آموزش

همه چیز در رابطه با کلید خصوصی (Private Key)

اگر قصد دارید که وارد دنیای رمزارزها شوید باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن را یاد بگیرید که مبحث امنیتی آن است و در این‌ بین به باید به کلید خصوصی ارز دیجیتال دقت بیشتری کرد و در حفظ آن جدی بود. هر دارایی دیجیتالی که در دنیای بازارهای دیجیتال دارای دو کلید است که یکی کلید خصوصی و دیگری کلید عمومی کیف پول خواهد بود. در این مقاله از صرافکس، سایت خرید ارز دیجیتال ، ما شما را با مفهوم کلید خصوصی یا همان Private Key آشنا می‌کنیم.

کلید خصوصی ارز دیجیتال چیست؟

کلید خصوصی (Private Key) را در واقعیت می‌توان نوعی از کریپتوگرافی دانست که به اعضا این توانایی را می‌دهد که بتوانند به رمزارزهای خود در بازار دسترسی داشته باشند و از آن محافظت کنند. با این کلید این امکان وجود دارد که رمزارزها را از یک کیف پول بدون هیچ ترسی به کیف پولی دیگر ارسال و دریافت نمود. همچنین از این کلیدهای برای امضای تراکنش‌ها و حق مالکیت آدرس خاص بلاک چین بهره می‌برند. پسوردی که برای کلیدهای خصوصی استفاده می‌شود، ترکیبی از اعداد و حروف خواهد بود و کاملاً محرمانه است.

اگر رمزی که برای کلید خصوصی در نظر گرفته‌اید ساده باشد به‌راحتی قابل هک شدن است ولی به‌طورکلی پسورد از 51 کاراکتر تشکیل‌شده که به‌صورت ترکیبی اعداد و حروف انگلیسی است. بنا به طراحی پیشرفته آن قابل هک شدن نیست ولی باید در حفظ آن دقت کنیم چراکه گم‌شدن یا دزدید‌ه شدن کلید محتوای کیف پول نیز از دست خواهد رفت. باید توجه کرد که توابع رمزنگاری‌شده در کیف پول‌ها متمایز است به شیوه‌ای که فرمت کلید خصوصی در همه کیف پول‌ها فرق می‌کند و اگر بنا به هر دلیلی کلید خصوصی کیف ارزی خود را از یاد ببرید همه دارایی‌های شما در کیف پول از بین خواهد رفت. می‌توانید از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و با Private Key در مواقعی که لازم دارید به آن دسترسی داشته باشید.

کلید خصوصی ارز دیجیتال چیست؟

کلیدهای خصوصی چگونه کار می‌کنند؟

کلید خصوصی یک عدد طولانی است که در دنیای رمزارزها به‌عنوان پسورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این کلیدها به علت اینکه به‌آسانی قابل تایید هستند به‌صورت امضای دیجیتالی بهره می‌برند. بدون آنکه این کلید آشکار شود. همچنین از آن برای تراکنش رمزارزها برای نسبت دادن مالکیت یک آدرس بلاک چین استفاده خواهد شد.

چگونه کلید خصوصی را حفظ کنیم؟

راه‌های گوناگونی برای حفاظت از کلید خصوصی کیف پول خود وجود دارد که استفاده از کیف پول‌های کاغذی از متداول‌ترین راه‌ها است، به شیوه‌ای که کلید خصوصی بر روی پیپر ولت‌ها به‌صورت کد QR چاپ می‌شود. رمزارزهایی که در کیف پول داریم به‌صورت آفلاین نگهداری می‌شوند. هنگام استفاده از این دسته از نرم‌افزارها این‌چنین است که بخشی برای حفاظت کلید خصوصی وجود دارد و قسمت آنلاین مربوط به کلید عمومی خواهد بود. با این روش می‌توان انواع تراکنش‌ها را به شیوه‌ی آفلاین انجام داد و نقل‌وانتقال رمزارزها را به‌صورت آنلاین انجام داد.

کیف پول‌های گرم (HOT) یکی از راه‌های خوب و مفید دیگر است که با آن می‌توان از کلید خصوصی محافظت کرد، به‌گونه‌ای که پسورد را بر روی دستگاه‌هایی که به اینترنت اتصال دارند ذخیره می‌کنند که شامل کیف پول دسکتاپی، کیف پول تحت وب و یا کیف پول تلفن همراه خواهد بود. همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند USB وجود دارد که برای این کار مفید هستند.

کلید عمومی چیست؟

در کنار اینکه فهمیدیم که کلیدی خصوصی چیست و چه کاربردی دارد، یادگیری مفهوم کلید عمومی نیز خالی از لطف نیست. این کلید نیز به‌صورت ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی و به روش توابع رمزنگاری کلید خصوصی ساخته می‌شود.

 بر این اساس این ترس به وجود می‌آید که با ساختن کلید عمومی از روی کلید خصوصی منجر به کشف آن شود ولی همچون چیزی امکان‌پذیر نیست. کیف پول‌های عمومی هم درست مانند خصوصی از رمزهای متفاوتی در جامعه برخوردارند و فرمتی که استفاده می‌شود کاملاً متمایز با یکدیگر هستند، به‌گونه‌ای که اگر یکی از افراد برای شخصی دیگری ارز دیجیتال ارسال کند باید کلید یا آدرس عمومی هم بفرستد.

تفاوت کلید عمومی و آدرس در چیست؟

در اکثر کیف پول‌های رمزارزها کلید عمومی و آدرس عمومی به شیوه کاملاً مشابه به نمایش درمی‌آید ولی در باطن این‌گونه نیست و با هم فرق می‌کنند. پروسه تولید آن این‌چنین است که اول کلید خصوصی به شیوه اتفاقی ایجاد می‌شود و در قدم بعدی از روی توابع هش کلید عمومی نیز ساخته می‌شود. توابع هش دارای ویژگی اساسی هستند و آن‌یک طرفه بودن این توابع است به‌گونه‌ای که اگر خروجی تابع را داشته باشید ورودی را نمی‌توانید حدس بزنید.

پس با این تعریف با داشتن کلید عمومی می‌توان به کلید خصوصی دست‌یافت برای مثال می‌توانید آدرس‌هایی که برای بیت کوین استفاده می‌شود و بر اساس توابع هش است را در پایین مشاهده ‌کنید.

  • آدرس‌های قدیمی بیت کوین: این دسته از آدرس‌ها با عدد 1 آغاز می‌شوند.

۱BvBMSEYstWetqTFn۵Au۴m۴GFg۷xJaNVN۲

  • آدرس‌های جدید بیت کوین: این گروه آدرس‌ها با عدد 3 آغاز می‌شوند.

۳J۹۸t۱WpEZ۷۳CNmQviecrnyiWrnqRhWNLy

  • آدرسی که با 1bc آغاز می‌شود: این آدرس را اکثراً صرافی‌ها و کسب‌وکارها پشتیبانی نمی‌کنند و باید در به کار بردن آن نهایت دقت را داشته باشید بیشتر این آدرس‌ها برای طرح‌هایی مانند سگویت کاربرد دارند.

bc۱qar۰srrr۷xfkvy۵l۶۴۳lydnw۹re۵۹gtzzwf۵mdq

کاربرد کلید خصوصی بیت کوین چیست؟

یکی از ویژگی‌های کلید خصوصی بیت کوین قابلیت غیرقابل‌برگشت بودن آن است، این مزیت مهم به‌وسیله‌ی امضاهایی دیجیتالی که مختص هر تراکنش هست منصوب می‌گردد. این نکته را باید گفت که امضاهای دیجیتال که با کلیدهای خصوصی تولید می‌شوند برای هر تراکنش بی‌همتا است.

به‌جز مواردی که در بخش‌های بالا بیان شد امضاهای دیجیتال از طریق توابع ریاضی به کلیدهای عمومی یا آدرس‌های عمومی بیت کوین انتقال می‌یابند. این توابع به افرادی که صاحب حساب هستند و قصد انتقال بیت کوین دارند و صاحبان امضاهای دیجیتال کمک می‌کند.

کاربردهای کلید خصوصی ارز دیجیتال

برای مشاهده نمودار تکنیکال، قیمت و خرید بیت کوین از صرافکس کلیک کنید.

بازیابی کیف پول از طریق عبارت Seed

Seed شامل ترکیبی 12 کاراکتری متمایز است که برای زمان‌هایی که کیف پول خود را بر روی سیستم‌هایی مانند لپ تاپ و یا موبایل نصب کردید با وارد کردن این عبارت می‌توانید به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. در مواقعی که کامپیوتر و یا گوشی به دلایلی مختلفی مانند گم‌شدن یا خرابی غیرقابل‌استفاده شوند در هنگام نصب بر روی سیستم‌های دیگر کیف پول را از طریق Seed بازیابی می‌کنند.

بازیابی دارایی‌ از طریق کلید خصوصی

هنگامی‌که از کیف پول برای نگهداری رمز ارزهای خود استفاده می‌کنیم رمزارزها فقط بر روی کامپیوتر و یا گوشی ذخیره نشده‌اند لیکن در شبکه بلاک چین نیز موجود هستند و می‌توان از راه پلتفرم‌های که به بلاک چین اتصال دارند به آن‌ها دست‌یافت. این یعنی اگر زمانی موبایل یا کامپیوتر خراب یا ناپدید شوند برای دست‌یابی به دارایی‌های دیجیتالی خود باید کلید خصوصی را در بخش بازیابی کیف پول دیگری که به بلاک چین اتصال دارد وارد کرد و به‌این‌ترتیب به ارزهای دیجیتال خود دسترسی خواهی داشت.

بنابراین باید نکته‌ای مهم را در نظر داشت که تنها مدرکی که مالکیت شما را بر ارزهای دیجیتال ثابت می‌کند همان کلیدهای خصوصی هستند که باید خیلی در حفظ و نگهداری از آن‌ها دقت به خرج داد. یکی از راه‌های ساده یادداشت کردن آن روی کاغذ و نگهداری در یک محل مطمئن است ولی این روش خطرات خودش را هم دارد مانند گم‌شدن کلید خصوصی و یا دزدیده شدن و خراب شدن آن.

از راه‌های گوناگون دیگری نیز می‌توان برای حفاظت از کلید خصوصی بهره برد؛ مانند ذخیره کردن، فشرده‌سازی و رمز گذاشتن برای آن در یک فایل خصوصی و این فایل را می‌توان در فضاهای ابری که موجود هستند ذخیره و نگهداری کرد مانند Google Cloud. از ویژگی‌ها و دلایلی که از فضای ابری استفاده می‌کنیم می‌توان به قابلیت‌های خوبی مانند دسترسی راحت به اطلاعات ذخیره‌شده در آن‌ و همچنین امنیت بالای این فضاهای ابری اشاره کرد.

بازیابی دارایی‌ از طریق کلید خصوصی

جمع ‌بندی

امیدوارم که با خواندن این مطلب به اهمیت حفظ و نگهداری کلید خصوصی پی برده باشید و در نگهداری از آن نهایت دقت را داشته باشید زیرا تنها مدرکی که حق مالکیت شما را بر روی دارایی‌های دیجیتالی خود در دنیای بلاک چین اثبات می‌کند Private Key هستند.

در ادامه بخوانید: لیست ۲۰ تایی بهترین کیف پول های ۲۰۲۳

سؤالات متداول

منظور از کلید خصوصی در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟

کلید خصوصی که به‌عنوان کلید مخفی نیز شناخته می‌شود، متغیری در رمزنگاری است که با الگوریتمی برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها استفاده می‌شود. کلیدهای مخفی فقط باید با مولد کلید یا اشخاصی که مجاز به رمزگشایی داده‌ها هستند به اشتراک گذاشته شود.

آیا کلید خصوصی یک آدرس کیف پول است؟

آدرس کیف پول فقط برای انجام تراکنش در چنین کیف پولی قابل‌استفاده است، بنابراین می‌توان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت تا آن‌ها را به کیف پول شما انتقال دهند. از طرف دیگر، کلید خصوصی شما مجموعه‌ای از اعداد و حروف است که به شما امکان می‌دهد به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا