آموزش

هوش مصنوعی ChatGPT چیست و چه تفاوتی با موتور جستجو دارد؟

هوش مصنوعی ChatGPT در اصل یک چت بات هوش مصنوعی آنلاین و ساده است که توسط کمپانی OpenAI در دسامبر 2022 ارائه شد. در واقع ChatGPT یک مدل زبان AI است که توسط OpenAI توسعه یافته و می‌تواند متنی شبیه انسان را بر اساس ورودی داده شده ایجاد کند.

این مدل توسط مجموعه‌ای بزرگ از داده‌های متنی آموزش داده شده و می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، متن‌های طولانی را خلاصه کند، داستان بنویسد و اغلب در برنامه‌های هوش مصنوعی محاوره‌ای، برای شبیه‌سازی مکالمه انسان‌‌مانند با کاربران استفاده می‌شود. 

بسیاری از کاربران این فناوری از توانایی آن در ارائه پاسخ‌های فوق‌العاده شبیه انسان متعجب شده‌اند و معتقدند که این مقوله ممکن است در نهایت قدرت ایجاد اختلال در نحوه تعامل انسان‌ها با کامپیوتر و تغییر شیوه بازیابی اطلاعات را داشته باشد.

 هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

به زبان ساده، ChatGPT مدلی از هوش مصنوعی است که در گفتگوهای مکالمه‌ای شرکت می‌کند. این بات نمونه‌ای از یک ربات چت است که شبیه سرویس‌های چت اتومات مورد استفاده در پلتفرم‌های خدمات مشتریان برخی از شرکت‌ها و سازمان‌هاست. این ربات توسط شرکت تحقیقاتی فناوری OpenAI توسعه یافته است.

 «GPT» مخفف عبارت Generative Pre-training Transformer است و اشاره به روشی دارد که ChatGPT، زبان را توسط آن پردازش می‌کند. چیزی که این چت بات از چت بات‌های دهه‌های اخیر متمایز می‌کند، این است که هوش مصنوعی ChatGPT به کمک  یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) آموزش داده شده است.

 RLHF شامل استفاده از مربیان هوش مصنوعی انسانی و مدل‌های پاداش برای توسعه ChatGPT به یک ربات است که می‌تواند فرضیات نادرست را به چالش کشیده، سؤالات را پاسخ دهد و اشتباهات را بپذیرد. برنامه‌های کاربردی آن شامل ربات‌های خدمات مشتری، تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها و ترجمه متن از زبانی به زبان دیگر است.

خرید ارز دیجیتال

ویژگی‌های هوش مصنوعی ChatGPT

همانطور که اشاره شد موارد استفاده بالقوه بسیاری برای این فناوری وجود دارد که از توابع مستقیم‌تر و از نوع ربات‌های چت تا برنامه‌های بسیار مبهم‌ و پیچیده را در برمی‌گیرد. در آینده این احتمال وجود دارد که کاربران کاربردهای دیگری نیز برای استفاده از این فناوری کشف کنند مانند استفاده در موتورهای جستجو.

با وجود اینکه چت‌بات‌ها سال‌های زیادی است که وجود دارند، هوش مصنوعی ChatGPT  پیشرفت چشمگیری در درک، روان بودن و دقت نسبت به مدل‌های قبلی دارد. 

چالش های ChatGPT

چالش‌های هوش مصنوعی ChatGPT

شرکت OpenAI به برخی از محدودیت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی ChatGPT را که در حال حاضر در مدل ارائه شده وجود دارد اشاره کرده است. به عنوان مثال گاهی اوقات عبارات منسجم، اما نادرستی را می‌نویسد، در مورد جستجوها و سؤالات مبهم فرضیاتی ارائه می‌دهد و میل به پرمخاطب بودن دارد. در هفته‌های ابتدایی انتشار عمومی آن، ChatGPT به دلیل اینکه برخی دانشجویان ادعا کردند که از آن برای ایجاد مقالات و تکالیف نوشتاری استفاده کرده‌اند، خبرساز شد. 

به نظر برخی کارشناسان، هوش مصنوعی ChatGPT خطرات بیشتر و جدی‌تری دارد. مثلا، برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این ربات ممکن است برای حملات بدافزاری و فیشینگ مورد سوء استفاده قرار گیرد یا اینکه هکرها از آن برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی خود که زیاد قابل کنترل نیست، استفاده کنند.

نگرانی در مورد ایجاد اطلاعات نادرست نیز وجود دارد و برخی معتقدند که ممکن است هوش مصنوعی ChatGPT در ایجاد و اشتراک گذاری مطالب قانع کننده اما گمراه کننده در زمینه سیاست مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

محدودیت مهم دیگر این است که داده‌های ChatGPT محدود به سال 2021 است و این ربات چت از رویدادها یا اخباری که از آن زمان به بعد رخ داده اطلاعی ندارد. در نتیجه، پاسخ به برخی سؤالات مانند اینکه چه کسی برنده جام جهانی 2022 است، را ندارد.

ربات تریدر ارز دیجیتال

کاربردهای هوش مصنوعی ChatGPT 

طبق اعلام اخبار و رسانه های اجتماعی، مردم از این چت بات برای سرگرمی و موارد کاربردی استفاده می‌کنند مثلا با آن شعر می‌نویسند، پیام‌هایی برای برنامه‌های دوست‌یابی ایجاد می‌کنند و به سؤالات احمقانه پاسخ می‌دهند! برخی نیز به برنامه‌های کاربردی‌تری اشاره می‌کنند که عبارتند از:

  • جایگزینی برای موتور جستجوی گوگل برای پاسخ به سؤالات
  • ایجاد سرفصل‌ها
  • نوشتن چکیده و خلاصه مقالات علمی
  • تولید انواع محتوا مانند نوشتن توضیحات محصولات، پست‌ها در وبلاگ‌ها و…
  • کمک کردن در انجام تکالیف

تفاوت ChatGPT و موتور جستجو 

هوش مصنوعی ChatGPT مدل زبانی به حساب می‌آید که هدف آن برقراری مکالمه با کاربر نهایی می‌باشد. در مقایسه یک موتور جستجو صفحات وب را در اینترنت لیست کرده و به کاربر کمک می‌کند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند.  ChatGPT توانایی جستجوی اطلاعات را در اینترنت ندارد بلکه از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی آموخته برای پاسخ دادن استفاده می‌کند و بنابراین ممکن است اشتباه کند.

 ChatGPT چه فرقی با موتورهای جستجو دارد

برخی نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی ChatGPT 

برخی افراد نسبت به جایگزین شدن یا تحلیل رفتن هوش انسانی بوسیله این چت ربات‌های هوش مصنوعی نگرانند. به عنوان نمونه ربات چت قادر است در عرض چند ثانیه مقاله‌ای در مورد موضوعات مختلف بنویسد و دیگر نیازی به نویسنده انسانی نباشد.

هوش مصنوعی ChatGPT همچنین می‌تواند در عرض چند ثانیه مقاله‌ای کامل بنویسد و امکان تقلب برای دانش‌آموزان را آسان‌ کند یا مانع یادگیری درست‌نویسی شود. نگرانی دیگر در مورد این ربات چت، احتمال انتشار اطلاعات نادرست است زیرا ربات به اینترنت متصل نیست و امکان اشتباه در اطلاعاتی که به اشتراک می گذارد وجود دارد.

این ربات می‌گوید: «پاسخ‌های من در حکم واقعیت در نظر گرفته نمی‌شوند و من همیشه به کاربران توصیه می‌کنم اطلاعاتی را که از من یا هر منبع دیگری دریافت می‌کنند چک و تأیید کنند.» شرکت OpenAI نیز یادآوری می‌کند که هوش مصنوعی ChatGPT گاهی اوقات پاسخ‌هایی با صدای معقول، اما نادرست و بی‌معنی ارائه می‌کند.

هوش مصنوعی ChatGPT خوب است یا بد؟

هوش مصنوعی ChatGPT یک ربات چت پیشرفته با این پتانسیل است که زندگی مردم را آسان‌تر کرده و در انجام کارهای روزمره و خسته‌کننده مثل نوشتن ایمیل یا نیاز به جستجو برای یافتن پاسخ در وب به افراد کمک کند.

 با این همه برای جلوگیری از پیامدهای منفی آن مانند انتشار اطلاعات نادرست، موارد و جزئیات فنی بسیار خاص وجود دارد و قبل از توسعه استفاده از آن باید مشخص شوند. به طور کلی، مدل‌های هوش مصنوعی مانند این ربات برای کسب عملکرد ایده‌آل به آموزش و تنظیم بسیار دقیقی نیاز دارند.

سؤال این است که آیا این هوش مصنوعی جهان را تسخیر خواهد کرد؟ هنوز نه، اما آلتمن از شرکت OpenAI معتقد است که ایجاد هوش به سبک انسانی در هوش مصنوعی چندان دور از ذهن نیست. او در پاسخ به اظهار نظر ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی بسیار قوی، طی توییتی اعلام کرد “من موافق هستم که به هوش مصنوعی خطرناکی نزدیک هستیم که خطر امنیت سایبری بزرگی را به همراه دارد و فکر می‌کنم در دهه آینده به AGI واقعی خواهیم رسید.”

چشم انداز هوش مصنوعی ChatGPT 

با توجه به اینکه همه چیز از زمان عرضه این محصول به بازار به سرعت پیش رفته است، بسیاری از کارشناسان در مورد چشم‌انداز آینده این فناوری امیدوارند. 

آیفونی دیگر

برخی از کارشناسان، هوش مصنوعی ChatGPT را با ظهور اولین مدل آیفون در سال 2007 مقایسه می‌کنند زیرا این ابزار قدرت هوش مصنوعی را در معرض استفاده کاربران غیر فنی قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه اکنون بالغ بر  84 درصد شهروندان آمریکایی‌ از گوشی هوشمند آیفون استفاده می‌کنند برخی معتقدند این هوش مصنوعی برای بسیاری از مردم به چیزی مانند لوازم خانگی تبدیل خواهد شد.

نگرانی‌های اخلاقی و حقوقی 

نگرانی های مربوط به هوش مصنوعی ChatGPT

برخی شرکت‌های بزرگ فناوری به علت نگرانی‌های قانونی و اخلاقی از معرفی محصولات مشابه این نمونه امتناع کرده‌اند. این نگرانی نیز وجود دارد که این ابزار به اعتبار برخی از برندها آسیب بزند.

یکی از بزرگترین ناشران دانشگاهی جهان، وبسایت Springer Nature، اخیراً اعلام کرده است که هوش مصنوعی ChatGPT را به عنوان نویسنده مقالات نمی‌توان در نظر گرفت اما دانشمندان اجازه دارند از این هوش مصنوعی برای کمک در نوشتن یا تولید ایده برای تحقیقات خود استفاده کنند.

ارائه نسخه پولی 

در حال حاضر ربات ChatGPT یک سرویس رایگان است زیرا هنوز محصول در مرحله تحقیق است و شرکت توسعه‌دهنده آن قبلاً طی نظرسنجی‌هایی نظر کاربران را در مورد اولویت قیمت برای نسخه‌های چت بات آینده انجام داده است. 

برخی از کاربران پرداخت 42 دلار در ماه را برای استفاده در سطح حرفه‌ای از چت بات مناسب اعلام کرده‌اند. در نسخه حرفه‌ای کاربران امکان اولویت دسترسی حتی در صورت افزایش تقاضا دارند و زمان پاسخ برای درخواست‌های آن‌ها سریعتر خواهد بود.  

مخالفت با ChatGPT

هر ابزار فناوری جدید اصولا با برخی عدم پذیرش‌ها مواجه می‌شود. در این مورد نیز حوزه دانشگاهی واکنش‌های متفاوتی نسبت به این نرم‌افزار نشان داده است، مثلا برخی بیان می‌کنند که این نرم‌افزار  یک ابزار کمک آموزشی عالی است و در مقابل برخی نگرانند که دانشجویان از این برنامه در سرقت علمی تحقیقات خود استفاده کنند. 

نحوه ثبت نام و استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT

برای استفاده از این برنامه ابتدا نرم افزار را از لینک chat.apps.openai.com دانلود و نصب کنید. طبق مواردی که گفته می‌شود پیش بروید.

  • برنامه را باز کرده و بر روی گزینه ورود (login) کلیک کنید.
  • سپس آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
  • روی گزینه ادامه (Continue) کلیک کنید.
  • رمز عبور برای خود تعیین کرده و تایید کنید و گزینه ورود را انتخاب کنید.
  • اکنون شما وارد ChatGPT شد‌ه‌اید.

برای استفاده از این هوش مصنوعی مراحل زیر را ادامه دهید.

  • پس از ورود روی گزینه چت جدید و سوالات پرسیده شده ضربه بزنید.
  • سپس گزینه Get AI Response را انتخاب  کنید.
  • روی صفحه، همه پاسخ‌های هوش مصنوعی ChatGPT را بررسی کنید، همچنین می‌توانید از ChatGPT برای دریافت اطلاعات کامل در هر زمینه استفاده کرده و نیز نحوه استفاده از  ChatGPT  را با استفاده از گزینه جدید چت یاد بگیرید.

سخن پایانی

ChatGPT یک ربات هوش مصنوعی قدرتمند است که بر اساس اعلام شرکت توسعه دهنده آن در گفتگوها شبیه انسان است. این چت بات برای پاسخگویی به روشی طبیعی طراحی شده و کاربردهای متعددی دارد. مدت کوتاهی پس از انتشار در نوامبر 2022 توجه زیادی را به خود جلب کرد و در عرض چند روز تعداد کاربران آن به یک میلیون نفر رسید. اما نگرانی‌هایی نیز در مورد سوء استفاده احتمالی از ربات بوسیله هکرها، منتشرکنندگان اطلاعات نادرست و سایر افراد خلافکار وجود دارد. شرکت OpenAI، در حال برنامه ریزی برای ارائه نسخه حرفه‌ای و پولی این ربات است.

ChatGPT چیست؟

بات ChatGPT یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) است و به منظور ارائه پاسخ‌های طبیعی، روان و شبه دیالوگ‌ به پرسش‌ها طراحی و ارائه شده است.

دلیل تمایز هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

عملکردهای ChatGPT، مانند توانایی درک زمینه و جزئیات و تشخیص اشتباهات خود، در بین سایر رقبا آن را برجسته کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا