روند به حالت اولیه باز گردد، بسیار کم خواهد بود. به دلیل اینکه این روند یک صعود به سمت قیمت‌های بالا را ایجاد کرده و نتوانسته خود را در آن قیمت تثبیت کند. در اصطلاح به آن، پس زدن نیز گفته می‌شود و به حد مقاومت خود رسیده است. 

بسیاری از صاحب نظران معتقد هستند که فروشندگان در این کندل به سقف‌های جدیدی برای فروش خواهند رسید. درعوض خریداران باید در قیمت پایانی آن ارز دیجیتال یا سهم را خریداری کنند. 

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور ابر ایچیموکو

کندل دوجی صلیب

این کندل شاید کندلی محبوب باشد اما بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و یا سهام به طور کامل به آن اعتماد نمی‌کنند و با این سیگنال عملی را انجام نمی‌دهند. عمل آن‌ها در صورتی که کندل بعدی را پیش‌بینی کنند و چرخش به سمت کسب سود را تایید کنند، شکل می‌گیرد.

کندل دوجی سنجاقک

کندل دوجی سنجاقک با توجه به رفتار گذشته سهم یا ارز دیجیتال، یک روند بازگشت را به شما اعلام خواهد کرد. این کندل زمانی شکل می‌گیرد که قیمت ها در یک بازه باز شده و سپس در همان محدوده بسته خواهد شد. خیلی ها معتقدند که این کندل خیلی کم شکل می‌گیرد اما در نمودارهای تکنیکال بسیار این کندل یا الگو شکل را مشاهده خواهید کرد. 

خط سایه پایینی، بلند و خط سایه بالایی، خیلی کوتاه یا وجود نخواهد داشت. برعکس کندل سنگ قبر این کندل توان بالای خریداران را نشان می‌دهد. در صورتی که این الگو در کف ایجاد شود، سیگنال‌های برگشت و صعودی به سمت بالا شکل خواهد گرفت. همان طوری که سنجاقک پروازی را به سمت بالا آغاز خواهد کرد، این کندل رفتار می‌کند. 

در حالتی که که این کندل ایجاد شود امکان افزایش قیمت در آینده را شاهد خواهید بود. به طور کلی اگر این کندل در حالت صعودی ایجاد می‌شود و نمایانگر کاهش قیمت ارز دیجیتال یا سهم خواهد بود. اگر در حالت نزول ایجاد شود، یک سیگنال برای افزایش قیمت محسوب می‌شود. اگر با این کندل مواجه شدید، حتما به ایجاد سیگنال خطر آن توجه داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA)

کندل دوجی صلیب

معنی دوجی

شاید از خود بپرسید که کندل دوجی صلیب چیست. در کندل دوجی صلیب که به کندل دوجی چهار قیمت نیز معروف است، شما چهار مولفه را در یک نقطه خواهید دید. این چهار مولفه شامل بیشترین قیمت، کمترین قیمت، قیمت آغازین و قیمت انتها هستند. 

این کندل بسیار به نمودار پایه بلند شباهت دارد و به صورتی که سایه‌های آن کمتر از حالت پایه بلند است. این الگو به تنهایی قابلیت تحلیل را نخواهد داشت برای دانستن نحوه تغییرات در آینده بازار باید به قبل و بعد بازار بسیار توجه کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا در مورد معرفی کندل دوجی و نیز انواع آن به شما اطلاعات مفیدی داده شود. باید توجه کرد که این الگوها به شما اطلاعات کمی را در در مورد روند صعودی و نزولی بازار خواهد داد. بنابراین برای دانستن روند صعودی و نزولی بازار باید تحلیل‌های دقیق‌تری از قبل و بعد بازار داشته باشید. 

شما به وسیله این تحلیل‌ها قادر هستید که نقطه ورود و خروج خود را به بازار مشخص کنید. به این معنی است که شما به صورت حساب شده در بازار فعالیت می‌کنید. در کل افزایش میزان سود با توجه به الگوهای کندلی کار بسیار راحتی نخواهد بود. به شما پیشنهاد می‌شود سایر ابزارهای تحلیلی بازار را نیز شناسایی کنید تا تحلیل‌های دقیق‌تری در مورد بازار داشته باشید.

سوالات متداول کندل دوجی

دوجی چه معنایی را دارد؟

در زبان ژاپنی به معنا و مفهوم خطا و اشتباه است.

انواع کندل‌های دوجی را نام ببرید؟

این کندل‌ها شامل 4 نوع هستند که هر کدام معنا و مفهوم خاصی را دارد. از انواع آن می‌توان به پایه بلند، سنگ قبر، سنجاقک و صلیب اشاره کرد.

4.7/5 - (4 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا