آموزش

همه چیز در رابطه با وام آنی ارز دیجیتال (flash loan)

برای وام گرفتن ارز دیجیتال در بانک‌های سنتی باید مدارک ارائه کرده و مراحل اعتبار سنجی و واجد شرایط بودن را طی کنید. با این حال، این فرآیند برای وام آنی (flash loan) در دنیای کریپتو غیرضروری است و کل فرآیند فوراً اتفاق می‌افتد و به کاربران امکان می‌دهد تقریباً بلافاصله به چنین وام‌هایی دسترسی پیداکرده و آن‌ها را بازگردانند. وام‌های آنی در فضای رمزنگاری کاملاً نوآورانه هستند. این وام‌ها بسیار مفید هستند اما می‌توانند توسط مهاجمان نیز دست‌کاری شوند. در این مقاله از صرافکس، معتبرترین صرافی خرید ارز دیجیتال، می‌خواهیم در رابطه با وام آنی و جنبه‌های مختلف آن به گفتگو بپردازیم.

وام آنی چیست؟

وام‌های فلش یا  آنی، وام‌های بدون وثیقه‌ای هستند که در فضای ارزهای دیجیتال محبوبیت پیداکرده‌اند. این وام‌ها در برخی از پلتفرم‌های DeFi در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شوند. این وام‌ها بدون وثیقه در نظر گرفته می‌شوند زیرا قبل از دسترسی به آن‌ها نیازی به داشتن وثیقه ندارند. برای دسترسی به وام آنی در ارزهای دیجیتال، یک قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین ساخته‌شده است که درخواست قرض گرفتن پول می‌کند. انجام این کار ممکن است به دانش و مهارت‌های برنامه‌نویسی نیاز داشته باشد. با این حال، برخی از ابزارهایی نیز هم‌اکنون وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند بدون دانش کد نویسی به وام‌های فلش دسترسی داشته باشند. ابزارهایی مانند Colateral Swap و DeFi Saver برای این هدف توسعه داده‌شده‌اند.

وام آنی چیست؟

ویژگی های وام آنی

وام‌های آنی دارای ویژگی های زیر هستند:

  • وام بدون وثیقه: این بدان معناست که برای دریافت وام آنی در ارز دیجیتال نیازی به تضمین آن با هیچ شکل وثیقه، سپرده یا دارایی ندارید. همچنین نیازی به بررسی اعتبار و احراز هویت نیست.
  • قراردادهای هوشمند: قراردادهای هوشمند تضمین می‌کنند که تمام فرآیندها در یک تراکنش انجام می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر وجوه را در یک تراکنش برنگردانید، روند وام‌دهی معکوس خواهد شد. این فرآیند همچنین وام را ایمن نگه می‌دارد و خطر را برای وام‌دهندگان کاهش می‌دهد.
  • معاملات فوری: ما به سیستم استقراض عادت کرده‌ایم که در آن پول قرض می‌کنیم، مدتی از آن استفاده می‌کنیم و سپس در یک دوره مشخص آن را برمی‌گردانیم. این رویکرد برای وام‌های آنی صادق نیست. پس از دریافت وام آنی، باید تراکنش‌های تقریباً فوری را با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام دهید و قبل از پایان تراکنش تک بلوکی، پول را برگردانید. کل فرآیند معمولاً در یک لحظه اتفاق می‌افتد.

اگر قصد خرید تتر یا هر ارز دیگری را دارید، می‌توانید از خدمات سایت صرافکس استفاده کنید.

کاربردهای وام آنی

احتمالاً از خود می‌پرسید که برای چه چیزی به وام فوری نیاز دارید، زیرا نمی‌توانید آن را برای مدت طولانی نگه‌دارید و نمی‌توانید از آن برای خرید خانه یا سایر دارایی‌های فیزیکی استفاده کنید. به‌طور خلاصه، کاربرد وام‌های آنی در دنیای ارزهای دیجیتال کلاً متفاوت از وام سنتی هستند و کلاً برای این هدف طراحی نشده‌اند. به‌صورت کلی وام‌های فوری کاربردهای زیر را دارند.

  • تجارت آربیتراژ: یکی از دلایل عمده‌ای که معامله گران وام‌های فلش می‌گیرند، کسب درآمد از تفاوت‌های اندک قیمتی است که در صرافی‌های مختلف رخ می‌دهد. معاملات آربیتراژ با استفاده از حجم عظیمی از وجوه معامله‌گران برای کسب درآمد کار می‌کند و گرفتن وام فلش کریپتو راهی برای تأمین منابع مالی آسان برای چنین حرکت‌هایی است. برای انجام این کار، وام آنی می‌گیرید و سپس از آن برای خرید دارایی در بورسی که ارزان‌تر است استفاده می‌کنید. سپس آن را در صرافی که گران‌تر است می‌فروشید. پس از این فرآیند، وام فلش را با کارمزد و بهره پس می‌دهید. این یک فرآیند سه مرحله‌ای است: دریافت وام، استفاده از وام و بازگرداندن وام که درواقع همه آن‌ها در یک معامله انجام می‌شوند.
  • تعویض وثیقه: وثیقه مورداستفاده در تأمین وام کاربر می‌تواند جایگزین نوع دیگری از وثیقه شود.
  • برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تراکنش: وام‌های آنی گاهی چندین تراکنش را در یک تراکنش ترکیب می‌کنند و کارمزد تراکنش‌ها را کاهش می‌دهند. هزینه معامله معمولاً از مبلغ وام کسر می‌شود، بنابراین طرفین درگیر از کارمزد کمتری برخوردار می‌شوند.

کاربردهای وام آنی

حملات وام فلش لون

فرصت دریافت وام بدون وثیقه منجر به افزایش بسیاری از حملات وام آنی شده است. حمله به وام فلش لون زمانی اتفاق می‌افتد که مهاجم وام‌های بزرگ فلش را می‌گیرد و از صندوق برای دست‌کاری قیمت‌های بازار و سوءاستفاده از پروتکل‌های DeFi استفاده می‌کند. چنین عوامل مخربی معمولاً از چنین حرکاتی سود قابل‌توجهی می‌برند که به ضرر سرمایه‌گذاران عادی است.

حملات فلش لون را نیز می‌توان با بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های یک پلتفرم انجام داد. مهاجمان معمولاً در این فرآیند بسیار سریع عمل می‌کنند، زیرا می‌دانند که باید بدهی خود را در یک تراکنش بازپرداخت کنند.

حملات وام فلش در DeFi رایج‌اند زیرا کم‌خطر و با پاداش بالا هستند. این وام‌ها مقرون‌به‌صرفه‌اند زیرا تنها چیزی که برای انجام آن‌ها نیاز دارید یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت است. معمولاً پس از انجام عمل هیچ اثری وجود ندارد و ردیابی مهاجمان وام آنی را دشوار می‌کند. همچنین در انجام کلیه اقدامات از وام استفاده می‌شود، بنابراین برای انجام موفقیت‌آمیز آن نیاز به سرمایه زیادی نیست.

در ادامه بخوانید: کریپتو جکینگ چیست؟

کاهش خطرات حمله وام فلش

موارد زیر برخی از اقدامات احتیاطی است که می‌توانید برای کاهش خطر قربانی شدن در یک کلاه‌برداری فلش لون انجام دهید:

  1. اوراکل‌های قیمت‌گذاری غیرمتمرکز: استفاده از اوراکل‌های قیمت‌گذاری غیرمتمرکز می‌تواند به مهار دست‌کاری قیمت ناشی از حملات وام فوری کمک کند. این اوراکل‌های غیرمتمرکز مانند Chainlink و Band Protocol از منابع مختلفی برای تعیین قیمت دقیق ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌کنند. اوراکل قیمت‌گذاری باعث می‌شود دست‌کاری قیمت توسط مهاجمان با شکست مواجه شود و با سپری شدن زمان تراکنش، کل فرآیند معکوس خواهد شد.
  2. به‌روزرسانی قیمت با فرکانس بالا: در این رابطه، استخرهای نقدینگی اغلب برای قیمت‌گذاری با اوراکل‌های غیرمتمرکز مشورت می‌کنند. با این کار قیمت توکن به‌روز می‌شود و دست‌کاری قیمت را غیرممکن می‌کند.
  3. ابزارهای تشخیص حمله وام فلش: برخی از پلتفرم‌ها با چالش امنیت وام فلش مقابله می‌کنند. نمونه‌ای از چنین پلتفرمی OpenZeppelin است. این پلتفرم OpenZeppelin Defender را راه‌اندازی کرد که به شناسایی حملات قرارداد هوشمند و فعالیت‌های غیرمعمول کمک می‌کند و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا حملات را خنثی کنند.

کاهش خطرات حمله وام فلش

سخن پایانی

وام آنی یا فلش لون یکی از اصطلاحات رایج در دنیای کریپتو است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مزایای منحصربه‌فرد خودش را دارد. وام‌های فلش، وام‌های بدون وثیقه و بدون محدودیت هستند که در آن کاربر وجوهی را قرض می‌کند و در همان تراکنش برمی‌گرداند. اگر کاربر نتواند وام را قبل از تکمیل تراکنش بازپرداخت کند، یک قرارداد هوشمند تراکنش را لغو می‌کند و پول را به وام‌دهنده برمی‌گرداند. با همه مزایایی که این وام ارائه می‌دهد اما با این حال می‌تواند موردحمله قرار بگیرید که برای جلوگیری از آن باید استراتژی‌های گفته‌شده در بالا را برای آن به کار ببریم.

سوالات متداول

فلش لون چیست؟

وام‌های فلش نوعی وام‌دهی غیرمتمرکز (بدون وثیقه) هستند که برخی از شبکه‌ها و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

وام‌های آنی چگونه کار می‌کنند؟

قراردادهای هوشمند شرایط وام‌ها را مشخص می‌کنند و سپس معاملات را با وجوه قرض گرفته‌شده برای معامله گران انجام می‌دهند. درواقع همه چیز در یک لحظه اتفاق می‌افتد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا