آموزش

آلت کوین چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در دنیای ارز دیجیتال با آن زیاد رو به رو می‌شوید، آلت کوین است. به طور کلی به تمامی رمز ارزها به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. در این نوشته از صرافکس، قصد داریم به معرفی و تاریخچه آلت کوین‌ها پرداخته و سپس به معرفی بهترین رمز ارزها بپردازیم.

Altcoin ترکیبی از دو کلمه alternative (به معنای جایگزین) و Coin (به معنی ارز یا سکه) است. به طور کلی به تمامی رمز ارزها جایگزین بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. Altcoin هم چون بیت کوین از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند که در این صورت امکان انجام معاملات همتا به همتا فراهم می‌شود. اکثر این کوین‌ها با پشتوانه موفقیت بیت کوین به وجود آمده‌اند و با سعی دارند با بهبود آن توجه کاربران را جذب کنند.

تاریخچه آلت کوین ها

نخستین آلت کوین با نماد NMC با نام نیم کوین در آوریل 2011 بر اساس کدهای بیت کوین عرضه شد و از آن روز تا به حال، بیش از هزاران نوع ارز دیجیتال از آن ساخته شده است. هدف از ایجاد نخستین Altcoin، بهبود سرعت تراکنش‌ها بود اما امروزه این کوین‌ها با توجه به قصد و هدف توسعه دهندگان شان، اهداف مختلفی را زیر نظر دارند. امروزه تمامی الت کوین‌ها بخش عظمی از بازار را تشکیل می‌دهند و ارزش آن‌ها به بیش از 1 میلیارد دلار می‌رسد.

مقایسه آلت کوین و بیت کوین

مقایسه آلت کوین و بیت کوین

در گذشته آلت کوین‌ها از تمامی قوانین بیت کوین پیروی می‌کردند، اما امروزه با پیشرفت این حوزه و با توجه به اهداف توسعه دهندگان، دیگر از تمامی قوانین و ویژگی‌های بیت کوین پیروی نمی‌کنند. برای مثال از جمله ویژگی‌ها و قوانین بیت کوین این است که در کل تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد و هر بلاک از بلاک چین آن در حدود 12 دقیقه زمان می‌برد تا استخراج شود.

اما در مقایسه با آلت کوین‌ها باید بگوییم که آن‌ها به دلیل اینکه دیرتر نسبت به بیت کوین تولید شده‌اند، پیشرفته‌تر هستند و از فناوری بهتری برخوردار هستند؛ برای مثال بسیاری از آن‌ها از نظر هزینه و سرعت تراکنش بهتر از بیت کوین عمل می‌کنند.

مزایا و معایب آلت کوین ها

به طور کلی هر پروژه رمز ارز دارای مزایا و معایبی است اما به طور کلی مزایا و معایب الت کوین‌ها عبارتند از:

مزایا Altcoin:

  • کارمزد پایین‌تر معاملات: کارمزد تراکنش‌های برخی از آلت کوین‌ها کمتر از بیت کوین است.
  • بهبود مشکلات بیت کوین: به طور کلی این کوین‌ها برای رفع مشکلات بیت کوین اعم از سرعت، هزینه استخراج و غیره، عرضه شده‌اند تا بتوانند دنیای ارزهای دیجیتال را بهبود ببخشند.
  • ایجاد فضای رقابتی: بدون وجود ارزهای دیجیتال جایگزین، بازار رمز ارزها نمی‌توانست تا این حد پیشرفت کند. وجود رقابت همیشه باعث پیشرفت بازار می‌شود.
  • فرصت رشد: ارزهای دیجیتال تازه عرضه شده، فرصت پیشرفت و رشد بیشتری دارند؛ بنابراین در سرمایه‌گذاری سود بیشتری از آن‌ها حاصل می‌شود.

معایب Altcoin:

  • نوسان و ارزش قیمتی ناپایدار: نوسانات قیمتی در رمزرازهای جدید بسیار زیاد است و ریسک سرمایه گذاری در آن‌ها بیشتر است.
  • کلاهبرداری: بیت کوین اولین و معتبرترین رمز ارز ارزهای دیجیتال است اما سایر رمز ارزها، به خصوص آن‌هایی که برای طولانی مدت در این بازار نبودند، احتمال کلاهبرداری در آن‌ها بیشتر است.
  • وابستگی قیمتی: قیمت سایر رمز ارزها بسیار به قیمت بیت کوین وابسته است. این بدان معناست که نوسانات قیمت بیت کوین تاثیر مستقیمی بر سایر ارزهای دیجیتال دارد.

انواع آلت کوین های بازار ارز دیجیتال

انواع آلت کوین های بازار ارز دیجیتال

با توجه به هدف و مقصود توسعه دهندگان یک پروژه رمز ارز، هر آلت کوین را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد که به شرح زیر است:

  • توکن ها و کوین های دیجیتال: رمز ارزهای معمولی که دارای نوسان زیادی هستند مثل اتریوم ، ریپل و ترون، در این دسته بندی قرار دارند.
  • استیبل کوین ها: رمزورازهایی که همواره ارزش و قیمت آن‌ها ثابت و پایدار است و با هدف کاهش ریسک در معاملات عرضه شده‌اند. تتر و لیبرا از مشهورترین استیبل کوین‌ها هستند.
  • گس کوین ها: گس کوین‌ها جهت پرداخت کارمزد تراکنش‌های ارزهای دیجیتال طراحی و عرضه شده‌اند. از جمله گس کوین‌ها می‌توان به ارز دیجیتال وی‌تور اشاره کرد.

معرفی 4 آلت کوین برتر بازار

در پایان این مقاله از صرافکس قصد داریم به بررسی و معرفی 4 مورد از بهترین ارزهای دیجیتال این بازار بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

اتریوم

Ethereum یک بلاک چین تمرکززدایی شده با امکان قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیرمتمرکز را فراهم می‌سازد. بسیاری اتریوم را اولین جایگزین بیت کوین می‌دانند. همچنین پس از بیت کوین، ارزشمندترین رمزارز از نظر قیمتی اتریوم است. رمز ارز بومی اتریوم، اتر است.

پیشنهاد مطالعه: بررسی قیمت لحظه ای اتریوم

بایننس کوین

در سال 2017، بایننس کوین یا BNB توسط صرافی معتبر ارز دیجیتال بایننس عرضه شد. بلاک چین اختصاصی بایننس BEP2 نام دارد. در کل 200 میلیون بایننس کوین وجود داشته که 100 میلیون در زمان عرضه اولیه بین کاربران تقسیم شد.

پیشنهاد مطالعه: خرید و قیمت بایننس کوین

مزایا و معایب آلت کوین ها

تتر

تتر بهترین و معتبرترین استیبل کوین است. قیمت تتر معادل یک دلار است. حجم معاملات تتر در طول یک روز از سایر رمز ارزها حتی بیت کوین بیشتر است. این ارز در میان کاربران به عنوان ارزی برای حفظ سرمایه در تنش‌های بازار به حساب می‌آید.

کاردانو

کاردانو در سال 2017 به عنوان یک بلاک چین با الگوریتم اثبات سهام تاسیس شد. رمز ارز بومی این بلاک چین ADA نام دارد. هدف اصلی این پروژه توزیع مجدد قدرت از ادارات غیر پاسخگو به دست افراد است.

مطلب پیشنهادی: بررسی قیمت و خرید ارز کاردانو

جمع بندی

همانطور که گفتیم آلت کوین‌ها جایگزینی برای بهبود بیت کوین هستند و با ظهور آن‌ها، بازار ارزهای دیجیتال رقابتی‌تر و داغ‌تر شد. لازم به ذکر حتما پیش از خریداری رمز ارزی، حتما در خصوص پروژه و اعتبار آن تحقیق و بررسی کنید تا بتوانید با یک سرمایه‌گذاری مناسب، بهترین صعود را از این بازار کسب کرده باشید.

همچنین ما در این نوشته بهترین آلت کوین‌ها را به شما معرفی کردیم که با توجه به پروژه آن‌ها، رمزارزهای معتبری به حساب می‌آیند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال معتبر مثل بیت کوین، اتریوم، سولانا، لایت کوین، BNB و سایر رمز ارزها را دارید به صرافکس مراجعه کنید. با صرافکس می‌توانید با کمترین کارمزد و سریع‌ترین زمان، با پشتیبانی 24 ساعته به خرید و فروش و خرید ارز دیجیتال بپردازید.

سوالات متداول

انواع آلت کوین را نام ببرید.

آلت کوین‌ها را می‌توان به 3 دسته استیبل کوین ، گس کوین و کوین‌های دیجیتال تقسیم بندی می‌شود.

Altcoin ها چه مزایایی دارند؟

آلت کوین‌ها باعث افزایش رقابت شده و بازار را داغ‌تر کرده است. همچنین الت کوین‌ها باعث افزایش سرعت تراکنش و سریع‌تر شدن آن‌ها شده‌اند.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا