آموزش

لیست بهترین شبکه های اجتماعی در web3

شبکه‌های اجتماعی سنتی در web2 همگی متمرکز بوده و مشکلاتی مانند نقض داده‌ها، سانسور، نقض حریم خصوصی، قطعی سرور، پلت‌فرم‌زدایی و موارد دیگر را در کارنامه خود دارند و با وجود تمام خدمات رایگانی که ارائه می‌کنند، دردسرهای زیادی نیز دارند. 

بنابراین، بسیاری از توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها با در نظر گرفتن مزایایی که شبکه ‌های اجتماعی در web3 نسبت به رسانه‌های اجتماعی سنتی دارند، برای مبارزه با این مشکلات به این پلت‌فرم‌ها روی آورده‌اند. این مقاله مزایا و موارد استفاده از web3 در شبکه های اجتماعی را مرور می‌کند، با ما همراه باشید.

منظور از شبکه‌ های اجتماعی در web3 چیست؟

اغلب شبکه‌های اجتماعی در web2، متمرکز بوده و حریم خصوصی کاملی برای کاربران و داده‌های آن‌ها وجود ندارد. غول‌های فناوری با قدرت و اقتدار کامل بر اطلاعات کاربر خود مسلط هستند. کاربرانی که در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی وب 2.0 تولید محتوا می‌کنند، هیچ کنترلی بر محتوای خود ندارند و صاحبان این پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند هر محتوایی را بدون اجازه کاربران حذف کنند.

اما شبکه‌های اجتماعی در Web3 یک تغییر پارادایم از شبکه اجتماعی سنتی وب 2.0 است. هدف آن‌ها ایجاد یک اکوسیستم شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که در آن کاربران مالک و کنترل‌کننده داده‌های خود هستند. 

امروزه کاربران زمان زیادی را صرف تماشای ویدیو، خواندن وبلاگ یا صرفاً وقت‌گذرانی در صفحات خود می‌کنند. اگرچه این پلت‌فرم‌ها درآمد زیادی از کاربران کسب می‌کنند اما در این میان هیچ سود مالی نصیب کاربران نمی‌شود . Web3 به کاربران انگیزه داده و خدمات بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

شبکه های اجتماعی در web3 چگونه کار می‌کنند؟

شبکه‌های اجتماعی در Web3 مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند که ارز اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را تقویت می‌کند، یک دفتر کل دیجیتال شفاف که قادر به ذخیره داده‌های تغییرناپذیر است. شبکه‌های اجتماعی در web3 که بر روی بلاک‌چین ساخته شده‌اند، غیرمتمرکزند و نوعی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) هستند. 

برنامه‌های غیرمتمرکز توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی ‌شده و در یک شبکه همتا به همتا وجود دارند که شامل هزاران گره در سراسر جهان است. حتی اگر گره‌های خاصی دچار اختلال شوند، کل شبکه تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. 

در حال حاضر، چندین پلت‌فرم وب 3 مبتنی بر بلاک‌چین مانند پلت‌فرم‌های وبلاگ‌نویسی، مرورگرهای وب، پلت‌فرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو، شبکه‌های اجتماعی و… به سازندگان و مصرف‌کنندگان خدمات می‌دهند. هر یک از این پلت‌فرم‌های وب 3 به کمک توکن‌های بومی خود اداره می‌شوند و همه کاربران از مزایای پلت‌فرم بهره‌مند می‌شوند. 

کاربران می‌توانند این توکن‌ها را خریداری کرده و به ویژگی‌های خاص دسترسی داشته باشند، به تولیدکننده محتوای مورد علاقه خود پاداش دهند یا خریدهای درون‌برنامه‌ای انجام دهند.

شبکه هاب اجتماعی در web3 چگونه کار میکند؟

ویژگی‌های شبکه های اجتماعی در web3

شبکه‌های اجتماعی وب2 بسیاری از کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهند اما شبکه‌های اجتماعی در web3 نحوه ارتباط و تعامل افراد را به طور اساسی تغییر داده‌‍اند. مشخصه‌های شبکه‌های اجتماعی در web3 شامل موارد زیر است:

  • متن باز

در وب 3، داده‌ها روی بلاک‌چین باز، غیرمتمرکز و بدون مجوز قرار دارند. هیچ سانسوری وجود ندارد که بتواند API را تغییر داده یا دسترسی کاربران را مسدود کند. خطرات پروژه نیز از بین می‌روند زیرا توسعه‌دهندگان مجبور نیستند به پروتکل های دیگر وابسته باشند. 

به عنوان مثال، توییتر که در وب2 است یک بار API خود را خاموش کرد تا از ساخت برنامه‌های مشابه توسط توسعه‌دهندگان جلوگیری کند. همچنین ماهیت منبع باز وب 3 این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا پایگاه کد هر پلت‌فرم رسانه ‌اجتماعی را بسازند و عملکرد و تجربه کاربری بهتری ایجاد کنند. 

  • قابلیت همکاری

اگرچه در حال حاضر، web3 فقط تا حدی قابلیت همکاری دارد اما به تدریج به این قابلیت نزدیک می‌شود. Web3 قصد دارد بین محیط‌های بلاک‌چین ارتباط برقرار کند. این ویژگی به کاربران یک شبکه اجتماعی خاص اجازه می‌دهد تا محتوا، داده، دارایی و موارد دیگر را با پلت‌فرم رسانه اجتماعی دیگری به اشتراک گذاشته و همکاری بهتری داشته باشند. 

  • عدم وجود ربات و هرزنامه 

میلیون‌ها حساب کاربری در پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی وب2 وجود دارد که برخی از آن‌ها واقعی نیستند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها جعلی، ربات‌ یا هرزنامه‌ هستند. بسیاری ار آن‌ها کاربران را فریب می‌‎دهند تا با کلیک روی پیوند اشتباه به اطلاعات‌‌شان دسترسی پیدا کنند و دارایی کاربران را سرقت کنند یا اطلاعات کاربران را در ازای دریافت پول بفروشند. 

شبکه‌های اجتماعی در web3 از داده‌های کاربران محافظت کرده و تا زمانی که کاربری اجازه ندهد، هیچ‌کس نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، فناوری بلاک‌چین باعث تأیید مستقیم هویت و داده‌ها شده و وجود حساب‌های جعلی را سخت‌تر می‌کند.

  • محتوای متعلق به کاربر

در پلت‌فرم شبکه‌های اجتماعی وب2، محتوایی که یک کاربر تولید می‌کند، واقعاً متعلق به او نیست و مالکیت محتوا تماما در اختیار صاحبان پلت‌فرم است. به این ترتیب، پست‌ها و محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی سنتی ممکن است به هر دلیلی حذف شوند. در مقایسه شبکه‌های اجتماعی در web3 در برابر سانسور مقاوم بوده و هیچ کس جز کاربر مالک محتوای خود نیست. 

ویژگی های شبکه های اجتماعی در web3

مزایای شبکه های اجتماعی در web3 

شبکه‌های اجتماعی در web3 می‌توانند به حذف مشکلات فعلی شبکه‌های اجتماعی در وب2 و ایجاد یک اکوسیستم جدید کمک کنند. شبکه‌های اجتماعی در web3 دارای مزایای زیر هستند:

  • تمرکززدایی و عدم انحصار

Web3 شبکه اجتماعی را با استفاده از کاربران به عنوان محصول پایان می‌دهد زیرا با حذف ناظران متمرکز و جایگزینی آن‌ها با گره‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های ذخیره‌سازی داده توزیع شده، ایمنی و حریم خصوصی کاربران را در اولویت قرار داده و افزایش می‌دهد.

  • امنیت بیشتر

زمانی که در شبکه‌‌های اجتماعی وب2 ثبت نام می‌کنیم و اطلاعات شخصی خود را وارد می‌کنیم، زمینه خطر و سوء استفاده از این داده‌ها آماده می‌شود و مجرمان سایبری می‌توانند با هک سیستم‌ها اطلاعات کاربران را سرقت کرده و بفروشند. علاوه بر این، ادعاهایی مبنی بر شنود تماس‌های تلفنی و ضبط پیام‌های کاربران وجود دارد به این علت که ما اغلب ندانسته به برنامه‌ها اجازه دسترسی به تماس‌های تلفنی و گالری خود را می‌دهیم.

وب3 اما راه‌حل‌های زیادی برای مقابله با این مشکلات ارائه می‌کند. هر سرویسی که توسط فناوری بلاک‌چین پشتیبانی ‌شود، حداقل میزان امنیت را تضمین می‌کند، زیرا ذخیره داده‌ها آن‌ها را تغییر ناپذیر و غیر قابل دستکاری می‌کند. 

  • افزایش کنترل محتوا

در شبکه‌های اجتماعی وب2، صاحبان پلت‌فرم‌ها نمودارهای اجتماعی را که توسط پلت‌فرم‌ تنظیم شده، کنترل می‌کنند. لایک‌ها، نظرات، لیست دوستان، گروه‌هایی که دنبال می‌کنید و حتی پیام‌های شما قابل ردیابی هستند. حتی تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی وب2 می‌بینید به طور خاص برای شما در نظر گرفته شده‌اند و شما اجازه ندارید داده‌ها و نمودار اجتماعی خود را داشته باشید زیرا هنگام ثبت نام و ورود به حساب خود با خط مشی رازداری و توافقنامه خدمات کاربر آن پلت‌فرم خاص موافقت کرده‌اید. 

این بدان معناست که شما به صاحبان پلت‌فرم اجازه داده‌اید تا در صورت نامناسب بودن محتوای شما، محتوا یا حتی حساب شما را حذف کنند. شبکه‌های اجتماعی در web3 قدرت کنترل داده و محتوا را به کاربر می‌دهد نه به صاحب پلت‌فرم پس شما مالک محتوا و نمودار اجتماعی خود هستید.

  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای

اکثر پلت‌فرم‌های شبکه‌‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ این ویژگی را ایجاد کرده‌اند تا کاربران بتوانند بدون خروج از پلت‌فرم به دوستان خود پول پرداخت کنند، آنلاین خرید کنند یا غذا سفارش دهند. اگرچه بیشتر این سیستم‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای با صدور پین سعی در بالا بردن سطح امنیتی دارند اما زیاد موفق نبوده‌اند.

در این میان فناوری بلاک‌چین که عمدتاً برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال معرفی شده است که یک گزینه عالی برای ادغام پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. شبکه های اجتماعی در Web3 به طور یکپارچه پرداخت‌های درون برنامه‌ای را با حداکثر محافظت و سهولت استفاده ارتقا داده‌اند. 

  • تایید صحت محتوا

بسیاری از اخبار جعلی به عنوان حقیقت هر روز در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند و بر اساس آمار رسمی تقریباً 62 درصد از اطلاعات موجود در اینترنت غیرقابل اعتماد است. وب3 راه‌حل‌های ارزشمندی برای جلوگیری از انتشار محتوای نادرست ارائه می‌دهد. برخی از شبکه‌های اجتماعی در web3 برای تأیید صحت محتوا و ویدیوهای تولید شده توسط کاربران از الگوریتم‌های ساخته شده بر روی بلاک‌چین استفاده می‌کنند. 

  • پاداش به پست‌های معروف و اینفلوئنسرها

یوتیوب محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در وب2 است زیرا به محبوب‌ترین اینفلوئنسرهای خود بر اساس تعداد مشاهدات محتوای آن‌ها، پاداش می‌دهد. فیس بوک، اسنپ چت و تیک تاک نیز به این لیست اضافه شده‌اند. اما اغلب شبکه‌‌های اجتماعی سنتی فرصت‌ کسب درآمد برای اینفلوئنسرها محدود می‌کنند. 

شبکه‌های اجتماعی در web3 تعاملات کاربر را بر جذب فالوور ترجیح می‌دهند. در برنامه‌های کاربردی شبکه‌های اجتماعی در web3، تعاملات کاربر با استفاده از دفتر کل بلاک‌چین ردیابی می‌شوند و قراردادهای هوشمند بر اساس معیارهای خاص، پرداخت خودکار را برای اینفلوئنسرها انجام می‌دهند.

  • تایید هویت آنلاین

امروزه، حساب‌ها و ربات‌های جعلی زیادی در شبکه پلت‌فرم‌های اجتماعی وب2 وجود دارند که ممکن است اخبار جعلی، کلاهبرداری، محتوای نامناسب و فعالیت‌های غیرقانونی انجام دهند و کاربران زیادی را فریب دهند. بسیاری از اینفلوئنسرها برای افزایش تعداد فالوور، لایک و کامنت که اغلب توسط ربات‌ها انجام می‌شوند، هزینه می‌پردازند. شبکه‌های اجتماعی در Web3 تا حد زیادی این مشکل را ندارند زیر تکنیک‌های احراز هویت را برای حذف احتمال ربات‌ها و حساب‌های جعلی اجرا می‌کنند.

لیست بهترین شبکه های اجتماعی در web3

لیستی از بهترین شبکه های اجتماعی در Web3

همانطور که گفته شد، پلت‌فرم شبکه‌های اجتماعی در web3، برنامه‌هایی مبتنی بر وب۳ هستند که کاربران را قادر می‌سازند بدون تکیه بر کنترل متمرکز، تعامل اجتماعی داشته باشند. برخی از این شبکه‌های اجتماعی در web3 در ادامه فهرست شده‌اند:

شبکه اجتماعی Mirror

Mirror یک پلتفرم انتشار وب 3 است که بر حفظ حریم خصوصی کاربران و تمرکززدایی تاکید داشته و به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای خود را ایجاد و به اشتراک بگذارند و کسب درآمد کار خود را کنترل کنند. علاوه بر این Mirror ابزارهای مختلفی از جمله ویرایشگر، پروفایل خواننده، ادغام رسانه‌های اجتماعی و پشتیبانی کیف پول را برای کاربران خود فراهم می‌کند. 

شبکه اجتماعی MINDS

MINDS یک شبکه‌ اجتماعی در web3 و منبع باز است که بر روی اتریوم ساخته شده است. این پلت‌فرم به کاربران امکان ارتباط ایمن با یکدیگر را داده و هر بار که پست یا کامنت می‌گذارند، به عنوان پاداش ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. MINDS طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها مانند پیام خصوصی، چت روم گروهی، پخش زنده و غیره را دارد. کیفیت از طریق رأی مثبت سایر کاربران پاداش داده می‌شود.

پروتکل لنز

پروتکل لنز یک شبکه اجتماعی در web3 است که کاربران را قادر می سازد به طور ایمن داده‌های شخصی خود را در چندین شبکه بدون کنترل متمرکز یا سانسور از سوی نهادهای خارجی ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند. این پروتکل همچنین از کیف پول‌های وب 3 مانند متامسک پشتیبانی می‌کند و برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا به دارایی‌های دیجیتال خود بدون نیاز به سرویس‌های وب2 مانند PayPal یا حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشند.

شبکه اجتماعی Diamond App

DiamondApp یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی در web3 است که توسط شرکت Diamond Labs توسعه یافته است. این پلت‌فرم ویژگی‌های بسیاری مانند مکالمات خصوصی، چت‌های گروهی، پرداخت‌های ایمن از طریق ارزهای دیجیتال، ابزارهای مدیریت حساب و… را به کاربران ارائه می‌دهد.

شبکه اجتماعی Mastodon

Mastodon یک شبکه اجتماعی در web3 و منبع باز و غیرمتمرکز است که با اکثر شبکه‌های اجتماعی web2 مانند توییتر یا فیس بوک همکاری می‌کند. این پروتکل استقلال کاملی را در مورد ایجاد محتوا و قوانین نظارت در این نمونه‌های فردی برای کاربران خود فراهم می‌کند و در عین حال امکان برقراری ارتباط بین افراد مختلف را ایجاد می‌کند.

شبکه اجتماعی  Audius

پلت‌فرم Audius یکی دیگر از پلت‌فرم‌های پخش موسیقی غیرمتمرکز web3 است که هدف آن ایجاد اکوسیستمی است که هنرمندان می‌توانند در آن کنترل کاملی بر توزیع محتوای خود داشته باشند و در عین حال از پخش موسیقی خود توسط شنوندگان در سراسر جهان، حق امتیاز کسب کنند.

شبکه اجتماعی audius

جمع بندی و سوالات متداول

شبکه‌های اجتماعی در web3 دروازه‌ای به سوی آینده غیرمتمرکز هستند. این غول‌های فناوری قدرت وب2 را بر روی محتوا و داده‌های کاربران حذف کرده و کنترل آن‌ها را به صاحبان قانونی، یعنی کاربران می‌دهد. با web3، کاربران دیگر یک محصول نیستند و حق مالکیت، کنترل و نظارت بر داده‌های خود را دارند و به پلت‌فرم شبکه اجتماعی کمک می‌کنند. 

از آنجایی که فناوری وب 3 در سال‌های آینده به تکامل خود ادامه خواهد داد می‌توان انتظار داشت که محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در web3 در بین مخاطبان آنلاین سراسر جهان افزایش یابد.

هدف شبکه های اجتماعی در web3 چیست؟

هدف آن‌ها ایجاد یک اکوسیستم شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که در آن کاربران مالک و کنترل‌کننده داده‌های خود هستند.

شبکه های اجتماعی در web3 چه مزایایی دارند؟

آن‌ها باعث تمرکززدایی، افزایش امنیت، کنترل محتوا توسط کاربر، پرداخت‌های درون برنامه‌ای و... می‌شوند.

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا