آموزش

امضای دیجیتال در بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟

اولین بار در وایت پیپر بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به عنوان زنجیره‌ای از امضاهای دیجیتال معرفی کرد. بدیهی است که فناوری بلاک‌چین جزء اساسی ایجاد امور مالی غیرمتمرکز است و بدون امضای دیجیتال در بلاک چین نمی‌تواند ماهیت غیرمتمرکز خود را حفظ کند.

بدون وجود امضای دیجیتال بلاک چین، هر فردی قادر است هر چیزی روی بلاک‌ چین بنویسد، به عنوان مثال می‌تواند ادعا کند که شما برای او بیت کوین ارسال کرده‌اید، در صورتی که این کار را نکرده‌اید. خوشبختانه، قبل از اینکه شبکه بلاک‌چینی بتواند تراکنشی را بپذیرد، حتما صاحب یک کیف پول باید آن را امضا کند. در ادامه این مقاله از صرافکس با مفهوم این امضای دیجیتالی بیشتر آشنا خواهیم شد.

امضای دیجیتال بلاک چین چیست؟

امضای دیجیتال یک مکانیسم رمزنگاری است و برای تأیید صحت و یکپارچگی داده‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نگاه اول ممکن است نسخه دیجیتالی از امضاهای دست نویس معمولی به نظر بیاید اما در واقع دارای سطوح بالاتری از پیچیدگی و امنیت است. به زبان ساده، امضای دیجیتال نوعی کد است که به یک پیام یا سند پیوست می‌شود و به عنوان مدرکی است که پیام در طول مسیر خود از فرستنده تا گیرنده مورد دست‌برد قرار نگرفته است.

امضای دیجیتال بلاک چین اشاره به پیاده‌سازی این مفهوم در صنعت بلاک‌چین دارد. امضای دیجیتال بلاک چین نوعی سیستم‌ اثبات رمزنگاری است که باعث ایجاد اعتماد در بلاک چین می‌شود. بدین معنا که تضمین کند پیام از یک منبع خاص بدون هیچ تغییر و نگرانی درباره هک و سایر موارد به مقصد خواهد رسید و بنابراین زیرساخت‌ها در برابر واسطه‌های مخرب یا تغییرات ناخواسته بیشتر محافظت خواهند شد.

امضای دیجیتال در بلاک چین چیست؟

امضای دیجیتال در بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

در صنعت کریپتوکارنسی، سیستم امضای دیجیتال از سه مرحله اساسی تشکیل شده که شامل هش، امضا و تأیید می‌باشد.

  • هش‌ کردن داده‌ ها

اولین اقدام هش‌کردن پیام‌ها یا داده‌های دیجیتالی است. برای این کار داده‌ها به یک الگوریتم هش ارسال می‌شوند و هش (پیام خلاصه) تولید می‌شود. قاعدتا پیام‌های اولیه از نظر اندازه متفاوت هستند اما وقتی هش می‌شوند، تمام مقادیر هش طول برابری دارند که این مهم‌ترین ویژگی یک تابع هش است.

شایان ذکر است که هش‌کردن داده‌ها برای ایجاد امضای دیجیتال ضروری نیست زیرا یک کلید خصوصی برای امضای یک پیام که هش نشده قابل استفاده است. اما در مورد امضای دیجیتال بلاک چین، داده‌ها باید هش ‌شوند.

  • امضا کردن

پس از هش‌شدن داده‌ها باید فرستنده پیام آن را امضا و تایید کند و در این لحظه از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌شود. اغلب پیام هش‌شده با یک کلید خصوصی امضا می‌شود و گیرنده پیام قادر است اعتبار آن را به کمک یک کلید عمومی ارائه شده بوسیله امضاکننده چک کند.

توجه کنید که امضای دیجیتال بلاک چین مستقیما با محتوای هر پیام در ارتباط است در نتیجه هر پیام امضا شده دیجیتال دارای امضای دیجیتال متفاوتی است، برخلاف امضاهای دست نویس که بدون در نظر گرفتن متن پیام همه یکسان هستند.

  • تأیید

با ذکر مثالی این مرحله را توضیح می‌دهیم. آلیس پیامی برای باب نوشته و آن را امضای دیجیتال کرده است که این امضا به عنوان اثر انگشت دیجیتالی و منحصر به فرد پیام خاص آلیس عمل می‌کند. باب پس از دریافت پیام، اعتبار امضای دیجیتال را به کمک کلید عمومی ارائه شده به‌وسیله آلیس بررسی می‌کند. با این کار او مطمئن می‌شود که امضا توسط آلیس ایجاد شده زیرا فقط او کلید خصوصی پیام را دارد که با کلید عمومی آن مطابقت دارد.

آلیس باید دقت کند که کلید خصوصی خود را مخفی نگه دارد، زیرا اگر شخصی کلید خصوصی آلیس را بداند قادر است امضای دیجیتال او را ایجاد کرده و خود را به جای آلیس جا بزند.

جعل امضای دیجیتال بلاک چین تقریباً غیرممکن است زیرا بر مبنای نظریه اعداد استوار است. در رمزنگاری کلید عمومی، کاربران یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی دارند که تشکیل دهنده یک جفت هستند. رمزنگاری کلید عمومی جهت تضمین امنیت و محافظت از اطلاعات مهم و حساس از رمزگذاری  داده‌ها استفاده می‌کند.

امضای دیجیتال در بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

مشاهده آخرین قیمت بیت کوین در صرافکس

اهمیت امضای دیجیتال بلاک چین 

امضای دیجیتال بلاک چین اغلب برای دستیابی به سه نتیجه اصلی مورد استفاده است: یکپارچگی داده‌ها، احراز هویت و عدم انکار.

  • یکپارچگی داده‌ها:

این امضا تأیید می‌کند که پیام در طول مسیر خود تغییر نکرده است و هرگونه تغییر در پیام امضای کاملاً متفاوتی ایجاد خواهد کرد.

  • اعتبار:

 تا زمانی که کلید خصوصی مخفی باشد، دریافت‌کننده می‌تواند از کلید عمومی خود برای تأیید امضاهای دیجیتال بلاک چین فرستنده ارز استفاده کند.

  • عدم انکار:

پس از ایجاد امضا، فرستنده نمی‌تواند در آینده آن را انکار کند، مگر اینکه کلید خصوصی او لو رفته باشد. با امضای دیجیتال در بلاک چین، پیام توسط امضا تغییر نمی‌کند و به کاربر امکان می‌دهد تا پیام‌ها را به صورت موازی امضا کند و قوانین تجاری را بر اساس دستورات، رأی اکثریت و موارد دیگر اجرا کند.

در انتها اینکه می‌توان با امضای دیجیتال بلاک چین چند عمل را به صورت متوالی در یک بلاک چین ثبت کرد که هر کدام به یک سند و وظیفه خاص که به هر دو طرف مرتبط است و زنجیره ای از معاملات را به شکل یک دنباله قابل بررسی ایجاد می‌کند.

این مسیر حسابرسی توسط اشخاص ثالث مجاز قابل تأیید است و در نتیجه ارائه کننده شفافیت، انطباق و اعتماد خواهد بود. امضای دیجیتال در بلاک چین تضمین می‌کند که فقط صاحب قانونی یک رمز ارز می‌تواند تراکنش را برای ارسال و انتقال وجوه امضا کند.

چالش ‌های امضای دیجیتال در بلاک چین

چالش‌های عمده‌ای که طرح‌های امضای دیجیتال بلاک چینی با آن روبه‌رو هستند حداقل شامل سه مورد است:

  • الگوریتم: کیفیت الگوریتمی که در طرح این امضای دیجیتال استفاده می‌شود بسیار مهم است و شامل انتخاب توابع هش مطمئن و سیستم‌های رمزنگاری ایمن است.
  • پیاده‌سازی و اجرا: در صورتی که کیفیت الگوریتم‌ خوب باشد اما اجرا نشده باشند، امضای دیجیتال حتما ناقص‌ خواهد بود.
  • کلید خصوصی: چنانچه کلیدهای خصوصی در دسترس دیگران قرار بگیرد و به نوعی در معرض خطر باشد، ویژگی‌های اصالت و عدم انکار امضای دیجیتال بلاک چین نقض می‌شوند. در مورد کاربران ارزهای دیجیتال از دست دادن یک کلید خصوصی شاید به ضررهای مالی قابل توجه منجر شود.

در ادامه بخوانید: با کریپتوگرافی از سرقت اطلاعات خود جلوگیری کنید

سخن پایانی

توابع هش و رمزنگاری کلید عمومی در همه سیستم‌های امضای دیجیتال بلاک چین هستند و امروزه به طور گسترده در صنعت بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر امضای دیجیتال در بلاک چین به طور صحیح اجرا شود، امنیت تراکنش‌ها را افزایش خواهد داد، یکپارچگی را تضمین می‌کند و احراز هویت دیجیتال را آسان می‌کند.

امضای دیجیتال بلاک چین تضمین می‌کند که رمز ارزها فقط توسط افرادی که دارای کلیدهای خصوصی مربوط به آن‌ها هستند، قابل مبادله‌اند. در آینده و با گسترش فناوری بلاک چین اهمیت امضای دیجیتال در این حوزه بیشتر از پیش خواهد شد. اگر سوال یا ابهامی در این باره دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان صرافکس به شما پاسخ بدهند.

سؤالات متداول

امضای دیجیتال بلاک چین به چه معناست؟

این امضای دیجیتال یک مکانیسم رمزنگاری است و برای تأیید صحت و یکپارچگی داده‌های دیجیتال در صنعت بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مهم در استفاده از امضای دیجیتال در بلاک چین چیست؟

اهمیت استفاده از امضای دیجیتال در بلاک چین در ایجاد یکپارچگی داده‌ها، اعتبار بخشیدن به آن‌ها و عدم انکار است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا