آموزش

وام گرفتن در ارز دیجیتال

وام گرفتن در ارز دیجیتال به چه معناست؟

فعالان دنیای رمز ارزها اغلب تشویق می‌شوند که دارایی‌های خود را “HODL” کنند این یعنی تا زمانی که قیمت ارز انتخابی آن‌ها افزایش پیدا کند، آن‌ها را در یک کیف پول ایمن نگه‌دارند. اما شما با این کار سرمایه خود را خوابانده‌اید. این همان‌جایی است که وام گرفتن در ارز دیجیتال وارد می‌شود.

وام گرفتن در ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی نه‌تنها می‌تواند به پس‌انداز کنندگان این امکان را بدهد که سود ذخیره ارز خود را دریافت کنند، بلکه وام‌گیرندگان را قادر می‌سازد تا با استفاده از آن به‌عنوان وثیقه برای وام، ارزش دارایی‌های دیجیتال خود را باز کنند.

وام گرفتن در ارز دیجیتال با یک مثال

بیایید تصور کنیم که فردی به نام علی 2 بیت کوین دارد. او نمی‌خواهد هیچ‌یک از آن را بفروشد زیرا مطمئن است که قیمت‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهند یافت. علی همچنین نگران است که اگر در نهایت رمز ارز خود را بارگذاری کند، این خطر وجود دارد که با خرید مجدد بیت کوین در تاریخ بعدی، بیت کوین کمتری بتواند با همین مقدار سرمایه بخرد.

پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو می‌توانند در اینجا به کمک علی بیایند. به‌طورمعمول، به علی این فرصت داده می‌شود تا از بیت کوین خود به‌عنوان وثیقه استفاده کند و یک وام در استیبل کوین با آن دریافت کند.

مزایای وام گرفتن در ارز دیجیتال

پس از بازپرداخت وام به اضافه بهره، کریپتوی او به‌طور کامل بازگردانده می‌شود و اگر بیت کوین همان‌طور که پیش‌بینی کرده بود، ارزش زیادی پیدا کند، سود زیادی خواهد داشت. رمز ارز او تنها در صورتی در معرض خطر قرار می‌گیرد که نتواند شرایط وام را رعایت کند، یا اگر ارزش بیت کوینی که به‌عنوان وثیقه نگهداری می‌شود کمتر از ارزش وامی باشد که دریافت کرده است.

مزایای وام گرفتن در ارز دیجیتال

یکی از مزایای اصلی که بسیاری در وام رمزنگاری از آن استقبال می‌کنند این است که برخلاف بانکداری سنتی، شما مشمول ارزیابی امتیاز اعتباری خود نخواهید بود. این بدان معناست که وام‌دهی برای افرادی که سابقه مالی ندارند، مصرف‌کنندگان فاقد بانک که حساب بانکی ندارند و … فرقی نمی‌کند و از طرفی بازپرداخت‌ها نیز می‌توانند انعطاف‌پذیرتر باشند.

همچنین درحالی‌که تسویه و حتی گرفتن وام‌ها در دنیای مالی سنتی ممکن است چندین روز طول بکشد، وام‌های BTC می‌توانند عملاً انجام شوند. همچنین می‌توانید دارایی‌های خود را بدون ایجاد یک رویداد مشمول مالیات نقد کنید و می‌توانید وام را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید. کاربران همچنین می‌توانند بین دارایی‌های کریپتو جابجا شوند، به‌عنوان‌ مثال در وام گرفتن در ارز دیجیتال می‌توانید اتر را واریز کنید و تتر را وام بگیرید.

نحوه دریافت وام بیت کوین

برای وام گرفتن در ارز دیجیتال بیت کوین دو گزینه اصلی پیش رو دارید، پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز و غیرمتمرکز.

نحوه دریافت وام بیت کوین

وام گرفتن در صرافی های متمرکز

در اکوسیستم‌های متمرکز مانند BlockFi، Nexo و Binance باید قوانین و رویه‌های خاصی را دنبال کنید تا بتوانید وام بگیرید . شما باید با ثبت‌نام در پلتفرم انتخابی خود، یک حساب کاربری ایجاد کنید و از رویه‌های «مشتری خود را بشناسید» (KYC) که برای جلوگیری از کلاه‌برداری و پولشویی وجود دارد، استفاده کنید.

این پلتفرم‌ها معمولاً دارای پروتکل‌هایی برای اطمینان از ایمن بودن وثیقه شما هستند. برخی از دارایی‌های کریپتو از طریق بیمه محافظت می‌کنند یا اکثر دارایی‌های دیجیتال را در دیتاسنتر سرد نگه می‌دارند به این معنی که از اتصال به اینترنت دور هستند.

پلتفرم‌های متمرکز وام‌دهی رمزنگاری همچنان تمام سپرده‌ها و برداشت‌ها را با استفاده از فناوری بلاک چین ثبت می‌کنند و برای همه قابل‌مشاهده است و راهی عالی برای کسب سود در بیت کوین، در کنار بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها مانند USDC و DAI ارائه می‌کنند.

وام گرفتن در صرافی های غیرمتمرکز

گزینه دوم برای وام گرفتن در ارز دیجیتال ، استفاده از یک پلتفرم غیرمتمرکز است که به‌اختصار DeFi شناخته می‌شود.

وام‌های رمزنگاری بدون وثیقه، که به‌عنوان وام‌های رمزنگاری غیرمتمرکز نیز شناخته می‌شوند، خدمات مالی نوآورانه‌ای هستند که نقدینگی کوتاه‌مدت را فراهم می‌کنند و می‌توانند به‌صورت فیات یا ارز دیجیتال بازپرداخت شوند. ایده این است که مستقیماً از یک وام‌دهنده با استفاده از یک ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه به‌جای دارایی‌های سنتی مانند دارایی و طلا، وجوه قرض کنید. اگر به وام رمزنگاری بدون وثیقه یا وام رمزنگاری بدون وثیقه علاقه دارید، پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که این امکان را فراهم می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، وام‌های فلش یا flash loans نمونه‌ای محبوب از وام‌های رمزنگاری بدون وثیقه هستند، اما برای بهینه کردن به سطح بالایی از دانش کریپتو نیاز دارند. قبل از اقدام برای دریافت وام‌های رمزنگاری بدون وثیقه، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید و مطمئن شوید که پلتفرم قانونی است.

وام گرفتن در صرافی های غیرمتمرکز

وام مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

پلتفرم‌های وام‌دهی DeFi کاملاً غیرمتمرکز هستند و تراکنش‌ها به‌جای اینکه توسط افراد انجام شود، با کد انجام می‌شوند. در سرویس‌هایی مانند Aave، Compound و dYdX، قراردادهای هوشمند از الگوریتم‌ها و پروتکل‌هایی برای خودکارسازی پرداخت وام استفاده می‌کنند.

هرکسی می‌تواند به پروتکل‌ها در یک پلتفرم مالی غیر متمرکز دسترسی داشته باشد، که این پروتکل‌ها را کاملاً شفاف می‌کند، زیرا هیچ‌چیز در بلاک چین قابل پنهان نیست. برخلاف پلتفرم‌های CeFi، هیچ واسطه یا تنظیم‌کننده مالی وجود ندارد، به این معنی که شما مجبور نیستید از یک فرآیند تأیید مانند KYC عبور کنید. بااین‌حال، نرخ بهره DeFi برای وام گرفتن در ارز دیجیتال اغلب در مقایسه با آنچه رقبای متمرکز می‌توانند ارائه دهند، کم‌رنگ است.

وام گرفتن در ارز دیجیتال (BTC یا ETH) – یا هر نوع وام رمزنگاری دیگری در پلت فرم DeFi – بسیار سریع است زیرا نیازی به گذراندن هیچ نوع بررسی لازم نخواهید داشت. به لطف قراردادهای هوشمند، تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که برای وام درخواست کند و سپس رمز ارزی را که می‌خواهد به‌عنوان وثیقه استفاده کند به کیف پول مشخصی مرتبط با پلتفرم وام ارسال کند.

کاربران پلتفرم‌های وام‌ گرفتن در ارز دیجیتال غیرمتمرکز می‌توانند برای وام با هراندازه‌ای بدون نیاز به تایید هویت خود به شخص ثالث درخواست دهند. وام‌ها را می‌توان در استیبل کوین‌هایی مانند USDC، ارزهای فیات یا ارزهای رمزنگاری‌شده مانند اتریوم یا BTC پشتیبانی کرد.

سوالات متداول

منظور از وام گرفتن در ارز دیجیتال چیست؟

منظور از وام گرفتن در ارز دیجیتال یعنی اینکه شما می‌توانید با وثیقه گذاشتن مقداری بیت کوین یا اتریوم، استیبل کوین دریافت کنید.

برای وام گرفتن در ارز دیجیتال باید به کجا مراجعه کرد؟

برای گرفتن وام ارزهای دیجیتال، می‌توانید به پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز و غیرمتمرکز مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا